InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Spaargeld investeren in een tweede huis

Spaargeld investeren in een tweede huis

Spaargeld investeren in een tweede huis In tijden met lage spaarrentes is het interessant om te kiezen voor alternatieve manieren om rendement te maken op je spaargeld. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor het beleggen in aandelen of in goud, maar je moet wel rekening houden met de risico’s. Veiligere alternatieven kunnen een spaardeposito zijn of beleggen in obligaties. Het kopen van een tweede huis kan ook een manier zijn om een hoog rendement te maken, maar let ook hierbij op de risico’s. Als je door te beleggen het rendement op een spaarrekening wilt overtreffen, moet je risico’s nemen. Een hoog risico betekent vaak een kans op een hoog rendement, maar je loopt ook het risico om tegen een negatief rendement aan te lopen. Door een deel van je spaargeld te gebruiken om een vakantiehuis te kopen neem je een aanzienlijk risico. Er komen namelijk vaste lasten uit voort en je loopt het risico dat de verkoopwaarde van het huis zakt. Eigenaren met de intentie om het huis te verhuren kunnen tegen het probleem aanlopen dat er te weinig belangstelling is voor het huis.

De risico’s zijn een stuk beperkter wanneer het huis gekocht is met de gedachte om er hoofdzakelijk zelf gebruik van te maken. In dat geval is het meer een manier om de kwaliteit van het leven te verbeteren.

Motivatie om een tweede huis te kopen

Uit een poll van belangenorganisatie Mondi blijkt dat 48,3% van de ondervraagde kopers van een tweede huis het huis gekocht hebben om er voornamelijk zelf gebruik van te maken. Van de ondervraagde kopers zag 21,7% het aangekochte tweede huis als een beleggingsobject. Ze willen profiteren van het verhuurrendement en de waardestijging van het huis.

Tweede huis kopen voor de verhuur of voor eigen gebruik

In de crisisjaren tussen 2008 en 2014 zijn de huizenprijzen hard onderuit gegaan. Ook in de vakantieoorden in Spanje en Portugal zijn de prijzen van de vroeger populaire beleggingsobjecten flink gedaald. Hieruit blijkt dat het zeker niet zonder risico’s is. Het maakt een groot verschil of je een huis koopt als investering of om er hoofdzakelijk zelf gebruik van te maken. Koop je een huis als beleggingsobject? Besef je dan goed dat je zware financiële risico’s loopt.

Is in een tweede huis geïnvesteerde kapitaal fiscaal belast?

De eigen woning valt samen met het inkomen in box één van ons belastingstelsel. Hierdoor kan de betaalde hypotheekrente voor de eigen woning fiscaal worden afgetrokken van het inkomen. Een overwaarde in het huis wordt niet belast. Een tweede woning valt in box drie van het belastingstelsel. Hierdoor is eventuele betaalde hypotheekrente niet aftrekbaar. Het in de tweede huis geïnvesteerde kapitaal wordt gelijkgesteld met spaargeld en wordt ook als zo danig belast. Een eventuele afgesloten lening wordt weer afgetrokken van de waarde van de tweede woning. Mogelijk niet de volledige schuld, in verband met de schulddrempel die geldt voor box drie.

Er zelf van genieten en een goed jaarlijks rendement

Ideaal is om zelf optimaal te genieten van de tweede woning en daarnaast nog inkomsten te genereren door het huis te verhuren. Dit is zeer goed mogelijk, maar het is wel de vraag in hoeverre het gaat lukken om met de huuropbrengsten voldoende rendement te maken om de kosten te dragen en om ook nog een rendement te maken op het geïnvesteerde bedrag. Houd hier rekening mee bij een dergelijke grote investering.
Gerelateerde artikelen
Hoge hypotheekrente en lage spaarrente? Aflossen!De beste besteding van geld is afhankelijk van meerdere factoren en kan van dag tot dag verschillen. Moet u spaargeld ga…
Sparen voor een verbouwing, of toch een hypotheekSparen voor een verbouwing, of toch een hypotheekEen verbouwing kunt u financieren met uw spaargeld, maar u kunt ook een aanvullende hypotheek afsluiten. Het voordeel va…
Geen hypotheek tweede woning?Geen hypotheek tweede woning?Eigen spaargeld? Het is lastig om een tweede woning met een hypotheek te kopen. De financiering van een tweede woning al…
Inkomen omlaag, hypotheek aflossen of sparen?Inkomen omlaag, hypotheek aflossen of sparen?Op het moment dat uw inkomen omlaag gaat, is het verstandig om ook uw maandlasten omlaag te brengen. In hoeverre is het…
Sparen: groen sparen & beleggen met belastingvoordeelSparen: groen sparen & beleggen met belastingvoordeelJe kunt je spaargeld wel storten bij een willekeurige bank die de hoogste rente geeft, maar je kunt ook kiezen voor een…
Bronnen en referenties
  • http://www.mondi.nl/tweede-huis/second-home-international/tweede-huis-als-alternatief-voor-spaarrekening/page18__1395.php

Reageer op het artikel "Spaargeld investeren in een tweede huis"

Reactie

Marc de Graeve, 30-05-2015 11:25 #1
Ik heb een paar jaar geleden een goed gelegen appartement gekocht (zonder lening) en verhuurd via een gereputeerd verhuurkantoor uit de streek. Ik heb een huurder die correct betaalt en haal hiermee een nettorendement op het geïnvesteerd kapitaal van 1,85% (dit resultaat is voor mij geen verrassing).
Als ik de oefening maakt met nieuwbouw appartementen die vandaag aangeboden worden bereik ik geen beter resultaat integendeel. Men schermt vaak met het argument van de waardevermeerdering wat nog moet blijken; zeker is dat de kosten en lasten stijgen.
Beleggen in onroerende goederen om mooie winsten te maken zoals sommige beweren lijkt mij een mythe.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 27-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!