InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting betalen voor muzikanten en artiesten: wel of niet?

Belasting betalen voor muzikanten en artiesten: wel of niet?

Belasting betalen voor muzikanten en artiesten: wel of niet? Wanneer je optreedt als muzikant of artiest en je ontvangt daarvoor een vergoeding, moet je belasting betalen. De gage kun je het best opgeven aan de belasting door middel van een gageverklaring. Daarop kun je voor elk lid van je band of gezelschap invullen hoeveel die persoon verdient heeft. In 2014 en 2015 kun je daarvan €163 per persoon opvoeren als onkostenvergoeding. Wanneer je het serieuzer aan gaat pakken kun je ook nog kiezen voor een VAR, waarmee je zelf rekeningen kunt uitschrijven.

Optreden als muzikant of artiest en belasting betalen

Wie een optreden verzorgt voor publiek en daar een vergoeding voor ontvangt, valt voor de belastingdienst automatisch in de artiestenregeling. Als je als amateur optreedt ben je voor de fiscus direct een professionele podiumkunstenaar; ook als je dat maar voor een paar tientjes doet. Het maakt daarbij niet uit of je (amateur) muzikant, cabaretier, acteur, dirigent of circusartiest bent.

Zoektocht naar de belastingregeling voor artiesten

Wanneer je gaat zoeken op internet hoe dit precies in elkaar zit , kom je er vaak niet uit. Op de site van de belastingdienst kom je tegenstrijdige berichten tegen en als je op forums gaat kijken naar ervaringen en adviezen van mede-artiesten, zie je helemaal door de bomen het bos niet meer.

Wanneer het om een paar kleine bedragen gaat, kun je er natuurlijk voor kiezen om zwart betaald te worden, zodat je met de belasting niets te maken hebt. Maar officieel mag dat niet. Je bent namelijk verplicht om al je inkomsten op te geven, ook als die voortkomen uit een hobby. Wanneer je belastingdienst erachter komt dat je je gage hebt verkregen zonder dit op te geven, kun je behoorlijke boetes riskeren. Daar komt bij dat een opdrachtgever, zeker als de gage wat hoger ligt, om een rekening zal gaan vragen. Het is dus verstandig om je wel te verdiepen in de belastingregeling voor artiesten.

Spelen met een band of gezelschap en belasting betalen

Veelal treden artiesten op in kleine of grotere gezelschappen: een band, een amateur cabaretgezelschap, of een toneelvereniging. Veelal beginnen deze groepen artiesten met hun activiteiten als hobby, hoewel sommigen al vanaf het begin de ambitie hebben om het nationaal of internationaal te gaan maken. Vaak gebeurt het dan deze gezelschappen op den duur wat geld gaan verdienen met hun hobby: een band krijgt €150 van het café waar ze optreden, een cabaret- of toneelgezelschap is zo succesvol met het verkopen van kaartjes, dat ze uit de kosten komen en er een leuk bedrag overblijft om onder de artiesten te verdelen.

Een grote fout die veel gemaakt wordt, wanneer deze verdiensten aan de belasting worden opgegeven is dat het inkomen wordt toegeschreven aan de groep mensen. Dit kan echter niet, omdat de band of het gezelschap in fiscaal opzicht helemaal niet bestaat. Elk lid van de groep moet dus apart betaald worden en elk individu moet dat inkomen opgeven bij de belastingdienst.

Een gageverklaring en spelen tegen een onkostenvergoeding

Wanneer je ergens optreedt, kun je de betaling het beste afhandelen door een gageverklaring in te vullen. Deze kun je downloaden op de site van de belastingdienst. Op de gageverklaring vul je je persoonlijke gegevens in en die van de andere leden van je band of gezelschap.

Over dit inkomen moet je dus belasting betalen, maar door een gageverklaring te gebruiken mag je in 2014 en 2015 €163 per persoon (tot 2008 was dit €136) belastingvrij verdienen, omdat dit gezien wordt als een onkostenvergoeding. Deze onkosten moet je wel officieel kunnen aantonen. Bewaar daarom alle bonnetjes die iets te maken hebben met je artiest-zijn en je optredens: bonnetjes van het tanken, aanschaf van instrumenten of toneelkleding, decor, etc. Wanneer je op jaarbasis niet al te veel verdiend met je hobby, is de kans overigens niet erg groot dat de belastingdienst komt controleren. Voor de zekerheid is het echter goed om de administratie enigszins nauwkeurig bij te houden.

Over het inkomen dat niet tot de onkosten behoord, moeten sociale premies en loonbelasting worden afgedragen. De opdrachtgever is hier verantwoordelijk voor.

Meer optreden, meer verdienen, meer belasting betalen

€163 per optreden belastingvrij is natuurlijk hartstikke mooi, maar helaas kun je niet onbeperkt onkosten blijven opvoeren. De kosten moeten namelijk wel aantoonbaar zijn (er zit voor de artiest echter geen maximum aan het aantal gageverklaringen dat per maand of per jaar gebruikt mag worden).

Wanneer je van mening bent dat je meer onkosten hebt gemaakt dan deze €163 per optreden, dan kun je een kostenvergoedingsbeschikking aanvragen bij de belastingdienst. Daarmee kun je in aanmerking komen voor een groter belastingvrij bedrag.

Als de hobby nog serieuzer wordt en de optreden binnen beginnen te stromen, dan kan het verstandig zijn om een VAR aan te vragen: Verklaring Arbeidsrelatie. Wanneer je die hebt kun je namelijk facturen uitschrijven waarover de opdrachtgever geen premies en belastingen hoeft te betalen. Jij moet je inkomsten dan opgeven als 'winst uit onderneming'. Ook wanneer je werkt met een VAR, kun je een veelheid aan onkosten opgeven die aftrekbaar zijn van de belasting.

Voor de meeste hobbyisten zal een gageverklaring echter voldoende zijn. Daarmee kun je de officiële weg bewandelen en heb je dus geen last van zwart geld, maar hoef je ook geen bakken met geld naar de belasting te brengen.
© 2009 - 2014 Brempie, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe zit het met muziekrechten?Hoe zit het met muziekrechten?Een cd is een productie van een artiest of band waarop hij, zij of hun, hun gemaakte nummers aan het grote publiek laten…
Belasting over spaargeld in 2015Belasting over spaargeld in 2015Belasting over spaargeld, ook wel vermogensbelasting of vermogensrendementsheffing genoemd, wordt door veel mensen gezie…
De artiestenregelingAls u een evenement organiseert waarbij artiesten optreden, kunt u als inhoudingsplichtige worden aangemerkt. Dit kan da…
Belasting spaargeld 2015 verlagen?Belasting spaargeld 2015 verlagen?U betaalt te veel belasting op uw spaargeld in 2014 en 2015? Met welke aftrekbare leningen kunt u de belasting op uw ver…
Belasting en thuiswerkHoe zit het met de belasting als je vanuit huis werkt? Waar moet je als thuiswerker rekening mee houden? Lees hier hoe h…
Bronnen en referenties
  • 'Fiscaal akkoord: Artiestenregeling belastingdienst maakt van muzikale hobby een beroep' Telegraaf 9 oktober 2009
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Belasting betalen voor muzikanten en artiesten: wel of niet?"

Reacties

Renzo, 11-02-2014 11:19 #8
Beste Brempie,
Onze band gaat veel optreden, cd-opnemen en t-shirts en cd's verkopen. Er gaat dus nogal wat veranderen. Ik denk dat we dit het beste kunnen gaan doen vauit een VOF. Ik kan dan toch helemaal niets meer met de Artiestenregeling? Volgens mij moeten wij het belastbaar inkomen bepalen via "omzet-minus-kosten" en gaan factureren met BTW… eens?
Ik heb een BV overwogen, maar het fiscale voordeel lijkt vooralsnog te laag. Ben het overigens met de eerdere reactie van Maarten eens > veel muzikanten gaan er zomaar vanuit dat de € 163 belastingvrij ontvagen mag worden. Formeel is dit echter onjuist (en verwarrend). Voor je aangifte IB dien je alle optredens bij elkaar op te tellen en dan je werkelijke kosten af te trekken… Wél bedankt voor alle info die je verstrekt. Helpt om de juiste keuzes te maken! Dank alvast Reactie infoteur, 12-02-2014
Beste Renzo,

Als je het wat groter gaat aanpakken, heb je inderdaad niets meer aan de Artiestenregeling. Ik denk dat een VOF dan de beste optie is, zoals je zelf voorstelt.

Wat je zegt over werkelijke kosten klopt, maar de belastingdienst is hier in de communicatie zelf niet erg duidelijk in.

Vriendelijke groet,

Brempie

Tjeu, 27-01-2014 09:05 #7
Hallo Ik heb een aantal vragen:
1. Onze groep bestaat uit 6 personen. Kunnen we dan max 6 x 163euro=978 per optreden met de gageverklaring ontvangen?
2. Als ik de gageverklaring heb getekend en het geld is ontvangen. De kopie neem ik mee naar huis en stop deze bij de administratie. Moet ik er dan verder nog iets mee doen?

Alvast bedankt voor uw reactie Reactie infoteur, 27-01-2014
Beste Tjeu,

Met de gageverklaring kun je inderdaad €978 per optreden voor 6 personen ontvangen. Meer kan ook, maar dan moet er belasting over betaald worden. Daarnaast moeten er ook daadwerkelijk €978 aan kosten gemaakt worden (reiskosten, afschrijving instrumenten, huur oefenruimte, etc.). Mocht de belastingdienst daarnaar vragen, dan moet je deze met bonnetjes kunnen aantonen.

De gageverklaring is officieel voor de opdrachtgever. Het is wel verstandig om hier altijd een kopie van te maken voor de eigen administratie. Nogmaals, alleen met een gageverklaring heb je nog niet aangetoond dat het om kosten gaat; daarvoor is ook een administratie van bonnetjes nodig.

Succes met je optredens!
Groet,

Brempie

Floor, 08-11-2013 23:33 #6
Ik treed circa 20 keer per jaar op als artiest en ontvang € 120,- per keer met behulp van een gageverklaring.
In totaal dus circa € 2400,-. Moet ik deze bij het opgeven van mijn inkomstenbelasting dus opgeven? En/of moet ik aantonen dat ik voor dat bedrag onkosten heb gemaakt (bonnetjes van aanschaf apparatuur, reiskosten, etc.) om te voorkomen dat ik er loonbelasting over moet betalen?

Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 10-11-2013
Beste Floor,

Deze inkomsten moet je opgeven voor de inkomstenbelasting, als omzet. De onkosten die je daarbij hebt gemaakt kun je hierop in mindering te brengen om je winst te berekenen. Van deze onkosten moet je bonnetjes bewaren, en administratie bijhouden van bijvoorbeeld reiskosten. Als alle €2400 kosten zijn, betaal je uiteindelijk geen belasting.

Succes!
Vriendelijke groet,

Brempie

Maarten, 28-02-2013 13:34 #5
Hallo,
Volgens mij is de informatie die uw website verstrekt onjuist. U doet voorkomen alsof je onder een vergoeding van 163 euro zonder belasting als artiest mag bijverdienen. Dit is niet waar. Je opdrachtgever moet boven 163 euro loonbelasting gaan betalen. De artiest betaalt over zijn totale bedrag belasting. Tenzij er aftrekposten zijn. Dus ook bedragen onder de 163 euro zijn gewoon belastingplichtig. Ben benieuwd naar uw reactie! Reactie infoteur, 28-02-2013
Beste Maaten,

Je hebt helemaal gelijk, maar in het artikel staat dan ook vermeld dat deze 163 euro belastingvrij kán zijn, maar dat je dit officieel wel moet kunnen aantonen. Bij een klein aantal optredens per jaar zal dit niet zo moeilijk zijn (kosten voor vervoer, oefenruimte, afschrijving instrumenten en apparatuur) en zal de belastingdienst ook niet direct om bewijs komen vragen. Bij een groter aantal optredens is het belangrijk om een goede administratie aan te leggen, en moet je er rekening mee houden, dat je ook over het bedrag onder de 163 euro (gedeeltelijk) belasting moet betalen.

Misschien staat dit nu niet duidelijk genoeg in het artikel. Dank voor je reactie!

Vriendelijke groet,

Brempie

Erik, 15-10-2012 20:03 #4
Is die 163 euro de KVR regeling? Gelden deze kosten per optreden of kan je het per jaar opvoeren tot het totaal aantal kosten wat je hebt gemaakt? Neem als voorbeeld een instrument gekocht a 1630 euro en dat zijn mijn totale kosten. Dan kan ik 10 keer 163 belastingvrij krijgen? Reactie infoteur, 17-10-2012
Beste Erik,

Dit is inderdaad de Kleine Vergoedingsregeling. Deze onkosten gelden per persoon per dag. Er is in principe geen maximum aan het aantal keer per maand of per jaar dat je dit mag toepassen. Wel moeten er werkelijke kosten tegenover staan. Wanneer je 10 keer in een jaar gebruik maakt van deze regeling en de maximale vergoeding belastingvrij opstrijkt, zou de belastingdienst om bewijs van kosten kunnen vragen.

Groet,

Brempie

Adriana, 23-08-2012 10:08 #3
Hoeveel % moet ik optellen bij het bedrag dat we normaal gesproken vragen voor een optreden? Daarmee bedoel ik dus het percentage dat we moeten afdragen aan de belasting, zodat we uiteindelijk het gewoonlijke bedrag overhouden. Reactie infoteur, 23-08-2012
Beste Adriana,

Zoals het artikel al aangeeft kun je tot €163 per optreden verdienen met een gageverklaring. Hierover hoeft geen belasting betaald te worden. Als je voor meer geld speelt, is het afhankelijk van je persoonlijke situatie hoeveel je moet afdragen; dit kan ook verschillen per bandlid. Je zult inkomstenbelasting moeten betalen (33, 42 of 52%), evenals een bijdrage zorgverzekeringswet (7%); ook kan het zijn dat je BTW (19%) verschuldigd bent over de gage.

Als je voor grotere bedragen gaat spelen heb je in ieder geval een VAR-verklaring en BTW-nummer nodig. In dat geval is het verstandig om contact op te nemen met de belastingdienst. Er is namelijk erg veel onduidelijkheid over belasting betalen voor muzikanten en andere artiesten. Je kunt er ook voor kiezen om je optredens via bijvoorbeeld een artiestenbureau te regelen en te verlonen.

Eric, 08-10-2011 13:57 #2
We hebben een bandje met hobbymuzikanten. De plaatselijke voetbalvereniging heeft een openbarefeestavond en vraagt ons te komen optreden. Er komen entreekaartjes voor de verkoop. Uiteraard vraagt men van ons een rekening waarop wij onze gage vermelden. Moeten wij hierop ook 19% BTW vermelden? Deze vragen en vervolgens aan de belasting betalen?

Kevin, 26-07-2011 14:37 #1
Ik heb gehoord dat als je een artiest boekt die boven een gage van € 1.000,- zit je bij je entree tickets per ticket die je verkoopt 7% belasting moet afdragen. Kunt u mij hier wat meer duidelijkheid over geven? Reactie infoteur, 27-07-2011
Over entreetickets moet BTW betaald worden. Sinds 1 juli 2011 is dit geen 6% meer, maar 19%. Als het om kleine bedragen kun je overwegen dit niet aan te geven, maar officieel moet je alles opgeven. Er is bij mij niet bekend dat hier een ondergrens voor is. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de belastingdienst (de ervaring leert dat dit soort specifieke informatie op hun website niet te vinden is).

Infoteur: Brempie
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 8
Schrijf mee!