InfoNu.nl > Financieel > Geld > 65 jaar in 2017 en pas in 2018 AOW, AOW-gat kostendelersnorm

65 jaar in 2017 en pas in 2018 AOW, AOW-gat kostendelersnorm

65 jaar in 2017 en pas in 2018 AOW, AOW-gat kostendelersnorm Wanneer krijgt u in 2017 uw AOW als u 65 jaar wordt, moet u ook wachten tot 2018 voor de eerste uitbetaling van de AOW? In dat geval kunt u een serieus AOW-gat hebben in 2017 en 2018. Er zijn ook voldoende mensen die in 2017 wel 65 jaar oud worden, maar hun eerste AOW pas in 2018 zullen krijgen. Wie bijvoorbeeld in de zomer van 2017 jarig is en dan 65 jaar wordt, krijgt de eerste AOW pas in 2018. Dit extra verlies aan AOW wordt de komende jaren steeds groter en raakt steeds meer mensen, doordat de AOW-leeftijd steeds hoger wordt. Dit kost ouderen veel aan koopkracht. De kostendelersnorm is gelukkig uitgesteld tot 1 januari 2019. Wat is deze kostendelersnorm in de AOW?

Inhoud

Wat is de kostendelersnorm bij de AOW 2017 en AOW 2018?

De kostendelersnorm komt voort uit de Participatiewet van 2015 die bepaalt dat een uitkering lager is zodra meerdere personen in dezelfde woning wonen (hoofdverblijf). Voor vele uitkeringen trad de nieuwe wet per 1 januari 2015 in werking. Voor de IOAW, IOAZ en Anw werd de inwerkingtreding uitgesteld tot 1 juli 2016. Voor de AOW komt de kostendelersnorm er ook aan, maar is deze vooralsnog uitgesteld tot 1 januari 2019. De norm geldt niet alleen bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap of samenwonen, maar ook als er een kind, een broer, zus, vriend of vriendin bij u woont.

U kreeg al later recht op AOW in 2013 en 2014 door een hogere AOW-leeftijd, AOW-gat wordt voelbaar

Het opschuiven van de AOW-leeftijd startte voor het eerst in 2013. Halverwege 2012 werd besloten dat de AOW-leeftijd in 2013 een maand later zou zijn en dus zou worden verhoogd naar 65 jaar en een maand. Bovendien werd er uitgestippeld dat de AOW-leeftijd elk jaar verder zou opschuiven, maar dit proces wordt verder versneld. In 2019 zou volgens het Kunduz akkoord de AOW-leeftijd gelijk zijn aan 66 jaar, het regeerakkoord van het kabinet Rutte 2 vond dit te langzaam en de besluitvorming is in 2015 inmiddels zo ver dat de AOW leeftijd al in 2018 gelijk aan 66 jaar wordt. Zowel de Tweede als Eerste Kamer zijn akkoord gegaan met deze versnelde verhoging van de AOW leeftijd. De Eerste Kamer ging hiermee op 2 juni 2015 akkoord. Voor de periode 2014 - 2021 is de AOW-leeftijd als volgt:

Leeftijd AOW 2017, AOW 2018 - AOW 2021

JaartalAOW-leeftijd
201465 jaar en 2 maanden
201565 jaar en 3 maanden
201665 jaar en 6 maanden
201765 jaar en 9 maanden
201866 jaar
201966 jaar en vier maanden
202066 jaar en 8 maanden
202167 jaar

Ik werd 65 jaar in 2017

Voor wie in 2012 65 jaar werd, golden voornamelijk de oude AOW-regels met dien verstande dat u de eerste AOW pas vanaf uw verjaardag krijgt uitgekeerd niet vanaf de eerste dag van de maand waarin u jarig bent. Maar wie in 2017 65 jaar wordt krijgt met de nieuwe AOW-leeftijd te maken. Dat betekent dat het moment dat u recht krijgt op AOW vele maanden opschuift. Als u in december 2017 65 jaar wordt, moet u maar liefst negen maanden wachten op uw eerste AOW-uitkering.

AOW-gat

In 2013 kregen ongeveer 70.000 mensen met een AOW-gat te maken en dat worden er jaarlijks meer. Wie een uitkering heeft, valt niet in een AOW-gat als de uitkering doorloopt tot de AOW-leeftijd, maar wie vervroegd met pensioen gaat of gewoon ophoudt met werken als hij of zij 65 jaar wordt, wel. Wie bijvoorbeeld in december 2014 65 jaar werd, heeft in 2014 nog geen recht op AOW. Dat recht komt pas in 2015 wanneer u inmiddels 65 jaar en drie maanden oud wordt. Wie in oktober tot december 2015 65 jaar wordt, ziet zijn eerste AOW pas in april 2016 of zelfs pas in juni 2016, omdat u in 2016 pas recht hebt op AOW als u minimaal 65 jaar bent en zes maanden. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het zal duidelijk zijn dat als u in 2020 minimaal 66 jaar en acht maanden oud moet zijn, de kans dat uw eerste AOW ver doorschuift naar 2021 groot is. Er is kortom veel meer aan de hand dan een maandje later AOW zoals door de politiek vaak wordt verkocht. Het is een historische beslissing met ingrijpende gevolgen voor de koopkracht van ouderen.

Overbruggingsregeling

Voor mensen met een laag inkomen is er een overbruggingsregeling, waarbij onder een laag inkomen wordt verstaan een inkomen tot 150% van het wettelijk minimumloon. Deze regeling geldt voor:
  • De VUT of andere prepensioenregeling of overbruggingspensioen;
  • Regelingen op basis van het functioneel leeftijdsontslag;
  • Een private arbeidsongeschiktheidsverzekering;
  • Een private Anw-hiaat verzekering of -pensioen;
  • Een private WIA of WGA-verzekering;
  • Een lijfrente;
  • Personen met een levensloopuitkering.

In het sociaal akkoord van werkgevers, werknemers en kabinet is afgesproken dat met terugwerkende kracht per 1 januari 2013 de overbruggingsregeling wordt verruimd naar deelnemers met een inkomen tot 200% van het wettelijk minimumloon voor alleenstaanden en 300% voor paren. Deze regeling houdt op te bestaan in 2018.

Ik word 65 jaar in 2017: AOW-gat 2017 en de verzekering

In juli 2015 deed het KIFID al uitspraak over het verzekeren van een AOW-gat. De uitspraak luidt dat een arbeidsongeschiktheidsverzekering een AOW-gat niet dekt. Wie in het verleden deze verzekering afsloot en nu een uitkering van de verzekering krijgt, krijgt deze maximaal tot 65 jaar en geen maand langer.

Kostendelersnorm 2017, korting AOW 2017

Aanvankelijk zou al per 1 juli 2016 voor de AOW de kostendelersnorm gaan gelden. Dat betekent dat uw AOW met 20% kan worden gekort als iemand bij u inwoont, bijvoorbeeld een zoon of dochter die u verzorgt. Een forse korting staat, als deze maatregel doorgaat, voor de boeg. Deze invoeringsdatum is vooralsnog doorgeschoven naar 1 januari 2019, maar niet geschrapt.

Hogere levensverwachting betekent een nog latere AOW

Naast de verhoging van de AOW-leeftijd zoals hierboven aangegeven, gaat straks de AOW-leeftijd ook omhoog doordat onze levensverwachting gemiddeld genomen stijgt. Dat betekent voor wie is geboren na 1954 dat vanaf 2022 en 2023 de AOW-leeftijd al wordt verhoogd naar 67 jaar en drie maanden respectievelijk 67 jaar en zes maanden. Dan krijgt u recht op uw eerste AOW, als die er dan nog is.

Zelf sparen voor een pensioen, AOW-gat dichten

Wie deze ontwikkeling op zich laat indringen, weet ook dat hij er goed aan doet om zelf voor spaargeld en pensioen te zorgen. De komende tijd zullen de bezuinigingen doorgaan, krijgt u later AOW en worden pensioenen gekort. Als u de mogelijkheid hebt om wat geld opzij te zetten, kunt u daar maar beter zo vroeg mogelijk mee beginnen en zo een extra pensioen opbouwen als aanvulling op uw AOW. Laat u zich hierover op tijd en goed informeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
AOW 2015 bedragen en leeftijd 2015AOW 2015 bedragen en leeftijd 2015De AOW 2015 (januari 2015 en juli 2015) is bekend plus uw vakantie-uitkering. Bruto en netto komen de bedragen hoger uit…
AOW 2016: bedragen en leeftijd 2016AOW 2016: bedragen en leeftijd 2016De AOW 2016 verschilt van de AOW 2015 qua bedragen en leeftijd. De AOW bedragen (januari en juli) zullen in 2016 iets ho…
AOW-leeftijdsverhoging vanaf 2013AOW-leeftijdsverhoging vanaf 2013Vanaf 2013 is de leeftijd waarop iemand recht heeft op een AOW-uitkering geleidelijk omhoog aan het gaan. In 2018 is de…
Hoogte IOAW 2017 en IOAZ 2017 (voorwaarden)Hoogte IOAW 2017 en IOAZ 2017 (voorwaarden)Hoe hoog is de uitkering voor oudere werkloze werknemers volgens de IOAW in 2016 en 2017 en wat is de hoogte van de bedr…
Geen mantelzorgboete AOW in 2017, 2018 en 2019Geen mantelzorgboete AOW in 2017, 2018 en 2019De mantelzorgboete in de AOW gaat niet door en dat is goed nieuws voor wie AOW ontvangt en met een kind woont. Regelmati…

Reageer op het artikel "65 jaar in 2017 en pas in 2018 AOW, AOW-gat kostendelersnorm"

Reacties

Elisabeth, 11-04-2017 22:54 #10
Mijn AOW gaat in als ik 66 jaar ben. Dit jaar 2017 26 april word ik 65 jaar en volgend jaar 26 april word ik 66 jaar. Krijg ik mijn AOW uitkering automatisch maand april 2018 of krijg ik nog van tevoren een formulier om in te vullen of moet ik nog een formulier aanvragen? Reactie infoteur, 12-04-2017
Beste Elisabeth,
Ongeveer vijf maanden voor uw AOW-leeftijd krijgt u van de SVB een brief dat u AOW kunt aanvragen.

Steven van der Minne, 19-03-2016 13:03 #9
Een vriendin wordt 65. Nu heeft zij een gedeeltelijke WAO. Houdt die automatisch op als zij 65 wordt? Krijgt zij dan meteen AOW? Als ze geen bijstand kan aanvragen (eigen huis), is er dan een andere overbruggingsregeling of is zij voor die tijd veroordeeld tot de bedelstaf?
Dank u wel! Reactie infoteur, 22-01-2017
Beste Steven van der Minne.
Gelukkig loopt een WAO-uitkering in 2016 en 2017 door tot de AOW-leeftijd.

Inkman, 01-10-2014 12:58 #8
Sinds 3 jaar ontvangt mijn vrouw een ioaz uitkering als ex zelfstandige! Ikzelf heb altijd ondersteunende diensten verricht voor haar en haar bedrijf verricht maar geen zakelijke partnersship en heb geen recht op uitkering. Zij krijgt een volledige uitkering welke wordt verdeeld op haar en mijn naam door de gemeente.
Nu de vraag: Ik wordt in juli 2015 65 jaar en dus zou ik 3 maanden later mijn aow ontvangen. Maar nu is mijn vrouw de enige uitkeringsgerechtigde en zij wordt pas in 2017 65 jaar. Blijft zij haar volledige uitkering tot haar 65e jaar ontvangen?
Waarschijnlijk wordt de aow van mij gekort! Maar de overbruggingsperiode de eerste 3 maanden van mijn 65 jarige leeftijd krijgt zij of wij in deze periode dan wel de volledige ioaz uitkering? Reactie infoteur, 01-10-2014
Beste Inkman.
1. Uw AOW wordt niet gekort door de uitkering van uw vrouw.
2. Voor de IOAZ wordt wel gekeken naar het totale inkomen van u en uw partner. Dat gaat dus spelen als u 65 jaar en drie maanden bent.

Asia, 21-05-2014 23:53 #7
Als je als echtpaar recht hebt op de partnertoeslag heeft het inkomen van thuiswonende kinderen daar invloed op? Reactie infoteur, 25-05-2014
Beste Asia,
Neen, het gaat om het inkomen van de partner.

Tjongert, 15-02-2014 13:23 #6
Hallo,
Hoe zit het als je een volledige partnertoeslag op de AOW voor je Partner krijgt en nog twee werkende kinderen thuis wonen.
Word je dan gekort op de partnertoeslag? Reactie infoteur, 22-01-2017
Hallo Tjongert,
Het plan is dat als er inwonende volwassen kinderen zijn, de kostendelersnorm wordt toegepast, wat in 2014-2017 en 2018 een korting op uw AOW kan betekenen.

A. M. Dkter, 05-05-2013 16:40 #5
Op 24-12-2013 word ik 65 jaar.
ik zit nu in de VUT en krijg dus in dec 2013 geen VUT-uitkering meer en pas in februari 2014 mijn eerst AOW uitkering. Hoe krijg ik een AOW-gat uitkering en hoe werkt dat? Want ik zit door de regering nu 2 maanden zonder uitkering want toen ik in de VUT ging was hier nog niets overbekend anders had ik nog twee maanden doorgewerkt. Reactie infoteur, 06-05-2013
Beste A. M. Dkter,
Er is een overbruggingsregeling in de maak met terugwerkende kracht naar 1 januari 2013. Deze regeling wordt uitgevoerd door het ministerie van Sociale Zaken waar u uw verzoek kunt indienen.

A. Penders, 21-03-2013 12:07 #4
Mijn vrouw word in okt. 65 ik volgend jaar april krijg zij voor mij ook de aow toeslag? Reactie infoteur, 07-08-2014
Beste A. Penders,
Ja, als uw echtgenote eerder recht heeft op haar AOW dan u, dan kan zij ook een partnertoeslag krijgen (als aan de overige voorwaarden is voldaan).

Carola, 14-03-2013 09:45 #3
Mijn man wordt 24 augustus 2013 65 jaar. Hij heeft nu een WAO uitkering. Ik ben 12 jaar jonger en heb tijdelijk een hele kleine uitkering vanuit het UWV. Daarbij hebben wij nog 2 gehandicapte jongens thuiswonen van 17 jaar ( zij krijgen wajong vanaf 28 december 2013) Hoe gaat het er voor ons uit zien? Wij zijn geen standaard gezinnetje dus nergens kan ik dit specifieke geval terugvinden. Is er voor ons bijvoorbeeld ook zo'n gat? Hoe zit het met de toeslagen? Wat wordt er wel en niet van de AOW afgetrokken? Reactie infoteur, 14-03-2013
Beste Carola,
Er wordt niets van de AOW afgetrokken, maar door uw uitkering kan het zijn dat de AOW partnertoeslag komt te vervallen.

Tetteroo P. J., 29-01-2013 09:30 #2
In 2016 word ik 65 mijn aow gat is zes maanden. Gelukkig zit ik in de vut. Een maand voor mijn vut kreeg ik een hartinfarct en een herseninfarct. Dus nu bij een baas opnieuw gaan werken om het gat op te vullen lukt niet. Wat moet ik verstaan over een overbruggingsregeling hoe veel is dit? Had ik voor mijn vut niet beter in de wao kunnen zitten die ik geweigerd heb ivm de vut? Als wao heb je geen last van het aow gat maar iemand die 52 jaar bij dezelfde baas gewerkt heeft wordt op deze manier wel afgestraft. Kan van mijn vut uitkering geen spaargeld op zij zetten? Reactie infoteur, 14-03-2013
Beste Tetteroo P. J.,
1. De overbruggingsregeling moet verder worden uitgewerkt en is bedoeld om compensatie te bieden voor het inkomensverlies door het verhogen van de AOW-leeftijd.
2. De regeling wordt in het najaar van kracht met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2013.
3. Hoeveel het wordt is nu nog niet duidelijk. Bekend is wel dat de compensatie niet hoger zal zijn dan de voorziening die u zelf had getroffen tot aan uw pensioen.

Ger Hendriks, 10-01-2013 12:28 #1
Ikzelf heb AOW en krijg voor mijn vrouw de toeslag minus 10 %. Mijn vrouw ontvangt nu nog steeds de algemene heffingskorting. Zij wordt op 28 december 2013 65 en ik heb begrepen dat zij dan vanaf 28 februari AOW gaat ontvangen. Het is mij niet duidelijk of ik in deze 2 maanden nog de toeslag blijf ontvangen en zij haar heffingskorting. Graag wil ik weten of en zo ja hoe dit geregeld is en waar ik daar eventueel nadere informatie over kan vinden.

Met vriendelijke groeten,

Ger Hendriks Reactie infoteur, 10-01-2013
Beste Ger Hendriks,
1. U krijgt de AOW partnertoeslag tot het moment dat uw vrouw haar AOW krijgt. Uw vrouw houdt de algemene heffingskorting, maar deze is lager zodra ze ook AOW gerechtigd is.
2. U hebt AOW en een partnertoeslag, daarom verandert er voor u qua regelgeving feitelijk niets zolang uw vrouw geen inkomen heeft en niet zelf AOW gerechtigd is.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 20-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: AOW 2017
Reacties: 10
Schrijf mee!