InfoNu.nl > Financieel > Geld > Besparen, hoe begin je?

Besparen, hoe begin je?

Besparen, hoe begin je? Plotseling minder inkomen of een grote uitgave in het vooruitzicht? In deze tijd kan je helaas geen hypotheek verhogen en geld lenen is ook geen aantrekkelijke optie. Dan maar proberen geld bij elkaar te sparen, maar dit is vaak minder makkelijk dan dat het klinkt. Hoe kan je leuk en goedkoop leven, zodat je toch wat geld opzij kan leggen?

Dagelijkse boodschappen

Maak een weekplanning van goedkope gerechten (kijk b.v. eens bij budgetkoken) en maak hiervoor een boodschappenlijstje. Plan b.v. twee keer in de week gehakt zodat je de grootverbruik pakken kan kopen en in twee keer op kan maken. Koop zo min mogelijk merkartikelen. Huismerk is veel goedkoper en vaak net zo lekker. Wasverzachter koop je niet meer, in de droger is het sowieso niet nodig en als je je was buiten droogt, gebruik dan een scheutje azijn als wasverzachter. Beter voor het milieu en je portemonnee. Denk ook aan de supermarkt aanbiedingen, maar laat je niet verleiden dingen te kopen die je niet nodig hebt omdat ze toevallig in de aanbieding zijn. Koop geen kant-en-klaar maaltijd, ze zijn makkelijk maar erg duur. Beter kan je zelf maaltijden in grote hoeveelheden bereiden en het overschot invriezen voor de dagen dat je wat minder tijd hebt. Kies ook eens wat vaker voor vegetarisch, ook dat is goedkoper.

Dagje weg

Ga je met het gezin vaak een dagje weg naar dierentuin of pretpark. Kijk eens hoeveel je daar per jaar aan kwijt ben. Meer als aan een museumjaarkaart? Stel een cultureel jaar in en bezoek de vele Nederlandse museums, misschien wordt je wel aangenaam verrast en er zijn heel veel museums te vinden die zeker ook interessant zijn voor kinderen , denk aan spoorwegmuseum, Zuiderzee museum, Ecodrome, openluchtmuseum Eindhoven, Bakkerijmuseum, enz., enz. En vergeet vooral niet tijdens een uitje zelf eten en drinken mee te nemen. Natuurlijk zijn er ook veel gratis uitjes te bedenken: bos, strand, picknick, stadswandeling, speeltuin, braderie, markt en kinderboerderij. Maar dat had je vast zelf al verzonnen.

Neem je rekening onder de loep

Abonnementen op loterijen, goed doelen, tv-gids en tijdschriften. Schrap ze uit je budget. Zij komen wel weer aan bod als je het financieel wat breder hebt. Het abonnement op internet, t.v. en telefoon, kan dat echt niet goedkoper? Vaak ben je goedkoper uit wanneer je 1 aanbieder neemt en het goedkoopste pakket. Zeg nu zelf, al die extra zenders daar kijk je toch niet of nauwelijks naar. Verzekeringen? Ook hier geldt, alles bij 1 verzekeraar kan aardig wat geld besparen en niet alle verzekeringen zijn even zinvol.

Wat kan je zelf?

  • Wordt er veel ice tea gedronken: maak het een keer zelf, op het internet zijn genoeg recepten te vinden.
  • Veel sapjes en limonade? Maak ís morgens een grote kan aanmaaklimonade en zet die in de koelkast.
  • Banden plakken: trek er een middagje voor uit en leer je kinderen hun eigen fietsbanden te plakken. Leerzaam projectje en het bespaart je het geld voor de fietsenmaker.
  • Ook op de sportschool kan je besparen, ga hardlopen of fietsen, lekker in de buitenlucht en gratis.
  • Geef je vaak een fles wijn cadeau aan vrienden of familieleden? Ga dan voor de korting op grotere hoeveelheden. Het bespaart geld en je hebt altijd cadeauís op voorraad. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor drogisterijprodukten.
  • Fondue en gourmetschotels zelf maken loont altijd de moeite. Grotere stukken vlees in het juiste formaat snijden en je bent veel goedkoper uit.
  • Ga voor tweedehands. Op internet zijn in vrijwel iedere woonplaats genoeg Facebookpagina's te vinden met producten die je tegen een kleine prijs kan kopen of gratis kan afhalen. Het loont beslist de moeite om hier lid van te worden.
  • Familie of goede vrienden in de buurt waarmee je een mogelijk een auto kan delen? Bespreek dit dan, misschien voelen zij hier ook voor en hiermee bespaar je heel veel geld.

Je ziet het, er valt genoeg te bedenken wat je kan doen zonder dat je gelijk een kasboek moet bijhouden en iedere cent verantwoorden, probeer er een uitdaging in te zien om zo goedkoop mogelijk rond te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kindgebonden budget 2012Kindgebonden budget 2012In dit artikel leest u wat de hoogte van het kindgebonden budget is. Wat is het kindgebonden budget, hoe kunt u het aanv…
Net in de schulden? Zo kom je er weer uitNet in de schulden? Zo kom je er weer uitWanneer je een financiële tegenvaller hebt kun je zomaar uit het niets in de schulden komen. Vooral nu met de crisis zit…
Waar moet je op letten bij het openen van een spaarrekening?Waar moet je op letten bij het openen van een spaarrekening?Met de uitgebreide financiële wereld van tegenwoordig wordt het steeds lastiger om een simpele spaarrekening te openen d…
Kindgebondenbudget 2012: Hoogte, voorwaarden & aanvragenKindgebondenbudget 2012: Hoogte, voorwaarden & aanvragenIn dit artikel leest u wat de hoogte van het kindgebonden budget is in 2012. Wat is het kindgebonden budget, hoe kunt u…
Rood staan Rabobank: mogelijkheden, kenmerken en voorwaardenRood staan Rabobank: mogelijkheden, kenmerken en voorwaardenStel je wilt betalen aan de kassa van de supermarkt en je bankkaart geeft aan dat je saldo te laag is. Om vervelende sit…

Reageer op het artikel "Besparen, hoe begin je?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld, hoe ga je er mee om?
Schrijf mee!