InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Berekening verzamelinkomen veel gestelde vragen

Berekening verzamelinkomen veel gestelde vragen

Berekening verzamelinkomen  veel gestelde vragen Hoe is de berekening van het verzamelinkomen voor de inkomstenbelasting 2015, 2016 en 2017? Is dit verzamelinkomen het bruto of het netto inkomen en wat doet de belastingdienst met uw verzamelinkomen? Let op uw belastingaangifte en de belastingaanslag, want het verzamelinkomen is daarbij belangrijk voor de belastingheffing. Bekijk ook hoe u het verzamelinkomen kunt berekenen aan de hand van een aantal veel gestelde vragen.

Definitie verzamelinkomen inkomstenbelasting

Het verzamelinkomen is het totale bedrag van het bruto inkomen uit werk en woning, het inkomen uit aanmerkelijk belang en uw belastbare inkomen uit vermogen en spaargeld minus uw aftrekposten. In feite gaat het om de som van uw belastbare inkomen in box 1, box 2 en box 3 van de inkomstenbelasting. Box 2, aanmerkelijk belang, speelt bij de meeste mensen geen rol, maar box 1, inkomen uit werk en woning, en box 3, spaargeld, weer wel.

Het verzamelinkomen is het bruto inkomen waarover u belasting betaalt

Het verzamelinkomen is het bruto inkomen in die zin dat de belasting er niet af is gehaald. Ook de heffingskortingen of een teruggave van de belasting is er niet vanaf. Dat betekent ook dat u dit inkomen niet in handen krijgt, maar dat het de basis is voor de loonheffing en de inkomstenbelasting. Wat er wel af wordt gehaald zijn:
  • De aftrekposten, zoals de fiscale aftrekposten eigen huis.
  • De vrijstellingen bij het sparen.
  • De persoonsgebonden aftrek, zoals de betaalde alimentatie, studiekosten of ziektekosten.

Wat is geen verzamelinkomen?

Onder het verzamelinkomen vallen niet de toeslagen van de belastingdienst, schenkingen, een erfenis en de kinderbijslag.

Is het verzamelinkomen gelijk aan het belastbaar inkomen?

Ja, het verzamelinkomen is gelijk aan het belastbaar inkomen.

Is het verzamelinkomen gelijk aan het toetsingsinkomen?

Ja, het verzamelinkomen is gelijk aan het toetsingsinkomen voor de toeslagen huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag.

Het verzamelinkomen als uitgangspunt voor de belastingheffing

De belastingdienst stelt uw verzamelinkomen officieel vast. Op uw voorlopige en definitieve belastingaanslag ziet u het verzamelinkomen vermeld. Dit verzamelinkomen is niet vrijblijvend, want het is ook uitgangspunt voor de vaststelling van rechten en verplichtingen bij de studiefinanciering en bij de vaststelling van de toeslagen.

Berekening van het verzamelinkomen

Dat betekent ook dat er in het verzamelinkomen vele posten kunnen zitten, afhankelijk van uw situatie. Als u belastingaangifte doet en een belastingaanslag hebt voor een eerder jaar is het daar vermelde verzamelinkomen vaak een goede indicatie voor het lopende jaar, als er zich geen grote veranderingen hebben voorgedaan. Hebt u geen aftrekposten, dan kunt u uw maandelijkse loon met de factor twaalf vermenigvuldigen en daarbij de vakantietoeslag van acht procent optellen.

Verzamelinkomen bij huurhuis of koophuis

De definitie van verzamelinkomen betekent ook dat twee mensen met een zelfde inkomen, maar waarbij de ene persoon wel en de ander geen eigen woning met hypotheek heeft, beiden een ander verzamelinkomen hebben. De ene persoon kan wel aftrekposten voor de eigen woning opvoeren, maar de andere niet. En dat werkt dan weer door in de hoogte van de studiefinanciering en de toeslagen.

Aftrekbare kosten maken loont, u betaalt dan minder belasting

Dat betekent dat het maken van aftrekposten loont. U betaalt minder belasting en komt eerder in aanmerking voor de toeslagen. Dit kan vooral een voordeel zijn bij de zorgtoeslag en de kinderopvangtoeslag. Iemand met een koophuis kan immers niet voor de huurtoeslag in aanmerking komen, maar wel voor de andere toeslagen. Een vermogenstoets kan daar verandering in brengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Drempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingDrempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingUw drempelinkomen berekenen in 2014, 2015, 2016 of 2017, uw verzamelinkomen berekenen en het belastbaar inkomen box 1 be…
Verrekening voorheffingenWanneer de belastingdienst de aanslag van de inkomstenbelasting vaststelt worden de ingehouden voorheffingen verrekend.…
Bereken zelf de hoogte van de zorgtoeslagBereken zelf de hoogte van de zorgtoeslagOm de hoogte van de zorgtoeslag te kunnen berekenen en toe te kennen heeft de Belastingdienst enige informatie nodig. De…
Belasting tips 2012 - particulierBelasting tips 2012 - particulierIeder jaar komt de aangifte inkomstenbelasting weer terug. Om de aftrekposten zo goed mogelijk te claimen, kan het geen…

Reageer op het artikel "Berekening verzamelinkomen veel gestelde vragen"

Reacties

T. Ham, 19-04-2017 12:29 #20
Als er gesproken wordt over "verzamelinkomen" wordt er dan bedoeld het verzamelinkomen van 1 persoon of wordt er bedoeld het verzamelinkomen van beide partners? Reactie infoteur, 20-04-2017
Beste T. Ham,
Beide zijn mogelijk, zowel een individueel verzamelinkomen als een gezamenlijk verzamelinkomen.

Bk, 15-10-2016 15:08 #19
Wij ontvingen een brief van de BD! Ze willen een verhoging van m'n inkomen over 2014.
Wij opgegeven: 16.988 euro, dit is volgens hun 17.870. Waarvan in totaal 4.506 aan loonheffing is ingehouden. Moet ik nu veel terugbetalen of niet? Reactie infoteur, 18-10-2016
Beste Bk,
Als dit het inkomen van 1 persoon is, jonger dan 65 jaar in 2014, kost dit ongeveer 1665 euro extra aan belasting.

Cobie Snoep, 10-10-2016 11:04 #18
L.S.,
Mijn ouders (zonder internet c.s.) hebben mij en mijn zus gemachtigd voor hen te mogen optreden ingeval zijn wilsonbekwaam worden of dat de administratieve toestanden hen boven het hoofd groeit. Wij beiden hebben dus een machtiging, wat we ook terugzien in het - immer vrij hoge - bedrag dat op onze eigen rekening erbij staat vermeld.
De vraag van ons is nu : wordt hun saldo/inkomen nu ook bij ons eigen inkomen opgeteld bij de vaststelling van de belasting, dan wel het bedrag van 31 december? Reactie infoteur, 10-10-2016
Beste Cobie Snoep,
Zolang het geld niet op uw rekening of een gezamenlijke rekening staat, wordt het niet tot uw inkomen of vermogen gerekend.

J. J. F. Eekhof, 08-08-2016 18:26 #17
Geachte heer/mevrouw,

Mijn vrouw en ik hebben van 1992 t/m 2009 een bedrijf gehad in verkoop computers en de reparatie hiervan. Het was een vof. In 2009 zijn wij gestopt met enorme verliezen en schulden. Oorzaak, het stoppen van de pc-privé projecten door de rijksoverheid en later de crisis. Omdat wij gehuwd waren in gemeenschap van goederen, waren wij ook persoonlijk aanspreekbaar. Dus ons huis ging er aan en alles wat wij hadden opgebouwd. Tot en met 2012 hebben wij aan de armoedegrens moeten leven om alles te betalen. Ik heb tijdens mijn eigenbedrijfsperiode altijd een baan er bij gehad als ICTer bij de Rijksoverheid. Gelukkig konden we daar net van leven. Ons toenmalige accountant heeft in het begin van ons bedrijf de verliesverrekening aan mijn vrouw gekoppeld, ik weet nog steeds niet waarom? Nu zit ik met de gebakken peren, want mijn vrouw is in 2013 overleden aan kanker en ik ben momenteel al 1.5 jaar erg ziek. Ik heb COPD en moet rondkomen van 70% loon en hier red ik het echt niet mee. De problemen worden alleen maar groter. In 2015 is het mij gelukt om 5000 euro terug te krijgen van de belastingdienst op de aanslag van 2014. Ik kon het niet van de verliesverrekening terug krijgen, wel had men een andere mogelijkheid?.

Ik heb nu een bezwaarschrift ingediend en gewezen op de verliesverrekening. Echter nu krijg ik niets, omdat men aangeeft, dat de verliesverrekening niet overdraagbaar is van mijn overleden vrouw naar mij, terwijl als er iets te halen valt vermeldt men dit onder de noemer erven van. Nu had ik helaas een andere belasting inspecteur. Hij gaf als reden Uitspraak Hoge Raad op 7 dec 1983 Nr 22.192. Ik heb echt het gevoel dat mij onrecht wordt aangedaan. Het gaat om een verlies van ongeveer 50,000.00 euro. Dit zou jaarlijks een teruggave zijn van 5000 euro. Hiermee zou ik gered zijn, maar helaas. De belastingdienst werkt 1 richting op, richting de staatskas. Het is nu in behandeling, maar via een telefoon gesprek kwam ik er achter, dat mijn verzoek niet wordt gehonoreerd. Ik heb alleen verstand van computers, maar heb het gevoel, dat er meer mogelijk moet zijn, anders was het in 2015 ook niet gelukt. Het is toch te gek dat de belastingdienst aan zich zelf een schuld, (want zo zie ik het) kwijt scheld. Er moet toch iets zijn om je recht te halen. Daarom mijn vraag, kunt u mij helpen cq adviseren om deze belasting inspecteur tot ander gedachten te brengen.

Ik hoop op een positief antwoord, kunt u dat niet, maar kunt u mij doorverwijzen, ben ik al een stukje verder. Ik woon in Rijswijk (zh)

Vriendelijk groeten,
J.J.F. Eekhof Reactie infoteur, 10-08-2016
Geachte J. J. F. Eekhof
Verliesverrekening vindt uitsluitend plaats bij wie het verlies tot uitdrukking is gekomen, verliesverrekening tussen fiscale partners of een ander is niet mogelijk. De vraag is wel wanneer de belastingaangifte met verliesverrekening is gedaan en of die belastingaangifte nog gewijzigd kan worden of dat die mogelijkheid inmiddels is verjaard.

Moniek, 27-02-2016 11:59 #16
Ik kreeg net een brief van de BD waar ik erg van schrok. Mijn aangifte over 2014 wordt door de BD gewijzigd, omdat de vooraf ingevulde gegevens zouden zijn veranderd. Er is dus iets vreselijk mis gegaan. Het gaat om het volgende. Ik zou 10.938 aan loon en/of uitkering hebben ontvangen, terwijl er door mij 949 euro is opgegeven.
Kan iemand mij zeggen wat ik nu zal moeten terugbetalen bij benadering? Reactie infoteur, 28-02-2016
Beste Moniek,
Dat hangt er van af hoeveel belasting u hierbij u hebt opgegeven en of u eerder belasting terug hebt gekregen. Minus heffingskortingen hoort bij een inkomen van 10.938 euro een belastingbedrag van ongeveer 1.850 euro.

Sjaantjuh, 20-09-2015 16:48 #15
Goeiedag,

Ik kreeg gisteren een brief binnen van de belastingdienst, betreft: wijzigen gegeven aangifte.
Ik heb vermeld dat ik in 2013 een bedrag van 9787 heb ontvangen aan inkomsten uit loon of uitkering.
Nou zeggen hun dat dit niet klopt en dat ik in 2013 een bedrag van 12.446 heb ontvangen aan inkomsten en dat hierop 2521 aan loonheffing is ingehouden?
Dus zal wel wat terug moeten betalen, met wat voor bedrag kan ik ongeveer rekening houden wat ik terug moet betalen?

Groetjes Sjaantjuh.
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 22-09-2015
Beste Sjaantjuh,
Controleer ook zelf of wat de Belastingdienst stelt, correct is. Als u in 2013 ongeveer 2520 euro meer inkomen had zonder dat er belastingen en premies over zijn betaald, zult u hierover nog 835 euro moeten betalen.

W. Veenstra, 08-08-2015 16:01 #14
Als een in jaar x verstrekte Bbz-lening in jaar y "om niet" wordt gesteld en in jaar z als Bbz-uitkering op de jaaropgave van de Gemeente wordt vermeld - en derhalve in dat jaar onderdeel vormt van het verzamelinkomen - is dát verzamelinkomen dan bepalend voor de vraag of er recht bestaat op huur-zorg- en andere toeslagen of dient daartoe dát verzamelinkomen te worden geschoond van de uitkering uit hoofde van de " om niet " gestelde Bbz lening? Reactie infoteur, 09-08-2015
Beste W. Veenstra,
Dat is momenteel ook een discussie bij de rechtbank en Hoge Raad. Als de de hele lening bij uw inkomen is geteld lijkt het geen periodieke uitkering die onderdeel is van uw inkomen maar eerder een kwijtschelding van een schuld. Anderzijds had u door de lening achteraf gezien, volgens sommigen wel een extra inkomen. Zie voor de discussie bijvoorbeeld uitspraak zaak Rechtbank Den Haag 14/00178, 7 oktober 2014, MK waartegen men in cassatie is gegaan en waarvan de Hoge Raad de cassatie gegrond heeft verklaard (Hoge Raad, 14-11-2014, 12/05833).

Simone, 10-06-2015 17:55 #13
De opa (94) van mijn vriend is vorig jaar overleden. Nu krijgen wij van de notaris een brief waarbij het verzamelinkomen van 2014 is vastgesteld op 5546,- euro. Deze brief is gericht aan de opa van mijn vriend. De notaris zit ertussen, maar is enkele weken op vakantie. Wat voor belastingaanslag staat ons nog te wachten? Een teruggave of betaling?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 12-06-2015
Beste Simone,
Dat hangt ervan af. Uw opa zat in het lage belastingtarief van 19,1% en had recht op de algemene heffingskorting. Als dit netjes is verrekend gedurende het jaar, loopt het vrijwel glad en zult u dus niet moeten bijbetalen.

S. S. Jansen, 20-02-2015 21:51 #12
In 2008 heb ik mijn huis verkocht nadat mijn partner was overleden. Pas onlangs lees ik in een IB- afschrift, mij toegestuurd door de belastingdienst na een verzoek van mijn advocaat, dat het verzamelinkomen van mij in 2008 volgens de belastingdienst o is. Wat is volgens u nu de beste stap om te ondernemen? Mijn advocaat is ambivalent en heeft geen voorstel naar mij toe. Ik vermoed fraude maar weet niet hoe en waar verder te handelen. Reactie infoteur, 21-02-2015
Beste S. S. Jansen,
De Belastingdienst werkt met de gegevens die bij de dienst bekend zijn. Als die foutief zijn kunnen die worden gecorrigeerd met een nieuwe opgaaf, maar het belastingjaar 2008 is, als er geen uitstel was, inmiddels verjaard.

Angela van Herpen, 31-10-2014 15:56 #11
Goedenmiddag.
Ik ontving vandaag een brief van de belasting ivm wijziging van mijn gegevens. Ik heb in 2013 mijn papieren ingevuld en mijn verzamelinkomen lag op 18.759 waarvan 3.172 een tijdelijke ww uitkering was.Daarover is loonheffing vastgesteld van 4.237 . Nou zeggen hun dat mijn verzamelinkomen hoger lag toen en dat het 24.859 was en er totaal 5.987 aan loonheffing is ingehouden. Nou volgt er een wijziging maar houd dit in dat ik moet bijbetalen of terug ontvang?
alvast bedankt. Reactie infoteur, 01-11-2014
Beste Angela van Herpen,
Zoals u het hebt opgegeven, hebt u te weinig belasting betaald (ongeveer 700 euro). Zoals de Belastingdienst het opgeeft, is het tekort nog groter (ongeveer 1470 euro).

Peter, 22-09-2014 07:11 #10
Beste.

Van het weekend de definitieve zorgtoeslag ontvangen van de belastingdienst.
Ik had geen voorschot omdat ik er volgens mij geen recht op heb. Bij de definitieve aanslag heeft de belastingdienst mijn verzamelinkomen bijna 6k lager ingeschat dan het inkomen dat ik heb opgegeven uit werk. Heeft dit te maken met aftrekposten (bijv eigen huis en studie) of heeft de belastingdienst een foutje gemaakt. Het is een lekker extraatje maar wil het niet straks terug moeten betalen. En kan de belastingdienst terugkomen op een definitieve aanslag als de betaler zijn gegevens correct heeft ingevuld? Reactie infoteur, 22-09-2014
Beste Peter,
Uw toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag zou direct herleidbaar moeten kunnen zijn uit uw belastingaanslag inkomstenbelasting. Als er evidente fouten door de Belastingdienst zijn gemaakt, kan men nog op de definitieve belastingaanslag terugkomen.

Judith, 11-07-2014 10:36 #9
Indien een ouder een (voltijd) opleiding gaat volgen en studiefinanciering krijgt. Voor zover ik weet heeft ze recht op kinderopvangtoeslag, maar hoe wordt dat berekend? Is haar verzamelinkomen de studiefinanciering? Reactie infoteur, 12-07-2014
Beste Judith,
Voor de toeslagen is de studiefinanciering geen inkomen, voor een bijstandsuitkering speelt de studiefinanciering wel een rol:

http://financieel.infonu.nl/geld/135662-uitkering-en-studiefinanciering.html

Doeza23, 24-01-2014 22:20 #8
Als in 2012 mijn partner en ik duurzaam gescheiden leefden; hij was uitgeschreven uit NL en ik woonde in NL (of we samen verder zouden gaan was onduidelijk). Nu moet ik voor studiefinanciering ´ons´ verzamelinkomen van 2012 opgeven. Telt zijn in Afrika belaste inkomen, waar hij ook ingeschreven stond, mee als belastbaar/verzamelinkomen in NL?

In 2012 had ik kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag en zorgtoeslag alleen op mijn NL-inkomen.
Mag ik hieruit de conclusie trekken dat alleen mijn NL-inkomen als verzamelinkomen geldt, ondanks dat we nog wel waren getrouwd?

Groetjes,

M. Reactie infoteur, 25-01-2014
Beste Doeza23,
Normaal gesproken is de man uw partner totdat de echtscheiding onder de rechter is. Hij was echter uitgeschreven uit Nederland en daardoor zeer waarschijnlijk niet Nederlands belastingplichtig. In dat geval is hij fiscaal gezien niet uw partner en telt alleen uw inkomen.

Monique, 12-11-2013 12:35 #7
Geachte heer/mevrouw,

Is het verzamelinkomen hoger of lager dan het bruto-inkomen, en waarom wordt bij het aanvragen van een hypotheek van het bruto-inkomen uit gegaan?

Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 13-11-2013
Geachte Monique,
1. Als u geen aftrekposten hebt is het verzamelinkomen gelijk aan het belastbaar inkomen ofwel uw bruto inkomen inclusief inkomen uit box 3.
2. Bij een hypotheek is het bruto inkomen relevant, omdat daar de hypotheekrente vanaf gaat. Bij het verzamelinkomen is die aftrek er al vanaf.

Jet, 10-10-2013 10:28 #6
Beste meneer, mevrouw,

een arbeidsongeschiktheidsuitkering valt wel onder een belastbaar/verzamelinkomen, klopt dit?

Bedankt alvast.

Mvg
Jet Reactie infoteur, 10-10-2013
Beste Jet,
Een arbeidsongeschiktheidsuitkering is belastbaar inkomen en de instantie die uitkeert (UWV, verzekeraar) houdt belasting en premies in.

Esther, 18-10-2012 21:20 #5
Geachte heer/mevrouw,

Ik heb een vraagje. Voor de aanvraag kinderopvangtoeslag 2012 heb ik eind 2011 mijn toetsingsinkomen voor 2012 opgegeven. Deze informatie kwam van de meest recente belastingaangifte over het jaar 2010. Ik heb als toestingsinkomen het totale belastbare verzamelinkomen van mij en mijn partner ingevuld. Maar dit is (door eigen huis etc) behoorlijk lager dan het jaar ervoor. Dit zou betekenen dat ik inderdaad minder inkomen heb en dus meer toeslag zou krijgen. Echter, ik vraag mij ineens af of ik het wel goed ingevuld heb? Had ik niet gewoon het totale bruto verzamelinkomen van mij en partner moeten invullen? (zonder alle aftrekposten eraf gehaald)? Ik ben bang dat ik nu veel moet nabetalen.
Dank voor u reactie! Reactie infoteur, 12-01-2017
Geachte Esther,
Het toetsingsinkomen is niets anders dan het verzamelinkomen en dus na aftrek van uw aftrekposten:

http://financieel.infonu.nl/belasting/65239-toetsingsinkomen-2015-en-2016-berekenen.html

Daardoor kan het toetsingsinkomen veranderen bij veranderingen in inkomsten, maar ook door veranderingen in de aftrekbare kosten, waaronder de aftrek van hypotheekrente.

Mw C. Gerritse, 13-09-2012 14:49 #4
Geachte heer/mevrouw,

Tegemoetkoming Arbeidsongeschiktheid van het UWV/Algemene Tegemoetkoming van het CAK en Compensatie Eigen Risico. Vallen deze inkomsten onder het verzamel- of toetsingsinkomen? Waaroner dan wel?

Bij voorbaat dank voor uw reactie! Reactie infoteur, 16-09-2012
Beste Mw C. Gerritse,
Zowel de tegemoetkoming arbeidsongeschiktheid van het UWV als de tegemoetkoming van het CAK vallen niet onder het inkomen. Ze zijn belastingvrij en worden gezien als onkostenvergoeding in plaats van inkomen.

Osman, 01-06-2012 10:58 #3
Geachte heer/mevrouw,

Ik heb een vraagje, zoals jullie weten mag een student die studiefinanciering ontvangt maximaal een bedrag verdiennen. Dit bedrag is 13.362, 53. (verzamel inkomen).

Ik begrijp niet hoe ik mijn verzamel inkomen moet berekenen heefd iemand daar een enig idee hierover? Reactie infoteur, 01-06-2012
Beste Osman,
Het verzamelinkomen is in feite wat je verdient in een jaar plus 4 procent van het vrijgestelde vermogen (vermogen boven grofweg 20.000 euro).

K. Chatsikian, 13-04-2012 11:12 #2
Geachte heer, mevrouw, Moet je de maandelijkse tegemoetkomingen van je werkgever ook als (verzamel)inkomen opgeven bij de belastingdienst?
Zoals:
* reiskosten
* internetkosten thuis mbt thuiswerken
* ziektekosten Reactie infoteur, 12-01-2017
Geachte K. Chatsikian,
Dat hangt ervan af. Een werkgever mag van alles belastingvrij vergoeden zolang hij met het geheel aan vergoedingen van zijn werknemers binnen de grenzen van de werkkostenregeling blijft:

http://financieel.infonu.nl/belasting/62846-fietsregeling-woon-werkverkeer-werkkostenregeling-2015-2016.html

U zult dus bij uw werkgever te rade moeten gaan.

T. Bos, 11-04-2012 14:12 #1
Mijn verzamel inkomen is minder dan die van mijn man terwijl hij meer uren werkt dan mij. Hoe zit dit? Komt het doordat hij de aanvrager is en andere aftrekposten heeft? Reactie infoteur, 11-04-2012
Beste T. Bos,
Er kunnen een aantal redenen zijn:
1. hij heeft minder loon per uur;
2. de aftrekposten staan op zijn naam;
3. een foutje.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 06-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Aftrekposten
Reacties: 20
Schrijf mee!