InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen: Voor- en nadelen

Sparen: Voor- en nadelen

Sparen: Voor- en nadelen Sparen is een manier van omgaan met geld waar veel mensen in Nederland weinig mee doen. Rente verhogingen van de bank zorgen voor meer spaarders en minder consumenten. Maar wat is het sparen nou precies en wat zijn voor en nadelen van sparen? Hieronder een overzicht om de keuze tot al dan niet sparen inzichtelijker te maken.

Wat is sparen?

Sparen is simpelweg geld apart houden voor een wellicht (grote) uitgave op lange termijn. Wanneer u bij een bank spaart door geld naar een spaarrekening over te schrijven of door zelf geld te storten ontvangt u over het gespaarde bedrag een rentevergoeding. Deze rentevergoeding wordt na een bepaalde periode, meestal is dit één jaar, ontvangen.

Vormen van sparen

Bij sparen zijn er twee basisvormen, te weten:
  • Direct opneembaar: Bij direct opneembare spaarvormen staat het spaartegoed altijd direct ter beschikking van de spaarder. U kunt dus zonder wachttermijnen of hoge kosten over de spaartegoeden beschikken.
  • Deposito: Wanneer u spaargeld op een termijndeposito zet, staat het geld voor een bepaalde tijd vast. Pas als deze termijn is verlopen kunt u weer beschikken over het spaartegoed. De rente kunt u bij deposito’s met een looptijd van meer dan een jaar periodiek laten uitkeren. Bij de meeste aanbieders is dat jaarlijks, echter is maandelijks in sommige gevallen ook mogelijk.

Voor- en nadelen

Vele zaken in de wereld hebben voordelen, maar echter ook nadelen. Bij sparen is dit niet anders. De
belangrijkste voordelen en nadelen worden hieronder genoemd.

Voordelen
  • Laag risico: In vergelijking met beleggen kent sparen een laag risico. Bij sparen heeft u ook, zeer uitzonderlijke gevallen daargelaten, de zekerheid dat u het geld dat u heeft ingelegd weer terug krijgt.
  • Lage kosten: In vergelijking met beleggen heeft u bij sparen veel minder kosten. U betaalt geen kosten voor het openen, aanhouden, muteren of stopzetten van de spaarrekening.
  • Transparant: Met een spaarrekening kunt u zelf eenvoudig de waardeontwikkeling in de gaten houden. U ziet via rekeningafschriften of op internet wat uw gespaard tegoed is.
  • Stabiele rendementen: Sparen is een veilige manier om kapitaal opzij te zetten en op te bouwen. Sparen kent daarom ook een redelijk vast rendement.

Nadelen
  • Laag rendement: Sparen heeft over het algemeen een laag risico, vandaar dat het rendement ook vaak, in vergelijking met beleggen, laag is.
  • Variabele rente: In tijden van een lage rentestand is de rentevergoeding op uw spaarrekening soms zelfs onvoldoende om de inflatie te dekken. Uw spaargeld wordt daarom dus langzaam maar zeker steeds minder waard.
  • Toegankelijkheid spaarrekening: Het gemak en de snelheid van een opname is tevens een nadeel. Het gevaar hiervan is dat de opname te gemakkelijk gaat en ervoor kan zorgen dat het spaargeld voor andere doeleinden wordt gebruikt dan eerst de bedoeling was.
  • Belasting: Naast de inflatie moet u ook nog rekening houden met de vermogensheffing in box 3. Over vermogen tot € 20.315 (2009) hoeft u in box 3 geen belasting te betalen. Over het meerdere wordt een tarief (de vermogensrendementsheffing) van 4 procent gerekend. Omdat het moeilijk is om met sparen na belasting en inflatie een positief rendement over te houden, is sparen eigenlijk geen geschikte manier om echt vermogen op te bouwen.
  • Veiligheid: Dit geldt vooral voor de internet spaarrekening. Ondanks alle veiligheidsmaatregelen van de banken is een online spaarrekening nooit honderd procent veilig.

Sparen heeft dus zo zijn voor en nadelen. Met de toename van de rente gaat er een tijd aanbreken dat sparen weer hip wordt. Het is wel voor mensen met geduld. Het beste is zelfs om maandelijks een x bedrag opzij te zetten. Makkelijk geld verdienen is de rente die je ontvangt op je gestorte geld.
© 2011 - 2017 Njlvs, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen of Sparen?Het kan een moeilijke keuze zijn en daarom belicht ik hier de belangrijkste voor en nadelen van beleggen en van sparen.
Spaarbeleggingshypotheek: voordelen & nadelenDe spaarbeleggingshypotheek is een hybride hypotheekvorm: een combinatie tussen een spaarhypotheek en een beleggingshypo…
Hybride hypotheek: de spaarbeleggingshypotheekHybride hypotheek: de spaarbeleggingshypotheekEen hypotheekvorm is de spaarbeleggingshypotheek, ook wel de hybride hypotheek genoemd. Deze hypotheek is een variant op…

Reageer op het artikel "Sparen: Voor- en nadelen"

Infoteur: Njlvs
Gepubliceerd: 27-04-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!