InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Een auto huren in het buitenland: de verzekeringen

Een auto huren in het buitenland: de verzekeringen

Een auto huren in het buitenland: de verzekeringen In het buitenland kun je vaak voor een paar tientjes per dag al een auto huren. Maar aan het huren van een auto zitten ook risico’s. Veel mensen hebben geen idee welk risico ze lopen als ze in het buitenland een auto huren. De feiten rondom de verzekering van een auto die je in het buitenland huurt.

Hoe zit het met de verzekering van een auto in het buitenland?

De auto die je huurt in het buitenland, hoe zit het daar mee? Vaak biedt een verhuurder op het moment dat je de auto ophaalt nog even een extra verzekering aan, maar wat er dan precies verzekerd wordt, is ook dan niet helemaal duidelijk. Wel zegt de verhuurder dat de huurder maar tegen minimale zaken verzekerd is. Is dat ook zo?

Een reisverzekering is niet voldoende bij een huurauto in het buitenland

Wie een auto huurt in het buitenland heeft niet genoeg aan een reisverzekering. Schade aan een huurauto door een ongeval of diefstal bijvoorbeeld valt daar echt niet onder. Daarvoor is dan ook een aparte verzekering nodig. Vaak is zo’n verzekering trouwens wel inbegrepen bij de huur van een auto, maar niet iedere verzekering biedt in dat geval hetzelfde. Kijk dus altijd naar de voorwaarden die bij zo’n verzekering horen.

WA verzekering is verplicht bij autohuur in de Europese Unie

Een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) is verplicht als je een auto huurt in de Europese Unie. In andere landen dan die van de Europese Unie is die verzekering dus niet verplicht, maar je zou hem wel moeten hebben. De WA verzekering vergoedt namelijk de schade die de verzekerde aan derden toebrengt bij een ongeval. Overigens zit ook bij veel huurauto’s zo’n WA-verzekering in het pakket. Maar kijk toch altijd als dat niet het geval is, want het kan veel geld kosten als dat niet het geval is.

Lage dekking WA in bepaalde landen bij schade aan derden

De hoogte van de dekking van de WA-verzekering is echter in bepaalde landen heel laag. Dit zijn onder meer:
  1. Turkije
  2. Kroatië
  3. Slovenië
  4. Andere Zuid-Europese landen

Dekking in de VS van de WA-verzekering verschilt per staat

Ook in de VS is de dekking van een WA-verzekering bij de huur van een auto verschillend per staat.

Wat is een goede WA-verzekering bij de huur van aan auto?

Wie echt een goede dekking van de WA-verzekering wil bij autohuur, moet uitgaan van bedragen van in de miljoenen euro’s. Is de WA dekking lager dan dat bedrag, sluit dan een aanvullende verzekering af. Zeker in staten in de VS kunnen enorme schadeclaims ontstaan en dan zijn dergelijke bedragen echt noodzakelijk. Overigens geldt ook in Europa dat mensen soms een levenslang moeten betalen als ze bij een ongeval betrokken zijn geweest waarbij iemand blijvend letsel heeft opgelopen of daaraan is overleden. Zorg dus voor een WA-verzekering die miljoenen uitkeert. Een verzekering voor tienduizenden euro’s dekt de schade niet als iemand in het ziekenhuis belandt.

Cascoverzekering bij autohuur in het buitenland

Van groot belang is ook een casco verzekering bij de huur van een auto in het buitenland. Schadegevallen komen nu eenmaal eerder voor in landen waar ook de verkeersregels wat anders gaan dan in Nederland. Kans op schade aan het voertuig is dan ook groter. De cascoverzekering die meestal ook bij de huurprijs is inbegrepen vergoedt alleen de schade aan de auto die niet verhaald kan worden op een tegenpartij.

Bij een casco verzekering bij autohuur in het buitenland zijn twee dingen belangrijk:
  1. De dekking
  2. De hoogte van het eigen risico. (soms vallen de schade aan de ruiten, de banden of de onderkant van de auto buiten de dekking. En dit kan weer een behoorlijke schadepost opleveren als iemand die zelf moet betalen). Het eigen risico kan soms wel oplopen tot duizend euro en dat is veel geld als je dacht dat je daar je leuke dingen van zou betalen. Soms kan het eigen risico ook helemaal worden afgekocht. In een land waar iemand de taal niet spreekt of waar andere regels gelden, is dat geen slechte mogelijkheid.

Verzeker een huurauto in het buitenland tegen diefstal

Veel mensen denken daar niet aan, maar een huurauto kan ook gestolen worden. Als er dan geen diefstalverzekering is afgesloten is de persoon die de auto huurt aansprakelijk. Dus zorg wel voor een diefstalverzekering en zorg er ook voor dat het eigen risico daarvan beperkt of nihil is. Een diefstalverzekering zit niet overal standaard in een cascoverzekering.

Inzittenden verzekering (Personal Accident Insurance) is niet nodig bij een huurauto in het buitenland

Vaak willen verhuurbedrijven ook nog een inzittenden verzekering verkopen. In het Engels heet zo’n verzekering Personal Accident Insurance. Maar die verzekering afsluiten is helemaal niet nodig, want wie een reisverzekering heeft, heeft ook de inzittenden verzekerd bi letsel.

Creditkaarten verzekeren ook zaken bij de huur van auto’s

Wie een creditkaart heeft, heeft vaak ook rechten als hij een auto huurt. Bepaalde kaarten vergoeden juridische bijstand als iemand die de auto heeft gehuurd bij een ongeval betrokken is geraakt. Ook is bij bepaalde creditkaarten het eigen risico bij schade automatisch verzekerd tot een maximum bedrag.

De Engelse termen bij de huur van auto’s

CDW betekent Collision Damage Waiver. Dit is de aanvullende cascoverzekering op de standaarddekking van de huurauto
LDW betekent Loss Damage Waiver. Dit is een aanvullende cascoverzekering die is aangevuld met de dekking van diefstal en vandalisme.
SCDW betekent Super Collision Damage Waiver. Dit is een allrisk verzekering met geen eigen risico of een heel laag eigen risico
PAI betekent Personal Accident Insurance. Dit is een inzittendenverzekering die uitkeert bij letsel of overlijden.
TP of THW betekent Theft Waiver. Dit is een diefstalverzekering, vaak met een eigen risico.
STP is de Super Theft Waiver. Dit is een diefstalverzekering zonder eigen risico of een laag eigen risico.
Gerelateerde artikelen
Wat kost het huren van een auto?Wat kost het huren van een auto?Het huren van een auto kan duur zijn, maar kan een uitkomst zijn indien u slechts weinig gebruik maakt van een auto. De…
Auto huren, waar moet u op letten?Auto huren, waar moet u op letten?Voordat u een auto gaat huren, moet u voor uzelf duidelijk hebben wat de voorwaarden zijn en waar u op moet letten Door…
Auto huren Tenerife, Canarische eilandenAuto huren Tenerife, Canarische eilandenOp Tenerife, Canarische eilanden, Spanje is een auto huren geen probleem. Goedkope autoverhuur kan op elk moment van de…
In het buitenland een auto hurenIn het buitenland een auto hurenOp vakantie in het buitenland een auto huren, maakt u ter plaatse mobiel en minder afhankelijk van het openbaar vervoer…
Huurauto duurder en slechterHuurauto duurder en slechterMensen die van een onbezorgde vakantie in de zon willen genieten en daarbij gebruik willen maken van een huurauto, komen…
Bronnen en referenties
  • ANWB
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Een auto huren in het buitenland: de verzekeringen"

Reacties

Corne, 09-01-2017 13:41 #4
Hallo, Ik heb gebeld met Aegon waar ik een doorlopende reis- en annuleringsverzekering met wereld dekking heb. Daar zegt men dat PAI nooit gedekt wordt door een Reisverzekering. De PAI kan gedekt zijn door een aanvullende verzekering van je autoverzekering. Check daar de voorwaarden van.

Bolger, 09-10-2016 03:22 #3
Als ik in Zuid-Afrika een auto huur dekt de verzekering dan ook letsel aan derden? Materiële schade is gedekt, eigen risico is af te kopen. Maar als door mijn schuld bij een aanrijding pers. letsel invaliditeit etc. is ben ik dan wel verzekerd
Ik denk van niet! Hoe dat te regelen?

Petra Zwaans, 23-06-2014 14:53 #2
Ik heb een auto gehuurd in Zuid Afrika met een CDW extra, zonder eigen risico. Ik heb een aanrijding gekregen waarbij gesteld werd dat ik geen voorrang zou hebben verleend (niet waar). Nu stellen ze omdat ik een verkeersovertreding heb gemaakt ben ik niet verzekerd. Ook de derde partij claimt nu de schade bij mij, Ik heb geen bekeuring de verhuurder stelt aan de hand van het schadeformulier vast dat ik schuldig ben en daarom niet verzekerd.
Ook al zou ik wel schuldig zijn, dan nog valt dit dan toch onder de verzekering? Wie kan mij helpen?

Ernst Schwerdt, 04-04-2013 12:59 #1
Hallo!
Overweeg fly-drive in VS. Loop overal aan tegen een maximale aansprakelijkheids- dekking van $ 1.000.000 (bv. via ALAMO GOLD). Lijkt veel te weinig in geval van iemand door jouw schuld levenslang invalide maken door een ongeval met de huurauto. Eigen WA-verzekering en auto WA-verzekeringen helpen hier ook al niet en Nederlandse verzekeraars lijken dit ook niet "los" te kunnen/willen dekken.
Weten jullie een oplossing? Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Amsterdam
E.A. Schwerdt

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 10-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 4
Schrijf mee!