InfoNu.nl > Financieel > Geld > Organisaties voor schuldhulpverlening Amerika

Organisaties voor schuldhulpverlening Amerika

Organisaties voor schuldhulpverlening Amerika In Amerika zijn meerdere non-profit schuldhulporganisaties actief. De werkzaamheden van deze non-profit organisaties zijn vergelijkbaar met die van de Nederlandse Kredietbank. Mensen met schulden kunnen om advies of hulp vragen bij deze organisaties. Wanneer kun je terecht bij een schuldhulporganisatie en wat zijn de mogelijke oplossingen bij diverse soorten schulden?

Financiële situatie in Amerika

Sinds de kredietcrisis in 2009 werd al snel duidelijk hoe de financiële situatie in Amerika eraan toe was. Meer mensen dan ooit bleken schulden te hebben: ongeveer 35% van de inwoners heeft gerapporteerde schulden of onbetaalde rekeningen. Dit is enkel alleen nog het gemelde percentage, de werkelijke geldproblemen zijn waarschijnlijk nog erger. Daarbij heeft Amerika de hoogte schuldenlast per persoon, aangezien de staatschuld ondertussen al 17.000 miljard bedraagt. Non-profit schuldhulp organisaties zijn dus hard nodig, niet alleen om mensen te helpen hun schulden op te lossen, maar ook voor het verschaffen van informatie voor preventie van schulden.

Schuldhulpverlening organisaties in Amerika

Naast de adviezen die vanuit de Amerikaanse overheid te verkrijgen zijn, raadt de overheid op haar website ook aan om hulp te zoeken bij één van de Amerikaanse schuldhulporganisaties. De volgende non-profit schuldhulporganisaties zijn actief. Let op: non-profit betekent niet altijd dat hulp gratis is.
  • Debt.org
  • Debtmerica.com
  • Takechargeamerica.com
  • Consumercredit.com
Informatie over de organisaties en werkzaamheden zijn op de websites te vinden, maar over het algemeen zijn er een aantal mogelijkheden die aangewend kunnen worden bij het aanpakken van schulden.

Soorten schuldhulpverlening

Zelfhulp
Schuldhulporganisaties kunnen ondersteuning bieden bij het zelf aanpakken van je schulden, bijvoorbeeld door middel van budgettering, het bemiddelen bij contact met schuldeisers en het treffen van betalingsregelingen.

Betaalplan opstellen en budgetcursussen
De organisaties kunnen helpen een betaalplan op te stellen en de schuldeisers op de hoogte te stellen, maar ook bieden zij soms budgetcursussen aan om schulden in te toekomst voor te zijn.

Schulden beheerplan
Het opstellen van een schuldbeheerplan (Debt management plan) is in feite het vaststellen van een vast bedrag van je maandelijkse inkomsten om schulden mee af te betalen. Indien dit vaste bedrag is vastgelegd zijn schuldeisers vaak bereid minder strenge voorwaarden te stellen, aangezien je structureel toewerkt naar het afbetalen van je schulden. Daarnaast wordt vaak ook begeleiding aangeboden om alles rond te krijgen.

Schuldconsolidatie
Deze manier van schuldhulpverelening is te vergelijken met saneringskrediet. Het gaat dus om het afsluiten van een nieuwe lening met een gunstiger rentetarief om oude leningen af te lossen.

Beleid bij faillissement
Dit beleid is ontworpen om mensen met ernstige schulden bepaalde delen kwijt te schelden in ruil voor bepaalde strenge afspraken en regelingen. Net als in Nederland is er een rechtelijk traject en een minnelijk traject. De eerste is vergelijkbaar met toetreden tot de WSNP. Indien je toetreedt tot het Amerikaanse beleid bij faillissement kan deze notatie tot 10 jaar geregistreerd blijven, waardoor het lenen van geld nagenoeg onmogelijk is.

Verschillen Amerikaanse en Nederlandse schuldhulpverlening

In feite komen de schuldhulpvoorzieningen van Nederland en Amerika dicht bij elkaar in de buurt. De verschillen zijn echter dat er in Amerika niet één centraal orgaan bestaat dat vanuit de overheid schuldhulpverlening aanbiedt (zoals in Nederland de Gemeenteljike Kredietbank). Daarnaast is schuldhulp in Amerika niet altijd gratis en bestaan er ook diverse bedrijven die beweren schuldregelingen te kunnen treffen met schuldeisers om de schulden te verlagen. Echter moet hier voorzichtig mee om worden gegaan, omdat er veel illegale activiteiten zijn op dit gebied.

Lees verder

© 2014 - 2017 Leningexpert, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is schuldhulpverlening?Wat is schuldhulpverlening?Consumenten die schulden hebben die ze niet meer zelf kunnen oplossen, hebben recht op schuldhulpverlening. De schuldhul…
Spaarloonregeling en schuldhulpverleningSpaarloonregeling en schuldhulpverleningWie schulden heeft, komt er soms niet meer uit. Er wordt dan schuldhulpverlening ingeschakeld. Maar hoe zit het wanneer…
Saneringskrediet: schuldhulpverleningSaneringskrediet: schuldhulpverleningDoor diverse oorzaken kunnen financiële problemen ontstaan. Indien men niet zelf in staat is de schulden te betalen, kan…
Schuldhulpverlening: aflossen van schuldenSchuldhulpverlening: aflossen van schuldenEr zijn steeds meer mensen in de schuldhulpverlening terecht gekomen als gevolg van de kredietcrisis. Bij schuldhulpverl…
Schuldhulpverlening: zorgverzekeraar en belasting gaan voorSchuldhulpverlening: zorgverzekeraar en belasting gaan voorMensen die er zelf niet meer uit komen qua financiën kunnen een beroep doen op de schuldhulpverlening. Voor schuldhulpve…
Bronnen en referenties
  • http://www.debt.org/credit/cards/help/
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/15/16699-miljard-is-niet-genoeg-zes-vragen-over-het-amerikaanse-schuldenplafond/
  • http://www.huffingtonpost.com/2014/07/29/americans-in-debt_n_5629137.html
  • http://www.takechargeamerica.org/
  • http://answers.usa.gov/system/templates/selfservice/USAGov/#!portal/1012/article/3541/Credit%20Counseling

Reageer op het artikel "Organisaties voor schuldhulpverlening Amerika"

Infoteur: Leningexpert
Gepubliceerd: 04-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Financiële situatie Amerika
Schrijf mee!