InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Wat zijn staatsobligaties en risico's daarvan?

Wat zijn staatsobligaties en risico's daarvan?

Wat zijn staatsobligaties en risico's daarvan? Een staatsobligatie wordt belegd door de overheid, maar waarom doen ze dit eigenlijk? Een groot verschil tussen aandelen en staatsobligaties is dat je geen aandeelhouder bent als je een staatsobligatie van de overheid overneemt. Er zijn wel een aantal risico's verbonden aan het kopen van staatsobligaties, maar wat zijn de risico's? Om het risico zo klein mogelijk te houden kan je de obligatierating gebruiken.

Staatsobligatie

Een staatsobligatie wordt belegt door de overheid. Doordat de overheid weleens hoge uitgaven heeft, de kas daardoor leeg raakt, ontstaan er tekorten. De overheid moet dan lenen. De overheid zorgt er dan voor dat er staatsobligaties worden uitgegeven. Een staatsobligatie is een schuldbekentenis van de staat met een vast rentepercentage en een looptijd van meestal tien jaar. Kortere looptijden zijn ook mogelijk, evenals langere:
  • 5 jaar of minder: korte termijn
  • 5 - 12 jaar: middellange termijn
  • 12 jaar of meer: lange termijn

Als een persoon een staatsobligatie koopt, gebeurt er niets met de maatschappelijke hoeveelheid. De overheid heeft eerst de mensen betaald, waarna een tekort ontstond, waarna de overheid vervolgens geld terug krijgt van de mensen. De hoeveelheid geld bij de mensen blijft gelijk. Als de staatsobligaties gekocht worden door de bank, dan wordt de situatie anders. De betalingen aan de personen worden dan niet gecompenseerd door de mensen zelf. Als de overheid haar uitgaven financiert met geld dat ze van banken leent, leidt dat wel tot een toename van de maatschappelijke geldhoeveelheid.

Verschil staatsobligaties en aandelen

Een staatsobligatie dient ervoor om de schulden van de staat te dekken. Bij een aandeel wordt je aandeelhouder van het bedrijf, dat is niet het geval bij een staatsobligatie. Voor de overheid dient de koper van de staatsobligatie als een soort van bank. Je geeft geld aan de overheid, wat je later weer terug krijgt.

Risico's staatsobligaties kopen

Rente

Hoe hoger de rente van een staatsobligatie, hoe hoger de risico's zijn om je geld uiteindelijk minder waard te zien worden. In Nederland kan er ook sprake zijn van een negatieve rente. Een negatieve rente is er om ervoor te zorgen dat een deel van je geld wat je aan een staatsobligatie betaald hebt, door een andere bank wordt betaald, als de bank waar je het gekocht hebt, failliet gaat.

Er zijn drie verschillende soorten risico's bij het kopen van een staatsobligatie.

Koersrisico

Je moet rekening houden met de koers. Naarmate je jouw obligaties tussentijds gaat verkopen, is het geld bedrag wat je krijgt, afhankelijk van de koers. Meestal spreek je bij een staatsobligatie van een periode van tien jaar, mocht je dus eerder je staatsobligatie willen verkopen, dan moet je rekening houden met de koers van de staatsobligatie.

Debiteurenrisico

Een staatsobligatie is nog steeds in handen van de staat. De staat koopt de obligatie op termijn weer terug. Waar je rekening mee moet houden als een staat grote geldzorgen heeft, dat de staat failliet kan gaan. Als de staat failliet gaat, heb je dus weinig kans om je geld terug te krijgen.

Valutarisico

Een wat minder groot risico is het Valutarisico. Bij het Valutarisico bestaat er de kans dat bijvoorbeeld de Amerikaanse dollar minder waard wordt. Mocht je een staatsobligatie kopen in een andere Valuta, bestaat de kans dat je minder voor je geld terugkrijgt dan gepland, door bijvoorbeeld een waardevermindering van de Amerikaanse dollar.

Obligatierating

De obligatierating is een rating waarbij de kredietwaardigheid is aangegeven van de uitgever van de staatsobligatie. Om zeker te weten dat je geen risico loopt op het verminderen van de waarde van je obligatie, kan je deze obligatierating raadplegen. Door de kredietcrisis aan het begin van de 21e eeuw, werd de kredietwaardigheid in bijvoorbeeld Griekenland erg laag. Doordat de kans klein was dat je je geld ooit nog terug zou krijgen, gingen mensen niet meer beleggen in staatsobligaties, waardoor de economie als het ware instortten. De mensen gingen ook niet meer beleggen in staatsobligaties door de hogere rente, die werd gebruikt om Griekenland te helpen. Het risico is groter bij een hoger rentepercentage, waardoor niemand meer gaat beleggen.
© 2016 - 2018 Voetbol, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duitse staatsobligaties kopen en verkopenDuitse staatsobligaties kopen en verkopenDe Duitse staatsobligaties gelden als relatief veilige investering. Samen met de Zwitserse obligaties worden ze gezien a…
Beleggen in staatsobligatiesBeleggen in staatsobligatiesEen staatsobligatie is een obligatie die wordt uitgeven door de overheid om de staatsschuld te dekken. De obligaties in…
De gevaren van het beleggen in staatsobligatiesDe gevaren van het beleggen in staatsobligatiesStaatsobligaties zijn een populair product om in te beleggen. Ze gelden als een veilige belegging roerige tijden. Veel a…
Koop en verkoop Amerikaanse staatsobligatiesKoop en verkoop Amerikaanse staatsobligatiesEr is steeds meer vraag naar Amerikaanse staatsobligaties. Dit komt omdat het vertrouwen in andere beleggingsfondsen doo…
Europa: kopen en verkopen van Europese staatsobligatiesEuropa: kopen en verkopen van Europese staatsobligatiesEr valt veel geld te verdienen met de koop en verkoop van Europese staatsobligaties. Er is de laatste jaren veel aandach…
Bronnen en referenties
  • http://www.staatsobligatiesinfo.nl/staatsobligaties-kopen/
  • http://www.staatsobligatiesinfo.nl/#Obligatierating

Reageer op het artikel "Wat zijn staatsobligaties en risico's daarvan?"

Infoteur: Voetbol
Laatste update: 10-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!