InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Turkije: het kopen en verkopen van Turkse staatsobligaties

Turkije: het kopen en verkopen van Turkse staatsobligaties

Turkije: het kopen en verkopen van Turkse staatsobligaties Turkse staatsobligaties zijn erg in trek. Er kan goed geld worden verdiend met het kopen en verkopen van Turkse obligaties. Dit komt omdat Turkije een snelle economische groei doormaakt. Dat heeft onder andere te maken met de komst van een stabiele regering. De laatste jaren is de economie hard gegroeid en de staatsschuld voor een groot deel afgelost. Over de staatsobligaties wordt een aantrekkelijke rente betaald. Het beleggen gebeurt wel in de Turkse munt, de Nieuwe Turkse Lira. Turkse staatsobligaties worden gezien als een zeer interessante belegging. Dat komt door de snelle economische groei van het land. Op sommige momenten kan die groei zich zelfs meten met China, de snelst groeiende economie ter wereld. Dat maakt Turkije interessant voor investeerders. De groei is iets van de afgelopen tien jaar. Turkije zag haar Bruto Binnenlands Product (BBP) in tien jaar tijd verviervoudigen. In 2000 was het BNP nog tweehonderd miljard dollar, terwijl in 2010 het BBP al boven de achthonderd miljard dollar lag. In euro's is dat ongeveer vijfhonderdvijftig miljard euro. In sommige jaren groeide de economie met meer dan tien procent. Het inkomen verdrievoudigde per hoofd van de bevolking en steeg naar zesduizend achthonderd euro. De staatsschuld daalde van vijfenzeventig procent naar veertig procent.

De Turkse economie

Er zijn verschillende redenen voor de snelle groei. Zo heeft de verkiezing van APK, de moslimpartij met premier Erdogan aan het hoofd, stabiliteit gebracht. Daarvoor was de politiek in het land decennia lang verdeeld en was er op economisch gebied geen sprake van een lange termijnbeleid. Die stabiliteit heeft de partij van Erdogan gebracht. Verder hebben zijn toenadering gezocht tot de Koerden waardoor het minder tot conflicten komt. Een derde reden kan vreemd genoeg worden gevonden in de Irakoorlog. De Verenigde Staten en haar bondgenoten moesten vanaf Turks grondgebied opereren op Irak binnen vallen. Als gevolg daarvan stroomde er ook veel kapitaal het land binnen. Een laatste reden is het toenemende toerisme. In 2010 bezochten tien miljoen toeristen Turkije, maar in 2025 zullen dat er waarschijnlijk veertig miljoen zijn. De snelle economische groei heeft de Turken een nieuw bewustzijn gegeven. Zij hebben een centrale ligging tussen Europa en Azië. Door de snelle groei is ook de discussie of Turkije wel of niet lid moet worden van de Europese Unie iets op de achtergrond geraakt.

Beleggen in Turkse staatsobligaties

Een land schrijft staatsobligaties uit om haar staatsschuld mee te financieren. Turkije heeft een staatsschuld van ongeveer honderdvijftig miljard euro. Beleggers, bedrijven, banken en particulieren kunnen inschrijven op de obligaties. Zij lenen dan als het ware geld uit aan de Turkse overheid waarmee de staatsschuld wordt betaald. Die lening wordt voor een bepaalde periode verstrekt, bijvoorbeeld voor vijf jaar, maar misschien ook wel dertig jaar. Over die lening wordt een rente verstrekt. De hoogte van die rente is afhankelijk van de waarschijnlijkheid dat een land aan zijn verplichtingen kan voldoen. Als een land een betrouwbare financiële reputatie heeft, zoals Nederland en Duitsland, dan is de rente laag. Wanneer een land een onbetrouwbare reputatie heeft, zoals Griekenland of Portugal, dan is de rente hoog. Dat betrouwen wordt onder andere vastgesteld door kredietbeoordelaars. Zij kennen zogeheten ratings toe. De hoogste rating die een land kan hebben is de AAA-rating. De laatste rating is een DDD-rating. Turkije had begin 2011 een BBB-rating, maar schuift langzaam omhoog. Het land heeft nog een relatief lage rating vanwege haar verleden.

De koers van de Nieuwe Turkse Lira

Wanneer u gaat beleggen in Turkse staatsobligaties moet u er rekening mee houden dat u dat moet doen in de Turkse valuta, de Nieuwe Turkse Lira. Daar zit wel een risico aan vast. Deze munt kan namelijk in waarde dalen. Daardoor kunt u winst maken op uw staatsobligaties, maar alsnog geld verliezen omdat de munt minder waard is geworden. Andersom kan het ook gebeuren dat de munt in waarde toeneemt en dat u extra winst maakt. In het geval van Turkije kunnen er veel schommelingen zijn in de waarde van de munt. Dit kan onder andere te maken hebben met spanningen tussen het legertop en de regering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Falco, Pixabay

Reageer op het artikel "Turkije: het kopen en verkopen van Turkse staatsobligaties"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Economie Turkije
Schrijf mee!