InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?

Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?

Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto? In een leaseauto rijden betekent dat je baas de kosten van je auto betaalt. Je tankt als je een leasauto hebt met een pasje zonder dat je hoeft te betalen, de wegenbelasting wordt betaald en je hoeft het onderhoud niet zelf te betalen bij een leasauto. Maar als je een verkeersovertreding maakt, wie krijgt dan de bekeuring? En wie betaalt de bekeuring bij een leaseauto?

Niet op tijd betalen van een verkeersovertreding kost vanaf 1 juli 2011 50 procent meer

Per 1 juli 2011 zijn de aanmaningskosten van het niet tijdig betalen van een verkeersboete door de regering verhoogd naar 50 procent. Wie eerder niet op tijd betaalde kreeg 25 procent boven op het oorspronkelijke boetebedrag, maar nu gaat zo’n boete dus met 50 procent omhoog. Wat betekent het verhogen van die aanmaningskosten in de praktijk als je een leaseauto rijdt?

Verkeersboete voor een leaseauto: wie krijgt die verkeersboete thuisgestuurd bij een leasauto?

Een eventuele verkeersboete voor een verkeersovertreding met een leaseauto wordt door de leasemaatschappij in eerste instantie doorgestuurd naar de gebruiker (op het huisadres) met het verzoek de boete te voldoen voor de op de boete vermelde vervaltermijn.

Als je een verkeersboete voor een leaseauto niet op tijd betaalt, wat dan?

Als de boete niet op de datum van de vervaldatum is betaald wordt er door het Justitieel Incasso Bureau een aanmaning verstuurd. Die gaat dan naar de leasemaatschappij. De leasemaatschappij zal in geval van een aanmaning wegens het niet tijdig betalen deze (eerste) aanmaning betalen. De kosten hiervan worden meestal rechtstreeks, zonder voorafgaande kennisgeving, op het salaris van de gebruiker ingehouden. Daarnaast wordt vaak door de werkgever een administratieve boete in rekening gebracht voor elke bekeuring die op het salaris moet worden ingehouden.

Boete voor een leaseauto direct betalen: het scheelt onnodig veel kosten

Gebruikers van een leaseauto kunnen om hogere kosten te voorkomen veel beter zelf direct de verkeersboete betalen als zij van de leasemaatschappij de acceptgiro hebben toegestuurd. Dit voorkomt namelijk extra kosten.

Bezwaar maken tegen een verkeersboete met een leaseauto: eerst een machtiging vragen van de leasemaatschappij

Mensen die vinden dat ze onterecht een bekeuring hebben gekregen, kunnen bezwaar maken tegen de boete. Dit moet dan wel voor de eerste vervaldatum die op de brief staat waarin staat dat iemand is bekeurd. Om bezwaar te kunnen maken tegen een bekeuring voor een leaseauto is echter wel een machtiging van de leasemaatschappij nodig. Dit soort machtigingen is meestal via de site van de desbetreffende leasemaatschappij aan te vragen.

Bekeuring voor huurauto en vervangend vervoer

Bekeuringen van verkeersovertredingen begaan met huurauto’s en vervangend vervoer gaan wel altijd direct naar de werkgever, omdat deze op naam van het bedrijf staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leaseauto: voordelen & nadelen leaseautoLeaseauto: voordelen & nadelen leaseautoLease is een financieringsvorm die veel gebruikt wordt voor auto’s. Je kunt particulier een auto leasen, maar ook via de…
Leaseauto per 2008 duurdernieuws uitgelichtLeaseauto per 2008 duurderOns kabinet heeft de bijtelling voor een leaseauto verhoogd naar 25 procent. Dit gaat leaserijders veel geld kosten.
Bijtelling leaseauto berekenenBijtelling leaseauto berekenenVeel werknemers met een leaseauto gebruiken de leaseauto ook privé. Prive gebruik van een leaseauto wordt door de belast…
Fiscale bijtelling leaseauto 2012Fiscale bijtelling leaseauto 2012Per 1 juli 2012 gelden er nieuwe regels voor de fiscale bijtelling voor leaseauto’s. De CO2-normen worden aangescherpt.…
Leaseauto mee op reis: de regelsLeaseauto mee op reis: de regelsDe leaseauto mee op vakantie of reis: mensen die een leaseauto hebben, hebben papieren bij zich die in het buitenland pr…
Bronnen en referenties
  • Informatie Leasemaatschappij
  • NDC Mediagroep

Reageer op het artikel "Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?"

Reactie

Miek, 10-11-2011 12:40 #1
Leasmaatschappij heeft de verkeersboete niet doorgestuurd. Nu wel de aanmaning met extra kosten. Moeten we dit inhouden bij de werknemer of alleen de boete? Werknemer kan er niets aan doen. Is het dan loon in natura? Reactie infoteur, 11-11-2011
Aparte situatie, maar ik zou in ieder geval de leasemaatschappij dan verantwoordelijk stellen en hen vragen de aanmaningskosten voor hun rekening te nemen. Het is ten slotte hun fout dat het bedrag zo is opgelopen als ze de rekening niet hebben doorgestuurd en die verplichting hebben ze wel. Ik zou uw boekhouder vragen wat hier verder mee te doen, die weet vast hoe dit verder te behandelen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!