InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Geld verdienen met stichting Lira

Geld verdienen met stichting Lira

De Lira is een stichting die opkomt voor het auteurswet. Stichting Lira staat vooral bekend door de leenvergoeding die jaarlijks wordt uitgekeerd. Dit is een bedrag dat je betaalt krijgt per uitlening van je boeken in de bibliotheek. Hoe werkt dit nou eigenlijk en waar kun je als auteur rekening mee houden?

Stichting Lira

Stichting Lira komt op voor het auteursrecht en heeft een bemiddelende rol voor de auteurs, freelancers en journalisten. Lira zorgt ervoor dat er geld wordt gebruikt voor het gebruiken van een tekst, zoals bijvoorbeeld in een bibliotheek (het uitlenen van een boek). Ook komt de stichting op bij het belang van een schrijver. Je kunt je gratis aanmelden bij deze stichting.

Uitleenvergoeding van de Lira

De uitleenvergoeding is een vergoeding die jaarlijks wordt uitgekeerd. Iedereen die zich heeft aangemeld bij de stichting ontvangt dit bedrag op zijn of haar rekening. Het geld wordt meestal aan het einde van het jaar uitgekeerd en sinds 2011 krijg je de overzichten digitaal in te zien.

Hoe hoog is de vergoeding?

Hoe hoog de vergoeding van Stichting Lira is, is heel moeilijk vooraf in te schatten. Dit is namelijk geheel afhankelijk van het aantal boeken dat wordt uitgeleend in de Nederlandse bibliotheken. Hoe meer boeken er worden verkocht aan de bibliotheken, hoe groter de kans is dat ze worden uitgeleend. Ook het genre en het aantal boeken kan bepalend zijn voor het aantal uitleningen. Sowieso wordt er een bepaalde som gemaakt voor de vergoeding, namelijk de volgende:

aandeel in % x aantal uitleningen x boekprijs x puntwaarde = bruto bedrag

Het aandeel in percentages is afhankelijk van je rol. Ben je de auteur van het boek, dan krijg je 100%. Een vertaler krijgt 70 procent van de vergoeding. De puntwaarde staat altijd bij de nota. De puntwaarde is bijvoorbeeld 0,0095063.
Stel je dus voor, je hebt een boek geschreven dat 10 euro kost en 300 keer is uitgeleend. De berekening is dan als volgt:

100%x300x10,00x0,0095063 = 28,5189

Je ontvangt dan dus 28,52 euro. Hoe meer boeken er dus worden uitgeleend, hoe hoger je vergoeding uiteindelijk kan worden.

Let op: de puntwaarde kan ieder jaar veranderen.

Kosten die worden afgetrokken

Over het totaalbedrag van je Lira-vergoeding worden nog administratiekosten berekend. Dit gaat om 10 procent over het hele bedrag. Over deze administratiekosten wordt ook nog eens btw van 19 procent verrekend. Deze kosten worden dus nog van je totaalbedrag afgetrokken.

Over welke periode krijg je de Lira leenrechtvergoeding?

De periode van de vergoeding loopt van juli tot juli. Je krijgt in december altijd het geld van het jaar voorafgaande. Het kan hierdoor soms even duren tot je werkelijk geld krijgt van je uitleningen. Stel dat je bijvoorbeeld een boek hebt dat in augustus is uitgekomen, dan krijg je daar in december geen geld meer voor en zul je moeten wachten tot het jaar erop.

Steekproeven

Stichting Lira informeert niet bij alle bibliotheken in Nederland naar de cijfers van de uitleningen, maar voert steekproeven uit. Dit betekent dat het aantal uitleningen hoger of lager kan uitvallen dan het echte cijfer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Turkse Lira: geld, informatie, koersDe nieuwe Turkse Lira is er sinds 2008. Wanneer je een bezoek brengt aan Turkije zul je met deze munteenheid moeten beta…
Geschiedenis van de Turkse LiraGeschiedenis van de Turkse LiraDe Turkse lira is de munteenheid van Turkije. Zij wordt gebruikt in Turkije en op Noord-Cyprus. De lira is verdeeld in 1…
Beleggen in Nieuwe Turkse Lira'sBeleggen in Nieuwe Turkse Lira'sEr is een toenemende interesse onder beleggers om te investeren in de Nieuwe Turkse Lira. Dat komt omdat beleggers na de…
Rijk worden met het schrijven van boekenDe succesverhalen van grote auteurs klinken fantastisch. Je schrijft een boek en het geld komt binnenrollen. Auteurs zoa…
Bankrekening in TurkijeBanken in Turkije bieden aantrekkelijke voorwaarden en vooral een aantrekkelijke rente op uw spaarrekening in Turkse Lir…
Bronnen en referenties
  • www.lira.nl

Reageer op het artikel "Geld verdienen met stichting Lira"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 03-05-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Creatief Schrijven
Schrijf mee!