InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoe kun je belastingaanslag fiscus over kindsdeel ontlopen?

Hoe kun je belastingaanslag fiscus over kindsdeel ontlopen?

Hoe kun je belastingaanslag fiscus over kindsdeel ontlopen? De belastingaanslag van de belastingdienst over het kindsdeel kan omzeild worden. Mannen en vrouwen die net weduwe of weduwnaar zijn geworden en kinderen hebben en een woning, krijgen sinds 2003 een vette belastingaanslag voor de successierechten van het kindsaandeel dat zij dan nog niet aan hun kroost hebben overgedragen.Die belastingaanslag over het kindsdeel kan ontlopen worden.

Kinderen kunnen na dood ouder geld van de andere ouder niet opeisen

Dat kan ook niet, want de kinderen kunnen hun deel dan nog helemaal niet opeisen, want de wet heeft geregeld dat dit deel naar de langstlevende partner gaat. Naast het verdriet dat zij te verwerken krijgen, moeten ze dus ook nog eens flink wat geld ophoesten. En als dat geld juist in een woning zit, is dat soms moeilijk te betalen.

Successierechten over kindsdeel

Over de vorderingen die kinderen hebben op hun ouders als één van beide overlijdt, (Aangeduid met kindsdeel) moet diezelfde overblijvende ouder successierechten betalen. De kinderen kunnen op dat moment hun kindsdeel nog niet opeisen, omdat de wet op dat gebied in 2003 is veranderd. Dat betekent echter ook dat zij de successierechten daarover nog niet hoeven te betalen.

Ouders erven de helft en een kindsdeel bij overlijden partner

Als ouders een erfenis achterlaten van 300.000 euro en er zijn twee kinderen dan krijgen zij ieder 50.000 euro. De ouder erft namelijk sowieso de helft en een kindsdeel.

Hoeveel erfbelasting na overlijden?

De erfbelasting die betaald moet worden is vanzelfsprekend afhankelijk van de hoogte van het bedrag. Er geldt een vrijstelling van 19.000 euro, dus over een erfenis van dat bedrag hoeven geen successierechten betaald te worden. Over het resterende bedrag moet 10 procent belasting worden betaald. Voor een kind waarvoor 50.000 euro overblijft (nadat de ouder de helft heeft gekregen en een kindsdeel) moet dus 10 procent worden betaald over 31.000 euro. Dit is 3100 euro. Zijn er twee kinderen dan moet de ouder in totaal 6200 euro betalen. Maar dat is erg lastig als het geld in bijvoorbeeld een woning zit.

Geen successierechten betalen voor kinderen: testament veranderen

Toch zijn er oplossingen voor dit probleem te vinden. Er zijn er twee:

Twee-traps-testament
In een twee-traps-testament wordt vastgelegd dat de langstlevende de enige erfgenaam is en dat de kinderen bij het eerste overlijden worden onterfd. Op grond van de tweetrapsregeling erven de kinderen dus pas van de ouder die als eerste is overleden als beide ouders zijn gestorven. De langstlevende ouder heeft een vrijstelling van 600.000 euro en in de meeste gevallen (tenzij er veel meer bezit is) hoeft er dan dus geen belasting betaald te worden. De kinderen krijgen na het overlijden van de tweede ouder vervolgens het hele bezit, maar moeten ook alle successierechten over het totaal bekostigen. Bij een totale erfenis van 300.000 euro gaat dus de helft naar ieder kind zijnde 150.000 euro. Er geldt een vrijstelling van 19.000 euro per kind, waardoor een belast bedrag overblijft van 131.000 euro. Over dit bedrag moet 10 procent erfbelasting worden betaald. Is er geen testament dan betaalt de langstlevende ouder per kind bij een erfenis van 300.000 euro een bedrag van 3100 euro. In totaal dus 6200 euro. Als de kinderen vervolgens de rest ervan moeten zij daarover ook nog eens weer erfrecht betalen. Per saldo ontloopt dat bedrag elkaar dus niet veel, maar het betekent wel dat de ouder niet voor de erfbelasting opdraait.

Aanvullend testament
Er is echter nog een manier om het erfrecht te ontwijken. Dit gebeurt dan door middel van een aanvullend testament. In dat geval moet de langstlevende ouder wel de erfbelasting per kindsdeel betalen, maar wordt vervolgens op papier een samengestelde interest van 6 procent per jaar vergoeden, die overigens niet opeisbaar is. Die rente kan behoorlijk oplopen en mag eerst van de resterende erfenis worden afgetrokken. Dit voordat er successierecht wordt geheven. Per jaar groeit die rente dus en die mag als een soort tweede vrijstelling van de resterende erfenis worden afgetrokken. Hoe langer de ene ouder nog leeft, hoe lucratiever deze regeling is.

Successierechten

Sinds 1 januari 2010 zijn partners tot 600.000 euro vrijgesteld van schenk-en erfbelasting. Voor kinderen geldt een vrijstelling van 19.000 euro per kind. Voor het resterende erfbedrag is de eerste 118.000 euro belast met 10 procent. Alles wat hoger is dan 118.000 euro is belast met 20 procent.

Sinds 1 januari 2003 is bij de wet geregeld dat de langstlevende automatisch de hele nalatenschap erft, maar wel successierechten moet betalen over de vordering die de kinderen op hun kindsdeel hebben. Per testament zijn andere oplossingen voorhanden, waar wel een notaris aan te pas moet komen. De kosten van bijvoorbeeld het veranderen van een testament variëren per notaris (uitzoeken wie de goedkoopste is, loont zeker) en liggen tussen de 200 en 600 euro.

Special over de erfenis

In de special over de erfenis is van alles te lezen over dit onderwerp. Kijk hiervoor op: De erfenis en erfgenamen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat erf ik als kind volgens het erfrecht?Wat erf ik als kind volgens het erfrecht?Wat een kind erft van een ouder of de ouders en hoe groot dit kindsdeel is, is vooral afhankelijk van de vraag of er een…
Wat is een tweetrapstestament?Eén van redenen om een testament te maken is om de te betalen erfbelasting na overlijden te verlagen. Een oplossing kan…
Langstlevende mag erfdeel van kinderen opmakenLangstlevende mag erfdeel van kinderen opmakenIn het verleden hadden kinderen de mogelijkheid om bij de langstlevende ouder hun kindsdeel op te eisen. Sinds 2003 geni…
Wat is erfbelasting?Wat is erfbelasting?Na het overlijden gaan de bezittingen van de overledene over naar één of meerdere nabestaanden. In de wet is vastgelegd…
Hebben de kinderen recht op hun deel van de erfenis?Bij overlijden gaan de eigendommen en de schulden nagelaten worden via het wettelijk erfrecht, of op basis van een testa…
Bronnen en referenties
  • www.gratisadviseurs.nl
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Hoe kun je belastingaanslag fiscus over kindsdeel ontlopen?"

Reacties

Gerard van Kuijk, 08-11-2013 13:39 #5
Hallo. Mijn vader is febr. 2011 overleden en er was sprake van een eigen huis waarde ca 400.000,- Mijn moeder bleef over tesamen met 4 kinderen. Wij hebben inmiddels ivm mijn vaders overlijden al een erfrecht aanslag gekregen over wat ik aanneem ons kinds deel. Nu is mijn moeder in november 2012 overleden en hebben wij inmiddels een aanslag gekregen over de gehele erfenis. Is het nu niet zo dat ik 2 x betaal over iets wat ik maar 1 keer krijg?
gr. Reactie infoteur, 04-12-2013
Nee je betaalt maar 1 keer over wat je aan erfenis krijgt.

Nicole, 13-04-2013 23:04 #4
Beste,

Wordt de 6% rente die de langstlevende over het kindsdeel vergoed werkelijk betaald / geïnd?

Bedankt voor de verduidelijking. Met vriendelijke groet,
Nicole

Berty Ham, 15-08-2012 15:07 #3
Als je voorlichting geeft moet dat wel juist gebeuren. Als de ouders 300.000 hebben en een van de ouders overlijdt dan is de erfenis 150.000. De over blijvende ouder en ieder kind erft dus 50.000. Zij/hij erft niet 150.000, immers bij een huwelijk zonder huwelijkse voorwaarden is het bezit van beide ouders dus 300.000 en bezit iedere ouder dus 150.000. Die 150.000 erft zij/hij dus NIET. DAT WAS AL BEZIT.

J. M. van Rooij, 12-07-2011 13:35 #2
Vader vorig jaar overleden. Na verkoop aandelen etc. bleef er ongeveer 160.000 over wat naar mijn stiefmoeder gaat als langstlevende. Ikzelf werk in België waar ik een belastingvrij inkomen geniet. Ik sta ook gewoon in Nederland ingeschreven omdat ik daar regelmatig vertoef. Ik heb nu mijn wilsrechten uitgeoefend en mijn stiefmoeder wil mijn deel uitkeren. Waar moet ik successie rechten betalen (denk in NL)? en ik er een manier om na de vrijstelling van 19.000 een zo gunstig mogelijke manier te vinden?

Inge, 27-07-2010 13:42 #1
Ik heb een vraag over het aanvullend testament. Kunt u mij iets meer vertellen over deze constructie, waar wordt bijvoorbeeld het interest percentage op gebaseerd? Is dat de wettelijke rente van wat?
Mijn vader is namelijk is 2010 overleden. Mijn moeder moet nu successierechten betalen over de erfenis van de twee kinderen. Lijkt mij dat mijn familie dan gebruik kan maken van de laatste mogelijkheid?

Infoteur: Singalees
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingen
Reacties: 5
Schrijf mee!