InfoNu.nl > Financieel > Geld > Belastingvrij schenken 2012 & 2013

Belastingvrij schenken 2012 & 2013

Belastingvrij schenken 2012 & 2013 Belastingvrij schenken is ook in 2012, 2013 en 2014 zeer de moeite waard. De schenkingsbelasting 2012 en schenkbelasting 2013 zijn hoog, zie de tips. De ontvanger betaalt, maar u kunt ook vrij van recht schenken. De tarieven zijn met de nieuwe schenk- en erfbelasting 2010 verlaagd, maar kunnen verder omlaag. U hebt over dit geld al eerder belasting betaald namelijk. U kunt zelf eenvoudig berekenen of en hoeveel schenkingsbelasting u moet betalen. Bekijk de mogelijkheden van een belastingvrije schenking 2012 tot 50.300 euro voor een huis of studie via de eenmalig verhoogde vrijstelling. Vanaf 2013 en 2014 kunt u tot 40 jaar, een verruiming van belastingvrij schenken dus, veel belastingvrij schenken. Vanaf 1 oktober 2013 zelfs tot 100.000 euro. Ook contant schenken misschien? Wanneer moet u belastingaangifte doen na schenking of gift? Hoeveel belasting moet u betalen op een schenking in 2013 en 2014? Bij de schenking van ouder aan kind wordt in 2014 100.000 euro belastingvrij mogelijk.

Inhoud

Wie betaalt schenkbelasting bij een schenking, de gever of de ontvanger van een schenking?

De schenkbelasting wordt normaliter betaald door de ontvanger van de schenking. De schenker kan de schenkbelasting ook voor eigen rekening nemen. In dat geval spreken we over vrij van recht schenken. Ook bij vrij van recht schenken komt de aanslag schenkbelasting op naam van de ontvanger te staan, maar het is de schenker die in uw plaats de schenkbelasting betaalt. Schenken vrij van recht is duurder doordat ook de betaling van de belasting al schenking wordt gezien.

Slimme constructie: ouders kopen huis voor een kind

Allerlei slimme constructies zijn mogelijk, bijvoorbeeld als de ouders zoon of dochter willen helpen bij het kopen van een huis. Allereerst is er een hoge vrijstelling mogelijk en bovendien kunt u, als u uw kind geld voor het huis leent, de rente deels belastingvrij schenken. Uw kind trekt de rente af als hypotheekrente en krijgt van u als bonus nog eens de rente of een deel daarvan als schenking terug. Benieuwd geworden, moet u vooral verder lezen.

Belastingvrij schenken 2012, 2013 en 2014, betaal niet te veel aan de belastingdienst

Een schenking wordt belast met schenkbelasting en niet met inkomstenbelasting. Hoeveel belasting over een schenking moet worden betaald, hangt af van de hoogte van het bedrag. Om het nog lastiger te maken, geldt dat hoe dichter uw persoonlijke relatie tot schenker van het bedrag is, hoe minder belasting u betaalt. Een zoon of dochter betaalt veel minder belasting dan een ander. Een uitzonder is een ANBI instelling, want die betalen over een gift helemaal niets. Sommige bedragen zijn belastingvrij:

Schenkbelasting 2012, de vrijstellingen voor belastingvrij schenken:
OntvangerVrijgestelde bedragen schenkbelasting 2012
Kinderen 5.030 euro jaarlijks
Kinderen 18 t/m 34 jaar, eenmalig 24.144 euro per kind.
Overige ontvangers van een schenking2.012 euro jaarlijks

Kinderen5.141 euro jaarlijks
Kinderen 18 t/m 40 jaar, eenmalig 24.676 euro per kind. Let op: vanaf 2013 is dit tot 40 jaar, ook voor het extra deel dat bestemd is voor de eigen woning
Iedere schenking vanaf 1 oktober 2013 voor het eigen huis100.000 euro eenmalig

In november 2012 is het amendement Schouten en Omtzigt aangenomen waardoor de leeftijd voor de verhoogde eenmalige vrijstelling 40 jaar wordt in plaats van 35 jaar, ook waar het gaat om een extra schenking voor de eigen woning tot in totaal 51.407 euro.

Op Prinsjesdag 2013 werd bevestigd wat we al vermoedden: als u aan uw kind een schenking doet vanaf 1 oktober 2013, of een schenking aan een ander, dan is daarvan 100.000 euro belastingvrij op voorwaarde dat het geld aantoonbaar wordt gebruikt voor het eigen huis. Dan doel ik op de aankoop van een eigen huis, een gedeeltelijke aflossing van de hypotheek, de restschuld en de afkoop van de erfpacht. Dit is niet langer leeftijdsgebonden.

Schenkbelasting 2014, de vrijstellingen voor belastingvrij schenken zijn verruimd:
Kinderen5.229 euro jaarlijks
Kinderen 18 t/m 40 jaar, eenmalig 25.096 euro per kind tot 100.000 euro als het extra deel bestemd is voor de eigen woning van de ontvanger
Overige ontvangers van een schenking2.092 euro jaarlijks en 100.000 euro als het geld bestemd is voor de eigen woning van de ontvanger

Ook hier de 100.000 euro extra vrijstelling onder bovengenoemde voorwaarden (besteding voor het eigen huis).

Eenmalig verhoogd belastingvrij schenken aan een kind via de eenmalig verhoogde vrijstelling 2012, 2013 en 2014

Zoals u ziet kunnen vooral de schenkingen aan een kind hoog zijn. Daarbij kunt u een jaarlijkse schenking doen met een belastingvrijstelling tot maximaal 5030 euro in 2012 of kiezen voor een eenmalig verhoogde vrijstelling. Die eenmalig verhoogde vrijstelling is toegestaan bij kinderen tot 35 jaar of kinderen met een partner tot 35 jaar. Daarbij mag u altijd tot 24.144 eenmalig belastingvrij schenken en als er sprake is van het gebruik voor een dure studie of aankoop of verbetering van een huis mag u dit belastingvrije bedrag ophogen tot 50.300 euro. Tot 2012 was het verplicht om deze schenking via een notaris te regelen. Vanaf 2012 is die eis vervallen waar het gaat om de aankoop of verbetering van een huis, maar bestaat die eis nog steeds als de schenking is bedoeld voor de financiering van een dure studie. Wel moet op het aangifte schenkbelasting worden aangeven dat u van de eenmalig verhoogde vrijstelling aan uw kind of pleegkind gebruik maakt. Zo kan de belastingdienst een en ander eenvoudig controleren. Een dure studie is een studie die duurder is dan 20.000 euro. In 2014 wordt het dus nog mooier: dan is belastingvrij schenken mogelijk tot 100.000 euro.

Schenkbelasting, schenking, tarieven en schijven, 2011, 2012, 2013, 2014

De vrijstellingen vormen een belastingvrije voet. Daarboven gaat u wel belasting betalen:

A. Schijven schenkbelasting 2011:

Tabel 1. Kinderen, pleegkinderen, echtgenoten en partners
bedrag schenking meer dan: tot:heffing:plus over het meerdere:
0 € 118.70810%20%
€ 118.708€ 11.871 20%

Tabel 2. Kleinkinderen en andere ontvangers van een schenking, zoals een broer, zus, oom of tante:
RelatieBedrag boven vrijstellingHeffing
kleinkinderen€ 0 - € 118.70818%
vanaf € 118.70836%
anderen€ 0 - € 118.70830%
vanaf € 118.70840%

B. Schijven schenkbelasting 2012:

0 € 115.70810%20%
€ 115.708€ 11.571 20%

RelatieBedrag boven vrijstellingHeffing
kleinkinderen€ 0 - € 115.70818%
vanaf € 115.70836%
anderen€ 0 - € 115.70830%
vanaf € 115.70840%

C. Schijven schenkbelasting 2013:

0 € 118.25410%20%
€ 118.254€ 11.825 20%

RelatieBedrag boven vrijstellingHeffing
kleinkinderen€ 0 - € 118.25418%
vanaf € 118.25436%
anderen€ 0 - € 118.25430%
vanaf € 118.25440%

D. Schijven schenkbelasting 2014:

0 € 117.21410%20%
€ 117.214€ 11.825 20%

RelatieBedrag boven vrijstellingHeffing
kleinkinderen€ 0 - € 117.21418%
vanaf € 117.21436%
anderen€ 0 - € 117.21430%
vanaf € 117.21440%

Dat de vrijstellingen in 2014 zijn verruimd als het geld ook gebruikt wordt voor de aflossing van een hypotheek op de eigen woning is nu zeker, omdat ook de Eerste Kamer inmiddels met dit plan akkoord is.

Voorbeeld berekening belasting over schenking

Enkele rekenvoorbeelden ter bepaling van de belasting over een schenking:

Stel een ouder schenkt in 2013 een kind 10.000 euro en maakt geen gebruik van de verhoogde eenmalige vrijstelling, omdat het kind al ouder is dan 35 jaar. In dat geval geldt de jaarlijkse vrijstelling van 5.030 euro. Het kind betaalt dan 10% belasting over 10.000 euro minus 5.030 euro ofwel 497 euro belasting.

Stel u schenkt uw broer 10.000 euro. Dan is de vrijstelling 2.012 euro en betaalt uw broer dus 30% over 10.000 euro minus 2.012 euro ofwel 2.396 euro belasting. En dat is veel geld. Dan is het beter om de schenking over twee jaren te spreiden.

Belastingaangifte doen bij schenking of gift

Belastingaangifte moet in de volgende gevallen worden gedaan:
  • Als u gebruik maakt van de verhoogde eenmalige schenking. Dat is wel belastingvrij, maar wordt geregistreerd door de belastingdienst;
  • Als u meer aan schenking in een jaar ontvangt dan belastingvrij is;
  • Als de belastingdienst u uit eigen beweging een aangiftebiljet schenkbelasting toestuurt.

Een gift aan een ANBI instelling is fiscaal aftrekbaar bij de inkomstenbelasting. Lees voor de voorwaarden voor uw gift als aftrekpost inkomstenbelasting het artikel aftrek giften 2013 en 2014.

Geen belasting hoeft u te betalen als:
  • U beneden de vrijstelling blijft;
  • U een morele verplichting voelt voor de schenking;
  • De schenking is bedoeld om dringende schulden af te lossen;
  • De schenker in het buitenland woont. Als deze schenker een Nederlander is die meer dan tien jaar in het buitenland woont;
  • Bij een schenking vrij van recht.

Conclusie belastingvrij schenken

De vrijstellingen zijn in 2012 en 2013 zijn iets gewijzigd en de eerste schijf is wat langer gemaakt, waardoor u bij grotere schenkingen minder betaalt, maar in 2014 wordt de schijf juist verkort. Wel is vanaf 1 oktober 2013 en in 2014 de vrijstelling bij een schenking aan een kind of anderen fors omhoog naar 100.000 euro als dit geld wordt besteed aan de eigen woning. Belastingvrij schenken is de meest aantrekkelijke vorm van schenken. U maakt er iemand anders blij mee en die krijgt het bedrag netto in handen. U mag ook vrij van recht schenken bij hogere bedragen. Dan betaalt u zelf de belasting aan de belastingdienst in plaats van degene die de hogere schenking krijgt.

Lees verder

© 2011 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Heffingskortingen 2012 en 2013, Belastingaangifte 2012, Wat erft een kind? en Lijfrenteverzekering omzetten .
Gerelateerde artikelen
Schenken aan kleinkind 2012 en 2013Schenken aan kleinkind 2012 en 2013Belastingvrij schenken aan een kleinkind, kleinkinderen of kinderen is ook in 2012, 2013 en 2014 populair. Grootouders w…
Schenken op papier – voordelen en nadelenSchenken op papier – voordelen en nadelenSchenken op papier is populair. Ouders met vermogen, aandelen of eigen huis kunnen ook in 2013 of 2014 kiezen voor een s…
Wat is nog belastingvrij, sparen?Wat is nog belastingvrij, sparen?Belastingvrij sparen in 2013 en 2014 voor uw eigenwoningschuld, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bijverdi…
Belastingvrij schenken: tot 100.000 euro in 2014Belastingvrij schenken: tot 100.000 euro in 2014Als maatregel om de woningmarkt te stimuleren heeft de overheid de regels voor het belastingvrij schenken van geld in 20…

Reageer op het artikel "Belastingvrij schenken 2012 & 2013"

Reacties

Gerda, 29-07-2014 18:10 #126
Beste Zeemeeuw,

Ik heb een beetje gecompliceerde vraag, dus bij voorbaat excuus voor de lengte. Ik bezit een woonboot in Amsterdam waar nog een hypotheek van € 58.000 op rust, nog steeds aflossingsvrij. De WOZ-waarde van de boot is € 197.500. Ik moet dit jaar een onderhandse lening van € 30.000 aflossen die ik in maart 2008 ben aangegaan om destijds een deel van mijn boot te kunnen financieren waar de hypotheek nog tekortschoot. Eigenlijk zag het er destijds nog naar uit dat ik mijn spaarhypotheek die vorig jaar vrijkwam in handen kon krijgen en dan opnieuw de hypotheek zou kunnen verhogen, maar door de crisis was dit niet meer mogelijk. Het was precies €30.000. dus erg jammer!
De rente op de geleende € 30.000 hoeft van degene die mij het heeft uitgeleend niet meer te zijn dan wat de bank ervoor had gegeven tot nu toe. En dat is meteen vraag één: hoe ziet de fiscus dat? Mag het de gangbare rente van de bank zijn die ik dan betaal over ruim 6 jaar of wordt dat gezien als verkapte schenking en wat is dan de grens? Gezien mijn leeftijd, ik ben 70, kan ik deze € 30.000 niet meer lenen bij de bank of in handen krijgen door mijn hypotheek te verhogen. Zoals u vast wel weet, houdt de bank geen rekening met de overwaarde en ook het feit dat ik nog altijd freelance werk naast mijn AOW en klein pensioentje, telt niet meer mee.
Om het probleem op te lossen heb ik het volgende bedacht en ik hoop dat u mij daarover meer kunt vertellen.
Mijn middelste zoon wil de woonboot kopen - hij heeft een vaste baan -. Ik zou dan in de boot kunnen blijven wonen en van hem huren. Bovendien kan ik hem dit jaar € 100.000 belastingvrij schenken voor de aankoop van deze boot. (Ik zal dan wel bij een notaris vast moeten leggen dat ook de andere twee zonen bij mijn overlijden hun rechtmatige deel hiervan terugkrijgen.)
Mijn zoon die het wil kopen huurt zelf een sociale huurwoning, ook in Amsterdam. Zijn inkomen was in 2012 rond de € 35.000, 2013 iets lager en zal dit jaar mogelijk hetzelfde zijn. Mag hij in zijn sociale huurwoning blijven wonen terwijl hij de boot als belegging en als voorschot op de erfenis (met behulp van de € 100.000 schenking) koopt en daarna aan mij weer verhuren (zodat ik de € 30.000 kan inlossen en niet hoef te verhuizen naar een sociale huurwoning (die trouwens niet te vinden is in Amsterdam momenteel!). Ik betaal zelf nu maandelijks nog slechts een hypotheek van € 276,00 en dat is gezien mijn inkomen zeer wenselijk. Als er al iets te huur te vinden zou zijn, dan is dat meteen voor een huur tegen de € 700,- en eigenlijk niet op te brengen. Ik weet ook niet hoe lang ik nog freelance kan blijven werken bovendien.
Mijn zoon koopt dan in feite de woonboot in verhuurde staat, dus is de verkoopwaarde ook lager vast te stellen, dacht ik zo. Ik las in een van uw andere nieuwsbrieven dat hij dan als eigenaar te maken krijgt met box 3, maar dat de huuropbrengst weer niet fiscaal belast wordt en hij geen eigen woningforfait hoeft te betalen.
Misschien kunt u mij nog verder wegwijs maken. Zijn er nog andere oplossingen of zie ik dingen over het hoofd? Ik kon zelf nergens op internet of bij de Rijksoverheid vinden hoe het zit met sociale huur en een huis kopen als belegging/voorschot erfenis om het vervolgens weer te verhuren aan je moeder.
Een andere optie is misschien gedeelde eigendom? Maar ik denk dat de banken daar niet erg happig op zijn. Woonboten zijn sowieso moeilijk als hypotheekobject. Alleen de ING en mogelijk de RABO en de Friesland bank doen het geloof ik. Ik zit zelf bij de ING.

Alvast erg bedankt voor uw antwoord1 Reactie infoteur, 30-07-2014
Beste Gerda,
1. Omdat de onderhandse lening niet direct opeisbaar was, is een marktrente aanvaardbaar voor de fiscus waarbij de rente tot een kwart hoger of lager mag worden gesteld en eigenlijk jaarlijks moet worden betaald. Tegelijkertijd mag een vreemde u tot ongeveer 2000 euro per jaar schenken (is ongeveer 6% van het bedrag) en kunt u de rente dus schuldig blijven. Ik verwacht hier geen grote problemen. Probeer met de uitlener een bepaald bedrag af te spreken waarmee deze genoegen kan nemen.
2. Een schenking van 100.000 euro is alleen belastingvrij voor uw zoon in 2014 als hij zelf (ook) op de boot gaat wonen.
3. Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning mag het jaarinkomen maximaal € 34.678 bedragen, maar wie er al woont hoeft er niet uit. Er is geen aparte toets op vermogen (box 3).
4. Een oplossing kan zijn dat iemand (uw zoon of ander kind wellicht) 30.000 euro leent en u dat geld schenkt of leent. Een schenking is voor u belastingvrij. Met het geld kunt u de onderhandse lening aflossen.
5. Of u onderhandelt met de uitlener van de onderhandse lening over een verlenging van uw lening.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pedro, 11-07-2014 20:49 #125
Mijn zus wil mij 25.000 euro schenken hoeveel belasting moet ik dan betalen? Reactie infoteur, 12-07-2014
Beste Pedro,
Dat hangt ervan af. Als het geld voor de aflossing van een hypotheek is, is het belastingvrij. Anders is het 30% over 22.943 euro, ofwel 6993 euro en dat is best veel. Een uitzondering kan ook een morele verplichting zijn:

http://financieel.infonu.nl/belasting/23715-belastingdienst-slim-schenken-doet-u-dus-zo.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Judith, 03-07-2014 19:05 #124
Hallo,
Ik wil een studie gaan volgen en een kennis wil mij geld schenken zodat ik genoeg heb voor die studie. Het is geen familielid. Als ik dan dat bedrag van +-2000,- krijg en van mijn ouders ook dan is dat beide belastingvrij? En moet ik dat dan ook aangeven? En als ze mij dat op dit moment schenken, vanaf wanneer kunnen ze dan een tweede schenking doen, januari 2015? En moet ik dat aangeven? Reactie infoteur, 12-07-2014
Hallo Judith,
Ja dat is van beiden belastingvrij en zolang je beneden de vrijstellingen blijft, hoef je niks aan te geven. Als je gebruik maakt van de verhoogde vrijstelling wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 17-06-2014 15:53 #123
Ik wil mijn zoon 5500 euro lenen zodat hij net voldoende heeft om de schuld te betalen die hij overhoud na de verkoop van zijn huis. Moet ik zo'n bedrag bij de belasting opgeven en is het nodig dit op papier te zetten? Kunt U hierover advies geven? Reactie infoteur, 12-07-2014
Beste Peter,
1. Bij een onderhandse lening aan een kind stelt de belastingdienst eisen omtrent de rente die u berekent. Is een rente te laag dan wordt de rente als schenking gezien:

http://financieel.infonu.nl/lenen/19976-een-modelovereenkomst-voor-onderhands-lenen-aan-uw-kind.html

2. U bent niet verplicht om een lening op papier te zetten en ook niet verplicht om de lening te melden. Maar als uw zoon de rente als hypotheekrente wil aftrekken, is een melding aan de belastingdienst sinds 2013 wel verplicht.
3. Op papier zetten is vaak wel het verstandigst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lien, 16-06-2014 21:06 #122
Wij willen ons kind het bedrag van het collegegeld voor haar HBO studie schenken, zodat zij deze kosten zelf weer als aftrekpost op kan voeren. Mag je dan ook maandelijks of 2 maandelijks schenken of mag het maar 1x per jaar? Reactie infoteur, 17-06-2014
Beste Lien,
Uw schenkingen in een jaar worden opgeteld en zolang dit totaal beneden de (jaarlijkse) vrijstelling blijft, is dit belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronja, 12-03-2014 10:17 #121
Beste Zeemeeuw, mijn vriend is Zwitser en woont in Zwitserland. Ik woon in Nederland. Hij wil mijn dochter veel geld schenken zodat zij een huis kan kopen. Volgens alle informatie hoeft mijn dochter daarover geen schenkbelasting te betalen. Nu horen we dat mijn dochter dan in Zwitserland hierover schenkbelasting zou moeten betalen? Dit terwijl zij Nederlander is en geen enkele band heeft met Zwitserland? Het is ons een raadsel en we weten niet meer wat te doen. Heeft u advies voor ons? Reactie infoteur, 12-03-2014
Beste Ronja,
1. In Zwitserland is inderdaad schenkbelasting verschuldigd als de schenker op het moment van de schenking woonachtig is in Zwitserland. Per kanton kunnen andere tarieven (van 0% tot 55%) en vrijstellingen gelden.
2. In Nederland is ze over deze buitenlandse schenking geen belasting schuldig, maar er is geen schenkingverdrag met Zwitserland om dit te verrekenen.
3. Er is een federale wetgeving in de maak die voordeliger kan zijn.
4. Is een lening met jaarlijks een gedeeltelijke schenking een oplossing of wachten tot de nieuwe wetgeving?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 23-02-2014 10:19 #120
Beste Zeemeeuw, wij gaan een huis kopen en mijn moeder wil graag gebruik maken vd eenmalige verhoogde vrijstelling van 100K. Daarnaast heb ik nog een studieschuld van zo'n 30K die ze ook bereid is in 1x af te lossen om ons een nieuwe start te geven. Nu was ik benieuwd hoe we de aflossing van de studieschuld het handigst kunnen regelen. Kan ik met mijn moeder een onderhandse lening afsluiten met bepaalde looptijd en rente % waarbij rente en aflossing jaarlijks worden kwijtgescholden (< 5.229)? Of kan dit niet 'on top off' die 100k? Als het niet kan, is er dan nog een andere goede mogelijkheid? Bedankt alvast! Reactie infoteur, 23-02-2014
Beste Anoniem,
Uw moeder mag on top zeker onderhands een lening afsluiten, maar de rente mag dan pas vanaf 2015 worden geschonken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees, 28-01-2014 17:24 #119
Beste Zeemeeuw,
Ik wil mijn moeder een aanzienlijk geldbedrag lenen opdat zij een schenking aan mijn broer kan doen tbv de aflossing van zijn hypotheek. Haar geld zit in haar woning die momenteel te koop staat en komt pas vrij als de woning verkocht is. Omdat de schenking tbv aflossing hypotheek fiscaal gezien in 2014 moet plaats vinden opdat er geen schenkingsbelasting over betaald hoeft te worden leen ik haar het geld dat aan mij wordt terug betaald nadat haar woning is verkocht. Indien mijn moeder komt te overlijden voordat haar woning is verkocht kan ik dan betaling uit de erfenis vorderen op vertoon van de schriftelijke schuldbekentenis of wordt dat een lastige zaak? Reactie infoteur, 29-01-2014
Beste Kees,
1. Als uw moeder komt te overlijden op een moment dat de lening nog niet is afgelost, bent u schuldeiser van de erfenis. De schulden gaan van de erfenis af, voordat er verdeeld wordt. Als er meer schuldeisers zijn kunnen daar schuldeisers tussen zitten die voorrang hebben bij hun claim zoals de belastingdienst. Of dat problemen geeft, hangt dus ook van de omvang van de nalatenschap af.
2. Ik zou in de tekst van de onderhandse lening (ondertekend door u en uw moeder) ook opnemen dat bij overlijden van uw moeder de lening direct volledig moet worden afgelost en in mindering komt op de erfenis vóóŕ elke verdeling. Wellicht koppelt u de aflossing ook aan het moment dat het huis is verkocht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nicole, 19-01-2014 16:12 #118
Beste zeemeeuw, mijn moeder is 83 jaar en heeft een appartement waar geen hypotheek opzit en die ongeveer € 4 ton waard is. Mijn vraag is nu zou zij bij de bank een hypotheek kunnen nemen van €1 ton en die ton aan mij belasting vrij kunnen schenken zodat ik dat geld kan gebruiken voor de aankoop van een woning of moet dat geld " vrij" hebben om het te kunnen schenken?
Ik lees graag uw antwoord.
M.vr.gr
Nicole Reactie infoteur, 19-01-2014
Beste Nicole,
Dat mag uw moeder ook doen door middel van een hypotheek, maar er zijn niet veel banken die op hogere leeftijd nog een hypotheek zullen verstrekken:

http://financieel.infonu.nl/lenen/66335-lenen-tot-welke-leeftijd.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jasper, 18-01-2014 17:36 #117
Aan de hand van punt 2 in uw antwoord:
Het is dus verstandig eerst iets te regelen wat betreft de gemeenschap van goederen en daarna geld aan mijn vriendin te geven/ lenen zodat er niet sprake is van een schenking.
M.a.w. is het binnen een gemeenschap vrij van belasting om geld van de ene partner naar de andere partner te storten?
Uitzondering kan zijn dat de hoogte van de te verkrijgen hypotheek lager uit pakt wanneer er sprake is van gemeenschap en het rood staan van mijn vriendin daarin meegewogen wordt, dan wanneer er alleen uitgegaan wordt van mijn inkomen en daarmee de hoogte van hypotheek hoger uitvalt.
Bvd Reactie infoteur, 19-01-2014
Beste Jasper,
Als alles gemeenschappelijk wordt (met de nadruk op als) wordt de schuld automatisch ook voor de helft van u en is geld heen en weer schuiven tussen de partners toegestaan. Het nadeel is dan wel dat u extra schulden hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jasper, 17-01-2014 20:32 #116
Beste zeemeeuw,
Van mijn vader heb ik 20.000 gekregen tbv de aanschaf van een woning. We hebben nog geen woning op het oog en willen het dit jaar aanschaffen om gebruik te maken van de vrijstelling.
Mijn vriendin en ik, we zijn niet getrouwd, geen samenlevingscontract, wel langer dan 5 jaar samenwonend en hebben kinderen, dus fiscaal partners. Hebben een en/of rekening maar maken daar eigenlijk geen gebruik van. Willen nog wel e.e.a. regelen mbt kinderen en erfenis, door samenlevingscontract, trouwen of anders. Kan dit beter voor of na aanschaf woning?
Ik werk full time, zij freelance part time. We huren momenteel.
Zij staat 10.000 rood op haar eigen rekening. Om de rente kosten daarvan weg te nemen, zolang we nog geen huis kopen, wil ik 10.000 doorzetten naar haar. Kan dat belastingvrij, bv via de en/of rekening?
Op het moment dat we een huis kopen is het dan verstandig het bedrag weer op mijn rekening te hebben tbv een hogere hypotheekverstrekking te verkrijgen. Dit zou het geval kunnen zijn wanneer het huis alleen op mijn naam gekocht wordt. Of kan haar rood staan mee genomen worden in de hypotheek, met waarschijnlijk het effect dat te kopen huis een lager bedrag zal zijn.
BVD. Reactie infoteur, 18-01-2014
Beste Jasper,
1. Zaken regelen voor de kinderen en erfenis hoeft niet te wachten op de koop van een woning. Daarvoor kan de notaris wel een mooie zin bedenken.
2. Omdat jullie nog niets hebben geregeld is er ook geen gemeenschap van goederen en wordt een storting van u aan uw vriendin als schenking gezien. De fiscale gemeenschap is geen goederengemeenschap of een uitsluiting daarvan.
3. De waarde van het te kopen huis en jullie (resp. uw) inkomen bepalen hoeveel hypotheek er mogelijk is en hoe zwaar het rood staan daarin meeweegt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 14-01-2014 10:39 #115
Beste Zeemeeuw, mijn vrouw en ik willen binnenkort een huis kopen van zo'n 500K. Mijn ouders (moeder en vader) zijn gescheiden maar zijn beide bereid een schenking van 100K te doen. Nu begrijp ik dat dat de vrijstelling opgeteld geldt, dus ouders gezamenlijk belastingvrij 100K (zie ook #113). Is het wel toegestaan om 100K aan mijzelf en 100K aan mijn vrouw te schenken of worden wij gezien als één kind? Ik neem aan dat laatste het geval is, indien dat inderdaad zo is wat is dan de meest voordelige constructie om ook de andere 100K schenking bij het kopen van ons huis te betrekken? Bijzonder bedankt alvast! Groet, Anoniem Reactie infoteur, 14-01-2014
Beste Anoniem,
Uw ouders worden fiscaal als eenheid gezien en u en uw vrouw ook, waardoor 100k de limiet is. De enige mogelijkheid is dat jullie van iemand anders nog eens 100k ontvangen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rik, 26-12-2013 13:11 #114
Vraag: Mijn ouders willen mij 5 jaar of langer achter elkaar een belastingvrije schenking doen op papier omdat hun vermogen in hun woning zit. Moet zo'n schenking in een testament bij de notaris elk jaar vastgelegd worden? De schenker schenkt op papier; dus hij heeft het vruchtgebruik. Moet hij daarvoor betalen en zo ja hoeveel? Kan zo'n schenking ook weer ongedaan gemaakt worden? Reactie infoteur, 26-12-2013
Beste Rik,
Een schenking op papier bij leven hoeft op zich niet bij de notaris plaats te vinden, maar kan jaarlijks onderhands op papier plaats vinden. De schenker wordt dan geen vruchtgebruiker, maar sluit bij u voor het geschonken bedrag een lening of hypotheek af. Als u wel elk jaar een deel van het huis wilt bezitten, moet u wel naar de notaris. Dat is immers verplicht bij de overdracht van onroerend goed.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 10-12-2013 15:29 #113
Mogen gescheiden ouders ieder hun kind(eren) een jaarlijkse belastingvrije schenking doen? Reactie infoteur, 10-12-2013
Beste Maria,
Ook als de ouders gescheiden zijn, worden hun schenkingen aan een kind opgeteld en kunnen ze jaarlijks samen maar € 5.141 belastingvrij schenken. Of samen 100.000 euro als het geld voor het huis is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rick, 29-11-2013 09:04 #112
Geldt de eenmalig verhoogde schenking voor uitgaven in heel 2013? Dus bijvoorbeeld ook voor een verbouwing die in juni 2013 is afgerond en betaald? Reactie infoteur, 29-11-2013
Beste Rick,
De vrijstelling geldt vanaf 1 oktober 2013.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees, 24-11-2013 23:31 #111
De vraag betreft een eventuele schenking uit het buitenland door een buitenlander die in Nederland heeft gewoond tot en met 23 november 2012 ad. 10.500 euro. De wetgeving stelt het volgende:

U moet wél schenkbelasting betalen als de schenker:
■een Nederlander is en nog geen 10 jaar buiten Nederland woont
■een buitenlander is die in Nederland woonde en nog geen heel jaar uit Nederland weg is

Dit roept de volgende vragen op:
De buitenlander moet dus minimaal een heel jaar weg zijn uit Nederland, houdt dit in dat de schenking mag plaatsvinden na 23 november 2013 of betekent dit "heel jaar" dat er minimaal een heel kalenderjaar tussen moet zitten en dat de eerste "schenkingsdatum" 1 january 2014 is?
Van het bedrag moet mag ik aannemen aangifte worden gedaan?
Is de relatie tussen schenker en ontvanger van enige importantie?
Is het noodzakelijk dat dit per notariële acte in het buitenland wordt vastgelegd en is er bewijs vereist van schenkingsbelastingafdraging in het buitenland?
Dienen kopieën van deze eventueel benodigde bescheiden ed. overgedragen te worden aan de belastingdienst in NL?

Vriendelijk bedankt. Reactie infoteur, 25-11-2013
Beste Kees,
1. Een heel jaar is twaalf maanden na vertrek.
2. Als de schenking van een buitenlander afkomstig is en de schenking vindt op zijn vroegst een jaar later plaats, betaalt u geen schenkingsbelasting en hoeft er geen aangifte te worden gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elizabeth, 12-11-2013 20:45 #110
Ik overweeg om voor mijn dochter te sparen via een doelspaar rekening op haar naam waarop het geld zal vast zal staan tot een week voor haar 18e verjaardag. Idee hierachter is dat het geld vrijkomt wanneer wij nog het beheer hebben over haar rekening, voor het geval er een situatie is waarin het ons nog niet verstandig lijkt dat onze dochter het spaargeld al krijgt (dan zouden we bijvoorbeeld kunnen besluiten om het geld weer voor wat jaar vast te zetten op een rekening op haar naam). Ik ga er niet van uit dat het nodig zal zijn en dat we het vrijgekomen spaargeld op dat moment gewoon overschrijven naar haar lopende rekening, nog voor haar 18e verjaardag. Maar nou vraag ik me af of dat zo maar kan of krijgen we dan te maken met schenkingsbelasting?
Bedankt Reactie infoteur, 13-11-2013
Beste Elizabeth,
Een rekening op uw naam is een rekening op uw naam. Overdracht van het geld valt dus onder de schenkingsbelasting. U kunt ook overwegen om jaarlijks een briefje te maken waarin u een bedrag voorwaardelijk schenkt:

http://financieel.infonu.nl/geld/113853-voorwaardelijk-en-herroepelijk-schenken-schenking-herroepen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Michel, 12-11-2013 01:17 #109
Mijn ouders willen mij eenmalig geld schenken. Maakt het hierbij iets uit of dit bedrag gebruikt wordt voor aflossing van mijn normale hypotheek of van een keuzeplus hypotheek?
Bedankt Reactie infoteur, 12-11-2013
Beste Michel,
Als u doelt op de 100.000 euro vrijstelling maakt dit verschil. De keuzeplus hypotheek is een overwaarde hypotheek en kent geen hypotheekrenteaftrek. Als het een andere schenking is, maakt het niet uit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Odette, 05-11-2013 18:53 #108
Mijn moeder wil geld schenken maar ik ben 40. Maar mijn partner is nog 39 jaar (wij zijn getrouwd). Dus mijn moeder zou nog kunnen schenken met de eenmalige vrijstelling en dat we het dan via mijn partner laten lopen. Dit is mogelijk volgens de belastingdienst.

Nu is het echter zo dat mijn partner reeds van haar ouders een schenking heeft gehad voor de eenmalige vrijstelling dit is al meer dan 10 jaar geleden. Kan mijn moeder nu toch een bedrag schenken met de eenmalige vrijstelling? Reactie infoteur, 06-11-2013
Beste Odette,
Uw moeder kan u belastingvrij geld schenken en een beroep doen op de eenmalig verhoogde vrijstelling omdat uw partner jonger is dan 40 jaar. De vrijstelling geldt immers ook als u ouder bent dan 40 jaar, maar uw partner jonger is dan 40 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frans, 04-11-2013 10:04 #107
Ik heb geen vrouw meer en geen kinderen en heb geld gespaard. Ik wil aan verschillende mensen, vrienden, broers en neven en nichten geld belastingvrij schenken. als Ik bijvoorbeeld 30.000 euro heb mag ik dan aan bijvoorbeeld Jan 2.057,--, aan Truus 2.057,-- en ga maar zo door schenken? en mag ik dan het geld gewoon per bank over maken met het vermeld dat dit een schenking is met het belastingvrije bedrag? of mag ik het geld ook gewoon uit de muur halen en dan contant aan de desbetreffende persoon geven?
Bedankt Reactie infoteur, 04-11-2013
Beste Frans,
Beide manieren mogen, zolang u beneden het belastingvrije bedrag blijft. De ontvanger hoeft dan immers niets te melden aan de belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erna Buur, 21-10-2013 15:21 #106
Mijn echtgenoot en ik hebben dit jaar een schenking gekregen van mijn schoonouders (5141 euro) maar ook van mijn ouders (3000 euro).
Moeten we hier dan een deel belasting over betalen? Reactie infoteur, 21-10-2013
Beste Erna Buur,
1. De schenking van uw schoonouders zijn belastingvrij omdat uw man een vrijstelling heeft van 5.141 euro.
2. De schenking van uw ouders aan u eveneens. Beide schenkingen staan los van elkaar en in dit geval hoeft er dus geen aangifte schenkbelasting te worden gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roode, 14-10-2013 11:55 #105
Mijn moeder is weduwe sinds april 2013. Zij heeft een erfenis van 25.000 euro ontvangen. Ze beschikt ook over eigen spaargeld. Hoe veel mag zij hebben voordat zij daar een aanslag over krijgt? Krijg je van zelf bericht van de belastingen om dit op te geven? Reactie infoteur, 14-10-2013
Beste Roode,
Hoeveel successierechten uw moeder moet betalen hangt af van wie ze geërfd heeft. Hoe verder weg dat is, hoe kleiner de vrijstellingen zijn. De belastingdienst schrijft een bij de fiscus bekend persoon (mede-erfgenaam) aan die wordt gevraagd om de belastingaangifte af te wikkelen:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/77120-uitstel-erfbelasting-2012-of-2013-aanvragen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud, 13-10-2013 19:10 #104
Hallo,
Mijn moeder wil 5141 belastingvrij aan mij schenken, maar maakt maandelijks al 200 euro aan mij over voor de boodschappen die ik voor haar doe. Zij omschrijft dit altijd duidelijk in haar overschrijving. Zal de belastingdienst hierover vallen? en dan dus voor de zekerheid maar 5141 minus 12 x 200 aan mij overmaken?

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Met vriendelijke groeten,
Ruud Reactie infoteur, 14-10-2013
Hallo Ruud,
Als er bij de maandelijkse stortingen een goede beschrijving staat (misschen bewaart u de bonnetjes ook) hoeft er geen probleem te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik de Pooter, 06-10-2013 16:57 #103
L.S,
Mijn moeder wil graag gebruik maken van de mogelijkheid om eenmalig 50000 euro aan mij te schenken voor extra aflossing van de annuiteitenhypotheek op mijn woonhuis. Wat zijn hiervoor de procedureregels? Kan zij dat "normaal" overmaken naar mijn girorekening, waar ik het vervolgens onder vermelding "extra aflossing hypotheek" naar mijn bank overmaak? Of gelden er aanvullende regels of termijnen? En: is deze regeling definitief of bestaat er kans op terugvordering als de regel alsnog wordt teruggedraaid?
Vriendelijke groeten van Erik Reactie infoteur, 07-10-2013
Beste Erik de Pooter,
1. Die 50.0000 euro van ouder aan kind geldt al als u jonger bent dan 40 jaar en het kabinet heeft aangegeven dat dit bedrag wordt opgehoogd naar 100.000 euro.
2. Daarbij moet er een schriftelijke overeenkomst (mag onderhands) door uw moeder worden opgesteld waarin de schenking staat aangegeven met als voorwaarde dat u het geld gebruikt voor een extra aflossing van de hypotheek. Bovendien moet door uw moeder en u een beroep worden gedaan op de verhoogde vrijstelling bij de aangifte schenkbelasting. Dan is het niet alleen belastingvrij, maar tegelijkertijd vastgelegd bij de belastingdienst. Denk wel aan de eventuele boeterente bij vervroegd aflossen:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/120291-schenkingsvrijstelling-eigen-woning-100000-euro.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. de Boer, 02-10-2013 02:58 #102
Mijn vraag is ik krijg een schenking van €25,000. woon samen met partner en zijn niet getrouwd en ook geen samen leven contract maar zijn alle bij wel op 1 aders in geschreven. hoe veel belasting moet ik dan betalen?. Reactie infoteur, 02-10-2013
Beste A. de Boer,
Hoeveel belasting u over een schenking moet betalen is niet afhankelijk van uw inkomen of partner, maar van wie u de schenking krijgt (zie de tabellen in het artikel)
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leo, 27-09-2013 09:56 #101
Hallo,

Mijn vader wil graag belastingvrij schenken aan mij en mijn partner. Betekent dit dat hij 5141 euro aan mij mag schenken en 2057 euro aan mijn partner (7198 euro gezamenlijk)? Of, is de schenking beperkt tot de 5141 euro?

Bedankt alvast Reactie infoteur, 27-09-2013
Beste Leo,
De jaarlijkse vrijstelling voor u en uw partner samen is 5141 euro in 2013. Maar er is een verhoogde vrijstelling als u of uw partner jonger zijn dan 40 jaar, of als het geld wordt besteed voor de aflossing van de hypotheek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henri, 19-09-2013 13:57 #100
Mijn vrouw heeft vorig jaar van haar ouders een schenking ontvangen van 24.000, eenmalig (kind tot 35 jaar) mogen haar ouders haar dan nu de volledige 100.000 schenken van de nieuwe regeling voor een huis? of (100-24= 76.000)?

Zelf heb ik van mijn moeder, zeven jaar terug, een eenmalige schenking ontvangen van 50.000 voor een huis, betekent dit dat ik nu met de nieuwe 100.000 regeling nu nog maar 50.000 belastingvrij zou mogen ontvangen als schenking voor een huis (van mijn moeder)? Reactie infoteur, 19-09-2013
Beste Henri,
Helaas staat nu in de voortgestelde wet dat een eerder gebruikte eenmalige verhoogde vrijstelling (ouder aan kind) van de vrijsteling van 100.000 euro af gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wil, 19-09-2013 12:51 #99
Hallo,
1. Geldt de eigen vrijstelling voor de schenker of voor de schenking ontvanger? Mag mijn zoon de eenmalige verhoogde schenking van 100.000 euro om de hypotheek af te lossen van mij en ook nog een keer 100.000 euro van zijn broer krijgen?
2. Als de schenker niet de hele bedrag in een jaar kan betalen mag het verspreid schenken over 3 jaar?

M.v.g.
Wil Reactie infoteur, 19-09-2013
Hallo Wil,
1. De vrijstelling geldt voor de ontvanger.
2. Uw zoon mag van meerdere personen die niet elkaars fiscale partner zijn een belastingvrije schenking ontvangen. Anders (fiscale partners) worden de schenkingen opgeteld.
3. U kunt maar één kalenderjaar van de verhoogde vrijstelling gebruik maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ion Lipan, 13-09-2013 12:20 #98
Beste Zeemeeuw,
ik heb aan mijn kind een hypotheek lening, met notariële akte, in 2006 verstrekt. De rente die hij mij betaald is aftrekbaar van de belasting. Recent hoorden wij dat je aan de bepalingen van de notaris akte moest houden- rente betalen in begin van de maand; aflossingen in bedragen meervoud van 300 euro. Dat heeft hij niet gedaan. Wel was de totaal verschuldigde rente per jaar betaald.
Mijn vragen:
1. Zou dat een probleem zijn voor de belasting?
2. De lening is niet afgelost in geheel in 2012. Kunnen wij zelf een verlenging van de lening op papier zetten of moeten wij daarvoor naar de notaris?
M.v.g. Wil Lipan Reactie infoteur, 13-09-2013
Beste Ion Lipan,
Als in de akte staat dat elke maand rente en aflossing moet worden betaald, moet dat wel gebeuren. U kunt schriftelijk wel wat uitstel verlenen of voorwaarden veranderen. Dat kan onderhands. Als er in een jaar geen rente is betaald, is er in dat jaar overigens ook geen aftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben Prins, 11-09-2013 11:36 #97
Vraag: schoonvader wil aan zijn dochter éénmalig een schenking doen van € 4.500,00
die dochter heeft een bijstandsuitkering en heeft totaal geen vermogen. De gemeente stelt nu dat die schenking valt onder inkomen en dat zij daardoor mogelijkerwijs gekort zou kunnen worden op haar bijstandsuitkering. Alles wat ik heb opgezocht zegt dat dat niet het geval is.
Wat is nu juist?
MvG
Ben Prins Reactie infoteur, 11-09-2013
Beste Ben Prins,
Een schenking is vermogen dat te gelde kan worden gemaakt en in mindering mag worden gebracht op de bijstandsuitkering:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/66996-netto-bijstandsuitkering-2012-en-eigen-vermogen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaco, 03-09-2013 13:39 #96
Hallo,

Aan een vreemde mag ik € 2.057 schenken…
De volgende situatie, kan ik geld schenken aan vreemde mensen (die onderling familie zijn). Schenker zelf is geen familie.

Mag de schenker dan aan voor hem / haar vreemde mensen ieder afzonderlijk € 2.057 schenken of werkt dit zo niet?

Jaco Reactie infoteur, 03-09-2013
Beste Jaco,
Zodra twee mensen elkaars fiscale partner zijn, of wanneer het gaat om twee ouders, worden deze personen als een eenheid gezien en geldt maar één keer de vrijstelling. In andere gevallen heeft ieder zijn eigen vrijstelling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lodewijk, 26-07-2013 19:03 #95
Onze zoon 36 jaar gaat met zijn partner(heeft een officieel samenlevingscontract met zijn vriendin) een ander huis kopen. De ouders van zijn vriendin 34 jaar schenken het maximale bedrag van de eenmalig verhoogde vrijstelling (ruim 50.000) aan hun dochter, te gebruiken bij de aankoop van het nieuwe huis.
Mogen wij aan onze zoon ook een belastingvrij bedrag van 40000 schenken, en valt dat dan ook onder de eenmalig verhoogde vrijstelling. Ben onzeker omdat ik las dat partners worden gezien door de fiscus als een fiscale eenheid. Geldt in dit geval 2x de eenmalig verhoogde vrijstelling bij aankoop van het huis? Reactie infoteur, 28-07-2013
Beste Lodewijk,
1. De partners worden als fiscale eenheid gezien en de ouders worden dat ook.
2. Per paar van ouders geldt bij de schenking aan een kind en diens partner samen de verhoogde vrijstelling. Anders gezegd u kunt voor het huis fiscaal probleemloos 40.000 euro schenken en gebruik maken van de eenmalig verhoogde vrijstelling, terwijl de ouders van zijn vriendin dat ook doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ingeborg, 20-07-2013 10:38 #94
Geachte heer/mevrouw,
Kunnen mijn ouders aan mij (54 jaar) een ander bedrag schenken dan de €5141. Mijn ouders zouden mij een eenmalig een schenking willen geven om bijvoorbeeld mijn huis (lees hypotheek) voor een deel af te betalen. Kan dit en hoeveel bedraagt dat?

Ik hoor uw graag
Ingeborg Reactie infoteur, 20-07-2013
Geachte Ingeborg,
Uw ouders mogen ook een hoger bedrag schenken, maar dan betaalt u over dit bedrag minus de vrijstelling 10 tot 20% schenkbelasting (niveau 2013).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E. J. Hoekstra, 07-07-2013 07:43 #93
L.s.:

Situatie:
Hebben 3 kinderen onder 40 jaar. Heb dit jaar, 2013, elk kind 24676 geschonken. Het oudste kind heeft daarnaast nog 26731, in een aparte schenking, gekregen voor
aflossing van zijn hypotheek (Dus totaal 51407). Bij bankoverboeking heb ik vermeld dat de uitsluiting clausule van toepassing is op deze schenkingen.

volgende vragen

a) kan ik dit jaar de andere 2 kinderen ook 26731 schenken indien ze in 2014,2015 een huis kopen. M.a.w. binnen hoeveel tijd moeten deze extra schenking gebruikt worden voor een eigen huis (aflossing woning, verbetering huis etc)

b) wat zijn de financieel de gevolgen voor schenker / ontvanger indien niet
binnen dit termijn voor doel worden gebruikt. Wie betaalt de belasting?

c) zijn deze schenkingen, zonder notaris akte rechtsgeldig

d) is opmerking bij de bankoverschrijving mbt uitsluitingsclausule rechtsgeldig
.
mvgr
E.J.Hoekstra Reactie infoteur, 08-07-2013
Beste E. J. Hoekstra,
1. De eenmalig verhoogde vrijstelling geldt eenmalig. Dus zou in dit geval alles in 2013 moeten plaatsvinden. Uitzondering zijn eenmalige schenkingen in de jaren voorafgaande aan de nieuwe succesiewet 2010.
2. Wel blijft de jaarlijkse vrijstelling gelden waarvan vanaf 2014 weer gebruik kan worden gemaakt en dit zonder bestedingsverplichting.
3. U meldt de belastingdienst dat u gebruik maakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling. De belastingdienst controleert of (een deel van) het geld ook voor een huis gebruikt is. Is dat niet het geval dan is de schenking bij de ontvanger belast.
4. Als het geld bedoeld is voor een huis, is er geen notarisakte nodig omdat de ontvanger later moet aantonen waarvoor het geld gebruikt is. Die informatie is voor de fiscus voldoende om te bepalen of er alsnog belasting verschuldigd is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hiske, 16-05-2013 12:42 #92
Het betalen van collegegeld aan een instelling valt dus onder het begrip schenken? Reactie infoteur, 16-05-2013
Beste Hiske,
Als u het collegegeld betaalt voor een niet inwonend meerderjarig kind, is dat een schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hiske, 16-05-2013 11:13 #91
Ouders willen dochter (23) financieel ondersteunen bij een nieuwe studie. Per maand zullen ze 350,- overmaken aan dochter. Daarnaast zullen ze het collegegeld a 4500,- direct aan de instelling overmaken. Is het betalen van het collegegeld ook een schenking? En zo ja, moet daar dan schenkbelasting over betaald worden? Reactie infoteur, 16-05-2013
Beste Hiske,
Alles wat u schenkt aan uw dochter en gezamenlijk boven de vrijsstelling komt, is zodra u dat opgeeft bij de belastingdienst onderhevig aan schenkbelasting. Maar u mag uw dochter ook eenmalig een groot bedrag schenken (zie artikel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dt Boersema, 22-04-2013 10:22 #90
Moeder (86) wil haar spaargeld (20000) overhevelen naar dochter omdat ze geen beheer met over haar rekening wil voeren. Dochter opent spaarrekening bij eigen bank en maakt moeder mederekeninghouder. Het geld is ook niet bedoeld als schenking, maar dient te worden aangewend als betaling voor uitvaart e.d., geld blijft dus onaangetast. Mogen Moeder en Dochter aannemen dat deze handeling niet als schenking wordt gezien door fiscus? Reactie infoteur, 22-04-2013
Beste Dt Boersema,
Als het geld direct naar een en/of rekening gaat, is dit geen probleem, maar boek het geld niet eerst naar de dochter en dan naar de en/of rekening.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Barry, 18-04-2013 20:33 #89
Mijn ouders wonen in Zuid Africa met Brits nationaliteit, ik woon 15 jaar in Nederland ook met Brits paspoort. Mijn werkgever is net failliet gegaan ik wil mijn eigen bedrijf beginnen en heb hulp (geld) nodig. €50,000 hoe kan mijn ouders die geld schenken, zij zeggen dat SARS niet meer dat $3000 uit het land mag? Reactie infoteur, 19-04-2013
Beste Barry,
Ik dacht de grens voor het overboeken van geld uit Zuid Afrika naar Nederland veel hoger lag, maar daarvoor kunt u het beste contact opnemen met de Zuid-Afrikaanse ambassade.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jurre, 16-04-2013 14:49 #88
Beste Infoteur,

Bedankt voor uw bericht! Mijn hypotheekadviseur heeft het woord "schenking" laten vallen en daardoor denk ik juist dat het hij wel zo bedoelt.

Mocht het nu zijn dat mijn casus (vorige bericht) wel onder een schenking valt, wordt mijn restschuld dan als een dringende schuld gezien en kunnen wij dan schenkingsvrijstelling aanvragen?

De constructie als wat u heeft geschetst lijkt mij wel degelijk logischer. Ik vraag mij wel af of die 20.000 euro dan niet wordt gezien als een consumptieve lening en dat daardoor mijn maximale leencapiciteit omlaag gaat.

Want als ik het nu goed heb begrepen wordt er 235.000 euro overgemaakt naar de verkoper van het nieuwe huis en als hij dat geld heeft geeft mij 20.000 euro. Dan ga ik naar de notaris om mijn huis officieel te verkopen de koper van mijn woning betaald zijn gedeelte en ik vul het bedrag aan met 20.000 euro om mijn huidige hypotheek geheel terug te betalen aan mijn hypotheek verstrekker. Zo zou mijn max leencapaciteit weer hoger zijn waardoor ik de nieuwe woning kan betalen.

Bedankt alvast Reactie infoteur, 16-04-2013
Beste Jurre,
1. Ik zou voorzichtig zijn. Als er echt 235.000 euro wordt overgemaakt naar de verkoper en hij per direct bij de notaris 20.000 euro aan u zou geven als schenking, is dat een erg gekunstelde manier om u een hogere hypotheek te kunnen geven. Ik weet ook niet of de notaris daaraan meewerkt en u moet wel zeker weten dat u dat geld ook krijgt.
2. Een restschuld is alleen een dringende schuld als hij per direct terug moet worden betaald en er geen mogelijkheid van financiering is. Bovendien moet om voor vrijstelling van belastingheffing om deze reden de schenking aan de belastingdienst worden voorgelegd. Die kijkt hier denk ik ook zo doorheen.
3. Sinds oktober 2012 mag de rente op een restschuld maximaal 10 jaar lang worden afgetrokken, ongeacht hoe u de restschuld financiert:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/108867-ook-hoge-rente-lening-restschuld-fiscaal-aftrekbaar.html

4. Als het toch als schenking wordt gezien, zou u ongeveer 27.700 euro als schenking moeten vragen in plaats van 20.000 euro. Immers, rekening houdend met de vrijstelling van 2057 euro en 30% belasting is dat netto ook bijna 20.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jurre, 16-04-2013 08:29 #87
Geachte Dhr/Mvr,

Ik heb mijn huidige woning verkocht met een restschuld van 20.000 euro. Mijn nieuwe woning kost 235.000 euro. Mijn makelaar geeft ons aan dat het mogelijk is om bij de nieuwe woning 20.000 euro te onderhandelen op de vraagprijs. Dit hebben wij ook gedaan en dit is gelukt. Nu gaf mijn makelaar aan dat het ook mogelijk is om gewoon de vraagprijs van 235.000 euro te betalen en dat de 20.000 euro, die in feite van de vraagprijs eraf is gehaald, te gebruiken om mijn restschuld te betalen. Dus er word dan 235.000 euro betaald door mijn hypotheekverstrekker en bij overgifte van dit bedrag wordt hiervan direct 20.000 euro aan mij terug betaald. Dit zou beter zijn aangezien ik anderswijze een consumptieve lening zou moeten afsluiten voor de 20.000 euro. Bij de notaris zou dit dan via een contract worden vastgelegd, zodat ik er zeker van ben dat de 20.000 euro ook wordt terug gegeven. De verkopers van de nieuwe woning vinden het goed aangezien zij nog overwaarde hebben.

Nu las ik dat dit onder een schenking valt. Maar ook las ik dat er geen schenkingsbelasting hoeft betaald te worden als een schenking gebruikt word om dringende schulden af te lossen.Deze dringende schulden zijn dan schulden die direct betaald moeten worden. Als voorbeeld werd gezegd: "een huurschuld die u moet betalen om te voorkomen dat u uit uw huis wordt gezet. Het moet een schuld zijn die u zonder de schenking niet zou kunnen betalen, zelfs niet als u al uw bezittingen zou verkopen."

Nu weet ik dat ik mijn restschuld niet kan betalen ook niet als ik al mijn bezittingen zou verkopen. Valt mijn casus nu ook onder deze schenkingsvrijstelling?

Ik vrees namelijk dat ik anderswijze volgend jaar een rekening van de belastingdienst krijg van een paar duizend euro waar ik niet op zit te wachten en niet werd verteld door mijn makelaar noch hypotheek adviseur.

Alvast bedankt voor uw bericht. Reactie infoteur, 16-04-2013
Geachte Jurre,
Het werkt als volgt. U krijgt een hypotheek van 235.000 euro, waarvan 215.000 euro naar de verkoper gaat en 20.000 euro naar uw restschuld. Dit tegen een relatief lage rente, omdat het huis als onderpand dient. De rente op de 20.000 euro is maximaal 10 jaar fiscaal aftrekbaar. Het is ook geen schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan Willem, 11-04-2013 15:26 #86
Geachte heer/mevrouw,

Mijn ouders willen schenken op papier (in principe de overwaarde van hun huis) aan mij broer en mij. Stel het bedrag is in totaal 100.000 euro. De schenkbelasting zal dan 10.000 euro direct zijn (of meer als mijn ouders dit betalen) en mijn ouders betalen de jaarlijkse rente van 6% op deze schuld aan ons.

Mijn twee vragen:
- Stel dat de overwaarde van het huis en mogelijke erfenis minder is dan 100.000 euro, dan is er teveel belasting betaalt. Is de teveel betaalde belasting terug te vorderen of is dit een kwestie van jammer?
- Mijn broer woont in Duitsland is hij verplicht om schenkbelasting te betalen?

Met vriendelijke groet,
Jan Willem Reactie infoteur, 11-04-2013
Geachte Jan Willem,
1. U hebt elk een vrijstelling van ruim 5000 euro waardoor de belasting lager zal zijn.
2. Het moment van schenking is bepalend voor de hoogte van de vordering en de te betalen belasting.
3. Voor de belasting op een schenking in ons land is bepalend waar de schenker woont (woonlandbeginsel) en niet waar de ontvanger woont.
4. Een onbestemd iets zoals een overwaarde kun je niet schenken. Of de ouders schenken op papier een deel van het huis of een bepaald bedrag dat later uit de erfenis (de waarde van het huis) betaald zal worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joke, 11-04-2013 11:38 #85
Ik heb 30,000 euro aan schulden. Mijn broer wil mij 10,000 schenken voor de schulden.
Een kennis nog eens 5.000. Kan dit zomaar? Reactie infoteur, 11-04-2013
Beste Joke,
Als de schenkingen zijn bedoeld om dringende schulden af te lossen, mag dit belastingvrij worden geschonken. Dringende schulden zijn schulden die direct moeten worden betaald. In andere gevallen zijn schenkingen boven de vrijstellingen wel belast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yas, 31-03-2013 22:24 #84
Mijn oma uit Tunesië wil mij een geldbedrag van 75.000 euro schenken. Moet ik of zij hier belasting over betalen? Ik studeer en heb de Nederlandse nationaliteit. Zij is Tunesisch en heeft niets me Nederland te maken.
Graag u toelichting hierover.

Met vriendelijke groet,

Yas Reactie infoteur, 01-04-2013
Beste Yas,
U hoeft als ontvanger van deze schenking geen schenkbelasting te betalen, omdat uw Tunesisch is en niet in Nederland woont. Als u dit bedrag ook op 1 januari 2014 nog op uw rekening hebt staan, komt wel een deel terug in box 3 van de inkomstenbelasting met een heffing van 1,2%:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/80618-spaargeld-belastingvrij-in-2012-of-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Phw Pruimers, 31-03-2013 10:05 #83
Ons eigen huis verkopen aan onze getrouwde dochter die haar eigenhuis verkoopt
Komt zij in aanmerking (fiscus)om eenmalig gebruik te maken bij aankoop dus van ons huis voor de verlaging van de koop prijs van 51.407 dan belasting vrij die wij haar willen geven Reactie infoteur, 31-03-2013
Beste Phw Pruimers,
Als uw dochter of haar partner jonger is dan 40 jaar, mag u haar voor de aankoop van uw huis inderdaad 51.407 euro belastingvrij schenken. Deze eenmalige schenking moet u officieel wel aan de belastingdienst melden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. V. Ittersum, 21-03-2013 22:43 #82
Mijn vader die in een verpleeghuis woont mag toch niet 50.000 euro weggeven, om te zorgen dat z'n eigen bijdrage omlaag aan het CAK gaat (dus a.h.w. z'n vermogen zo snel mogelijk verminderen)? Reactie infoteur, 22-03-2013
Beste G. V. Ittersum,
Uw vader is op zich vrij om weg te geven wat hij wil, maar dat heeft niet direct invloed op zijn eigen bijdrage in een verpleeghuis:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/109954-eigen-bijdrage-verzorgingshuis-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Houtenbos, 20-03-2013 08:39 #81
Graag de volgende vraag. Mijn moeder wil mij bijv. 35.000,oo euro schenken, maar ook door omstandigheden aan mijn man. Wordt dit dan opgeteld, en los van de 5000,00 over het resterende bedrag 10 % te betalen?

Met vriendelijke groet,
Houtenbos. Reactie infoteur, 20-03-2013
Beste Houtenbos,
Ja een schenking van uw moeder aan u en uw man, gedaan in hetzelfde jaar, worden bij elkaar opgeteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alex, 19-03-2013 16:29 #80
Beste,

Van een bevriende relatie (geen familie) ontvang ik € 500 (contant) i.v.m. een bonus voor het aandragen van een relatie. Deze wil mij dit contant geven met ontvangstbevestiging van mij. Aan het einde van het jaar schijnt dat ik dit moet aangeven bij mijn aangifte Ib 2013. Hoeveel belasting moet ik hiervoor betalen dan!? Of hoe werkt dit!?

Ik verneem graag van u.

Met vriendelijke groet,
Alex Reactie infoteur, 19-03-2013
Beste Alex,
Dit zijn inkomsten uit overige werkzaamheden (aparte post). Hoeveel belasting u hierover betaalt, is afhankelijk van de belastingschijf waarin uw inkomen zich bevindt. Dit is dus iets anders dan een schenking, want een schenking is geen inkomen volgens de fiscus. Zie voor de belastingtarieven in 2013:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/96906-inkomstenbelasting-2013-belastingtarieven-en-schijven.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Toon, 19-03-2013 13:42 #79
Vraag; moet een jaarlijkse schenking van de belastingvrije som van max 5141 euro aan een kind gemeld worden? Reactie infoteur, 19-03-2013
Beste Toon,
Neen, zolang u beneden de jaarlijkse vrijstelling blijft, hoeft u niets aan de fiscus te melden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 13-03-2013 18:40 #78
VRAAG NAV UW REACTIE (zie hier meteen onder) VAN INFOTEUR, daarna de nieuwe vraag

Reactie infoteur, 13-03-2013
Beste Anoniem,
1. In 2013 mag u 2.057 euro belastingvrij schenken naar iemands bankrekening, die niet je kind of pleegkind is.
2. De grens van 2.057 euro geldt ook voor een storting van u aan de natuurlijke moeder.
3. Volledig belastingvrij schenken is mogelijk als sprake is van een morele verplichting. Deze situatie kan zich voordoen als u als schenker wettelijk nergens toe verplicht bent, maar u en de ontvanger vinden dat de ontvanger recht heeft op de schenking. De fiscus beoordeelt wel of hij het met jullie eens is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Als ik mijn niet natuurlijke/niet wettelijke dochter dus die € 2057,- schenk, belastingvrij en hetzelfde bedrag aan haar natuurlijke moeder, die het vervolgens weer door stort aan de dochter, moet de dochter dan belasting betalen over die 2 x € 2057,- = € 4114,-Zo nee, dan kan ik dus meerdere mensen dat bedrag schenken, die het dan weer aan de dochter door schenken. Ik vraag dit omdat er boven in uw site het volgende staat:

Belastingaangifte doen bij schenking of gift:
Als u meer aan schenking in een jaar ontvangt dan belastingvrij is;

Dus moet zij als ontvanger van meerdere keren die € 2057,- dan aangifte van doen en belasting over betalen, want welk bedrag is in haar geval dan belastingvrij? Is dat afhankelijk van de relatie tot de schenker, dus via de natuurlijke moeder mag ze € +/- 5000,- belastingvrij krijgen en van een "vreemde" € 2057,-? en geen belasting er over betalen?

Uw voorstel punt nr 3, vind ik te gewaagd mocht de belasting anders besluiten:
3. Volledig belastingvrij schenken is mogelijk als sprake is van een morele verplichting. Deze situatie kan zich voordoen als u als schenker wettelijk nergens toe verplicht bent, maar u en de ontvanger vinden dat de ontvanger recht heeft op de schenking. De fiscus beoordeelt wel of hij het met jullie eens is.?

Hoop op een weer zo snel antwoord. Dank u wel Reactie infoteur, 14-03-2013
Beste Anoniem,
1. Als verschillende personen schenken (geen relatie van elkaar), worden de schenkingen aan uw dochter als aparte schenkingen gezien die elk hun vrijstelling hebben. Zo worden schenkingen van een echtpaar aan een kind in een jaar als één schenking gezien waarvoor één vrijstelling geldt, maar bijvoorbeeld schenkingen van twee verschillende buurtgenoten die geen relatie hebben, niet. Die hebben elk een vrijstelling.
2. Aangifte van schenkbelasting is alleen nodig als de schenking groter is dan de vrijstelling of als er sprake is van de eenmalig verhoogde vrijstelling.
3. Dus mag ze van de moeder € +/- 5000,- belastingvrij krijgen en van een "vreemde" € 2057.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 13-03-2013 09:49 #77
FISCAAL JURIDISCHE VRAAG, eventueel PERSONEN EN FAMILIERECHT
Hoeveel geld mag je belastingvrij schenken/overmaken naar iemands bankrekening, die niet je kind of pleegkind is?
Ik stel deze vraag omdat ik al 21 jaar mijn kind opvoedt, dat wettelijk niet mijn kind of pleegkind is. Er is juridische of wettelijk niets geregeld tussen ons. Niet geadopteerd of erkend etc. Dat kon in 1992 nog niet. Mijn kind is geboren uit mijn toenmalige partner die de natuurlijke moeder is. Er is geen bekende vader. Ik ben sinds 1992 de zogenaamde meemoeder. De natuurlijke moeder en ik hebben 13 jaar samengeleefd, waarvan de laatste 5 jaar met onze dochter die dus in 1992 geboren is. In 1997 zijn we uit elkaar gegaan en sindsdien haar in co-ouderschap opgevoed. Volgens het schenkingsrecht mag alleen de moeder/pleegmoeder belastingvrij schenken. Ik ben wettelijk geen van beide, maar wel al haar hele leven voor haar en iedereen in haar leven haar moeder. Ik wil haar graag een bedrag van 6000 tot 8000 euro belastingvrij schenken. Hoe kan ik dat het beste doen dan?
1) Misschien aan een aantal betrouwbare personen kleinere delen van dat bedrag te schenken (tot een bedrag dat wettelijk onbelast mag dan, in 2013 € 2057,-?) en dat die personen het dan aan mijn dochter overmaken. Maar krijgt mijn dochter dan niet te maken met belasting betalen over het ontvangen bedrag dat hoger is dan € 2057,-)
2) Of kan ik zo een groot bedrag in 1 keer aan de natuurlijke moeder storten en dat die het dan meteen belastingvrij doorschenkt aan onze dochter. Maar moet de natuurlijke moeder ook belasting over het bedrag betalen?
3) of kan ik het beter contant van de bank halen en dat mijn dochter het zelf op haar rekening stort? Maar ik wil niet dat ze belasting moet gaan betalen.
heeft u een oplossing voor dit probleem?
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 13-03-2013
Beste Anoniem,
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 12-03-2013 21:44 #76
Ik heb flink gespaard op rekeningen van mijn minderjarige kinderen. Kan ik geld onbeperkt van deze rekeningen naar mijn eigen rekening overmaken voordat mijn kinderen 18 worden of krijg ik dan te maken met schenkingsrecht?

Hartelijk dank voor uw reactie Reactie infoteur, 13-03-2013
Beste Anoniem,
Als deze rekeningen niet de BEM clausule hebben waardoor een kind er pas aan mag komen wanneer het 18 jaar is en u het beheer voert, is er fiscaal geen verschil tussen uw eigen rekeningen en die van uw minderjarige kinderen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Koert V. D. Berg, 11-03-2013 12:54 #75
Als mijn ouders mij een eenmalige schenking willen doen voor het maximale bedrag dat geldt in 2013, is de volgende constructie dan toegestaan? Ik leen mijn ouders een rond bedrag een bedrag dat anders en meer is dan de schenking tegen 6% rente per jaar. Een paar weken later schenken mijn ouders mij het maximale bedrag dat is toegestaan. We stellen een overeenkomst op, we betalen per bank en ik doe vervolgens aangifte. Ik beschouw dit als een omgekeerde variant van het veel besproken schenken aan kinderen en weer teruglenen door ouders wat voor mij als leek dan ook toegestaan zou moeten zijn. Het blijven twee gescheiden rechtshandelingen, toch? Reactie infoteur, 11-03-2013
Beste Koert V. D. Berg,
Als u het twee gescheiden trajecten houdt en uw ouders betalen elk jaar 6% rente totdat eventueel de lening is afgelost, is dit toegestaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerjan Stam, 08-03-2013 16:47 #74
Mijn vrouw is 41 en ik ben 40. We willen een ander huis kopen en mijn schoonouders willen hierin bijdragen. Geldt voor ons nog de eenmalig verhoogde vrijstelling van €51.000 euro? Reactie infoteur, 09-03-2013
Beste Gerjan Stam,
De eenmalig verhoogde vrijstelling bij een schenking geldt helaas tot 40 jaar en niet tot en met 40 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sharmila, 08-03-2013 15:39 #73
Kan mijn man zijn deel vd hyp. schenken aan zijn dochter v 10 jr.

En dat ik voor mijn deel vd hyp opdraai?We zyn in gemeenschap v goederen getrouwd.
Zijn er nadelen, belastingtechnisch gezien? Reactie infoteur, 08-03-2013
Beste Sharmila,
Een minderjarig kind kan geen hypotheek afsluiten. Wel kan uw man een deel van de papieren overwaarde schenken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sharmila, 08-03-2013 10:50 #72
Mijn man en ik gaan scheiden. Koophuis, hyp v 170.000euro. Ik werk 18 uur en de bank zegt is niet mogelijk op mijn naam te zetten. Is er mogelijkheid dmv schenken op mijn naam te krijgen? Mijn man wilt geen eigen deel v de overwaarde. Dit omdat hij het huis niet kwijt wil. Welke constructie is voor ons van toepassing?

Grt Shaja Reactie infoteur, 08-03-2013
Beste Shaja,
Van belang is of u in gemeenschap van goederen bent getrouwd of niet. Schenken tijdens het huwelijk (zolang de uitspraak van echtscheidng er nog niet is) is meestal veel goedkoper. Zie voor enkele mogelijkheden het artikel:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/17306-vastgoed-wat-betekent-een-echtscheiding-voor-u-financieel.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Coen, 07-03-2013 20:51 #71
Mijn moeder heeft haar huis verkocht en woont in een bejaardenhuis. Nu wil zij het bedrag wat is vrijgekomen verdelen over haar 4 kinderen om te voorkomen dat zij belasting moet gaan betalen. Kan dit en is het zo dat omdat zij nu meer geld heeft het tehuis aanspraak kan maken over haar geld? Stel dat zij haar geld verdeeld kan er dan later aanspraak door bv het tehuis worden gemaakt over het geld? Reactie infoteur, 08-03-2013
Beste Coen,
Sinds 2013 betaalt uw moeder een hogere eigen bijdrage in een AWBZ instelling als er ook vermogen aanwezig is. Zie voor de details van de hoogte van de eigen bijdrage in een verzorgingshuis of verpleeghuis het artikel:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Asimov, 06-03-2013 00:23 #70
Wij hebben een lening aan ons kind verstrekt om een externe schuld te betalen. We hebben daarvoor een overeenkomst opgesteld, waarmee 4800 + rente per jaar wordt afgelost. Kan ik de aflossingen schenken vanuit de vrijstelling, of moeten we de schenking en de aflossing als 2 financiële transacties uitvoeren?

We willen uiteraard het liefst verrekenen en geen geld heen en weer sturen. Reactie infoteur, 06-03-2013
Beste Asimov,
Uw kind moet aantoonbaar de rente betalen en vervolgens kunt u aflossing en rente schenken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carmen Toonen, 28-02-2013 09:41 #69
Hallo, ik was opzoek naar het antwoord op onderstaand bericht. Ik zag u antwoord maar vraag me af waar u dit op baseerd?

Vriendelijke groeten,

Carmen ToonenNel, 21-03-2012 20:45 #13
Is een schoonzoon, wiens vrouw (dus de dochter) is overleden een kind wat betreft schenkbelasting of een overige verkrijger? Reactie infoteur, 22-03-2012
Beste Nel,
Een schoonzoon is na het overlijden van de echtgenote een overige verkrijger.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw, Reactie infoteur, 28-02-2013
Beste Carmen Toonen,
Een schoonzoon is geen zoon en geen bloedverwant.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 25-02-2013 20:43 #68
Mijn vader wil mij 5000, - euro schenken voor bewezen diensten. Als hij bij het storten vermeld "bewezen diensten" is dat dan ook belastingvrij? of moet hij het storten onder vermelding "schenking". Hij heeft nog 2 kinderen maar die wil hij het niet schenken omdat hun niet zo hard lopen voor hem. Hij wil niet dat ik problemen krijg met mijn broer en zus.

bvd. Reactie infoteur, 26-02-2013
Beste Anoniem,
1. Voor de belastingdienst is 5000 euro belastingvrij en dat hoeft niet te worden opgegeven.
2. Voor u is het wel handig als er voor bewezen diensten bijstaat en niet schenking. Bij een schenking kunnen uw broer en zus later nog aankloppen als er een erfenis verdeeld moet worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 21-02-2013 08:30 #67
Over de schenking van kinderen aan hun ouders heb ik een vraag: kan mijn minderjarige zoon mij geld schenken? Even in de juiste context: ik krijg van mijn moeder dit jaar een maximale belastingvrije schenking en ook mijn minderjarige zoon ontvangt een belastingvrije schenking. Ik maak het bedrag dat hij heeft ontvangen, met instemming van mijn moeder, over naar mijn rekening omdat ik wil voorkomen dat hij het geld opmaakt als hij meerderjarig is. Accepteert de belastinginspecteur dit? Reactie infoteur, 21-02-2013
Beste Hans,
Officieel mag dit, maar u hebt de schijn tegen als op de zelfde dag van de schenking van moeder aan kleinkind het geld naar uw rekening wordt overgeboekt. Bedenk ook een verstandig bijschrift bij de overboeking van uw kind naar u, zodat duidelijk is dat het een schenking betreft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees, 19-02-2013 10:53 #66
Vraag1: Mijn moeder schenkt mij dit jaar €5.141 en haar 2 kleinkinderen (mijn kinderen) €2.057 Accepteert de fiscus dat mijn kinderen ieder €2.057 aan hun ouders schenken of wordt dit gezien als een schenking van 5.141+2.057+2.057 = €9.255 van mijn moeder aan haar zoon die niet belastingvrij is?

Vraag2: Kan mijn moeder haar schoondochter (= mijn echtgenoot en getrouwd in gemeenschap van goederen) dit jaar ook nog €2.057 belastingvrij schenken of worden mijn vrouw en ik voor deze schenking gezien als fiscale eenheid? Reactie infoteur, 19-02-2013
Beste Kees,
1. Als het een schenking op naam van uw kinderen is, is het niet een schenking aan u. Bij uw aangifte inkomstenbelasting wordt het vermogen van minderjarige kinderen wel als uw vermogen gezien.
2. Uw vrouw en u worden wel als een fiscale eenheid gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Emiel, 17-02-2013 23:21 #65
Mijn vader heeft een pand (woning) en die kan ik eventeel kan kopen van hem, hij heeft geen hypotheek meer op zijn woning. Mocht ik kunnen kopen, zeg maar voor 100k, (waarde taxatie), hoeveel mag hij mij schenken, waardoor hoeveel ik hem officieel nog moet betalen, zonder de overige kosten? Reactie infoteur, 18-02-2013
Beste Emiel,
Uw vader mag alles schenken, maar als dat meer is dan het vrijgestelde bedrag van schenking, betaalt u schenkingbelasting. Als u of uw partner jonger zijn dan 40 jaar, mag uw vader in 2013 belastingvrij tot 51.407 euro schenken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jw, 11-02-2013 19:45 #64
Mijn ouders hebben een eigen woning, hypotheek vrij, maar zijn al aardig op leeftijd. Wat is verstandig om te doen ivm schenking aan kinderen? Als zij straks naar bejaardenhuis gaan moeten zij het geld dan afstaan van de verkoop eigen woning?

Met vr groet JW Reactie infoteur, 12-02-2013
Beste Jw,
Als uw ouders naar een bejaardentehuis gaan (een AWBZ instelling) dan wordt hun vermogen meegeteld om de eigen bijdrage te bepalen. Zie voor meer details over de eigen bijdrage bij opname in een verzorgingshuis of verpleeghuis het artikel:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 10-02-2013 20:22 #63
Wij hebben onze dochter al eens (in 2001, toen ze 28 was) het toenmalige maximale eenmalige schenkingsbedrag geschonken (via notariële akte). Dit jaar wordt ze dus 40.
1. Is er nog een mogelijkheid om dit jaar ALLEEN het extra verhoogde deel belastingvrij te schenken, dat toegestaan is mits gebruikt voor financiering eigen woning?
2. En zo ja, hoe hoog is dat deel dan?
3. En moet de schenking plaatsvinden voordat ze 40 wordt?
Mvg,
John Reactie infoteur, 11-02-2013
Beste John,
1. In totaal mag 51.407 euro belastingvrij worden geschonken, maar hiervan is door u al een deel gebruikt. Overigens weet ik niet of u dat destijds ook hebt gemeld.
2. Het verschil belastingvrij schenken voor het huis is nog toegestaan.
3. De leeftijdsgrens van haar of haar partner is inderdaad 40 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Piet, 07-02-2013 22:01 #62
Beste mensen,
Mijn moeder wil haar huis aan haar 2 kinderen (60 en 65 jaar) schenken. Met welke kosten moeten we rekening houden?

Hartelijk dank voor uw moeite. Reactie infoteur, 08-02-2013
Beste Piet,
De kinderen zullen afhankelijk van de waarde van het huis (waarde minus hypotheek) schenkbelasting en overdrachtsbelasting moeten betalen. Verder zijn er de notariskosten en de kosten van de hypotheek. Zie ook:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/8368-schenkingsrecht-en-samenloopregeling.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Agnes, 07-02-2013 09:51 #61
Ik wil mijn dochter 10.000 schenken. Dit bedrag is nodig voor het plaatsen van een nieuw dak van hun huis. Kan ik dan in dit jaar 5.000 schenken plus een lening van 5.000 die ik dan in het jaar 2014 weer omzet in een schenking en de lening kwijtscheld? Worden deze bedragen dan gewoon via de bank overgeschreven of moet ik het ergens melden.
Agnes Reactie infoteur, 07-02-2013
Beste Agnes,
1. Zolang u onder de jaarlijkse vrijstelling van 5.141 euro blijft, hoeft u niets te melden.
2. U kunt de lening probleemloos in 2014 schrappen. In 2013 moet u wel een rente vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corrie, 06-02-2013 21:32 #60
Als ik vorig jaar 24000 geschonken heb en mijn kind koopt dit jaar een huis mag ik dan dit jaar nog ca. 26000 belastingvrij schenken voor de aankoop? Reactie infoteur, 07-02-2013
Beste Corrie,
U mag inderdaad nog 26.000 euro schenken onder de regeling van de verhoogde eenmalige schenking. Betreffend kind of de partner moet dan in 2013 jonger zijn dan 40 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 04-02-2013 20:17 #59
Is het mogelijk om nu nog een schenking te doen voor het jaar 2012? Tot welke datum kan dat? Reactie infoteur, 05-02-2013
Beste Henk,
Met terugwerkende kracht een schenking doen, is niet mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan Olthuis, 04-02-2013 13:22 #58
Moet een schenking in geld of op papier altijd via de notaris geregeld worden? Reactie infoteur, 04-02-2013
Beste Jan Olthuis,
Een gewone schenking hoeft niet via de notaris. Bij schenken op papier is de notaris ook niet nodig, maar wel aan te raden:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/77197-schenken-op-papier-voordelen-en-nadelen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Angelique, 02-02-2013 12:55 #57
Vraag 1:
Moeder is in 1971 overleden, haar moeder in 1989 en die had een gekocht huis.
Daar woonde een zoon in en die mocht van alle kinderen van de overleden moeder en zijn broer en zus daar blijven wonen tot zijn dood, hebben we allemaal voor getekend.
Hij is nu overleden en nu is mijn vraag: dit is toch het erfdeel van mijn moeder en hoef ik daar toch geen belasting over te betalen? Het bedrag is ongeveer 3500, 00 euro.
Vraag 2:
Wij wonen ver weg en konden niet bij de notaris daar aawezig zijn, we hebben hier een notaris en daar hebben we getekend en dat hebben we moeten betalen en nu kregen we ook te horen dat wij bij die andere notaris bijna 100, 00 euro moeten betalen klopt dat wel?

Mvg Angelique Reactie infoteur, 02-02-2013
Beste Angelique,
1. Als destijds door het vruchtgebruik van de zoon over een lagere waarde van het huis erfbelasting is betaald, kan het zo zijn dat over de meerwaarde sinds 2010 (nieuwe wetgeving) alsnog successierechten moeten worden betaald:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/36564-nieuw-erfrecht-en-woz-huis-schenkingsrechten-niet-gunstig.html

2. Normaal worden de notariskosten voor afhandeling van een erfenis verrekend met de erfdelen en komen zo ook voor uw rekening. Uw notariskosten zijn, hoewel begrijpelijk, extra kosten. U kunt vragen om dit over alle erfgenamen te verdelen, maar zij hoeven daarmee niet akkoord te gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Dunning, 01-02-2013 21:31 #56
Is het nu verstandig dat mijn ouders hun huis op naam van de kinderen zetten. Straks als ze in een verzorgingshuis wonen, moeten ze eerst hun eigen geld op maken en ook hun bezittingen.
Is het verstanding om voor die tijd al maatregelen te nemen?
Groet H Dunning Reactie infoteur, 03-02-2013
Beste H. Dunning,
1. Dat hangt ervan af of ze beiden tegelijkertijd naar een verzorgingshuis zouden gaan en of er een hypotheek op het huis rust. Gaat een ouder een verzorgings- of verpleeghuis wonen en de ander niet, dan blijft de woning een eigen woning en is geen box 3 vermogen.
2. Zie voor meer informatie over de eigen bijdrage in een verzorgingshuis:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob Kip, 30-01-2013 11:48 #55
Is het mogelijk dat mijn ouders aan hun kinderen over 2012 nog een schenking doen?
Kinderen zijn ouder dan 40 jaar. Volgens mij indien dit mogelijk is hoeven de kinderen hiervoor geen belasting te betalen en of dit op te geven bij hun belastingaangifte over 2012.

Grt.Rob Kip. Reactie infoteur, 30-01-2013
Beste Rob Kip,
1. Een schenking is niet belast met de tarieven inkomstenbelasting box 1, maar kan wel deel gaan uitmaken van het vermogen en zo belast worden in box 3.
2. Als er al een schenkingsakte ligt uit 2012 zou dat kunnen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wolter Willemsen, 22-01-2013 13:34 #54
Voor een schenking van E 125000 aan mijn zus in 2012 zou volgens mijn berekening een schenkbelasting van

0.3 * 115708 + 0.4 * (125000 - 2012 - 115708) = 37624 euro

moeten worden betaald. Maar klopt dit? De officiele rekenhulp van de belastingdienst komt uit op 39130 euro. Ook als ik andere schenkingsbedragen invoer, komt de rekenhulp stelselmatig 1506 euro hoger uit.

Met vriendelijke groet,
Wolter Willemsen Reactie infoteur, 22-01-2013
Beste Wolter Willemsen,
Het door u berekende bedrag voor 2012 is correct.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lies, 22-01-2013 10:00 #53
Mijn vader wil mij een schenking doen voor het kopen van een huis. Dit zou dan 51.000 euro zijn. Is het mogelijk dat ik dit als een lening aangeef en hier de hypotheekrenteaftrek op toepas? Wanneer ik de rente terug krijg van mijn vader kan hij dit dan ook belastingvrij schenken?

Groetjes,
Lies Reactie infoteur, 22-01-2013
Beste Lies,
Als uw vader u geld schenkt voor uw huis via de eenmalig verhoogde vrijstelling, is dat geen lening. De schenking komt ook in mindering op de maximaal toegestane hypotheek waarvan de hypotheekrente aftrekbaar is. Kortom u moet het geld dan ook in het huis stoppen om van de vrijstelling gebruik te kunnen maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 14-01-2013 14:43 #52
Is schenking 5000 per kind of 5000 voor alle kinderen? Reactie infoteur, 14-01-2013
Beste Hans,
De belastingvrijstelling geldt per kind.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joyce, 14-01-2013 13:29 #51
Beste Zeemeeuw,
Dank voor uw reactie. Nog een vraag (lastige materie) :-), alvast bedankt.
Oma schenkt geld in mijn verhaal #50, moet zij dit verplicht via een bank doen? Oma vertrouwt namelijk niet zo op banken. Uit uw verhaal maak ik op dat de vrijgestelde bedragen per jaar niet gemeld hoeven te worden bij de belastingdienst, alleen het bedrag van 40745 dat dochter ontvangt van oma en de 45886 dat kleindochter ontvangt van dochter, heb ik dat goed begrepen?

En Oma heeft in 2012 aan ieder kleinkind 2012 euro geschonken en aan dochter 5030, kleinzoon heeft het aan zus 'doorgeschonken' en dochter aan kleindochter. Zelfde opzet als in 2013. Dit is allemaal zonder tussenkomst van banken gegaan. Oma heeft het geld contant gegeven, en is contant doorgegeven. Moeten wij dit nog melden bij de belastingdienst, omdat het allemaal valt onder de jaarlijkse vrijstelling?
Of onderhands nog papieren voor optekenen?

Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoorden.
Met vriendelijke groet, Joyce Reactie infoteur, 14-01-2013
Beste Joyce,
1. Klopt, alleen de verhoogde bedragen moeten worden gemeld.
2. Voor contant geld geldt officieel dezelfde werkwijze als voor giraal geld,
3. De schijn van een derdenbeding kan ook een beetje worden voorkomen door niet precies dezelfde bedrage door te schenken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joyce, 14-01-2013 10:06 #50
Goedendag, Een vraag mbt schenking en aankoop woning.
Oma heeft "eigen geld", en wil kleindochter helpen met €50.000, - voor aankoop woning, dochter van oma en kleinzoon mogen hier ook bij betrokken worden.
Zou de volgende constructie logisch zijn:
Oma schenkt €2057, - rechtstreeks aan kleindochter.
Oma schenkt €2057, - rechtstreeks aan kleinzoon.
Oma schenkt €5141, - rechtstreeks aan dochter.
Oma schenkt €40745, - rechtstreeks aan dochter. Hier moet dochter schenkingsbelasting over betalen.
Dit is 10% van €40745, - = €4074, 50
Vervolgens kan dochter €45886, - (40745+5141) aan dochter schenken, tbv aankoop woning valt dit onder een eenmalige vrijstelling.
Kleinzoon kan €2057, - aan zijn zus schenken. (vrijgesteld bedrag per jaar)
En kleindochter heeft zelf ook €2057 geschonken gekregen. Totaal dus €50000, -

Of zou de belastingdienst de schenking van oma naar kleinzoon naar zus niet accepteren?
Is er misschien nog een andere mogelijkheid?
Beste Joyce,
1. De getrapte schenking die u aangeeft kan. De belastingdienst hoeft ook niets te weten van een jaarlijkse schenking als die binnen de vrijstelling valt. Wel moet een eenmalig verhoogde vrijstelling worden gemeld.
2. Oma moet wel een derdenbeding voorkomen. Dat wil zeggen dat zij niet aan de schenking aan moeder of een ander openlijk de voorwaarde moet stellen dat zij het aan u schenken, want dan wordt dat toch nog als een directe schenking van oma aan u gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Horizon, 07-01-2013 16:00 #49
In oktober 2012 heeft moeder haar 2 kinderen het maximale bedrag geschonken dat schenkingsvrij van belasting is. Dus 5.030 Euro x 2. Dus vrij laat in het jaar 2012.
Kan zij in januari 2013 haar 2 kinderen het volgende maximale schenkingsvrije bedrag al schenken. Dus 2 x 5.141 euro.
Die schenkingen volgen elkaar dan snel op. Is dit toegestaan? Of moet moeder wachten met schenken tot bijvoorbeeld oktober 2013?

Horizon Reactie infoteur, 07-01-2013
Beste Horizon,
Ja, twee maal schenken kan zo probleemloos belastingvrij plaats vinden, omdat gerekend wordt per belastingjaar. In januari 2013 is een nieuw jaar begonnen met nieuwe kansen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marion, 07-01-2013 11:12 #48
Ik begrijp niet hoe U aan de 51.000 Euro komt? Bedoelt u de 50.300 Euro als maximale eenmalige schenking (tot 35 jaar)?

Ik ben ouder dan 35 dus kom niet meer in aanmerking voor deze eenmalige hogere schenking.

Maar als ik het goed begrijp, is 118.708 Euro de maximale totale schenking (over meerdere jaren) welke met 10% is belast ongeacht of de deelbedragen kleiner zijn indien dit bedrag over 2 of 3 jaar verdeeld word geschonken?

Is er een konstruktie mogelijk om 150.000 Euro te schenken met 10% belasting indien dit bedrag over 2 of 3 jaar word verdeeld?

Marion Reactie infoteur, 07-01-2013
Beste Marion,
1. In 2013 is het vrijgestelde bedrag maximaal 51.407 euro voor personen tot 40 jaar (zie artikel).
2. De tarieven gelden voor de niet vrijgestelde bedragen. Zo kan in 2013 voor 123.395 euro aan een kind worden geschonken met 11.825 euro aan belasting en de rest in 2014.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marion Smeets, 07-01-2013 09:51 #47
Indien mijn ouders een schenking van 150.000 Euro willen doen is het dan toegestaan om dit over 2 jaar te doen (2 x 75.000 Euro) en op deze manier maar 10% belasting te betalen (in plaats van 10% over 118.708 en 20% over de resterende 31.292 indien het bedrag in een keer wordt geschonken)?

Dus met andere woorden is de schenking-belasting boven de jaarlijkse vrijstelling eenmalig?

Marion Reactie infoteur, 07-01-2013
Beste Marion,
De jaarlijkse vrijstellingen voor de schenking-belasting gelden jaarlijks, de eenmalig verhoogde vrijstelling eenmalig. Als niet van de eenmalig verhoogde vrijstelling gebruik kan worden gemaakt van ruim 51.000 euro is, in twee jaar tijd schenken voordeliger doordat u zo het 20%-tarief vermijdt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Renske, 02-01-2013 14:07 #46
In 2006 heeft mijn vader mij een bedrag van 24.000 geleend voor de aankoop van mijn huis. Hiervoor hoef ik alleen de rente per maand aan hem over te maken, nu 6 jaar later wil hij het kwijtschelden.
1: wordt dit gezien als schenking en is dat dan een schenking in 2006 (ook al heb ik rente terugbetaald aan mijn vader) of is dit een schenking op moment van kwijtschelding?
2: Heeft dit invloed op mijn belastbaar inkomen als hij een kwijtschelding doet?
Groeten Reactie infoteur, 02-01-2013
Beste Renske,
1. De lening kwijtschelden is hetzelfde als een schenking.
2. Een schenking om niet wordt niet gezien als loon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pepijn, 31-12-2012 10:26 #45
De regels voor een onderhandse lening van ouders veranderen in 2013. Houdt dit in dat naast de overeenkomst in 2012 gesloten moet zijn, ook het bedrag in 2012 overgemaakt moet zijn?

Alvast bedankt voor uw reactie! Reactie infoteur, 31-12-2012
Beste Pepijn,
1. Als het huis eind 2012 in uw bezit is, moet om onder de oude regels van hypotheekrenteaftrek te vallen de lening in 2012 zijn afgesloten. Storting mag in 2013 plaatsvinden.
2. Als u nu een koopovereenkomst tekent, mag de lening ook nog in 2013 worden afgesloten. Hiervoor bestaat namelijk een overgangsregeling:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/106941-overgangsregeling-huis-kopen-in-2012-met-hypotheek-in-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. J. van Wijk, 28-12-2012 14:32 #44
Wij hebben in 2005 de toenmalige maximale schenking gedaan van plusminus 20.000, 00 € aan onze kinderen die toen nog geen 35 jaar waren. In 2013 wordt deze leeftijdgrens verhoogd naar 40 jaar en onze kinderen zijn nog geen 40 jaar. Mogen wij nu ook het maximale bedrag voor 2013 dit is 51.407€ als het gebruikt wordt voor aflossing hypotheek of studiekosten ook schenken minus het bedrag wat wij in 2005 al hebben geschonken?
Welk bedrag moeten onze kinderen dan aflossen van hun hypotheek, alleen het bedrag wat ze dit jaar schenkingsvrij ontvangen of ook die 20.000€ die ze in 2005 hebben ontvangen? Reactie infoteur, 29-12-2012
Beste J. J. van Wijk,
1. In 2013 kunt u inderdaad nog belastingvrij gebruik maken van de € 26.731aanvullende schenkingsvrijstelling voor kinderen tot 40 jaar.
2. Alleen een aflossing ter grootte van deze vrijstelling is noodzakelijk om in 2013 geen schenkbelasting te hoeven betalen. De aflossing van de hypotheek mag groter zijn, maar dat hoeft niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. J. I. van de Wal, 24-12-2012 12:38 #43
Hallo,
In het artikel worden 2 bedragen genoemd bij dezelfde jaartallen die vrij van schenkbelasting zijn. Welke klopt nu voor 2013? 5030 of 5141?

Vriendelijke groet Hennie Reactie infoteur, 24-12-2012
Hallo H. J. I. van de Wal,
Het is 5.030 euro in 2012 en 5.141 euro in 2013.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. F. de Vries, 11-12-2012 10:00 #42
Mijn lijfrentes zijn vrijgekomen (oud regime) de adviseurs weten te vertellen dat als je alles in een pensioen bv. stopt je eerst moet afrekenen met de belasting. Maar nu lees ik dat het wel geparkeerd kan worden in een pensioen bv en mogelijk als werkkapitaal te gebruiken?En is het dan ook mogelijk om b.v. als medewerker of als ZZPer te werken? Wat moet ik doen om te voorkomen dat de Maatschappij voorheffing toepast Of moet ik reeds een BV bezitten of is een BV.io.genoeg? Is de benaming pensioen BV genoeg of moet ik de werkzaamheden omschrijven.

Ik hoop spoedig iets van U te vernemen.

Hoogachtend:

A.F.de Vries. Reactie infoteur, 11-12-2012
Beste A.F. De Vries,
1. Als u als dga een bv hebt, kunt u een pensioen bv oprichten. Groot voordeel van een pensioen BV is dat u het ingebrachte geld naar eigen kunt gebruiken en zelf de beschikking hebt over het ingebrachte geld. Soms kan dat ook een nadeel zijn overigens.
2. Het beste vraagt u de Maatschappij om het geld direct door te storten naar de pensioen bv, zonder inhouding van belasting. De pensioen bv moet wel een operationele rekening hebben waarop het geld gestort kan worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 11-12-2012 06:48 #41
AANVULLING op mijn vraag van 10-12-2012:
================================
Mijn vraag ging over het fiscaal zo gunstig mogelijk geven van een bedrag aan een vriendin van mijn overleden vader. Dat kan, zo bleek, door het doen, in dec en in jan, van het maximale bedrag dat jaarlijks zonder schenkingsrechten mag worden ontvangen (= €2.012 per jaar).
MAAR, en dat is mijn aanvullende vraag: ik las zojuist dat je ook bij een erfenis ditzelfde bedrag van €2.012 zonder het betalen van erfrecht aan een 'vreemde' kan geven. Met andere woorden, ik kan 3 x €2.012 aan deze vriendin overmaken, 1x als erfenis, 1x als gift (vanuit mijn aandeel in de erfenis) in dec, en 1x als gift in januari.
KLOPT DEZE REDENERING?
bvd Gerrit Reactie infoteur, 11-12-2012
Beste Gerrit,
Als de vriendin erfgename is van uw vader bij testament, geldt ook daarvoor een vrijstelling van € 2.012, maar dat staat los van uw schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 10-12-2012 11:22 #40
Ik behartig de afwikkeling van de erfenis van mijn vader. Ik wil een gift geven aan een heel goede vriendin van hem. Ik ben mede-rekeninghouder van de bankrekening van mijn vader. Ik begrijp uit de tekst dat er in 2012 en 2013 maximaal €2012 aan een 'vreemde' mag worden gegeven zonder dat er sprake is van schenkbelasting. Dat zou ik dus in dec en januari kunnen uitvoeren.
Zijn er nog andere mogelijkheden om meer te kunnen geven en toch de belasting te minimaliseren?
bvb dank, mvg Gerrit Reactie infoteur, 10-12-2012
Beste Gerrit,
Tweemaal schenken met een vrijstelling van €2.012 is inderdaad een oplossing. Onderstaand (L. Bosma) noem ik ook de mogelijkheid om een lening uit te schrijven, maar ik weet niet of dat ook in uw geval opportuun is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L. Bosma, 10-12-2012 11:11 #39
Ik (34) wil mijn vader (60) eenmalig 40.000, = schenken. Welk percentage belasting moet er over het belastbare bedrag worden betaald? Ik wil hem schenken vanwege de koop van een 2de woning (door hem). Is er een voordeligere schenkconstructie mogelijk? Reactie infoteur, 10-12-2012
Beste L. Bosma,
1. Uw vader heeft slechts een vrijstelling van 2.012 euro. Daarboven betaalt hij 30% schenkbelasting.
2. Alternatieven zijn er wel. Zo kunt u in december een deel schenken en in januari een deel. Dan heeft uw vader 2x een vrijstelling van 2.012 euro.
3. Of u schenkt in 2012 het bedrag van 2.012 euro en leent hem de rest tegen 6% rente of een marktconforme rente. Op basis van de vrijstelling van 2.012 euro kunt u de rente dan bijna volledig retour schenken. Zie voor een voorbeeld, maar van ouder naar kind, het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/lenen/15992-goedkoop-lenen-lenen-aan-je-eigen-kind.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. M. J. Koot, 08-11-2012 12:54 #38
Ik mis het vrijgestelde bedrag voor kleinkinderen 2011-2012, en mag er ook een eenmalige hoge vrijgestelde schenking gegeven worden bv bij hun 18e verj. en kan dit zonder de notarisacte?
bvb dank
vr.groeten Mevr.H, Koot Reactie infoteur, 08-11-2012
Beste H. M. J. Koot,
De bedragen voor een kleinkind staan in het artikel. Een kleinkind valt in de categorie overige ontvangers van een schenking. Zie ook:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/66626-schenken-aan-kleinkind-2012-en-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anton Molenaar, 30-10-2012 09:49 #37
Geachte dame/heer,

Graag wil ik van u vernemen welke de belastingvrije schenkingsbedragen zijn met ingang van 1 januari 2013 voor kinderen en andere ontvangers. Bij voorbaat mijn dank!

Vriendelijke groet,
Anton Molenaar Reactie infoteur, 30-10-2012
Geachte Anton Molenaar,
Nieuwe bedragen voor 2013 zijn nog niet bekend gemaakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. L. Peters, 29-10-2012 11:27 #36
J L
Is het ook mogelijk om een kind dat door scheiding zonder woning komt te zitten eenmalig te helpen met de schenking van 50.000 als dit kind ouder is als 35 jaar en zo niet, wat is er dan nog mogelijk? Reactie infoteur, 29-10-2012
Beste J. L. Peters,
Er zijn een paar mogelijkheden:
1. Belastingvrij schenken aan uw kind ouder dan 35 jaar kan alleen als het kind een partner heeft die jonger is dan 35 jaar.
2. Jaarlijks mag u belastingvrij 5030 euro schenken. Nu en begin 2013 schenken betekent al het dubbele aan vrijstelling.
3. U kunt uw zoon onderhands geld lenen en geleidelijk een deel schenken:

http://www.financieel.infonu.nl/lenen/19976-een-modelovereenkomst-voor-onderhands-lenen-aan-uw-kind.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 28-10-2012 11:34 #35
Vraag ik sta in het testament van een oom van mij mijn broer echter niet.
Nou was ik benieuwd als ik mijn broer een deel wil schenken van mijn erfenis of dit zomaar mag of dat daar belastingtechnisch kosten aan verbonden zijn. Reactie infoteur, 28-10-2012
Beste Peter,
U mag uw broer schenken, maar daarvan is maar 2012 euro per jaar belastingvrij. Enige uitzondering hierop is dat uw oom in zijn testament als beperkende voorwaarde aangeeft dat u van zijn nalatenschap niets aan een ander mag schenken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annet, 24-10-2012 22:57 #34
Mijn schoonmoeder heeft een bedrag geleend van ons voor de aankoop van haar eigen huis. Hiervoor hebben we een leningovereenkomst opgesteld. Hierover dient zij rente te betalen (€ 5.300 per jaar) waar zij met alleen een AOW geen geld voor heeft. Kan zij dit aan ons betalen en direct weer terug lenen (met leningovereenkomst)? Wordt dit dan toch gezien als schenking? Of geld de vrijstelling van € 5.030 ook voor schenkingen van kinderen aan hun ouders? Reactie infoteur, 25-10-2012
Beste Annet,
1. Uw moeder mag de betaalde rente ook weer van u lenen. Eerst betalen onder vermelding rente en dan terugstorten met de vermedling van de leenovereenkomst is dan de beste oplossing.
2. Een kind mag ook een ouder belastingvrij schenken, alleen is de vrijstelling lager, namelijk 2012 euro per jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D. Vossenaar, 15-10-2012 11:10 #33
Belastingvrij schenken van Nederlander, die meer dan 10 jaar buiten Nederland woont, aan zoon of dochter, die in Nederland woont, uit zijn Nederlands depot.
Vraag: Hoe hoog mag het bedrag zijn?. Reactie infoteur, 15-10-2012
Beste D. Vossenaar,
Als de schenker een Nederlander is die meer dan 10 jaar in het buitenland woont, is de schenking in Nederland volledig belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Natalie, 14-10-2012 15:23 #32
Mijn oma wil haar enige 2 kleinkinderen een schenking doen. Nu is het zo dat mijn vader overleden is en hij was de enige zoon van mijn oma. Mag mijn oma dan aan haar kleinkinderen schenken als zijnde kinderen of kleinkinderen (5030 of 2012).
Mag oma een eenmalige schenking doen van 20.000 aan haar kleinkind zonder dat daar belasting over betaald moet worden of is dit onmogelijk te realiseren en zal het verspreid dienen te gebeuren?
Bedankt Reactie infoteur, 14-10-2012
Beste Natalie,
Jullie zijn voor jullie oma een kleinkind en geen kind. Zie voor meer informatie voor het belastingvrij schenken aan een kleinkind het artikel:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loek de Kerf, 11-10-2012 09:55 #31
Mijn zoon (nu 34 jaar) heeft in het verleden de eenmalige belastingvrije schenking ontvangen van circa 20.000. Hij gaat nu huis kopen. Jaarlijks schenken we de 3 kinderen reeds de 5.000 en betalen hierover rente ipv van uitkeren. Kunnen we de zoon voor de 35e verjaardag schenken en uitkeren: 50.000 of 50.000 minus 20.000?
Bij voorbaat dank Reactie infoteur, 11-10-2012
Beste Loek de Kerf,
U mag nog 50.000 minus 20.000 eenmalig belastingvrij schenken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elvira, 09-10-2012 22:51 #30
Mijn vriend en ik hebben samen een huis gekocht enige jaren geleden voor 210.000. Nu heeft mijn vader mij een schenking gedaan van 48.000 euro. Dit is bij de notaris vastgelegd en valt niet onder gemeenschap van goederen. Verder niet over nagedacht wat dat eventueel voor mijn vriend betekend. Nu is ervan dat bedrag 28.000 euro in een verbouwing van ons huis gestopt. En de overige 20.000 voor aflossen hypotheek. Als mijn vriend en ik nou onverhoopt uit elkaar gaan wat dan, blijft die 48.000 dan van mij? Het lijkt mij zo scheef als hij opeens veel minder krijgt dan de helft van de 210 000 omdat ik er geld ingestoken heb maar het huis vervolgens niet die meerwaarde heeft gekregen. Reactie infoteur, 10-10-2012
Beste Elvira,
1. De schenking van uw vader met de voorwaarden die hij daarbij gesteld heeft, is een contract tussen u en uw vader als uw vriend niet heeft getekend.
2. Belangrijk is ook wat er in de voorwaarden staat. Als alleen is aangegeven dat het geld niet in de gemeenschap van goederen komt en u koopt er bijvoorbeeld schoenen voor, is dat uw zaak.
3. Als u geld in het huis stopt, zonder afspraak dat u het hele bedrag terug wilt, is dat uw zaak.
4. Kortom, zonder andere voorwaarden is het geldbedrag wel beschermd tegen een gemeenschap van goederen zolang het niet besteed is, maar niet uw besteding van dat geld. Als vader voorwaarden heeft gesteld aan de besteding, kan hij bij u aankloppen.
5. Bij een verbouwing is het gebruikelijk dat niet al het geld zal leiden tot meerwaarde. Niet iedereen vind dezelfde keuken even mooi. Dat betekent ook dat uw investering minder waard is geworden dan cash geld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. Stam, 19-09-2012 13:54 #29
Mijn ex heeft mijn kinderen 24.000 op papier geschonken. Mag ik mijn kinderen nog een schenking doen? Ik heb een eigen huis en zou graag een schenking doen dat dan vrij komt na mijn overlijden. De kinderen zijn nog tussen 18 en 35jr. Reactie infoteur, 19-09-2012
Beste B. Stam,
Met de eenmalig verhoogde vrijstelling mag u tijdens uw leven nog 50.300 minus 24.000 euro belastingvrij schenken als het geld bestemd is voor een huis of dure studie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corina, 17-09-2012 16:35 #28
Mijn vader wilt mij een schenking doen voor de verbouwing aan mijn huis. Nu ben ik ouder dan 35 jaar maar mijn partner ook. er wordt alleen gesproken: ouder dan 35 jaar en partner jonger dan 35 jaar. maar wat is nu de hoogte van de schenking als je samen met je partner ouder dan 35 jaar bent. Reactie infoteur, 17-09-2012
Beste Corina,
De verhoogde eenmalige schenking telt alleen als u of uw partner jonger is dan 35 jaar, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jvr, 27-08-2012 03:48 #27
Oma met 8 kinderen en wil, van 1 kind, aan haar klein- en achterkleinkinderen ieder Eur 2012 schenken. Dit is belastingvrij. Volgens mij heeft dit geen gevolgen bij overlijden aangezien de klein- en achterkleinkinderen niet directe erfgenamen zijn (zolang de kinderen van oma in leven zijn). Is dit juist?

Is een ouder verplicht om ALLE kinderen te schenken of kan zij/hij bijvoorbeeld ook 1 of 2 van haar kinderen jaarlijks schenken (Eur 5030). Wordt dit verrekend, na overlijden van ouder, met het erfdeel van het kind en als reeds ontvangen erfdeel in mindering gebracht? Zoja, kan dit anders?

Met vriendelijke groet,
JVR Reactie infoteur, 27-08-2012
Beste JvR,
1. Schenken aan kleinkind of achterkleinkind is gewoon toegestaan:

2. Formeel maakt een schenking binnen 180 dagen voor overlijden deel uit van de erfenis. Als de klein- en achterkleinkinderen verder niet erven, blijft het voor hen bij de belastingvrije schenking. In andere gevallen vindt verrekening plaats met de reeds betaalde of verschuldigde schenkbelasting.
3. Een ouder is niet verplicht om alle kinderen te schenken.
4. Als niet de 180 dagen regel van toepassing is, geldt wel dat een kind als erfgenaam minimaal recht heeft op zijn legitieme portie. Die mag door de schenkingen niet worden aangetast:

http://www.wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/9736-erfenis-de-legitieme-portie-of-het-wettelijke-erfdeel.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. P., 14-08-2012 18:42 #26
Mijn schoonmoeder wil dit jaar aan de kinderen (belastingvrij) schenken. Haar ene zoon ( mijn man ) is overleden, mag zij aan mij schenken als zijnde kind of valt dit onder een andere categorie en moet ik dan schenkbelasting daarover betalen? Reactie infoteur, 15-08-2012
Beste G.P.,
Anders dan bij een eigen kind mag uw schoonmoeder u tot 2012 euro per jaar belastingvrij schenken en moet over het meerdere belasting worden betaald als overige ontvanger.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Vos, 29-07-2012 20:01 #25
Ik woon al 14 jaar gescheiden van mijn echtgenoot. Wij zijn op huwelijksvoorwaarden getrouwd waarin het huis beschreven is als eigendom van beide voor de ondeelbare helft. Verder hebben wij nooit beschrijvingen gedaan. Nu wil mijn echtgenoot het huis aan mij schenken en/of op mijn naam zetten. Ik wil het huis gaan verkopen omdat ik de hypotheek niet meer kan betalen. (Er rust nog 7 jaar hypotheek op, maar zal zo'n 200.000 overwaarde hebben) Moet ik nu schenkingsrecht gaan betalen voor de helft van de waarde van het huis of kan ik beter eerst het huis verkopen en het vrijkomende bedrag, dus zijn helft, aan mij laten schenken. Reactie infoteur, 30-07-2012
Beste A. Vos,
In beide gevallen gaat het om een belaste schenking. Als het huis eerst op uw naam wordt gezet, moet er ook 2% overdrachtsbelasting worden betaald maar hebt u het voordeel dat u het volledig voor het zeggen hebt en zeker weet waar u aan toe bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Simon, 24-07-2012 09:06 #24
Als ik een bedrag aan de kinderen schenk komt het bedrag van die schenking dan bij hun inkomen waardoor zij daar weer belasting over moeten betalen. Reactie infoteur, 24-07-2012
Beste Simon,
Een schenking is geen inkomen, maar kan wel deel uitmaken van het vermogen in box 3 waarover de vermogensrendementsheffing verschuldigd is:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/43699-belastingen-de-belastingvrijstelling-sparen-en-vermogen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 05-07-2012 22:16 #23
Vader wil graag 1 kind iets schenken € 5000, - voor bewezen diensten en afspraak grafverzorging in toekomst als hij er niet meer is. Dit wil hij buiten rest van familie [ 3 andere kinderen] doen, deze komen er niet of nauwelijks. Tevens een schenking doen aan drie kleinkinderen [ieder €1000, - voor studie], deze komen ook regelmatig voor gezellighied of klusje. Kan dit zomaar of word dit gezien als erfdeel. Kan dit bedrag gewoon via rekening overgemaakt worden. Reactie infoteur, 06-07-2012
Beste Anoniem,
Uw vader mag dit soort bedragen schenken. Om problemen te voorkomen, kan vader bij de storting aan u vermelden dat het is voor bewezen diensten (niet spreken over schenking dus). De kleinkinderen zijn in dit geval geen erfgenaam, dus dat speelt bij hen niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 27-06-2012 15:49 #22
Is het mogelijk om in 2012 te schenken tot 24.144 euro (kind tussen 18 en 35) en vervolgens in 2013 tot max. 50.300 bij aankoop woning? Reactie infoteur, 27-06-2012
Beste Hans,
Ja dat is belastingvrij toegestaan. U moet wel aan de belastingdienst opgeven dat u van de eenmalig verhoogde schenking gebruik maakt en dan blijft de rest op de lat staan voor 2013.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank, 21-06-2012 14:31 #21
Indien mijn vader dit jaar een schenking aan mij doet van € 5030 (ik ben ouder dan 35jr) en een schenking van € 2012 aan mijn vrouw. Kan dit belastingvrij? Of worden mijn vrouw en ik als één gezien? We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Reactie infoteur, 21-06-2012
Beste Frank,
Uw vrouw en u worden inderdaad als één gezien. Voor die 2012 euro zult u dus een tussenschakel moeten vinden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leo, 06-06-2012 22:09 #20
Ik ben getrouwd en wij hebben 3 kinderen tussen de 25 en 30 jaar. Nu willen we de twee oudsten dit jaar eenmalig elk € 24.000 schenken, de jongste pas in 2014.
Levert dit fiscale problemen op? Waar dient deze schenking geregistreerd te worden? Reactie infoteur, 06-06-2012
Beste Leo,
Omdat uw kinderen jonger zijn dan 35 jaar, kunt u eenmalig belastingvrij ruim 24.000 euro schenken wat nog kan worden verhoogd tot ruim 50.000 bij de aankoop of verbetering van een huis. Van een dergelijke eenmalige schenking moet u wel aangifte schenkbelasting doen bij de belastingdienst. Ik heb bij wijze van uitzondering voor u een link gemaakt die naar dit formulier van de belastingdienst verwijst: http://tinyurl.com/7fm7y4m

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dolf, 01-06-2012 14:12 #19
Hallo heer Zeemeeuw,
Ik ben in gemeenschap van goederen getrouwd en wij ontvangen:
- ik van gever Aa € 2.000
- mijn vrouw van gever Aa € 2.000
- ik van gever Be € 2.000
Zijn deze schenkingen dat vrijgesteld, of over welk bedrag moet ik hoeveel % belasting betalen? De vaag is dus of het verschil maakt wie de schenking ontvangt en van wie we de schenking ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Dolf Reactie infoteur, 01-06-2012
Beste Dolf,
1. De schenking van persoon Be is belastingvrij als Be geen fiscale partner is van persoon Aa.
2. Van persoon Aa wordt 4.000 euro ontvangen. Als Aa een ouder is, is dat belastingvrij. In andere gevallen betaalt u 30 procent belasting over 1.988 euro.
3. Als Aa en Be ouders zijn, betaalt u 10% over 70 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miel, 01-06-2012 12:20 #18
Beste Zeemeeuw,
Wat is de definitie van kind als het gaat om schenkingen. Stel ik ben schoonzoon (getrouwd in gemeenschap van goederen) en mijn vrouw krijgt van haar ouders een belastingvrije schenking van € 5030, kunnen mijn schoonouders mij dan ook nog iets schenken zonder dat daar belasting over moet worden betaald. Of is het zo dat wanneer ze mij iets schenken dit wordt opgeteld bij de € 5030 die mijn vrouw reeds heeft gekregen?
Met vriendelijke groeten,
Miel Reactie infoteur, 01-06-2012
Beste Miel,
U en uw vrouw worden voor de schenkingsrechten als twee-eenheid beschouwd. De bedragen worden dus opgeteld. Voordeel is wel dat als een partner jonger is dan 35 jaar en de ander niet, toch een schenking kan worden gedaan met de hoge eenmalige vrijstelling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arjan, 24-05-2012 08:49 #17
Als ik ga scheiden en de woningwaarde is gelijjk aan de hypotheekwaarde maar we hebben een spaarhypotheek. Is het deel van de spaarhypotheek wat ik van mijn ex niet hoef af te kopen dan een schenking? Welk deel zou hier dan eventueel belast worden? Reactie infoteur, 24-05-2012
Beste Arjan,
Als u de afkoop regelt, terwijl u nog getrouwd bent, is het geen schenking. Daarna is het bij een gemeenschap van goederen de helft van het spaardeel minus vrijstelling van 2.012 euro (u bent dan immers vreemden van elkaar) fiscaal belast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. de Groff, 18-04-2012 10:45 #16
Vraag.: firmanten storten hun firmakapitaal naar een privé rekening van de mede-
firmant (de vrouw). Om dan dit kapitaal te gebruiken voor aankoop woning. Het huis wordt op naam gezet van de vrouw. Er zijn huwelijkse voorwaarden. Onze vraag is de verschuiving van het gezamenlijk vermogen van de firmanaar prive ---- een schenking? Reactie infoteur, 18-04-2012
Beste A. de Groff,
Bij een firmant is het privé en zakelijke vermogen niet gescheiden. Wat firmanten anders dan de vrouw zelf op haar rekening storten is een schenking als aan dat geld geen beperkende voorwaarden zijn verbonden. Een beperkende voorwaarde is bijvoorbeeld dat het gaat om een lening.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Adrianus, 25-03-2012 21:17 #15
Ik heb in het verleden € 70.000, - van mijn moeder geleend voor de aankoop van mijn woning. Mag mijn moeder een gedeelte van deze lening kwijt schenken? Hoeveel mag zijn dan kwijt schenken? en moet hier dan iets van op papier komen te staan? Reactie infoteur, 25-03-2012
Beste Adrianus,
1. Hoeveel uw moeder u belastingvrij mag schenken, want dat mag, hangt af van uw leeftijd. Als u of uw partner jonger is dan 35 jaar is dat 24.144 euro eenmalig of 5.030 euro jaarlijks.
2. Het is beter om dat op papier te zetten. Dat kan onderhands.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees, 23-03-2012 15:25 #14
Wanneer ik een schenking wil doen aan een van mijn kinderen, kan ik dan op een of andere manier rechtsgeldig (laten) vastleggen dat het schenkingsbedrag alleen voor het kind is en nooit in een gemeenschap van het huwelijk of geregistreerd partnerschap terecht komt? Dit in geval het kind zou gaan scheiden of het samenwonen zou beëindigen. Ik doel hiermede op de clausule die tegenwoordig ook in een testament wordt opgenomen. Wat zou er gebeuren als mijn kind het schenkingsbedrag in een koopwoning heeft gestoken en op enig moment gaat scheiden? Reactie infoteur, 23-03-2012
Beste Kees,
U kunt voorwaardelijk schenken en daarbij allerlei clausules opnemen, waaronder een uitsluitingsclausule:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nel, 21-03-2012 20:45 #13
Beste Nel,
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

José, 12-03-2012 14:45 #12
Wij schenken onze kinderen ieder jaar €5000.00 Hiervan maakt het boekhoudbureau een akte op. Is dit voldoende of moet dit door de notaris gebeuren?

Wij hebben onze oudste zoon éénmalig 24000 geschonken enkele jaren geleden. Nu wil hij een huis kopen. Mogen we dit nu nog aanvullen tot 50000? Reactie infoteur, 15-03-2012
Beste José,
1. Die 5.000 euro is belastingvrij. Er is geen akte voor nodig en geen melding aan de belastingdienst. Als alle kinderen dit krijgen zijn er ook geen scheve gezichten.
2. U mag uw oudste zoon inderdaad eenmalig 26.000 euro extra geven. Ook dit hoeft sinds 1 januari 2012 niet meer de notaris gebeuren maar u moet wel als clausule opnemen dat het geld ook aan een eigen huis zal worden besteed. U moet de schenking ook melden aan de belastingdienst.
3. Maar èn de 5.000 èn de 26.000 euro samen in een jaar, mag weer niet belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans de Boe, 11-03-2012 18:24 #11
Mijn zoon is 37 jaar. Gaat een eigen woning kopen en ik wil hem 11300.00 schenken.
Is dat belastingvrij te doen. Reactie infoteur, 12-03-2012
Beste Hans de Broe,
Een belastingvrije schenking is eenmalig mogelijk tot een bedrag van ruim 50.000 euro als uw zoon of dienst partner jonger is dan 35 jaar. Anders zult u de schenking over vele jaren moeten uitsmeren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jack, 11-03-2012 08:59 #10
Is er sprake van schenking als je voor een kennis in geldproblemen de huur (ca € 600 per maand) betaalt door het bedrag rechtstreeks aan de woningstichting over te maken? Reactie infoteur, 11-03-2012
Beste Jack,
Als u het schenkt om niet (geen lening dus) is het een schenking. Maar u kunt zich moreel verplicht voelen om die schenking te doen en dan is het met toestemming van de belastingdienst ook belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Walter, 26-02-2012 22:31 #9
Moeder 4 kinderen, eerste kind komt te overlijden en heeft 2 kinderen. 2e kind komt te overlijden, moeder is dus erfgenaam van kind 2. Als ze nu gaat schenken (5030) aan kind 3 en 4 moet ze dat dan ook aan de 2 kinderen doen? En hoeveel dan? Reactie infoteur, 27-02-2012
Beste Walter,
De moeder van 4 kinderen is niet gedwongen alle kinderen geld of hetzelfde te schenken als dat niet in een testament of contract zo is vastgelegd. Wel is het zo dat de twee kleinkinderen qua erfenis in de plaats komen van hun moeder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hannie, 22-02-2012 10:39 #8
Zeemeeuw, mijn moeder heeft in 2011 en 2012 geld geschonken aan 6 van haar kinderen, binnen het tarief voor de belasting en niet geregistreerd bij een notaris. Mijn moeder is nu overleden en heeft kind 7 onterft. Zij heeft recht op een legitime portie, wat 1/14 deel is, maar heeft zij ook nog recht op 1/14 deel van de schenkingen aan ons? Reactie infoteur, 22-02-2012
Beste Hannie,
De legitimaire massa bestaat inderdaad uit de nalatenschap plus alle schenkingen en giften die de erflater de laatste vijf jaar bij leven heeft gedaan. Dit minus schenken die de legitimaris zelf bij leven heeft ontvangen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marianne, 10-02-2012 22:39 #7
Na verkoop van zijn huis wil een kennis van ons een deel van de opbrengst schenken aan zijn kinderen. 2 ervan zijn boven de 18 dus zouden in aanmerking komen voor de eenmalige verhoogde schenking. Kind 3 is 6 jaar oud op welke wijze zou hij het geld voor dit kind kunnen schenken/reseveren meest gunstig kunnen schenken/reserveren? Reactie infoteur, 11-02-2012
Beste Marianne,
1. Voor een kind jonger dan 18 jaar is er inderdaad geen eenmalig verhoogde vrijstelling. Dus blijven de jaarlijkse vrijstellingen over.
2. De kennis kan het geld op een aparte rekening op zijn naam reserveren en een kinderspaarrekening openen. Via een automatische incasso kan zo jaarlijks het geld worden overgemaakt. Ik zou het ook op papier zetten:

http://www.financieel.infonu.nl/sparen/23950-spaarrekening-voor-uw-kind-kinderspaarrekeningen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

David, 09-02-2012 00:47 #6
Wanneer ik geld van iemand leen (geen familie, boven de 2000 euro, meer dan 6% rente), hoeft er dan geen belasting betaald te worden? En hoe toon ik aan dat het een rente-lening betreft en geen schenking? Reactie infoteur, 09-02-2012
Beste David,
Als het een lening is, kunt u het beste een klein contractje opstellen. Over een lening betaalt u geen belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Espeel, 28-12-2011 20:33 #5
Voor een belastingvrije schenking aan "derden" geldt een limiet van 2012 euro. Mag een derde van meerdere verschillende personen telkens belastingvrij 2012 euro ontvangen? Reactie infoteur, 28-12-2011
Beste Espeel,
Voor iedere schenking tot 2.012 euro in een jaar hoeft een derde geen schenkbelasting te betalen op voorwaarde dat de schenkingen van verschillende personen afkomstig zijn die bovendien niet elkaars fiscale partner zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ineke, 06-12-2011 21:53 #4
Wij hebben dit jaar iets meer dan 7000 euro van mijn schoonvader gekregen. 2500 euro daarvan is voor ons dochtertje, zijn kleinkind. Dit staat dan ook op haar spaarrekening. Maar zij is wel minderjarig. Hoe zit het nu met de belasting? Moeten wij belasting betalen over het bedrag dat boven de 5000 euro uit komt, of niet omdat wijzelf net geen 5000 euro hebben ontvangen en onze dochter 2500? Reactie infoteur, 06-12-2011
Beste Ineke,
Dit zijn twee schenkingen, waarbij uw dochtertje boven haar vrijstelling van 2.012 euro uitkomt. Dat betekent bijna 88 euro schenkingsbelasting, te betalen uit de 2500 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pybe, 25-11-2011 15:41 #3
Mijn moeder wil een groot bedrag schenken en om te voorkomen dat we in het 20% tarief komen willen we dit over een paar jaar verdelen. Mijn gevoel is dat het voordeliger is dat zij de schenkbelasting betaald: daardoor blijft er minder geld over om volgend jaar te schenken, en hoeven we dan dus minder schenkbelasting te betalen. Klopt dit? Reactie infoteur, 25-11-2011
Beste Pybe,
Als uw moeder de schenkbelasting betaalt, hoeft u die inderdaad niet te betalen, maar ook de geschonken schenkbelasting is een schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gjw Doornink, 03-10-2011 12:31 #2
Ik heb een vraag: we mogen kinderen max. 50.000.- € schenken voor aankoop woning, maar geld dit ook voor een bedrijfswoning? Dit omdat het ook niet onder de hypotheek garantie valt. Reactie infoteur, 03-10-2011
Beste Gjw Doornink,
Dat hangt er vanaf of de bedrijfswoning particulier bezit wordt of eigendom wordt van een onderneming en daarmee zakelijk bezit. Als het particulier bezit is met als bestemming wonen, geldt de vrijstelling, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

K. de Jong, 07-09-2011 21:24 #1
Als wij onze kinderen op jaarbasis €3000 schenken, en dit op hun verzoek in maandelijkse termijnen doe, begrijp ik het dan goed:
- dat zij daarover geen inkomstenbelasting betalen,
- het voor ons inhoudt dat over dit bedrag geen inkomstenbelasting betaalt hoeft te worden maar wel de schenkingsbelasting van 10% over deze €3000?
Hoe vul ik dit op mijn belastingfomulier in? Reactie infoteur, 07-09-2011
Beste K. de Jong,
3000 euro aan een kind schenken is belastingvrij. Boven de 5.030 euro jaarlijks betaalt de ontvanger tien procent schenkbelasting. De inkomstenbelasting staat hier buiten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Testament maken
Reacties: 126
Schrijf mee!