InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Bezwaar maken tegen onroerendzaakbelasting

Bezwaar maken tegen onroerendzaakbelasting

Bezwaar maken tegen onroerendzaakbelasting Belasting betalen vindt bijna niemand echt leuk. Toch krijgen de meeste mensen jaarlijks flink wat enveloppen op de deurmat. Eén daarvan is die van de onroerendzaakbelasting ook wel ozb genoemd. De basis daarvan wordt gevormd door de waarde van woning of pand. Maar wat als iemand denkt dat die waarde veel te hoog is ingeschat kan er bezwaar worden gemaakt tegen de ozb. Maar hoe maak je bezwaar tegen de aanslag ozb?

De ozb wordt opgelegd door de gemeente

De ozb of onroerendzaakbelasting is een belasting die niet door het rijk, maar door de gemeente wordt geheven van eigenaren en gebruikers van onroerende zaken. Onroerende zaken zijn zaken die zich niet kunnen roeren en dus vastzitten in de grond zoals woningen en panden.

WOZ waarde

De ozb wordt gebaseerd op de woz waarde. Dit staat voor Wet Waardering Onroerende Zaken. Daarbij wordt uitgegaan van de waarde die een woning zou hebben bij verkoop op de peildatum. Voor de aanslag van 2010 is dat 1 januari 2009.

WOZ waarde bepaalt ook heffing waterschappen en eigenwoning forfait

De WOZ-waarde van een pand of huis heeft echter nog veel meer functies. Zo is wat een huis of pand had kunnen opbrengen bij verkoop van invloed op de heffingen van het waterschap en is het bepalend voor het eigenwoning-forfait. Dit eigenwoning-forfait moet worden opgegeven voor de aanslag inkomstenbelasting. In alle gevallen geldt in ieder geval dat hoe duurder de woning is, hoe hoger de heffing ook zal zijn.

Te hoge WOZ waarde?

Als iemand denkt dat de WOZ-waarde van zijn woning te hoog is ingeschat door de gemeente, dan kan bezwaar worden gemaakt. De gemeente kijkt namelijk bijna altijd naar de verkoopprijs van zogeheten “referentiepanden”. Dit zijn woningen die op de woning van de persoon in kwestie lijken en in de buurt liggen en die rond de peildatum zijn verkocht. Het kan echter zo zijn dat er grote verschillen zijn tussen die woning en de eigen woning. Dat kan zijn:
  1. Heel andere ligging
  2. Hoog andere staat van onderhoud
  3. Heel ander oppervlakte

Bezwaar maken tegen ozb en WOZ

In dat geval kan iemand bezwaar maken tegen de aanslag en de waardebepaling. Dit kan door binnen zes weken een brief te sturen naar de gemeente waarin staat dat de aanslag niet wordt geaccepteerd. Dit bezwaar kan dan ook nog worden toegelicht. Op de aanslag staat overigens hoe dit bezwaar moet worden ingediend.

WOZ-adviseur in de arm nemen

Toch blijven de meeste mensen maar gewoon leken op dit gebied en kan het soms goed zijn om een professional in de arm te nemen. Er zijn inmiddels flink wat adviseurs die voor particulieren bezwaar maken tegen de WOZ-waarde. In sommige gevallen gebeurt dat zelfs gratis.

Kostenvergoeding op basis van proceskosten bestuursrecht

Als een adviseur namens een privé persoon succesvol bezwaar maakt tegen de WOZ-waarde heeft de privé-persoon recht op een onkostenvergoeding op basis van het besluit proceskosten bestuursrecht. Sommige WOZ-specialisten accepteren dat bedrag als hun honorarium. Een particulier die zelf bezwaar maakt tegen de hoogte van de WOZ waarde en dat succesvol doet, heeft overigens geen recht op deze onkostenvergoeding.

Kostenvergoeding WOZ-waarde

  1. Sinds oktober is de kostenvergoeding voor een WOZ-bezwaar dat wordt gehonoreerd gestegen van 161 naar 218 euro.
  2. Bij een beroep, hoger beroep of cassatie, dat wordt gehonoreerd is het tarief omhoog gegaan van 322 naar 437 euro.

Goede resultaten bij de meeste WOZ adviseurs

De meeste WOZ adviseurs behalen goede resultaten als zij een bezwaar indienen. Zien zij geen brood in de opdracht dan wordt hij vaak ook niet aangenomen en dan kan er vanuit gegaan worden dat de waardebepaling goed is verlopen. Particulieren moeten wel altijd kritisch zijn over onder welke voorwaarden zij in zee gaan met een adviseur en wat de kosten zijn die daarvoor betaald moeten worden. Niet alle WOZ adviseurs werken namelijk voor de kostenvergoeding of een kostenvergoeding en een percentage van het behaalde belastingvoordeel. Wie bovendien verliest moet niet alleen het oorspronkelijk opgelegde bedrag betalen, maar ook nog eens de rekening van de adviseur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bestuursrecht is het schild van de burgers tegen de overheidHet administratief recht, beter bekend als het bestuursrecht, is het rechtsgebied dat de burger bescherming biedt tegen…
Kosten van een gerechtelijke procedureKosten van een gerechtelijke procedureEen rechtzoekende kan bij het voeren van een gerechtelijke procedure te maken krijgen met diverse soorten kosten. Kosten…
Procedure ontslag ambtenaarDe ontslagprocedure in het ambtenarenrecht is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht. Een ambtenaar is eenzijdig aan…
Jurisprudentie WOZ: WOZ kan niet hoger worden na bezwaarJaarlijks stelt de gemeente de WOZ-waarde van woningen vast. Veel huiseigenaren tekenen daartegen bezwaar aan met als do…
Bezwaar maken tegen de BelastingdienstBezwaar maken tegen de BelastingdienstBent u het oneens met een belastingaanslag of fiscale boete van de Belastingdienst? U kunt dan in 2019 en 2020 bezwaar m…
Bronnen en referenties
  • WOZ Consultants
  • Leeuwarder Courant
  • Gemeentepagina Lemsterland

Reageer op het artikel "Bezwaar maken tegen onroerendzaakbelasting"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingen
Schrijf mee!