InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoeveel mag ik bijverdienen?

Hoeveel mag ik bijverdienen?

Ten onrechte wordt vaak gedacht dat er vrij van belastingheffing een bedrag bijverdient kan worden naast het inkomen. U mag bijverdienen, maar u bent er wel belasting over verschuldigd.

Alle inkomsten moet u opgeven bij de Belastingdienst. Bij inkomsten die voorkomen uit een dienstbetrekking bij een werkgever, wordt door de werkgever al de nodige inhoudingen verricht. Voor overige inkomsten, moet u zelf de Belastingdienst op de hoogte stellen. U moet bij inkomsten waar geen inhoudingen op worden verricht rekening houden met een naheffing van de Fiscus.

Extra inkomsten worden zwaar belast

Iedereen heeft recht op loonheffingskortingen. Deze worden al verwerkt door de werkgever of door de uitkeringsinstantie. Indien u bijverdient, hebt u niet nog een keer recht op deze loonheffingskortingen. De extra inkomsten worden eigenlijk gewoon opgeteld bij het eerste inkomen. Hierdoor is er relatief veel belasting verschuldigd over de extra inkomsten.

Let op dat de tweede werkgever geen heffingskortingen toepast

U kunt anders tegen een flinke naheffing aanlopen doordat twee werkgevers rekening houden met de heffingskortingen. Ze houden hierdoor te weinig belasting in, dat uiteindelijk verrekend moet worden met de Belastingdienst. De gevolgen kunnen zijn dat er een naheffing volgt waar u vooraf niet op gerekend hebt.

Hoe kan ik voorkomen dat er een naheffing volgt van de Belastingdienst?

Eén van de werkgevers of uitkeringsinstanties moet u verzoeken om geen rekening te houden met heffingskortingen. In het geval uw bijverdiensten voortkomen uit opbrengsten uit overige werkzaamheden moet u een deel van het bedrag reserveren voor de Belastingheffing. U kunt de extra heffing ook opvangen door een eventuele voorlopige maandelijkse teruggave te verlagen.

Moet ik bijverdiensten opgeven?

U bent strafbaar als u inkomsten verzwijgt. U riskeert een naheffing plus een boete die uw inkomsten overtreffen. Ze kunnen zelfs nog achterstallige belastingheffing vorderen over voorgaande jaren, en ook deze bedragen kunnen verhoogd worden met een boete.

Kan het wel uit om extra inkomsten te genereren?

De maximale heffing kan 52 procent bedragen. U wordt er dus netto altijd beter van. Het netto resultaat kan wel tegenvallen doordat bijvoorbeeld ook toeslagen verlaagd kunnen worden door extra inkomsten. U kunt namelijk recht hebben op minder of zelfs geen toeslagen.

Extra inkomsten op naam zetten van uw partner

Het kan lonend zijn om extra inkomsten op naam te zetten van uw minder verdienende partner. Hierdoor is er mogelijk minder belasting verschuldigd over het inkomen. U moet er in dat geval wel voor zorgen dat uw partner het inkomen uitgekeerd krijgt en de uitkerende partij moet het bedrag ook werkelijk uitkeren aan uw partner.

Hoeveel mag ik in totaal bijverdienen?

Er is geen maximum gebonden aan het bedrag dat u mag bijverdienen. Zolang u er belasting over voldoet, mag u onbeperkt bijverdienen. Voor uitkeringsgerechtigden ligt de situatie anders. U moet de uitkeringsinstantie op de hoogte stellen van de extra inkomsten. Zij bepalen in hoeverre dit gekort gaat worden op de uitkering en in welke mate er gekort gaat worden. Bijvoorbeeld de AOW gaat niet gekort worden door bijverdiensten, maar een bijstandsuitkering weer wel.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel belasting moet ik betalen over extra inkomsten?Alle inkomsten moeten opgegeven worden aan de Belastingdienst. Indien u in de avonduren nog les geeft of op een andere m…
Belastingvrij bijverdienen kan nietBelastingvrij bijverdienen kan nietTen onrechte wordt vaak gedacht dat werknemers die fulltime werken belastingvrij kunnen bijverdienen. Dit is echter niet…
Mag je belastingvrij bijverdienen?Mag je belastingvrij bijverdienen?Met belastingvrij bijverdienen bedoelen veel mensen het zogenaamde zwartwerk: werken zonder dat hierover loonbelasting w…
Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?Een vakantiebaan die niet meer dan 1250 euro oplevert heeft geen gevolgen voor de kinderbijslag, mits een kind niet meer…
Is belastingvrij bijverdienen mogelijk?Is belastingvrij bijverdienen mogelijk?Vaak wordt gedacht dat het mogelijk is om een bepaald bedrag in het jaar belastingvrij bij te verdienen. Bijverdiensten…

Reageer op het artikel "Hoeveel mag ik bijverdienen?"

Reacties

Cheryl, 26-10-2016 22:27 #3
Goedenavond het is dus zo dat ik mag bijverdienen dat daar geen maximum aan zit? als je 2 banen zou hebben en bijvoorbeeld 7 dagen in de week gewoon werkt en bij de ene werkgever de loonheffing uit heb je gewoon goed zit! niet dat je einde van het jaar dikke aanslag krijgt. Mvg

Snip, 21-06-2016 17:46 #2
Ik heb aow en pension, hoeveel mag ik nog bijverdienen met folders en kranten?

Bm, 29-09-2014 12:03 #1
Ik heb uiteraard buiten mijn schuld om een ww uitkering omdat mijn voormalig werkgever het nodig vond om op bepaalde momenten een aantal werknemers te moeten ontslaan.
Mij vraag is de volgende ik heb dus een ww uitkering, ik woon na onze scheiding alleen, en haal een of meerdere weekenden mijn zoon (13) met een beperking op in het gezinshuis waar hij woont, hij is dan van vrijdagavond tot zondagavond bij mij. Nu is de afstand naar het gezinshuis enkele reis 30km, verder heeft mijn zoon een PGB ik sta ingeschreven als zorgverlener voor mijn zoon, tot op heden heb ik geen gebruik gemaakt van beiden, volgens de SVB mag ik een aantal uren met een maximum van 20 per uur declareren als zorgverlener. Stel dat ik als zorgverlener voor mijn zoon 6 uur bruto per week declareer wordt het netto te ontvangen bedrag dan van mijn uitkering afgehaald?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 11-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 3
Schrijf mee!