InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Koop en verkoop van Braziliaanse staatsobligaties

Koop en verkoop van Braziliaanse staatsobligaties

Er is veel te doen rondom de koop en verkoop van Braziliaanse obligaties. De staatsobligaties van het grootste Zuid-Amerikaanse land zijn een tijdje zelf één van de meest populaire obligaties wereldwijd geweest. De belangrijkste reden hiervoor is dat het land een grote economische groei doormaakte. Daardoor werd er veel gespeculeerd op de Braziliaanse beurs. Ook wilde regering van president Lula een grote schuld bij het IMF aflossen. Lees er alles over in dit artikel. Brazilië is de lieveling van de internationale belegger. Er is grote vraag naar de staatsobligaties van het grootste Zuid-Amerikaanse land. Staatsobligaties worden door landen uitgegeven om hun eigen staatsschuld mee te financieren. Beleggers kunnen op de obligaties inschrijven. Dan lenen zij als het ware een bepaald bedrag uit aan het land. Het land betaald een bepaald bedrag aan rente over de obligatie. De hoogte van die rente is afhankelijk van hoe groot het risico is dat een land aan zijn verplichtingen kan voldoen. Als die kans klein is, dan is de rente hoger om het voor beleggers aantrekkelijker te maken toch hun geld in de obligaties te steken. Andersom werkt het ook zo. Heeft een land een stabiele economie, dan zal ze waarschijnlijk een veel lagere rente hoeven te betalen. Die verschillen kunnen behoorlijk oplopen. Duitsland betaald bijvoorbeeld maar 2 procent rente over haar obligaties, in het geval van Griekenland gaat het om bijna 4 procent.

Koop van Braziliaanse staatsobligaties

Brazilië lijkt enigszins het slachtoffer te worden van haar eigen succes. Het land was altijd één van de zorgenkindjes van de Zuid-Amerikaanse economie. In 2002 kwam de socialist Lula daar aan de macht. Deze socialist wist tot iedereens verbazing de economie te hervormen en de economie begon hard te groeien. Dit viel ook beleggers op. Iedereen wilde opeens de reaal (de Braziliaanse munt), de Braziliaanse staatsobligaties en aandelen van de Braziliaanse beurs kopen. Als gevolg daarvan steeg de reaal ten opzichte van de dollar 35 procent in waarde. De beurskoersen verdubbelden zelfs.

Grote lening bij IMF

Brazilië had aan het begin van de 21e eeuw nog een grote lening uitstaan bij het IMF. Deze lening was aan strenge voorwaarden verbonden. De Braziliaanse overheid had weinig ruimte om zelf een economisch beleid te voeren. Dat zat Lula niet lekker en hij loste de schuld bij het IMF zo snel mogelijk af. Dit kon hij doen door massaal staatsobligaties uit te schrijven. Daar moest wel een hoge rente over worden betaald om beleggers te trekken. Ook moest er in het land fors worden bezuinigd op allerlei overheidsuitgaven om aan de verplichtingen te kunnen voldoen.

Fraude met Braziliaanse obligaties

Aan het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw kregen de Braziliaanse staatsobligaties wel een slechte naam. Dat kwam omdat er massaal mee werd gefraudeerd. Dit gebeurde door verschillende gouverneurs en burgemeesters. Een van de grootste fraudeurs was de burgemeester van Sao Paulo. De obligaties werden voor veel te hoge prijzen doorverkocht en daarbij werden grote commissies opgestreken door de tussenhandelaren. De overheid kneep een oogje dicht. Het geld werd voor een deel doorgesluisd naar bouwprojecten en om verkiezingscampagnes mee te betalen. Het zou gaan om bijna een miljard euro waarmee gefraudeerd werd. Toen dit bekend werd heeft er een grote schoonmaak plaatsgevonden in de Braziliaanse politiek om zulke situaties in de toekomst te voorkomen.

Lees verder

© 2010 - 2014 Simcha, gepubliceerd in Beleggen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koop en verkoop van Braziliaanse staatsobligaties"

Reactie

Jorein Versteege, 31-05-2012 09:29 #1
Lula is geen socialist, maar een rechtse sociaal democraat. In plaats van socialisme koos hij voor het burgerlijke kapitalistische model. Die zogenaamde linkse presidenten van Lartijn Amerika zijn helemaal niet zo revolutionair. De Arbeiders Partij in Brazilië is sociaal democratisch en de Verenigd Socialistische Partij van Hugo Chavez brult nationalistisch taal uit. Ondertussen blijft Venezuela een kapitalistische staat ondanks 13 jaar Hugo Chavez en de zogenaamde ''Boliviaanse Revolutie''. Lula is een klassenverrrader die liever het IMF en de burgerij dient, dan de werknemers en de armen,

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Buitenlandse staatsobligaties
Reacties: 1
Schrijf mee!