InfoNu.nl > Financieel > Geld > Turkse Lira: geld, informatie, koers

Turkse Lira: geld, informatie, koers

Turkse Lira: geld, informatie, koers De nieuwe Turkse Lira is er sinds 2008. Wanneer je een bezoek brengt aan Turkije zul je met deze munteenheid moeten betalen. Wat is de koers ervan en hoe ziet de Turkse Lira eruit?

Geschiedenis van de Lira

Lange tijd was de Turkse Lira de munteenheid in Turkije. In december 2008 is de Lira vervangen door de nieuwe Turkse Lira. Een miljoen Lira van de oude munteenheid is vanaf dit moment hetzelfde als één nieuwe Turkse Lira. De briefjes zien er zelfs hetzelfde uit, zonder de nullen erop. Dit is veel gemakkelijker en scheelt immens veel briefpapier voor de inwoners en toeristen. In 2009 is er door de Turkse regering besloten om het woord ‘nieuwe’ weg te laten. We spreken nu dus weer over de Turkse Lira. De Turkse Lira wordt afgekort met YTL.

Uiterlijk van de Turkse Lira

De briefjes van de Turkse Lira bevatten allemaal een portret van Mustafa Kemal Atatürk. Dit was een officier in het Turkse leger en vervolgens de eerste president van het land. Op de achterkant staat altijd een andere afbeelding van een belangrijk gebouw of een locatie in Turkije.

Turkse LiraKleurAfbeelding achterkant
1Blauw en paarsAtatürk Dam
5BruinAnıtkabir, Ankara
10RoodPiri Reis-kaart
20GroenRuïne van Ephesus
50Oranje Cappadocia
100BlauwPaleis van İshak Paşa

Munten en bankbiljetten

Er zijn biljetten van 1, 5, 10, 20, 50 en 100 YTL. De munten zijn er in 1, 5, 10, 25 en 50 YKR, ofwel de centen. Ook is er nog een munt van 1 YTL, dus 1 Turkse Lira. Op alle munten is een portret te zien van Mustafa Kemal Atatürk.

Turkse Lira op reis

In Turkije kun je op heel veel plekken goed pinnen. Let wel op dat je bij een bankgebouw pint, omdat dit doorgaans veiliger is. In kleinere steden en dorpen zijn er niet altijd pinautomaten voor internationale bankpassen, hier dien je tijdens je reis rekening mee te houden. De creditcard wordt op veel plaatsen goed geaccepteerd. Het geld wisselen is vaak voordeliger in Nederland of België dan in Turkije zelf.

Prijzen in Turkije
Om een idee te geven van de prijzen in Turkije vind je in het onderstaande overzicht een paar voorbeelden:

  • Pakje sigaretten: ongeveer4 YTL
  • Eenvoudige maaltijd: 14 YTL
  • Brood bij de buurtsuper 0,30 YTL

Afdingen is in Turkije daarbij erg gebruikelijk, zodat je nog goedkoper leuke spullen kunt kopen.

Koers van de Turkse Lira

De koers van de Turkse Lira kan altijd anders zijn. Voor de actuele koersen kun je terecht bij het GWK. Zij zijn hiervan volledig op de hoogte.

DatumEuroTurkse Lira
12-01-2012100239,22
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Surprisetickett.nl
  • Wisselkoers.nl

Reageer op het artikel "Turkse Lira: geld, informatie, koers"

Infoteur: Writingsuus
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!