InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Vijf spaartips succesvol sparen

Vijf spaartips succesvol sparen

Vijf spaartips succesvol sparen U wilt tips om te sparen in 2017 en 2018. Zie daarom vijf spaartips voor een optimaal rendement op spaargeld. Wie spaargeld heeft, moet ook actief zijn om succesvol te kunnen sparen tegen hoge rente. Overstappen naar een andere bank kan de beste keuze zijn, soms ook sparen in een andere munt dan de euro. Online sparen betekent meestal een hogere rente. Laat uw spaargeld niet verpieteren tegen een lage spaarrente bij een bank, maar spaar tegen een hoge spaarrente. Zie hier vijf waardevolle spaartips voor 2017 en volgend jaar (2018). Neem niet met minder genoegen. Uw spaargeld is het waard:

Spaartip 1: Alleen actief sparen levert voldoende geld op, overstappen naar een andere spaarrekening

Actief sparen houdt in dat u de actuele spaarrente in de gaten houdt. Nogal wat mensen laten hun spaargeld bij de bank waar die al vele jaren staat. Toen was de spaarrente nog hoog, maar hoe hoog is die nu? Kan de spaarrente die u krijgt zich nog meten met de hoogste spaarrente momenteel.

Spaartip 2: Sparen op een termijndeposito of spaardeposito geeft hogere rente

Wie niet zo veel tijd heeft om de spaarrente te volgen of het spaargeld niet direct nodig heeft, kan kiezen voor een spaardeposito. Hierbij hebt u veel keuze. De rente kan oplopen tot 1,5% of meer. Waarom zou u dan met minder rente genoegen nemen?

Spaartip 3: Spaar bij verschillende banken voor uw veiligheid

Niemand weet hoe sterk de banken zijn. Dat betekent dat er altijd eentje kan omvallen, ook al wordt die kans in ons land niet groot geacht. Om uw risico te spreiden doet u er goed aan om bij verschillende banken te sparen. Dat is veiliger. Bovendien hebt u bij elke bank weer de volledige garantie van de Nederlandse bank op uw spaargeld als u per persoon niet meer dan 100.000 euro bij betreffende bank spaart.

Spaartip 4: Sparen en lenen niet bij dezelfde bank, want dan verliest u spaargeld

Het garantiestelsel in ons land is zo ingericht dat als een bank failliet gaat, uw spaargeld en lening of hypotheek worden gesaldeerd. Dus al s u 50.000 aan spaargeld hebt bij bank X en ook een lening van 200.000 euro, krijgt u uw spaargeld niet terug, maar wordt gekeken bij welke andere bank uw netto lening van 150.000 opnieuw kan worden ondergebracht. Spaargeld foetsie dus. Niet doen.

Spaartip 5: Spaargeld direct opneembaar, want zo bent u flexibel

Als u denkt uw spaargeld weer snel nodig te hebben kiest u voor een direct opneembare spaarrekening. Dat is meestal een spaarrekening met een variabele rente. Het voordeel is ook nog dat u dan veel eenvoudiger kunt overstappen naar een andere spaarbank die inmiddels een hogere spaarrente geeft.

Sparen in buitenlandse valuta of bij een buitenlandse bank

Wie de koers van de euro niet vertrouwt, kan ook gaan sparen in een buitenlandse valuta. Denk aan de Zwitserse franken of de Noorse Kroon:

Soms is een hoge wekelijkse rente in buitenlandse valuta mogelijk. Ook rekening houdend met het valutarisico, is de hoge spaarrente dan vaak nog zeer gunstig. Zeker in vergelijking met wat de Nederlandse grootbanken u bieden.

Slot spaartips

Wie even de moeite neemt om deze vijf spaartips voor zichzelf uit te werken, verdient in korte tijd geld. Dat kan zelfs veel geld zijn. Gebruik het internet om de spaarrente te vergelijken. Wilt u weten wat de spaarrente in 2017 gaat doen, houdt dan voor de Europese Centrale bank in de gaten. Zodra de monetaire financiering ophoudt, zal de rente stijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaargeld naar kleine bankenSpaargeld naar kleine bankenU kunt gerust sparen bij de kleine banken in 2016 en 2017. Gaat u ook overstappen naar een andere bank voor een relatief…
Hoe werkt rente op rente?Hoe werkt rente op rente?Om uw spaargeld te laten renderen, moet u spaarrente ontvangen over uw vermogen. Spaarrente is ook noodzakelijk om uw ge…
Sparen bij ING bank in 2017 met hoge renteSparen bij ING bank in 2017 met hoge renteSpaaractie bij de ING bank? De ING Bank heeft zowel particulier als zakelijk namelijk vele mogelijkheden om te sparen in…
Hoogste spaarrente door staatssteun of nietHoogste spaarrente door staatssteun of nietDe hoogste spaarrente 2017, bij welke bank vindt u die spaarrente? Niet bij de banken die eerder een staatssteun kregen.…
Van spaarrekening veranderen: de risico'sVan spaarrekening veranderen: de risico'sDe rentes op spaarrekeningen zijn voortdurend in beweging. Bovendien zijn de verschillen in spaarrentes groot. Als je fl…

Reageer op het artikel "Vijf spaartips succesvol sparen"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 11-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!