InfoNu.nl > Financieel > Geld > Erven en samenwonen in 2016 en 2017

Erven en samenwonen in 2016 en 2017

Erven en samenwonen in 2016 en 2017 Wie erft er van wie, als u gaat samenwonen? Wie in 2016 of 2017 gaat samenwonen, een LAT-relatie heeft of eerder ging samenwonen denkt vaak niet aan het erven van de partner. Maar er kan altijd wat gebeuren helaas en, anders dan bij gehuwden of zij die een geregistreerd partnerschap hebben, is er dan wettelijk niets geregeld voor u als partner. Het huis en de nalatenschap is voor de familie van uw partner. De snelste oplossing hiervoor is een testament laten opstellen. Neem dus zelf maatregelen als u samenwoont en wilt voorkomen dat anderen dan uw partner alles erven.

We gaan samenwonen

Wie met een partner op hetzelfde adres in het Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens GBA is ingeschreven, woont samen. Dat samenwonen kan verder officieel worden gemaakt door:
  • Een huwelijk;
  • Een geregistreerd partnerschap;
  • Een notarieel samenlevingscontract.

Het is uw keuze, maar wettelijk gezien en fiscaal bekeken maakt het nogal wat uit hoe u samenwoont. Een geregistreerd partnerschap geeft gelijke rechten als trouwen. Wie anders samenwoont, met of zonder samenlevingscontract, en zijn partner niet onverzorgd wil achterlaten, moet zijn nalatenschap met een testament regelen. Samenwonende partners erven namelijk niet automatisch van elkaar.

Samenwonen en erfenis

Wie samenwoont zonder samenlevingscontract krijgt van het Burgerlijk Wetboek nauwelijks rechten. U bent niet automatisch elkaars erfgenaam en krijgt geen automatisch recht op vruchtgebruik. Als er geen kinderen zijn, gaat de erfenis wettelijk gezien naar de ouders, broers en zussen van de overledene. Niet naar u. Met een samenlevingscontract kunt u al beter regelen wat van wie is, maar het beste regelt u dit met een testament.

Samenwonen, erfbelasting en belastingdienst 2015, 2016, 2017

De belastingdienst geeft samenwonende partners wel extra rechten voor de erfbelasting als u en uw partner tenminste vijf jaren op hetzelfde adres in het GBA staan ingeschreven. Ook een mantelzorger die op hetzelfde adres staat ingeschreven kan dan als partner worden gezien. De extra rechten bestaan eruit dat u een veel hogere vrijstelling krijgt voor de erfbelasting en in een lager belastingtarief terecht komt:

Samenwonen en vrijstellingen erfbelasting 2015:
Wel of geen partnerHoogte van de vrijstelling
Partner 633.014
Geen partner 2.111

Samenwonen en tarieven erfbelasting 2015:
Belaste deel van erfenisPartnerGeen partner
0 - 121.29610%30%
121.296 en meer20%40%

Het maakt fiscaal gezien dus veel verschil. Partners blijven tot een bedrag van 633.000 euro buiten schot, terwijl anderen al vanaf ruim 2100 euro veel successierechten moeten betalen. Maar dan moet er wel wat te erven zijn. Zoals aangegeven is het testament bij een notaris de beste oplossing om de verdeling van de erfenis te regelen. En natuurlijk is een dag samenwonen geen reden om elkaar tot erfgenaam te benoemen met een testament, maar als het serieuzere vormen begint aan te nemen en als er kinderen zijn, kan het erg verstandig zijn om met een testament niet te lang te wachten. Een goede notaris helpt u op dit punt graag verder.

Samenwonen, vrijstellingen en schijven erfbelasting 2016:
De erfbelasting 2016 en successierechten zijn iets aangepast.

Ook de erfbelasting 2017 en successierechten zijn wederom bijgesteld.

Mantelzorgers met notarieel samenlevingscontract

Een mantelzorger zonder notarieel samenlevingscontract wordt voor de successierecht na vijf jaar als partner gezien. Met een samenlevingscontract wordt het anders en worden ze als partner gezien als:
  • In het samenlevingscontract een wederzijdse zorgverplichting staat;
  • De mantelzorger een mantelzorg compliment heeft gekregen in het kalenderjaar voordat de partner is overleden.

LAT'er en erfenis

Hebt u een LAT-relatie, dan zijn jullie zonder erfenis geen erfgenamen van elkaar. Als iemand ziek is en wil dat zijn relatie toch zo veel mogelijk belastingvrij erft, dan is een huwelijk of een geregistreerd partnerschap daarvoor de snelste en goedkoopste oplossing. De partner heeft dan namelijke een vrijstelling van meer dan 630.000 euro en valt in een lager tarief voor de successierechten.

Conclusie erven en samenwonen in 2015, 2016 of 2017

Elkaar verzorgd achterlaten en zelf de erfenis regelen vereisen dat zij die met elkaar samenwonen een paar extra maatregelen nemen. Doen ze dat niet, dan gaat de erfenis naar de familie en als u toch wat erft betaalt u daarover onnodig veel belasting. Als uw samenwonende partner binnen zes maanden na het sluiten van een samenlevingscontract overlijdt, ziet de fiscus jullie niet als partners voor de erfbelasting. Laat het dus niet zo ver komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingvrij erven 2016 & 2017Belastingvrij erven 2016 & 2017Belastingvrij erven in 2016 en 2017, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs successi…
Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel geld erf ik in 2014, 2015 of 2016 netto na belasting als bijvoorbeeld mijn oom, tante, een broer of mijn zus kom…
Erfbelasting 2014 en successierechtenErfbelasting 2014 en successierechtenDe erfbelasting 2014 wordt geheven over een erfenis die groter is dan de vrijstelling. Per erfgenaam bekijkt de belastin…
Erfbelasting 2016 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting 2016 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting in 2016 over een erfenis moeten betalen wordt door velen als zeer onrechtvaardig gezien. Begrijpelijk want…
Erfbelasting 2015 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting 2015 vrijstellingen, tarieven, successierechtenEen erfenis in 2015 betekent in veel gevallen ook erfbelasting en successierechten betalen. Voor deze erfbelasting 2015…

Reageer op het artikel "Erven en samenwonen in 2016 en 2017"

Infoteur: Info4mij
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Successierechten 2014 en 2015
Schrijf mee!