InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Aftrekbare kosten hypotheek 2017

Aftrekbare kosten hypotheek 2017

Aftrekbare kosten hypotheek 2017 Gebruik alle aftrekbare kosten bij het afsluiten van een hypotheek eigen woning in 2017 en 2018 bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting. Hypotheekkosten kunnen kosten zijn van een nieuwe hypotheek, maar ook van een verhoging van een bestaande hypotheek. De meeste kosten zijn eenmalig, maar de hypotheekrente zult u langdurig van uw inkomen mogen aftrekken. Benut zo deze fiscale voordelen die het afsluiten van een hypotheek aantrekkelijk maken. Vraag eventueel een voorlopige teruggaaf aan. Soms is er vaak minder hypotheekrenteaftrek mogelijk is. In 2017 is ook de rente op uw restschuld fiscaal aftrekbaar.

Waarom een hypotheek afsluiten?

U kunt om meerdere redenen een hypotheek afsluiten:
  • Omdat u de bestaande hypotheek op uw huis wilt verhogen.
  • Omdat u verhuist en voor het nieuwe huis een nieuwe hypotheek wilt afsluiten.
  • Omdat u tijdelijk twee koopwoningen bezit en een overbruggingshypotheek nodig heeft.

In al deze gevallen zijn een groot aantal posten uit de rekening van notaris of hypotheekverstrekker aftrekbare kosten hypotheek. U trekt deze kosten af van uw loon en inkomen in box 1 van de inkomstenbelasting, werk en woning, waardoor u minder belasting betaalt en soms zelfs geld terug krijgt.

Een bestaande hypotheek verhogen in 2017 of 2018

Als u uw huis wilt renoveren of verbeteren in 2017 of 2018, kunt u uw hypotheek verhogen om deze werkzaamheden te financieren. De hypotheekrente op deze lening is volledig fiscaal aftrekbaar als de extra hypotheek annuïtair is gefinancierd. Voorwaarde is dus dat u maandelijks op de hypotheek aflost. Te veel mensen hebben een restschuld doordat er nooit is afgelost. Welnu de rente op een restschuld is in 2017 aftrekbaar als het huis na 28 oktober 2012 en voor 1 januari 2018 is verkocht.

Nieuwe hypotheek of bestaande hypotheek inschrijven bij het Kadaster

Als u een nieuwe hypotheek afsluit of een bestaande hypotheek verhoogt, moeten deze leningen ingeschreven worden bij het Kadaster. Voor de aftrek van hypotheekrente moet de lening bij de Belastingdienst zijn aangemeld. De hoogste inkomens kunnen in 2017 tegen maximaal 50% inkomstenbelasting hun aftrek regelen, in 2018 is dat tegen maximaal 49,5%.

Welke aftrekbare kosten hypotheek 2017 en 2018?

U kunt maximaal voor de volgende posten aftrekken. Maximaal, omdat niet alle posten op uw situatie van toepassingen zullen zijn:
  • Als u de Nationale Hypotheekgarantie aanvraagt, mag u de aanvraagkosten NHG van 1% van het hypotheekbedrag aftrekken.
  • De bereidstellingsprovisie die u in rekening wordt gebracht als de duur en geldigheidstermijn van de offerte voor een hypotheek verlengd moet worden.
  • De afsluitkosten en afsluitprovisie voor de hypotheek.
  • Bij nieuwbouw ook de bouwrente die u betaalt na het tekenen van de koopovereenkomst.
  • De kosten van inschrijving bij het Kadaster.
  • Vaak is een taxatierapport nodig voor de lening. Ook die kosten mag u aftrekken.
  • De notariskosten.
  • Eventuele verhuiskosten die u moet maken en die niet door de werkgever worden vergoed.
  • Eventuele boeterente of kosten om uw lening over te sluiten.
  • Eventuele rente en kosten voor een overbruggingsfinanciering.

Incasseren van de aftrekposten eigen huis 2017 en 2018

De aftrekbare kosten van uw hypotheek kunt u incasseren bij uw aangifte inkomstenbelasting of nog eerder via de voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting. Het grote voordeel van de voorlopige teruggaaf is dat u eerder over uw geld kunt beschikken. Het door de Belastingdienst terug te geven bedrag wordt dan maandelijks uitgekeerd. U kunt ervoor kiezen om ook hiervoor te wachten tot uw belastingaangifte inkomstenbelasting. Het grote voordeel daarvan is dat u dan de belastingteruggave in keer ontvangt. Ook de kans op een bijbetaling van belastinggeld wordt zo een stuk kleiner.

Tijdelijk twee huizen hebben, wat betekent dat fiscaal?

Als u tijdelijk twee huizen hebt, waarvan er een te koop staat en de andere woning wordt betrokken als hoofdverblijf zijn de hypothecaire kosten en andere kosten eigen huis voor beide woningen aftrekbaar. Dit is een permanente maatregel. Voorwaarde is dat het eerste huis, waar u woonde, niet ook verhuurd is maar leeg (onbewoond) te koop staat.

Hypotheek tweede huis en de belastingdienst

Een tweede huis met hypotheek of een vakantiewoning met hypotheek is niet uw hoofdverblijf en dus zijn de kosten van de hypotheek niet aftrekbaar. Een uitzondering is denkbaar wanneer de vakantie woning wel uw hoofdverblijf is, want dat is het wel uw eigen woning met alle fiscale voordelen van dien.

Een aanpandige garage of garagebox met hypotheek

Een aanpandige garage is een garage die aan uw huis vast zit of direct bij het huis hoort. Ook de hypotheek van een dergelijke garage is fiscaal aftrekbaar. De aftrek geldt dus helaas niet voor de garage twee straten verderop, buiten het terrein van uw huis. Een garagebox elders valt dus fiscaal buiten de boot.

Een verbouwingshypotheek nemen

Als u uw eigen woning gaat verbouwen en daarvoor een speciale hypotheek, de verbouwingshypotheek, of lening afsluit zijn de kosten aftrekbaar. Wederom geldt dit niet voor de verbouwing of renovatie van een tweede woning dat niet uw hoofdverblijf is.

Slot aftrekbare kosten hypotheek

Een hypotheek is meestal onontkoombaar, maar de kosten zijn door hun aftrekbaarheid weer goed betaalbaar. De meeste kosten zijn bovendien eenmalig. Natuurlijk loont het altijd de moeite om te bekijken hoe u de kosten kunt verlagen door een goedkope hypotheek, makelaar en notaris te nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De fiscaal aftrekbare verhuiskostenDe fiscaal aftrekbare verhuiskostenWie gaat verhuizen krijgt met nieuwe kosten huis te maken, de overdrachtsbelasting maar ook met kosten die fiscaal aftre…
Welke rente is fiscaal aftrekbaar?Welke rente is fiscaal aftrekbaar?Bij de aankoop van een woning in 2016 of 2017 is veel meer rente bij uw belastingaangifte fiscaal aftrekbaar dan alleen…
Erfpacht en de Wet Hillen als aftrekpost eigenwoningschuldErfpacht en de Wet Hillen als aftrekpost eigenwoningschuldWie in 2015, 2016 of 2017 weinig hypotheek op zijn huis heeft, kan met de Wet Hillen zijn hypotheek voordelig aflossen e…
Niet aftrekbare posten belastingaangifte 2016-2017Niet aftrekbare posten belastingaangifte 2016-2017De fiscale aftrekposten 2016 en aftrekposten 2017 particulier zijn erg belangrijk voor uw belastingaangifte 2017 en bela…

Reageer op het artikel "Aftrekbare kosten hypotheek 2017"

Reactie

Lieke, 03-09-2013 11:51 #1
Ik heb een vraag. Ik ben halverwege het vorig jaar 2012 officieel gescheiden. Daarvoor woonde ik al jaren niet meer bij mn ex, maar in een huurhuis. Ik heb al die jaren nooit meer contact met hem gehad tot vorig jaar via advocaten. Hij woonde in onze nu afbetaalde woning en naar bleek heeft hij ook de hypotheekkosten betaald en afgelost. Nu staat het huis te koop (staat ook in het convenant) echter het word niet verkocht plus dat het huis met een halve ton minder waard is geworden door de gekelderde huizenprijzen.

Als ik eerder gescheiden was had ik alimentatie kunnen krijgen, maar dat wilde ik niet, omdat ik niet afhankelijk van hem wilde zijn

Nu hoorde ik van iemand dat ik de helft van de waarde van het afbetaalde huis moet opgeven aan de belasting. Omdat ik nu gescheiden ben. Dus dat ik bij de opgaven van 2013 nu zelf de helft van het vermogen moet opgeven.

klopt dit wel? Want dit hoort toch tot bijzonder vermogen waar ik niet aan kan komen?

Ik bedoel de belasting gaat uit van 4 procent rendement en daa rmoet je 1,2 belasting van betalen. Maar ik kan toch geen rendement halen omdat het huis niet verkocht is plus dat het een halve ton in waarde is gezakt?

Dan behoort dit toch tot bijzonder vermogen? Dus vermogen waar je niet bij kunt vanwege het tot nu toe onverkoopbare opject?

Lieke Reactie infoteur, 03-09-2013
Beste Lieke,
1. Wie zoals u is gescheiden en het huis heeft verlaten, mag vanaf het moment van scheiding dit huis in ieder geval twee jaar zien als een eigen huis in box 1 van de inkomstenbelasting, ook al hebt u nu misschien ook een ander koophuis. Na die twee jaar wordt het wel vermogen in box 3 als het huis (deels) nog van u is. Als waarde geldt dan uw aandeel in de Woz-waarde minus hypotheek.
2. Zolang het huis te koop staat en u (mede-) eigenaar bent, kan deze periode oplopen tot maximaal drie jaar.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 21-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Aftrekposten
Reacties: 1
Schrijf mee!