InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?

Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?

Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen? Vele banken bieden bonus sparen aan. Wat is bonus sparen in 2017? Hoe werkt deze manier van sparen? Wat zijn de voordelen en nadelen van bonus sparen? Een bonusrenterekening kan meer rente opleveren, maar de rekening kan ook blijven steken bij een lage basisrente. Bonus sparen is weer wat anders dan deposito sparen. Wat zijn de voorwaarden en werkwijze bij deze manier van sparen?

Systematiek van bonus sparen

Als u kiest voor bonus sparen wordt u waarschijnlijk gelokt door de hoge spaarrente. Bonus sparen kan meer rente op uw spaargeld geven, omdat u aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Welke voorwaarden precies, hangt van de betreffende bank en spaarrekening af. Wel hebben al deze rekeningen gemeenschappelijk dat de rente die u ontvangt bestaat uit twee delen: de basisrente en de bonusrente. De bonusrente lijkt nog het meeste op de getrouwheidspremie die we in België zien: wie zijn geld lang genoeg op de spaarrekening laat staan, krijgt een bonus als premie.

Verschil tussen bonus sparen en deposito sparen

Het bonus sparen is weer wat anders dan het deposito sparen. Er is de overeenkomst van een hogere rente, maar er is het grote verschil dat u bij bonus sparen veel flexibeler bent dan bij een spaardeposito. Waar u bij een spaardeposito in de meeste gevallen uw spaargeld niet tussentijds kunt opnemen, kan dat bij bonus sparen wel. Het nadeel van een voortijdige opname is alleen dat u bij bonus sparen dan alleen de basisrente ontvangt en niet de bonusrente. Deze basisrente wordt bewust laag gehouden:

Voordelen en nadelen van bonus sparen:

Voordelen bonus sparenNadelen spaardeposito
Flexibele manier van sparenGeld niet direct opneembaar
Vrij opneembaar spaartegoedNiet vrij opneembaar spaartegoed
Extra rente als bonusN.v.t.
Nadelen bonus sparenVoordelen spaardeposito
Variabele rente die kan dalenVaste spaarrente
Lage basisrenteHogere rente

Voor wie is bonus sparen aantrekkelijk?

Als u uw geld voor een aantal maanden tot langer kunt vastleggen bij de bank, kan een spaardeposito aantrekkelijk zijn door een hoge vaste rente. Als u niet zeker weet of u uw geld al die maanden onaangeroerd kunt laten, kunt u beter kiezen voor bonus sparen. Ook sparen op een rekening met een direct opneembaar tegoed zonder voorwaarden, kan dan een goed alternatief zijn.

Waar kan ik bonus sparen?

U kunt bij tal van banken bonus sparen en onder tal van namen. Soms heet de rekening bonusrenterekening zoals bij de ING Bank, soms krijgt u een bonus bij kwartaal sparen, jaarsparen of bij het sparen voor een kind zoals bij zilvervloot sparen. Bij andere kinderspaarrekeningen ontbreekt in veel gevallen de flexibiliteit om tussentijds uw geld op te nemen. Ik heb een aantal rekeningen op een rij gezet:
  • ING Bonusrente rekening;
  • ABN Amro Vermogens Spaarrekening;
  • Robeco Roparco Bonus Sparen;
  • MoneYou Kwartaal Spaarrekening;
  • ABN Amro Direct Kwartaal Sparen;
  • ABN Amro KinderToekomst Sparen;
  • Zilvervloot sparen;
  • Rabo streekrekening.

Welke spaarrekening met bonus sparen?

Om te weten welke spaarrekening u het beste kunt nemen gelden een aantal overwegingen:
  • Vaak is de bank waar u bankiert al bepalend, omdat u wel een betaalrekening bij de bank moet hebben;
  • De rente verschilt nogal en niet iedereen geeft even veel bonus. Zo geldt voor de bonusrenterekening van de ING bank in 2017 een bonusrente van 0,2% bovenop de basisrente die u in ieder geval ontvangt.

Conclusie bonus sparen

Bonus sparen is een goed alternatief voor gewoon sparen als u een hogere rente wilt krijgen. Die rente ontvangt u als u uw geld wat langer bij de bank laat of als uw saldo stijgt. U krijgt dan niet alleen een basisrente maar ook een bonusrente uitgekeerd. Vooraf de spaarrekeningen uit bovengenoemd lijstje vergelijken levert u het hoogste rendement op. In de meeste gevallen gaat het om een variabele rente die u eenvoudig kunt volgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2017
Schrijf mee!