InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrekening voor uw kind & kinderspaarrekeningen

Spaarrekening voor uw kind & kinderspaarrekeningen

Spaarrekening voor uw kind & kinderspaarrekeningen In 2016 en 2017 sparen voor uw kind en kleinkind op een kinderspaarrekening kan op vele manieren. Voor een studie bijvoorbeeld. Iedere ouder wil het beste voor zijn kind. U mag ook in 2016 en 2017 belastingvrij schenken aan kind of kleinkind. Allerlei banken spaarrekeningen hebben daarom voor uw kind of kleinkind een spaarrekening ontworpen. Bijna elke bank heeft wel een kinderspaarrekening, babyrekening of biedt jeugdsparen aan. Welke spaarrekening kiest u voor uw kind of kleinkind? De actuele kinderspaarrekeningen in ons land worden op een rijtje gezet met daarbij de rente. Aantrekkelijk is SNS Zilvervloot sparen tegen 0,7% met 10% premie.

Ik wil een spaarrekening voor mijn kind openen

Wie een beetje geld achter de hand wil hebben voor de kinderen en kleinkinderen, voor studie of anderszins, doet er het beste aan, om zo vroeg mogelijk wat geld opzij te zetten. U zult zien dat geleidelijk aan door de inleg en rente het gespaarde bedrag aardig zal toenemen. En daar spelen de banken natuurlijk graag op in. U kunt ook met een automatische incasso een behoorlijk kapitaal voor uw kind opbouwen. Laten we een paar voorbeelden van het sparen voor kind en kleinkind noemen.

Tot welke leeftijd kunt u sparen voor uw kind in 2016 en 2017?

Hieronder komen een aantal rekeningen aan bod. Opvallend is dat u niet op elke rekening tot dezelfde leeftijd voor een kind of kleinkind kunt sparen:
  • ING groei groter rekening: tot 18 jaar;
  • ASN jeugdsparen: tot 18 jaar;
  • ABN-AMRO Kinder bonus sparen: te openen tot en met 10 jaar met een looptijd tot maximaal 18 jaar;
  • OHRA Bank jeugd spaarrekening: tot en met 15 jaar te openen en dan doorlopend naar 18 jaar;
  • Rabo TopKidRekening: 4 tot 12 jaar;
  • Rabo regenboogrekening: tot 15 jaar openen;
  • SNS Schatkids sparen: tot 12 jaar;
  • Triodos bank Kinder Toekomst Plan: te openen tot 11 jaar en doorlopend tot 18 jaar;
  • NIBC Direct Jeugdspaarrekening: tot 18 jaar;
  • SNS Zilvervloot sparen: tot 18 jaar.

Kinderspaarrekening ING Bank heet groei groter rekening

De ING Bank is vooral interessant door de Oranje spaarrekening, maar die is niet speciaal voor kinderen De groei groter rekening van de ING wel, dat is een flexibele spaarrekening met een rente van 0,8%. Ouders of grootouders kunnen deze rekening openen voor kind of kleinkind.

ASN Bank Jeugdsparen

De ASN bank biedt ASN Jeugdsparen aan met 0,7% rente. Tot de achttiende verjaardag staat het geld vast en is tussentijds opnemen van geld in het algemeen niet mogelijk. Uitzondering hierop is een noodzakelijke opname van geld voor aantoonbare studiekosten vanaf het voortgezet onderwijs.

ABN AMRO Kindertoekomst sparen

Dan ABN AMRO. ABN AMRO heeft Kindertoekomst Sparen. Met deze manier van sparen krijgt u jaarlijks over het gespaarde bedrag een rente van 0,6%, plus daar bovenop periodiek een bonusrente. Deze bonusrente bedraagt 0,5% voor elk kalenderjaar dat u spaart.

OHRA Jeugdspaarrekening

De OHRA Jeugdspaarrekening was altijd een leuke rekening met een onbeperkte inleg. Bij OHRA stond het spaargeld op de OHRA Jeugd spaarrekening vast totdat uw kind 18 jaar wordt. Deze rekening is sinds oktober 2013 niet meer operationeel.

Rabo TopKid Rekening en Regenboog rekening

De Rabo TopKid Rekening geeft tot 0,6% rente voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar oud. De regenboog rekening is te openen tot 15 jaar en geeft tot 0,3% rente.

SNS bank

De SNS Jeugdsparen geeft 0,7% rente voor uw kinderen. Er zijn geen beperkingen. De rekening Schatkidssparen kan niet meer worden geopend. Zilvervloot sparen geeft 0,7% rente en 10% premie als het kind 18 jaar is.

Triodos bank

Het toekomst plan sparen geeft 1,4% rente voor kinderen tot 18 jaar. De rekening is te openen van 0 tot 11 jaar. Er is geen aanvullende bonus. U kunt onbeperkt bijstorten.

NIBC Direct

De jeugdspaarrekening is tot 18 jaar, vereist geen minimale of maximale inleg, er is geen bonusrente achteraf. De spaarrente is 0,6%. U kunt ook kiezen voor een termijndeposito.

Sparen op eigen naam of naam kind

U kunt voor uw kind sparen op uw eigen naam of op naam van het kind zelf. Een voordeel van het op uw eigen naam laten zetten van de rekening is dat u zelf de volledige controle en toegang behoudt. Een nadeel van het op de eigen naam laten zetten van een spaarrekening is dat er boven de vrijstelling van ruim 20.000 euro per kind, successierechten moeten worden betaald als u komt te overlijden. Ook als u de rekening op naam van uw kind zet, kunt u met de bank afspreken dat u kind pas vanaf zekere leeftijd zelf bij het geld kan. Dit gaat via de zogenaamde BEM-clausule, wat staat voor Beschikking Eigen Middelen. Het op de naam van een kind een rekening openen wordt door de belastingdienst als schenking gezien. U mag in 2015, 2016, 2017 wel tot ruim 5.000 euro belastingvrij schenken aan uw kind en aan een kleinkind tot ruim 2.100. Vanaf oktober 2017 is dit zelfs 100.000 euro als het geld wordt uitgegeven aan het eigen huis (aflossing hypotheek, verbetering, restschuld).

NIBC Direct jeugdspaarrekening

NIBC Direct is een redelijk nieuwe internetbank in ons land die bekend staat om de hoge rente. Op de jeugdspaarrekening krijgt u maximaal 0,6% rente. Als het kind 18 wordt komt het geld vrij.

Alle spaarrekeningen voor kinderen op een rij

Als ik alle spaarrekeningen voor een kind of kleinkind op een rij zet per 1 januari 2017, kom ik aan de volgende tabel:

BankRekeningBasisrenteMaximale rente
NIBC DirectNIBC Jeugdspaarrekening0,6% 1,3% voor een termijndeposito
ASN BankASN Jeugdsparen1,6% 1,6%
Triodos BankKinder Toekomst Plan1,4% 1,4%
INGGroei groter rekening0,8% 0,8%
SNS BankJeugdsparen0,7% 0,7%
SNS BankZilvervloot sparen0,7% 0,7% plus 10% premie
ABN AmroKindertoekomst0,6% 1% inclusief bonus
RabobankRegenboog Rekening0,3% 0,3%
RabobankRabo TopKid Rekening0,3% 0,3%

Slot de beste spaarrekening voor een kind in 2016 en 2017

Wie deze spaarrekeningen overziet, ziet dat er relatief veel keuze is. Soms kunt u sparen totdat het kind 18 wordt en soms tot de leeftijd van 12 jaar. Het voordeel van een kinderspaarrekening is ook dat het geld op de naam van het kind staat, en dat deze rekening apart door De Nederlandse Bank is gegarandeerd. Ook grootouders storten graag een bedrag als de rekening op de naam van het kind zelf staat. Maar wie alleen voor een hoge rente gaat, kiest voor een volwassene rekening bij een andere bank.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kinderspaarrekening, of geen kinderspaarrekeningKinderspaarrekening, of geen kinderspaarrekeningIn het verleden werd er bij de geboorte van een kind vaak een spaarverzekering afgesloten. In deze polis kon een bedrag…
KinderspaarrekeningEen beetje geld bij de hand is altijd fijn en makkelijk. Maar wat ook erg leuk is: Sparen voor je (klein)kind ! Zo hebbe…
ASN Bank: jeugdsparen met hoog rendementASN Bank: jeugdsparen met hoog rendementIn 2017 jeugdsparen voor kind of kleinkind? Dan geeft de ASN bank een hoog rendement van 1,6%. Sparen bij de ASN Bank is…
Hoogste rente op spaarrekening met voorwaardenHoogste rente op spaarrekening met voorwaardenU kunt vooral op een spaarrekening met voorwaarden in 2017 de hoogste rente ontvangen. Een toprente krijgt u bijvoorbeel…
Redenen om geen spaarverzekering af te sluitenIn het verleden werden er veel kinderspaarplannen afgesloten. Onder klinkende namen werden deze zogenaamde spaarplannen…

Reageer op het artikel "Spaarrekening voor uw kind & kinderspaarrekeningen"

Reacties

Marga Schmit, 08-12-2014 13:22 #4
Ik wil voor mijn kleindochter een zilvervlootrekening of een andere spaarrekening openen. Omdat zij in het buitenland woont, is dit niet overal mogelijk, waar is dit wel mogelijk? Reactie infoteur, 08-12-2014
Beste Marga Schmit,
In de voorwaarden van Zilvervloot sparen wordt de mogelijkheid van een rekening voor een kind in het buitenland niet genoemd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Denize, 27-03-2013 11:34 #3
Als ik bij de rabo een rekening heb. Moet ik voor me dochter van 7 maanden ook daar een rekening openen? of kan ik bv bij de abn gaan? Reactie infoteur, 27-03-2013
Beste Denize,
U hoeft zeker niet bij dezelfde bank te blijven. U mag bij meerdere banken bankieren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Brinkman, 31-07-2011 18:06 #2
Ik heb een groeirekening bij de ING maar wil graag voor mijn dochter die 25-10-2011 10 jaar wordt een andere spaarrekenng afsluiten waar ik als ouder geen geld van kan opnemen tot haar 18e. Welke spaarrekening zou het best en voordeligst bij mij passen. Ik spaar nu e50,- per maand en wil dat ook graag zo houden. Reactie infoteur, 01-08-2011
Beste Brinkman,
Het beste kiest u dan voor NIBC Direct of de ASN bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karel van Melis, 25-07-2009 22:01 #1
Mij kinderen sparen bij de zilvervloot rekening van de DSB-bank, geldt hierbij ook een bankgarantie? Reactie infoteur, 26-07-2009
Beste Karel van Melis,
Ja, ook de zilvervlootrekening van de DSB Bank valt onder de bankgarantie van maximaal 100.000 euro per persoon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-12-2016
Gepubliceerd: 30-08-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2017
Reacties: 4
Schrijf mee!