InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Introductie tot beleggen, aandelen en obligaties

Introductie tot beleggen, aandelen en obligaties

Introductie tot beleggen, aandelen en obligaties Het beheer van het persoonlijke vermogen of het eigen spaargeld, kan op verschillende manieren plaatsvinden. Een van de meer traditionele manieren hierbij is het geld weg te zetten op een spaarrekening, waardoor dit met een bepaald percentage aan rente hoger wordt over de loop der tijd. Andere manieren, welke vaak meer kunnen opbrengen, zijn beleggen in bijvoorbeeld aandelen of obligaties. De basis van deze laatste twee manieren wordt in dit artikel uitgelegd.

Speculeren, investeren, aandelen en obligaties

Er zijn verschillende manieren om geld dat niet onmiddellijk gebruikt wordt te vermeerderen. Een van deze manieren is sparen, waarbij het geld wordt weggezet op een spaarrekening met, vaak, een vast percentage aan rente. Van een echte waardevermeerdering is hier echter niet vaak sprake; het inflatiepercentage ligt vaak rond het percentage dat aan rente wordt uitgekeerd over het geld op de spaarrekening, waardoor de koopkracht niet of nauwelijks vergroot wordt. Een andere manier is om geld aan overheden of bedrijven ter beschikking te stellen, waar een bepaalde vergoeding tegenover wordt gezet. Deze laatste manier omvat zowel het beleggen in aandelen als obligaties en het zogenaamde speculeren met aandelen. Waar aandelen en obligaties later worden uitgelegd, is het belangrijk om het begrip "speculeren" meteen uit te leggen; hieronder wordt het handelen met aandelen om een snelle winst te verkrijgen verstaan. Investeren, een ander begrip dat vaak gebruikt wordt bij beleggen, wordt hier tegenover gesteld; investeren wordt als woord vaak gebruikt in de beleggingscontext voor het beleggen voor een langere termijn.

Bedrijven en aandelen

Om groei of investering mogelijk te maken, moeten bedrijven geld aanwenden. Dit geld kunnen ze verkrijgen uit hun eigen middelen, bijvoorbeeld uit eerder gemaakte winsten, maar er kan ook geld verkregen worden door het uitgeven van aandelen. Een aandeel moet hierbij feitelijk gezien worden als een aanspraak op een gedeelte van het bedrijf, een taartstuk als het ware. Als de waarde van het gehele bedrijf daalt, daalt ook het aandeel en andersom. In ruil voor de aanschaf van een gedeelte van het bedrijf, wordt er bij veel bedrijven een dividend uitgereikt; dit kan vergeleken worden met de rente die op een spaarrekening verschaft wordt, echter is dividend afhankelijk van de gemaakte winst van het bedrijf. Een andere manier van geld aantrekken is het uitgeven van obligaties.

Bedrijven en obligaties

Bedrijven kunnen ook obligaties uitgeven om extra geld aan te trekken. Dit moet gezien worden als het aangaan van een lening bij de personen die de obligaties kopen. Een obligatie is een stuk van de totale lening van het bedrijf, waar ook een rente tegenover wordt gesteld vanuit het bedrijf. Het grote verschil met een aandeel is dus dat een obligatiehouder geen mede-eigenaar is van het bedrijf, maar een schuldbekentenis van het bedrijf in handen heeft. Een obligatiehouder leent dus geld uit aan het bedrijf, in ruil voor deze schuldbekentenis en de rente.

Koerswinst obligaties en aandelen

Om het vermogen te laten vermeerderen is er bij aandelen dus het dividend, waar dit bij obligaties de rente is. Bij beiden is er echter nog een andere vorm van het maken van winst; door het verkopen van de obligatie of het aandeel kan er winst gemaakt worden door koersverschillen. Als het aandeel of de obligatie meer waard is dan op het moment van aanschaf wordt op deze wijze bij de verkoop een extra winst gemaakt; de zogenaamde koerswinst.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Introductie tot beleggen, aandelen en obligaties"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 04-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!