InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat is (aanvullende) alleenstaande ouderkorting?

Wat is (aanvullende) alleenstaande ouderkorting?

Wat is (aanvullende) alleenstaande ouderkorting? Een ouder die kinderen tot 27 jaar alleen alleen opvoedt, heeft onder voorwaarden recht op een alleenstaande ouderkorting. Dit is een korting op de belastingheffing en premies volksverzekering. Een alleenstaande ouder heeft recht op een korting op de belastingheffing van 902 euro voor 2009 en 945 euro voor het belastingjaar 2010. Ook 65 plussers kunnen hier recht op hebben. Voor hen gelden echter andere, lagere bedragen. Voor 2009 was dat 421 euro en voor 2010 bedraagt de korting ook 421 euro.

Onder welke voorwaarden hebt u recht op deze korting?

Een eerste vereiste is dat u meer dan zes maanden in het betreffende jaar geen fiscale partner hebt gehad. Iemand die na 1 juli in het belastingjaar alleenstaande (geen fiscale partner) is geworden, heeft voor dat jaar geen recht op de alleenstaande ouderkorting. Een tweede vereiste is dat u geen gezamenlijke huishouding met anderen voert, anders dan de kinderen die per 31 december van dat belastingjaar nog geen 27 jaar oud zijn. U moet ook een kind voor minimaal 400 euro (408 euro voor 2010) in het kwartaal onderhouden of u ontvangt kinderbijslag voor dat betreffende kind. Als laatste vereiste geldt dat het kind op uw adres staat ingeschreven.

Aanvullende alleenstaande ouderkorting

Naast de alleenstaande ouderkorting bestaat er ook nog de aanvullende alleenstaande ouderkorting. Voor deze extra korting gelden ook weer aanvullende voorwaarden. Een eerste vereiste is uiteraard dat u recht hebt op de alleenstaande ouderkorting. Een tweede vereiste is dat u betaald werk moet verrichten. Er moet daarnaast minimaal gedurende zes maanden van het belastingjaar een kind bij u hebben gewoond die per 31 december van dat jaar jonger was dan 16 jaar. Ook hier geldt weer dat het kind moet zijn ingeschreven op uw adres. Deze aanvulling is dus eigenlijk bedoeld voor de werkende alleenstaande met een jonger kind.

Hoe hoog is de aanvullende ouderkorting?

Naast het bedrag uit de alleenstaande ouderkorting, heeft u ook nog recht op een korting van 4,3 procent van uw inkomsten uit tegenwoordige arbeid. Dit bedrag bedraagt maximaal 1.484 euro (2010). Voor 65 plussers gelden weer andere bedragen, namelijk 2,003 procent van de inkomsten uit tegenwoordige arbeid, met een maximum van 692 euro.

Hoe vraagt u de kortingen aan?

Deze kortingen moet u aanvragen bij de Belastingdienst. Voor beide alleenstaande ouderkortingen vindt verrekening plaats via de voorlopige aangifte of via de belastingaangifte over het jaar zelf. U ontvangt niet een toeslag, zoals dat het geval is bij de zorgtoeslag . De korting valt namelijk onder de heffingskortingen die via de belastingaangifte worden verrekend.

Kunnen gescheiden ouders beide profiteren van deze regeling?

Nee, de voorwaarde zijn zo gesteld dat dit niet mogelijk is. Het is namelijk niet mogelijk dat het kind op beide adressen staat ingeschreven.

Hoe werkt een heffingskorting?

Een heffingskorting is een bedrag dat in mindering wordt gebracht op de belastingheffing. Eerst wordt het bedrag berekend dat u verschuldigd bent aan belasting, vervolgens wordt de korting hierover berekend. Het is echter niet mogelijk om een heffingskorting uitbetaald te krijgen indien de korting groter is dan de verschuldigde belasting.

Zie ook:
Voorlopige teruggaaf, de meest gestelde vragen
Kind naar een gastouder of een kinderdagverblijf?
Gerelateerde artikelen
Alleenstaande ouderkorting 2012Alleenstaande ouderkorting 2012In 2012 zijn de alleenstaande ouderkorting en de aanvullende alleenstaande ouderkorting samengevoegd tot een heffingskor…
Alleenstaande ouderkorting 2013Alleenstaande ouderkorting 2013De alleenstaande ouderkorting 2013 bestaat uit twee delen, een vast bedrag en een bedrag dat afhankelijk is van uw arbei…
Tarieven en bedragen inkomstenbelasting 2008Tarieven en bedragen inkomstenbelasting 2008Ook in 2008 zullen de tarieven en bedragen voor de belastingheffing worden aangepast. Hieronder treft u de tabellen die…
Krijgt u belasting terug? Heffingskortingen 2011Bij deze het definitieve overzicht van de heffingskortingen in 2011. Wat zijn heffingskortingen? Een heffingskorting is…
Alleenstaande ouder, waar heb je recht op?Alleenstaande ouder, waar heb je recht op?Als alleenstaande ouder kun je recht hebben op verschillende heffingskortingen vanuit de belastingdienst.
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Wat is (aanvullende) alleenstaande ouderkorting?"

Reacties

Mina, 28-03-2013 21:38 #8
Mijn echtgenoot zit in het buitenland in detentie. Ik heb een partime baan en heb 3 kinderen een van 17.5, 11 en 10 jaar heb ik ook recht op eenoudertoeslag en alleenstaandekorting

J. Hamstra, 21-02-2013 15:17 #7
Sinds januari 2011 leven mijn vrouw en ik fiscaal gescheiden. We hebben een co ouderschap zodat de kinderen om de week een week bij mij zijn. Nu is mij verteld dat ik hiervoor een vergoeding kan krijgen. Klopt dit? Ik krijg nu helemaal niets.

Massee, 01-11-2012 14:03 #6
Beste lezer,
kan het zijn dat mijn eenouderkorting/toeslag over het jaar 2012 nog verrekend wordt met een belasting aanslag 2003? Waarom heb ik daar dan nog nooit iets van vernomen?

Felicia, 18-09-2012 17:49 #5
Ik ben 24 jaar en ben alleenstaande moeder van een zoon van 3 jaar, ik ben studerende krijg ik ook alleenstaande ouderkorting en hoe vraag ik dat aan? Aangezien het niet lukt via de site mijntoeslagen.nl

alvast bedankt!

Moeder, 18-06-2012 17:14 #4
Ik heb een zoon van 20 jaar die studeertů heb ik dan recht op een aanvullende ouderkorting? Ik ben alleenstaand en zit nu in de ww

Immie, 12-03-2012 10:13 #3
Ik heb 2 dochters van 19 jaar en ben alleenstaand. Ik heb jarenlang de alleenstaande ouderkorting ontvangen maar sinds dit jaar januari krijg ik die 77 euro ineens niet meer. Ze zeggen dat de leeftijd van 27 jaar naar 18 jaar is teruggeschroefd. Klopt dit allemaal omdat ik op verschillende sites nog gewoon 27 jaar ziet staan, dus zou ik toch nog in aanmerking moeten komen? Reactie infoteur, 12-03-2012
Immie, helaas voor jou klopt dat. In de regeling is nu vastgelegd dat het om kinderen gaat tot maximaal 18 jaar.

Melanie, 27-07-2011 20:47 #2
Een alleenstaande moeder deelt haar hypotheek met iemand anders. Ze zijn fiscaal partner maar wonen niet op hetzelfde adres. De moeder met kinderen staat alleen ingeschreven op het huis waar de hypotheek op staat. Heeft de moeder recht op alleenstaande ouderkorting terwijl er wel een fiscaal partner is?

Rob, 18-02-2011 22:44 #1
Echtpaar is duurzaam gescheiden met kind. In 2010 heeft één van de partners recht op alleenstaande oudertoeslag en aanvullende. Omdat de scheiding niet is aangevraagd, heeft zij in 2011 nog recht op deze toeslagen nu ze als fiscale partners worden aangemerkt?

Infoteur: Esmee
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 8
Schrijf mee!