Klassieke auto’s als belegging; rendement en fun

In de zoektocht naar diversificatie binnen beleggingsportefeuille zijn er de afgelopen jaren velen nieuwe alternatives onder de aandacht gebracht. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan directe en indirecte beleggingen in kunst, wijnen, whisky’s, postzegels en munten. Het lijkt er echter op dat investeringen in zeldzame klassieke auto’s betere rendementen oplevert dan deze andere alternatives. HAGI heeft een index samengesteld waarin de prijsontwikkelingen van zeldzame auto’s van voor de 2de wereldoorlog tot 2000 worden geïndexeerd. Hieruit blijkt dat de algemene index sinds de aanvang per 31-12-2008 een gemiddeld jaarlijkse rendement van 17,1% opleverde.

De Historic Automobile Group Index

Door de Historic Automobile Group Index (HAGI) wordt de ontwikkeling van de prijzen van zeldzame klassieke auto’s sinds december 2008 in beeld gebracht. Doelstelling van HAGI is om transparantie te verbeteren en daarnaast de kansen voor investeringsproposities in klassieke auto’s te bevorderen. HAGI zegt via meer dan 1.000 leden in meer dan 15 landen over een database te beschikken waarin meer dan 100.000 transacties zijn vastgelegd. Door HAGI is onderscheid gemaakt in een aantal indices:
  • HAGI Top: gewogen gemiddelde van de waardeontwikkeling voor alle zeldzame klassieke auto’s.
  • HAGI Top ex P&F: Gewogen gemiddelde voor zeldzame klassieke auto’s exclusief Porsche en Ferrari.
  • HAGI MBCI: Gewogen gemiddelde voor zeldzame klassieke Mercedes-Benz.
  • HAGI F: Gewogen gemiddelde voor zeldzame klassieke Ferrari’s.
  • HAGI P: Gewogen gemiddelde voor zeldzame klassieke Porsches.

Het rendement op zeldzame klassieke auto's

Per december 2013 zijn de rendementen van de indices uitstekend te noemen ten opzichte van de S&P Global 1200 index. Wat een goede graadmeter voor globale rendementen op aandelen te noemen is, aangezien het circa 70% van de globale marktkapitalisatie omvat. Uit deze rendementen blijkt dat een investering in zeldzame Ferrari’s het hoogste rendement oplevert, terwijl het rendement voor zeldzame Porsches iets lager ligt. Voor Nederlandse beleggers zou het beleggen in zeldzame klassieke auto’s een uitgelezen kans zijn om de (Nederlandse) index te verslaan.

IndexWaardeRendement nov. 2013Rendement 2013 (t/m Nov)Gemiddeld jaarlijks rendement
HAGI Top*217,815,40%35,99%17,1%
HAGI P*203,270,58%20,19%15,5%
HAGI F*229,7613,37%50,39%18,4%
HAGI Top ex. P&F*215,150,53%30,69%16,8%
HAGI Top MBCI**135,71-3,37%21,55%17,2%
S&P Global 1200*1813,551,61%20,56%12,9%
AEX*396,551,18%15,71%8,5%
* De index bestaat sinds 31-12-2008 en begon op £100
** Index bestaat sinds 31-12-2011 en begon op £100


Zelf geld verdienen aan klassieke auto’s

Van belang om te weten bij de HAGI Index is dat deze is samengesteld uit 50 typen auto’s, een relatief beperkt aantal dus. Daarnaast zijn de auto’s in de index ten minste € 120.000,- waard op de veilingen waaraan ze deelnemen en hebben ze een maximale oplage van 1.000. Naast de merken met een eigen subindex kan in de index bijvoorbeeld gedacht worden aan Aston Martin, Bentley of Bugatti.

De meeste beleggers zullen niet de mogelijkheid hebben om de zeldzame klassieke auto’s in de index aan te schaffen. Wanneer de belegger met een niet toereikend vermogen op zoek is naar een interessante belegging in een klassieker, zijn er allereerst een aantal omstandigheden die grote invloed kunnen hebben op de waardeontwikkeling van klassieke auto’s hierbij kan gedacht worden aan:
  • De introductie van populaire nieuwe modellen die de interesse in de klassieke modellen van een merk doen opbloeien;
  • Een mijlpaal in de leeftijd van het type auto; zo is bijvoorbeeld het model Ford Mustang 2014 geïntroduceerd 50 jaar na de introductie van de eerste Ford Mustang. Dit heeft geleid tot extra aandacht in de media en vernieuwde interesse voor de klassieke Mustangs;
  • Het gebruik van klassieke auto’s in films, media-uitingen of films kunnen ook van invloed zijn op de interesse in een klassieke auto.

De bovenstaande factoren in de gaten houden voor klassieke auto’s is dus aan te raden voor mensen met interesse voor de aankoop van een klassieke auto als investering. Hiermee kan de timing voor de aankoop op scherp gesteld worden. Waar daarnaast standaard op dient gelet te worden in het aankoopproces:
  • Goede due diligence van het type auto waarvoor interesse bestaat alvorens bezichtiging. Hierbij dient bijvoorbeeld in kaart te worden gebracht wat de sterke en zwakke punten zijn van het type klassieke auto. Bij bezichtiging dient er specifiek op deze punten gelet te worden.
  • Koop een klassieke auto naar eigen smaak, mocht de waardeontwikkeling stagneren dan is dit minder vervelend.
  • Koop een auto voor de juist prijs. De kans op een koopje bij een veiling met kenners is uiteraard minder groot dan wanneer er onderhands wordt gekocht, bijvoorbeeld bij een particulier via internet.
  • Let specifiek op een aantal zaken bij het aankopen van een klassieke auto als belegging, dit kan het verschil maken in de waardeontwikkeling. Let bijvoorbeeld op een minder vaak voortkomend type motor, zeldzame opties, of de auto niet betrokken is geweest bij een ongeluk, en wanneer er sprake is geweest van een restauratie of dit dan ook professioneel is uitgevoerd. Kortom koop een auto in originele staat, dit zijn ze maar 1 keer!
  • Bespaar niet op advies, probeer een specialist of iemand met kennis van klassieke auto’s in het proces te betrekken. Zo krijgt u een second opinion over de kansen voor een bepaald type auto als investering. Dit is zeker bij de aankoop van de auto bij een particulier van belang.

Concluderend

Bij het investeren in klassieke auto’ s is het dus bovenal zaak om goede due diligence te verrichten alvorens tot aankoop over te gaan. Impulsiviteit is een gevaar bij het doorlopen van dit proces. Zorg er bij voorkeur voor dat de klassieke auto als belegging zoveel mogelijk origineel is en neem wellicht iemand in de arm die de originaliteit kan bevestigen. Wanneer aan de voorwaarden zoals omschreven wordt voldaan bent u er klaar voor om rond te rijden in uw eigen belegging!
© 2013 - 2024 Vitruvius88, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Kosten onderhoud Porsche - Cayenne, Boxster en Cayman SKosten onderhoud Porsche - Cayenne, Boxster en Cayman SDe Porsche is een prachtige auto en goed onderhoud is daarom belangrijk. Het beste kun je dit onderhoud laten plegen doo…
Als miljonair leven voor beginnersEindelijk is het gelukt u bent miljonair. U bezit een vermogen van meer dan één miljoen euro. Wat kosten de speeltjes va…
Alternatief investeren in je pensioenAlternatief investeren in je pensioenEen flink aantal Nederlanders maakt zich zorgen over hun pensioen. Pensioenfondsen staan onder druk en traditionele mani…

Investeren door middel van crowdfunding: De voor- en nadelenCrowdfunding, oftewel het aantrekken van vermogen via een groot aantal mensen die allemaal een klein bedrag investeren,…
Beleggen in horlogesBeleggen in horlogesBeleggen in oudere zeldzame horloges wordt steeds interessanter. De prijs daarvan is de afgelopen jaren snel toegenomen…
Bronnen en referenties
  • http://www.historicautogroup.com/
  • http://us.spindices.com/indices/equity/sp-global-1200
  • http://www.iex.nl/Index-Koers/12272/AEX.aspx
  • http://www.autowereld.com/nieuws/autonieuws/id/20307/50-jaar-amerikaanse-spierkracht-zes-generaties-ford-mustang
Vitruvius88 (6 artikelen)
Laatste update: 01-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.