InfoNu.nl > Financieel > Geld > In welke landen kun je met de euro betalen?

In welke landen kun je met de euro betalen?

In welke landen kun je met de euro betalen? Iedereen kent waarschijnlijk inmiddels het ezelsbruggetje ding flof bips wel. Door van alle eurolanden de eerste letter te nemen zijn deze drie makkelijk te onthouden woordje te maken. Maar waar kun je nog meer met de euro betalen, en hoe zit dat in de toekomst? Inmiddels heeft het aantal eurolanden zich namelijk een stukje verder uitgebreid en staat een aantal andere landen klaar om de euro in te voeren en de eigen munteenheid op te heffen.

De oorspronkelijke eurolanden

In de volgende landen is de euro in 2002 ingevoerd:
  • Andorra
  • België
  • Cyprus (sinds 2008)
  • Duitsland
  • Estland (sinds 2011)
  • Finland
  • Frankrijk
  • Griekenland (sinds 2001)
  • Ierland
  • Italië
  • Kosovo
  • Luxemburg
  • Malta (sinds 2008)
  • Monaco
  • Montenegro
  • Nederland
  • Oostenrijk
  • Portugal
  • San Marino
  • Slovenië (sinds 2007)
  • Slowakije (sinds 2009)
  • Spanje
  • Vaticaanstad

Deze landen hebben allemaal een eigen euromunt in omloop gebracht, waarbij ze de kopzijde zelf hebben mogen vormgeven. Naast deze landen zijn er ook een drietal kleine staatjes die met Italië of Frankrijk een monetaire overeenkomst hebben. Om die reden hebben zij ook de euro ingevoerd. Dit gaat om San Marino, Monaco en Vaticaansstad.

Dan zijn er nog een paar uitzonderingen. In Andorra betaalde je tot 2002 met Italiaanse lira of Spaanse peseta's. Toen deze werden afgeschaft is wel daar ook overgegaan op de euro. In Kosovo en Montenegro was de Duitse mark een wettig betaalmiddel, en daarom zijn ook deze landen in 2002 overgegaan op de euro. En het klinkt misschien gek, maar ook Zimbabwe is een officieuze gebruiker van de euro.

Overzeese gebieden

Uiteraard konden ook de Europese overzeese gebieden niet worden overgeslagen, al ging de invoering van de euros hier soms wat moeizamer. Men moest er toch aan geloven in de volgende Franse departementen en eilanden:
  • Guadeloupe
  • Martinique
  • Saint Martin
  • Frans-Guyana
  • Réunion
  • Mayotte
  • Saint-Pierre
  • Miquelon

Andere gebieden waar de euro in gebruik werd genomen zijn de Azoren en Madeira die bij Portugal horen, de Canarische Eilanden die bij Spanje horen en de Spaanse exclaves Melilla en Ceuta. Ook de Europese landen Cyprus en Malta horen erbij. Je zou misschien denken dat de Nederlandse Antillen en Aruba hier ook bij zouden horen, maar dat is niet het geval. De Arubaanse florin en de Antilliaanse gulden blijven bestaan. Waren deze aan de Nederlandse gulden gekoppeld geweest, dan waarschijnlijk wel, maar ze zijn gekoppeld aan de Amerikaanse dollar.

Toekomstige Eurolanden

Een aantal landen sloot of sluit zich pas later aan bij de Eurogemeenschap. De kalender ziet er als volgt uit:
  • 1 januari 2013: Litouwen
  • 1 januari 2014: Hongarije en Letland
  • 1 januari 2015: Polen en Tsjechië
Bulgarije zou aanvankelijk in 2013 toetreden tot de euro, maar heeft hiervan afgezien in verband met begrotingstechnische moeilijkheden. Zweden heeft zich gecommitteerd tot toetreding maar stelt dit al jaren uit.

Een aantal landen heeft zich uitgesproken over het eventueel invoeren van de euro in de toekomst zonder dat er een harde deadline is gegeven. Zo denkt Polen erover om de euro vanaf 2019 in te voeren en wil Kroatië de Kroatische Kuna zo snel mogelijk invoeren nadat het in 2013 is toegetreden tot de Europese Unie. Kroatie moet wel eerst tenminste twee jaar lid zijn van het European Exchange Rate Mechanism (ERM). In juni 2013 gaf men nog aan nog geen specifieke datum in het hoofd te hebben voor toetreding tot de Europese muntgemeenschap. Litouwen, Letland en Denemarken zijn overigens al wel lid van de ERM (II).

Landen die de Euro niet als wettelijk betaalmiddel hebben maar waar deze wel kan worden gebruikt naast de eigen munteenheid zijn:
  • Bosnië-Herzegovina
  • Noord-Ierland
  • Turkije
  • Turkse Noord-Cyprus
  • Zwitserland
  • Zimbabwe
© 2008 - 2014 Dessal, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geldkwesties: Een erfenis (wet schenk- en erfbelasting)Geldkwesties: Een erfenis (wet schenk- en erfbelasting)De erfgenamen gaan erop vooruit. Dankzij de nieuwe Wet schenk- en erfbelasting gaan erfgenamen minder belasting betalen…
De kosten van kinderopvangDe kosten van kinderopvangWat kost kinderopvang nu eigenlijk? Op het eerste gezicht is het vrij prijzig maar als je verder gaat kijken naar wat je…
Turkije: alles over de Turkse Lira en EuroKunt u het beste Turkse Lira of Euro meenemen als u naar Turkije gaat? Hoeveel geld mag u maximaal meenemen als u de gre…
Erfbelasting: successierechtErfbelasting: successierechtSuccessierecht heet sinds 2010 erfbelasting. De wet, die in 1956 is ingetreden, kenden zoveel moeilijkheden en sterk ver…
Het nut van de euro als munteenheidHet nut van de euro als munteenheidSinds 2002 kan iedereen met de euro betalen. inmiddels zijn de meeste oudere mensen er wel gewend aan geraakt, en de jon…

Reageer op het artikel "In welke landen kun je met de euro betalen?"

Reacties

Johan Willem, 15-07-2013 14:30 #7
1 juli j.l. is Kroatië tot de EU toegetreden; per wanneer kan daar met euro's betaald worden?

R. Schoneveld, 11-04-2013 11:52 #6
Kan er in Noorwegen met de euro betaald worden? Reactie infoteur, 11-04-2013
Nee, in Noorwegen kan zeker in winkels en in de horeca niet met de euro betaald worden. Wellicht wordt de euro in sommige hotels wel als betaalmiddel geaccepteerd. Wanneer u dit van plan bent is het wel noodzakelijk dat u vooraf even checkt of het kan.

L. Schuurman, 26-11-2012 11:54 #5
Kan ik met euro's betalen in Polen of moet ik echt de Zloty aanschaffen?

Tralila, 02-01-2010 14:37 #4
In hoeveel landen kun je met de Euro betalen? dat kan ik nergens vinden. Ik moet een presentatie daarover doen, maar ik krijg telkens andere informatie!

ALvast bedankt

Sjaak, 18-10-2009 14:48 #3
Is noorwegen lid van de europese unie?
en kun je daar betalen met de euro? Reactie infoteur, 18-10-2009
Hoi Sjaak,
Noorwegen is geen lid van de EU, en de Euro is zodoende ook geen wettig betaalmiddel.

Mvg,
Pero

Moniek, 03-05-2009 11:56 #2
Kan je in Kroatié met euro's betalen? Reactie infoteur, 03-05-2009
Hoi Monique,

De euro is in Kroatië geen officieel betaalmiddel. Echter kan het zo zijn dat in toeristische gebieden de euro wel wordt geaccepteerd. Je kunt dan denken aan hotels, restaurants en souvernirwinkels. Het advies is wel altijd om ook de lokale munt op zak te hebben, want je kunt er niet vanuit gaan dat je overal met de euro kan betalen. Buiten de toeristengebieden is het sowieso nauwelijks mogelijk.

Mvg,
Pero

Willem Kramer, 23-09-2008 19:25 #1
Ben dit jaar in Malta en in Cyprus geweest;
In beide landen is de Euro per 1 januari 2008 ingevoerd; Ik zie ze echter nog niet staan op het lijstje! Reactie infoteur, 23-09-2008
Klopt, er wordt wat aan gedaan!

Infoteur: Dessal
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 7
Schrijf mee!