InfoNu.nl > Financieel > Geld > Sparen: is het beter om je geld onder de matras te bewaren?

Sparen: is het beter om je geld onder de matras te bewaren?

Sparen: is het beter om je geld onder de matras te bewaren? Is sparen eigenlijk nog wel aantrekkelijk, nu de spaarrentes zo laag zijn en de inflatie zo hoog? Dat is de vraag die veel spaarders zich stellen, zeker na de problemen rond de redding van de banken in Cyprus (2013). Dit voorval bewees dat de Europese depositogarantie niet veel voorstelt en vooral is uitgevonden om de particuliere spaarder gerust te stellen. De overheid kan in principe altijd spaargeld of andere goederen extra taxeren om zich financieel te redden. Daarom lijkt het voor sommige mensen beter om geld in een sok te steken of onder een matras te bewaren. Wat zijn de voordelen en nadelen van het in huis bewaren van je geld?

Sparen in Cyprus

Het dreigende failliet van Cyprus in 2013 leidde ertoe dat Cypriotische regering een reddingsplan van de Trojka (de Eurogroep, de Europese Centrale Bank en het Internationaal Muntfonds) kreeg voorgeschoteld. Dit hield in dat het land tien miljard kreeg toegestopt op voorwaarde dat het een taks op spaargeld zou invoeren om extra geld in het laatje te brengen. Hiertegen kwam echter zoveel opstand dat de regering het plan niet goedkeurde. Maar het kwaad was geschied: alleen al het besef dat de EU of een lidstaat de beslissing kàn nemen om spaargeld te belasten leidde tot een schending van het vertrouwen van de spaarder in het economische systeem.

Spaarrekening: geen zekerheid meer

Doordat de spaarders overal in de EU beseffen dat (een deel van) hun zuurverdiende spaarcentjes kunnen opgeëist worden door de overheid, werd plots de relativiteit van de Europese depositogarantie duidelijk. Deze garantie zegt dat per persoon en per bank 100.000 euro door de staat gegarandeerd wordt. Nu is dus duidelijk geworden dat dat alleen zo is als de overheid van de betreffende lidstaat financieel sterk genoeg is om die 100.000 euro uit te betalen, wat dus neerkomt op een voorwaardelijke en dus onechte garantie van spaargeld.

Geld onder de matras bewaren

Door de algehele verbijstering van een mogelijke confiscatie van spaargeld, verloor de spaarrekening haar aura van veiligheid en zekerheid. In de brede waaier van spaar- en beleggingsmogelijkheden zoals aandelen, obligaties, spaarverzekeringen en vele andere was de spaarrekening steeds het meest simpele, meest veilige product. Hieraan wordt nu meer en meer getwijfeld, wat maakt dat sommige mensen hun geld liever cash thuis bewaren. Bovendien heeft de spaarrekening momenteel een dermate laag rendement dat het evident lijkt om je spaargeld weg te halen bij de bank. Is het beter om je geld onder de matras te bewaren?

Spaargeld onder de matras: nadelen

Geen spaarrente

Laat je je geld in contanten thuis, dan loop je natuurlijk de spaarrente op spaargeld mis. Bij inflatie vermindert je geld in waarde. Als je geld op de bank staat, dan kan de spaarrente het inflatiepercentage compenseren en eventueel nog een extra winst opleveren. Hierbij moet wel gezegd dat anno 2017 de spaarrentes extreem laag zijn en dat in veel gevallen ook gewoon verlies geleden wordt doordat de inflatie hoger is dan de spaarrente.

Diefstal en verlies mogelijk

Bewaar je je geld onder de matras, dan geeft je dat misschien een gerust gevoel omdat je zicht hebt op je geld. Maar er kunnen altijd diefstallen of inbraken gebeuren, waardoor je alles in een klap kwijt bent. Ook kan een brand je hele fortuin in de as leggen. Daarom is het bewaren van cash geld in huis een groot risico. Bovendien is het trouwens zo dat sommige mensen eerder angstig of gestresseerd kunnen worden van het in huis hebben van grote hoeveelheden contanten, omdat ze vrezen alles kwijt te raken door beroving.

Geld thuis bewaren: voordelen

Het voordeel van het weghalen van je spaargeld bij je bank is dat je het altijd lekker in eigen handen hebt, bij je thuis. Je neemt zoveel als je nodig denkt te hebben en je bent niet gebonden aan een limiet per dag of per week. Je hoeft ook niet te staan aanschuiven in een wachtrij aan de geldautomaat of aan het loket tussen andere klanten van een bank. En als het echt misloopt en er komt een bankrun, dan heb jij gewoon de beschikking over je geld, terwijl anderen moeten aanschuiven aan de plaatselijke ATM.

Cash bewaren in een kluis

Geld bewaren onder de matras is vanzelfsprekend maar een metafoor voor het bewaren van contanten op een veilige plek in huis. Ook al zullen er nog steeds wel mensen zijn die hun spaargeld letterlijk onder de matras bewaren, zullen de meesten kiezen voor meer zekere opbergplaatsen. Voorbeelden daarvan zijn een brandkast of een kluis, waarbij je gebruik kan maken van een code of een sleutel om de toegang ertoe te versleutelen. Sommige kluizen kunnen veilig ingemetseld worden in een muur, of vastgeschroefd worden in een kast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Crisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safeCrisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safeGeld onder de matras bewaren of goud opbergen in een kluis is opnieuw populair geworden sinds de economische crisis van…
Een spaarrekening of sparen onder de matras?Een spaarrekening of sparen onder de matras?Nederlanders hebben de neiging om niet alleen op een spaarrekening te sparen, maar ook in potjes en onder de matras. Som…
Geld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekeningGeld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekeningGeld sparen op een spaarrekening heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen. Aan de ene kant ligt het rendement van de spaa…
Je matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhoudenJe matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhoudenWe maken er gebruiken het dagelijks om op te slapen; het matras. Omdat we graag slapen op een schoon bed, wassen we onze…
Lage spaarrente of hypotheek aflossen?Lage spaarrente of hypotheek aflossen?In tijden van een lage spaarrente is het in sommige gevallen te overwegen om niet te gaan sparen, maar om de hypotheek g…
Bronnen en referenties
  • http://netto.tijd.be/sparen_en_beleggen/sparen/3_redenen_om_uw_spaarcenten_niet_in_een_sok_te_stoppen (geraadpleegd op 08/06/2016).

Reageer op het artikel "Sparen: is het beter om je geld onder de matras te bewaren?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Negatieve spaarrente
Schrijf mee!