InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoogste spaarrente door staatssteun of niet

Hoogste spaarrente door staatssteun of niet

Hoogste spaarrente door staatssteun of niet De hoogste spaarrente 2016, bij welke bank vindt u die spaarrente? Niet bij de banken die eerder een staatssteun kregen. Als u de hoogste spaarrente wilt, leest u hier bij welke banken u de hoogste spaarrente op uw spaargeld krijgt. Profiteer van de hoogste spaarrente en vergelijk de actuele rente. Westland Utrecht, MoneYou en Centraal Beheer zijn nieuw en geven een mooie hoge rente. De rente gaat naar verwachting later in 2016 weer verder omhoog. Houd de ontwikkeling van de actuele rente dus in de gaten om de hoogste spaarrente te krijgen.

Hoogste spaarrente 2016

De hoogste spaarrente is een relatief begrip. De hoogste spaarrente was in 2008 nog boven de 5%, begin 2016 bent u met 1,25% spaarrente spekkoper op een rekening zonder voorwaarden. Nogal wat overzichten met de hoogste spaarrente mengen de rekeningen met en zonder voorwaarden door elkaar, waardoor u de kans loopt appels met peren te vergelijken en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het maakt voor u als spaarder immers nogal wat uit of u direct bij uw geld kunt of aan allerlei voorwaarden over inleg en opname van geld vast zit.

Waarom staatssteun voor banken?

Nogal wat banken hebben staatssteun gehad. Denk aan de ING, ABN AMRO, NIBC Direct en Aegon. Met uitzondering van NIBC hebben al deze banken vele soorten spaarrekeningen. De ene rekening geeft een wat hogere, de andere een wat lagere rente. Daar doet de staatssteun weinig aan af. MoneYou is een volle dochter van ABN AMRO en geeft 0,8% rente op de kwartaalrekening, maar u kunt bij ABN AMRO ook terecht voor een rekening, waarop u waarschijnlijk slechts 0,6% rente krijgt. En nog een voorbeeld. Aegon geeft met internetsparen 0,5% rente, maar u kunt bij Aegon Bank ook kiezen voor een spaardeposito waarvan de rente oploopt tot 1,55%. En zo kan ik nog wel doorgaan. Staatssteun was in de meeste gevallen onvermijdelijk. Bij SNS Reaal volgde zelfs nationalisatie.

Spaarrente 2015 daalde en 2016?

Het punt is dat u als spaarder dus zelf goed moet opletten. De banken met staatssteun geven ook lage rentes. Let daarop, zeker als u niet of niet op tijd naar een andere spaarrekening overstapt. Het is dus veel te eenvoudig om te stellen dat juist de staatssteun een hoge spaarrente mogelijk maakt. Later 2016 zou de rente omhoog kunnen gaan, maar verdere stappen van ECB president Draghi kunnen dat wel eens verhinderen. In dat geval bent u het beste uit met een spaardeposito voor een langere tijd en met een vaste rente.

Veilig sparen bij een bank

En de hoogste spaarrente is niet alles zaligmakend: u moet niet alleen voor een hoge spaarrente kiezen, maar uw geld ook voldoende spreiden. Immers per instelling is per persoon tot een maximum van 100.000 euro spaargeld door de bankgarantie van De Nederlandse Bank gegarandeerd. Zit u boven dit bedrag, dan kunt u beter voor meerdere banken kiezen.

De hoogste spaarrente in Nederland vergelijken

De hoogste spaarrente vindt u niet zo zeer bij een bepaalde instelling, maar bij de voor u meest gunstige rekening van deze instelling. In Nederland vindt u in juni 2016 op de volgende rekeningen zonder beperkende voorwaarden de hoogste spaarrente:
  • Leaseplan Bank: 0,8%;
  • Nationale Nederlanden: 1%;
  • MoneYou: 0,8%;
  • NIBC Direct: 0,8%;
  • Anadolubank: 0,8%;
  • Centraal Beheer: 0,7%;
  • Knab: 0,95%;
  • OHRA: 0,9%.

Blijf dus niet bij een bank die veel minder rente geeft.

Conclusie hoogste spaarrente door staatssteun

Een aantal rekeningen bij banken geven u de hoogste spaarrente in 2016. En dat kunnen net zo goed banken zonder staatssteun zijn. Wat de banken wel gemeenschappelijk hebben is een vaak lage rente, maar wie goed oplet haalt er toch nog een mooi rendement uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoogste spaarrente door staatssteun of niet"

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoge spaarrente
Schrijf mee!