InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat is een bewindvoerder?

Wat is een bewindvoerder?

Wat is een bewindvoerder en wat zijn zijn taken? Welke eisen worden er aan een bewindvoerder gesteld?

Wat is een bewindvoerder?

Een bewindvoerder behartigt de financiële belangen van degene die onder bewind is gesteld. De betrokkene heeft bijvoorbeeld moeite om zijn financiën op orde te houden, als gevolg van zijn psychische of lichamelijke toestand.

Wat zijn de taken van een bewindvoerder?

Een bewindvoerder houdt de administratie bij van de goederen die onder zijn bewind staan, hij zorgt ervoor dat de inkomsten van degene die onder zijn bewind staan, op de juiste manier worden besteed. Daarnaast regelt hij financiële zaken, zoals het declareren van ziektekosten, het doen van belastingaangifte, het aanvragen van huurtoeslag en bijstand.

De bewindvoerder houdt een betaal/spaarrekening aan, waarop alle inkomsten en uitgaven worden geboekt. De bewindvoerder is meestal aangesloten bij de Branchevereniging voor Professionele Bewindvoerders en Inkomensbeheerders. Dit is tevens een eis die kantonrechters stellen aan bewindvoerders.

Toestemming van bewindvoerder

Als iemand onder het bewind van een bewindvoerder staat, heeft hij zijn toestemming nodig als hij over zijn geld of goederen wil beschikken. Als de bewindvoerder geen toestemming geeft, kan degene die onder het bewind staat de kantonrechter verzoeken om vervangende toestemming te geven.

Benoeming tot bewindvoerder

Iedereen die meerderjarig is, kan worden benoemd tot bewindvoerder. De bewindvoerder moet echter wel aan een aantal eisen voldoen. In de eerste instantie komt de betrokkene van de partner in aanmerking. Daarna één van de ouders, kinderen, broers of zussen. Over het algemeen geldt dat de betrokkene zelf een voorkeur mag aangeven.

Eisen aan bewindvoerder

Aan een bewindvoerder worden verschillende eisen gesteld.
  • Hij mag niet onder curatele staan.
  • Zijn vermogen is niet onder bewind gesteld.
  • Hij verkeert niet in staat van faillissement
  • Hij valt niet onder een schuldsaneringsregeling

Bewindvoerder worden

Hoe wordt je eigenlijk bewindvoerder? Als advocaat kun je bewindvoerder zijn. Als je geen advocaat bent, moet je een erkende opleiding volgen. De kosten zijn behoorlijk hoog en kunnen neerkomen op zon 3.000 tot 4.000.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Wat is een bewindvoerder?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 16-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!