InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wettelijke rente bij achterstand van betaling is hoog

Wettelijke rente bij achterstand van betaling is hoog

Wettelijke rente bij achterstand van betaling is hoog De wettelijke rente bij een incasso of een achterstand van betaling is best hoog in ons land. Bij een achterstand in betaling en betalingsachterstand krijgt u te maken met een extra vordering op basis van de wettelijk toegestane rente. Maar hoe zit dat nu eigenlijk met deze wettelijke rente en de maximale wettelijke rente. Hoeveel rente mag u maximaal op een lening of bij een betalingsachterstand in rekening worden gebracht. Voor particulieren geldt een andere wettelijke rente dan voor ondernemers. Bij inflatie zal deze rente en heffingsrente verder stijgen in 2013 en 2014.

Het kabinet wil dat we rekening op tijd betalen en wil geen betalingsachterstanden

Naar de Raad van State is door het kabinet een wetsvoorstel gestuurd om een aantal betalingsachterstanden tegen te gaan. De kern van dit voorstel is:
  • Schuldeisers mogen bij een betalingsachterstand naast de wettelijke handelsrente plus 1 procentpunt, ook nog eens 40 euro in rekening brengen. Dit als minimumvergoeding voor de eigen incassokosten;
  • Er komt een maximumbetalingstermijn van 60 dagen de betaling van handelstransacties;
  • De overheid moet rekeningen binnen 30 dagen betalen.

Wat is de wettelijke rente voor rente?

Volgens de wet is de wettelijke rente verschuldigd als men nalatig is om een bepaalde schuld of betaling te voldoen. De schuldeiser staat dus in zijn recht om van een schuldenaar die nalatig is in het betalen van een geldsom, een wettelijke rente te vorderen. Als iemand niet op tijd betaalt, kan de wettelijke rente een pressiemiddel zijn voor de schuldeiser. De wettelijke rente heeft volgens de wet als doel om een betalingsachterstand te voorkomen, maar kan soms zo hoog oplopen dat hierdoor juist verdere betalingsachterstanden ontstaan.

In gebreke stellen is wel vereist

Om de wettelijke rente in rekening te kunnen brengen moet een schuldeiser iemand eerst in gebreke stellen en schriftelijk een uiterste datum aangeven waarvoor betaald moet zijn. Na die datum kan, als nog niet is betaald, de wettelijke rente worden opgelegd.

Er zijn twee soorten wettelijke rente

Er zijn twee soorten wettelijke rentes:
  • De wettelijke rente die geldt voor alle transacties waarbij minimaal een particulier of consument is betrokken;
  • De wettelijke rente die geldt bij overige transacties: tussen ondernemingen en overheidsinstanties of bijvoorbeeld tussen ondernemingen en overheidsinstanties onderling.

Hoe hoog is de wettelijke rente?

Het maakt nog al wat uit voor de hoogte van de rente tot welke categorie u hoort. Niet alleen verschilt de hoogte van de rente, maar ook de manier waarop de rente wordt vastgesteld en bekendgemaakt is anders.

Achterstand van betaling bij particulieren

De wettelijke rente bij transacties met particulieren wordt elk half jaar vastgesteld en zo nodig aangepast. De wettelijke rente wordt op dat moment berekend door 2,25 procentpunt op te tellen bij de herfinancieringsrente van de Europese Centrale Bank ECB en wordt gepubliceerd in het Staatsblad. Deze rente kan behoorlijk variëren. Zo schommelde de wettelijke rente afgelopen jaren tussen de 4% en 8% en steeg met ingang van 2007 van 4% naar 6%. Sinds 1 juli 2012 bedraagt deze rente 3% (ook in 2013 en 2014):

Wettelijke rente voor niet-handelstransacties en consumenten, 2001 - 2012, 2013, 2014 de percentages:
VanafTot en metPercentage
1-7-2012heden3
1-7-20111-7-20114
1-1-20111-7-2011 3
1-1-201031-12-2010 3
1-7-2009 31-12-2009 4
1-1-2007 30-6-2009 6
1-2-2004 31-12-2006 4
1-8-2003 31-1-2004 5
1-1-2002 31-7-2003 7
1-1-2001 31-12-2001 8

Belastingdienst en de heffingsrente

Deze wettelijke rente is nu dus hoger dan de rente bij een goede spaarbank. Het is ook meer dan de heffingsrente van de Belastingdienst, wanneer u nog geld schuldig bent aan de Belastingdienst. U hebt overigens ook recht op de vergoeding van de wettelijke rente, wanneer een uitbetaling van bijvoorbeeld een verzekeraar op zich laat wachten. Vaak krijgt u deze vergoeding automatisch op uw rekening gestort, maar lang niet altijd. U zult dan zelf aan de bel moeten trekken. En dat kan de moeite waard zijn, want hoe langer de vertraging, hoe meer rente.

De maximale wettelijke rente

De maximale wettelijke rente die bijvoorbeeld aan particulieren mag wordt berekend voor het rood staan bij de bank, is gelijk aan de wettelijke rente voor consumenten plus 12%. In 2013 en 2014 is dat dus 16%.

Handelstransacties

Wanneer bij een transactie geen particulier is betrokken, spreken we over een andere wettelijke rente. Die is bovendien veel hoger. Deze rente wordt steeds voor een half jaar vastgesteld. Per juli 2008 bedraagt deze wettelijke rente maar liefst 11,07 procent. Deze rente wordt bijgehouden op de website van De Nederlandse Bank. Per 1 juli 2009, per 1 januari 2010 en 1 januari 2011 bedraagt de wettelijke rente op handelstransacties 8%. Sinds januari 2012 is dat na een korte stijging 8% en sinds juli 2013 gelijk aan 8,5%.

Wettelijke rente voor handelstransacties, de percentages 2007-2013, 2014:
VanafPeriode tot en metPercentage
1 juli 2013heden8,5
1 januari 2012heden8
1 juli 20111-1-20128,25
1 januari 20111-1-20118,00
1 januari 201031-12-20108,00
01 juli 200931-12-20098,00
01 januari 200930 juni 20099,50
01 juli 200831 december 200811,07
01 januari 200830 juni 200811,20
01 juli 200731 december 200711,07

Effectief kunnen de percentages nog hoger zijn als er sprake is van rente op rente. Deze samengestelde interest is wel de standaard.

Slot

Dat betekent dat voor te late betalingen en rood staan een hoge rente in rekening kan worden gebracht. Het is wellicht overbodig om aan te geven dat u veel beter zelf kunt sparen bij een bank die u een hoge spaarrente geeft. Probeer dus een betalingsachterstand te voorkomen en profiteer zelf van een hoge rente op een goede spaarrekening.

Lees verder

© 2008 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spaarbank & hoogste spaarrente DSB Bank 7,5% of 8% per jaarSpaarbank & hoogste spaarrente DSB Bank 7,5% of 8% per jaarBij mijn weten bood de DSB Bank nu de hoogste rente voor spaarders. Maar liefst 7,5% of 8% rente per jaar. Inmiddels is…
Ohra biedt hoge spaarrente van 7,5% en nog veel meerOhra biedt hoge spaarrente van 7,5% en nog veel meerHoge rente bij Ohra. Ohra geeft 4,3% rente op uw spaargeld en heeft een aantal andere spaarrekeningen met hoge rente, zo…
Spaarrekening ook bij Leaseplan bank interessantSpaarrekening ook bij Leaseplan bank interessantSparen bij Leaseplan bank geeft in juni 2014 een rente van 1,6% op de spaarrekening en tot 2,4% op een spaardeposito. Le…
Spaarrente: Wat is spaarrente?Spaarrente is het bedrag dat de uitlener van geld krijgt, ter compensatie van het uitlenen. Bij spaarrente is de uitlene…
De internet jaar spaarrekening van ABN AMRODe internet jaar spaarrekening van ABN AMROU vindt bij ABN AMRO interessante spaarrekeningen met een aantrekkelijke spaarrente. De overbekende internet jaar spaarr…

Reageer op het artikel "Wettelijke rente bij achterstand van betaling is hoog"

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Loonbeslag 2013
Schrijf mee!