InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen bij DUO

Geld lenen bij DUO

Geld lenen bij DUO Studeren is een dure bezigheid en niet elke student heeft het geld om dit te bekostigen. Vanuit de overheid krijgt de student steun in de vorm van de studiefinanciering, waaronder een student de mogelijkheid heeft om geld te lenen bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs). Een lening aangaan bij DUO is vaak voordeliger voor een student dan om geld te lenen bij een financiële instelling.

Studiefinanciering

Een student heeft recht op studiefinanciering. Studiefinanciering krijgt een student van de overheid en is bedoelt om een student te steunen om bijvoorbeeld de studiekosten te kunnen betalen en een deel om in het levensonderhoud te voorzien. De studiefinanciering bestaat uit vier onderdelen, namelijk:

  • Basisbeurs
  • Aanvullende beurs
  • Studentenreisproduct
  • Lening

Elke student heeft recht op een basisbeurs, waarvan de hoogte afhankelijk is van de woonsituatie. Een uitwonende student (een student die niet bij een van de ouders woont), krijgt een hogere basisbeurs dan een student die wel thuis bij zijn ouders woont.

Een student kan naast een basisbeurs een aanvullende beurs aanvragen. Een aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van de ouders. Wanneer ouders een laag inkomen hebben is de kans op een aanvullende beurs hoger dan wanneer de ouders een hoog inkomen hebben.

Studentenreisproduct geeft de student de mogelijkheid om gratis te reizen met het openbaar vervoer. Hierbij kan de student kiezen om gratis in het weekend of doordeweeks te reizen.

Geld lenen bij DUO

Studeren kost veel geld en omdat de overheid realiseert dat niet iedereen dit zomaar kan betalen, biedt DUO de mogelijkheid om tegen een lage rente geld te lenen met gunstigere voorwaarden, dan bijvoorbeeld een lening bij een financiële instelling. Wanneer iemand recht heeft op een studiefinanciering kan een student dan ook een lening aangaan bij DUO.

Over de lening bij DUO wordt rente berekend. Deze is lager dan een lening bij een financiële instelling als een bank. Zo bedraagt het rentepercentage voor een lening bij DUO over 2013 0,6 procent. Zolang de student recht heeft op een studiefinanciering kan het rentepercentage jaarlijks wijzigen. Wanneer een student de studie heeft afgerond dan komt de rente voor vijf jaar vast te staan.

Hoogte lening DUO

Een student kan naast de basisbeurs en eventuele aanvullende beurs een bedrag lenen. Hoeveel een student kan lenen is afhankelijk van de woonsituatie en schooltype waar de student zijn studie volgt. Op de website van DUO wordt informatie gegeven over hoeveel een student kan lenen, dit wordt elk jaar opnieuw vastgesteld. Een student kan zelf bepalen of hij het maximale bedrag of een gedeelte leent en kan daarnaast ook tijdelijk lenen, bijvoorbeeld voor een periode van twee maanden.

Terugbetalen van de lening bij DUO

Een gunstige voorwaarde van een lening bij DUO is dat een student pas na de studie de lening moet terug betalen. Een student krijgt 15 jaar de tijd en het minimaal bedrag dat een student moet terug betalen is 45,41 euro per maand. Wanneer een student niet in staat is om dit bedrag te betalen, dan kan deze een verzoek indienen bij DUO om het bedrag te verlagen. DUO kijkt vervolgens naar het inkomen van twee jaar geleden om te bepalen hoeveel een student wel kan terug betalen. Een student kan er altijd voor kiezen om eerder en/of extra af te lossen.

DUO geeft vanaf 1 januari 2012 de mogelijkheid om het terugbetalen van de lening tijdelijk stop te zetten met maximaal vijf jaar. De rente over de openstaande schuld blijft wel lopen. De aflossingsvrije periode wordt vervolgens op de maximale terugbetalingstermijn van vijftien jaar opgeteld.
© 2013 - 2017 Misterlak, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lenen bij DUO (IB-groep)Studenten kunnen tegen een aantrekkelijke rente geld lenen bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs, voorheen IB-groep). DUO…
De studenten leningDe studenten leningStudent zijn is heus zo gemakkelijk nog niet. Naast dat je het druk hebt met je schoolactiviteiten, moet er ook geld in…
Studentenlening en collegegeldkrediet DUOStudentenlening en collegegeldkrediet DUOStuderen is duur en vaak is de basisbeurs en eventueel aanvullende beurs niet voldoende om de studiekosten te betalen. V…
Hoe kun je 15.000 euro lenen?15.000 is een behoorlijk hoog bedrag, dat je soms toch echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verbouwing of een vakantie…
Bronnen en referenties
  • http://www.duo.nl

Reageer op het artikel "Geld lenen bij DUO"

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 31-07-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!