InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Investeren door middel van crowdfunding: De voor- en nadelen

Investeren door middel van crowdfunding: De voor- en nadelen

Crowdfunding, oftewel het aantrekken van vermogen via een groot aantal mensen die allemaal een klein bedrag investeren, is de laatste jaren steeds populairder geworden. In dit artikel worden de voor- en nadelen beschreven.

Wat is crowdfunding?

Voor bedrijven is crowdfunding een alternatief voor een lening bij de bank. Door de economische crisis is het moeilijker geworden voor bedrijven om vermogen aan te trekken. Bij crowdfunding brengen een groot aantal mensen allemaal een klein bedrag in. Hiervoor krijgen ze een rentevergoeding die vaak hoger is als op een spaarrekening. De grootste aanbieder van crowdfunding in Nederland is Geldvoorelkaar.nl.

Een belangrijke oorzaak van het ontstaan van het fenomeen crowdfunding is het feit dat het voor bedrijven moeilijker is geworden om een lening bij de bank te krijgen als gevolg van de economische crisis. Voor investeerders is het interessant omdat het rendement op spaarrekeningen inmiddels onder de 2% is gedaald. Bij een vermogensrendementsheffing van 1.2% is dit niet eens genoeg om de inflatie bij te houden. Het reële vermogen daalt dus momenteel elk jaar.

Wat zijn de voordelen van crowdfunding?

  • Investeerders kunnen zelf kiezen waar ze in investeren, het is dus mogelijk om initiatieven te kiezen waar men zelf echt achter staat en in gelooft.
  • Investeren in crowdfunding zorgt voor een continue inkomstenstroom: Elke maand gedurende de looptijd wordt een deel rente en een deel aflossing overgeboekt naar de investeerder.
  • De rendementen liggen een stuk hoger dan op een spaarrekening: tussen de 3,5 en 12,5%.

Wat zijn de nadelen van crowdfunding?

  • Het is niet mogelijk om tussentijds het geïnvesteerde bedrag terug te krijgen, men moet wachten tot het einde van de looptijd voordat het hele bedrag terug is.
  • Men moet wachten tot er voldoende investeerders gevonden zijn: projecten gaan pas van start op het moment dat de hele investering bijeen gebracht is.
  • Bij investeren in nieuwe bedrijven zijn de risico's erg groot: 33% van de nieuw opgestarte bedrijven gaat binnen 3 jaar failliet.

Conclusie:

Hoewel de rendementen een stuk hoger liggen als op een spaarrekening zijn er aan crowdfunding bepaalde risico's verbonden. Het is niet mogelijk om tussentijds het geïnvesteerde geld terug te krijgen, waardoor het beter is om crowdfunding te vergelijken met een spaardeposito. Hierop liggen de rentes al een stuk hoger als op een spaarrekening, terwijl het risico bij bedragen onder de 100.000 euro verwaarloosbaar is, als gevolg van het depositogarantiestelsel. Al met al kan crowdfunding interessant zijn, maar door de risico's is het niet aan te raden een groot deel van uw vermogen hierin te investeren.
© 2013 - 2017 J1989, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is crowdfundingWat is crowdfundingCrowdfunding houdt in dat een aantal kleine investeerders samen investeren in hetzelfde doel. Dit kan een bedrijf zijn,…
Tips voor beleggenBeleggen is het investeren in een onderneming. Dit kan op verschillende manieren. Als je een aandeel koopt van een bedri…
Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Het wordt steeds moeilijker om bij banken geld te krijgen voor financiering van zakelijke of persoonlijke uitgaven. Het…
Beleggen of Sparen?Het kan een moeilijke keuze zijn en daarom belicht ik hier de belangrijkste voor en nadelen van beleggen en van sparen.
Sparen levert niets op! Wat zijn de alternatieven?Sparen is een relatief veilige manier van investeren van uw geld. In tijden met lage spaarrentes moet er gezocht worden…
Bronnen en referenties
  • http://www.geldvoorelkaar.nl/geldvoorelkaar/startpagina.aspx
  • http://www.bc.nl/kennisbank/financiele-zaken/ondernemersklimaat/30171-Bijna-helft-nieuwe-ondernemingen-overleeft-eerste-vijf-jaar.html
  • http://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspx

Reageer op het artikel "Investeren door middel van crowdfunding: De voor- en nadelen"

Infoteur: J1989
Gepubliceerd: 25-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!