InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting betalen voor muzikanten en artiesten: wel of niet?

Belasting betalen voor muzikanten en artiesten: wel of niet?

Belasting betalen voor muzikanten en artiesten: wel of niet? Wanneer je optreedt als muzikant of artiest en je ontvangt daarvoor een vergoeding, moet je belasting betalen. De gage kun je het best opgeven aan de belasting door middel van een gageverklaring. Daarop kun je voor elk lid van je band of gezelschap invullen hoeveel die persoon verdient heeft. In 2014 en 2015 kun je daarvan €163 per persoon opvoeren als onkostenvergoeding. Wanneer je het serieuzer aan gaat pakken kun je ook nog kiezen voor een VAR, waarmee je zelf rekeningen kunt uitschrijven.

Optreden als muzikant of artiest en belasting betalen

Wie een optreden verzorgt voor publiek en daar een vergoeding voor ontvangt, valt voor de belastingdienst automatisch in de artiestenregeling. Als je als amateur optreedt ben je voor de fiscus direct een professionele podiumkunstenaar; ook als je dat maar voor een paar tientjes doet. Het maakt daarbij niet uit of je (amateur) muzikant, cabaretier, acteur, dirigent of circusartiest bent.

Zoektocht naar de belastingregeling voor artiesten

Wanneer je gaat zoeken op internet hoe dit precies in elkaar zit , kom je er vaak niet uit. Op de site van de belastingdienst kom je tegenstrijdige berichten tegen en als je op forums gaat kijken naar ervaringen en adviezen van mede-artiesten, zie je helemaal door de bomen het bos niet meer.

Wanneer het om een paar kleine bedragen gaat, kun je er natuurlijk voor kiezen om zwart betaald te worden, zodat je met de belasting niets te maken hebt. Maar officieel mag dat niet. Je bent namelijk verplicht om al je inkomsten op te geven, ook als die voortkomen uit een hobby. Wanneer je belastingdienst erachter komt dat je je gage hebt verkregen zonder dit op te geven, kun je behoorlijke boetes riskeren. Daar komt bij dat een opdrachtgever, zeker als de gage wat hoger ligt, om een rekening zal gaan vragen. Het is dus verstandig om je wel te verdiepen in de belastingregeling voor artiesten.

Spelen met een band of gezelschap en belasting betalen

Veelal treden artiesten op in kleine of grotere gezelschappen: een band, een amateur cabaretgezelschap, of een toneelvereniging. Veelal beginnen deze groepen artiesten met hun activiteiten als hobby, hoewel sommigen al vanaf het begin de ambitie hebben om het nationaal of internationaal te gaan maken. Vaak gebeurt het dan deze gezelschappen op den duur wat geld gaan verdienen met hun hobby: een band krijgt €150 van het café waar ze optreden, een cabaret- of toneelgezelschap is zo succesvol met het verkopen van kaartjes, dat ze uit de kosten komen en er een leuk bedrag overblijft om onder de artiesten te verdelen.

Een grote fout die veel gemaakt wordt, wanneer deze verdiensten aan de belasting worden opgegeven is dat het inkomen wordt toegeschreven aan de groep mensen. Dit kan echter niet, omdat de band of het gezelschap in fiscaal opzicht helemaal niet bestaat. Elk lid van de groep moet dus apart betaald worden en elk individu moet dat inkomen opgeven bij de belastingdienst.

Een gageverklaring en spelen tegen een onkostenvergoeding

Wanneer je ergens optreedt, kun je de betaling het beste afhandelen door een gageverklaring in te vullen. Deze kun je downloaden op de site van de belastingdienst. Op de gageverklaring vul je je persoonlijke gegevens in en die van de andere leden van je band of gezelschap.

Over dit inkomen moet je dus belasting betalen, maar door een gageverklaring te gebruiken mag je in 2014 en 2015 €163 per persoon (tot 2008 was dit €136) belastingvrij verdienen, omdat dit gezien wordt als een onkostenvergoeding. Deze onkosten moet je wel officieel kunnen aantonen. Bewaar daarom alle bonnetjes die iets te maken hebben met je artiest-zijn en je optredens: bonnetjes van het tanken, aanschaf van instrumenten of toneelkleding, decor, etc. Wanneer je op jaarbasis niet al te veel verdiend met je hobby, is de kans overigens niet erg groot dat de belastingdienst komt controleren. Voor de zekerheid is het echter goed om de administratie enigszins nauwkeurig bij te houden.

Over het inkomen dat niet tot de onkosten behoord, moeten sociale premies en loonbelasting worden afgedragen. De opdrachtgever is hier verantwoordelijk voor.

Meer optreden, meer verdienen, meer belasting betalen

€163 per optreden belastingvrij is natuurlijk hartstikke mooi, maar helaas kun je niet onbeperkt onkosten blijven opvoeren. De kosten moeten namelijk wel aantoonbaar zijn (er zit voor de artiest echter geen maximum aan het aantal gageverklaringen dat per maand of per jaar gebruikt mag worden).

Wanneer je van mening bent dat je meer onkosten hebt gemaakt dan deze €163 per optreden, dan kun je een kostenvergoedingsbeschikking aanvragen bij de belastingdienst. Daarmee kun je in aanmerking komen voor een groter belastingvrij bedrag.

Als de hobby nog serieuzer wordt en de optreden binnen beginnen te stromen, dan kan het verstandig zijn om een VAR aan te vragen: Verklaring Arbeidsrelatie. Wanneer je die hebt kun je namelijk facturen uitschrijven waarover de opdrachtgever geen premies en belastingen hoeft te betalen. Jij moet je inkomsten dan opgeven als 'winst uit onderneming'. Ook wanneer je werkt met een VAR, kun je een veelheid aan onkosten opgeven die aftrekbaar zijn van de belasting.

Voor de meeste hobbyisten zal een gageverklaring echter voldoende zijn. Daarmee kun je de officiële weg bewandelen en heb je dus geen last van zwart geld, maar hoef je ook geen bakken met geld naar de belasting te brengen.
© 2009 - 2016 Brempie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belastingrente 2015 en 2014: wat is het en hoeveel is het?Belastingrente 2015 en 2014: wat is het en hoeveel is het?Wanneer je je belastingaangifte in 2015 invult krijg je aan het einde een indicatie van hoeveel belasting je terugkrijgt…
Hoe zit het met muziekrechten?Hoe zit het met muziekrechten?Een cd is een productie van een artiest of band waarop hij, zij of hun, hun gemaakte nummers aan het grote publiek laten…
De artiestenregelingAls u een evenement organiseert waarbij artiesten optreden, kunt u als inhoudingsplichtige worden aangemerkt. Dit kan da…
Betalingsproblemen belasting, kwijtschelden belastingschuldBetalingsproblemen belasting, kwijtschelden belastingschuldAls u een belastingaanslag niet betaalt, kan dit verregaande gevolgen hebben. De Belastingdienst zal invorderingsmaatreg…
Bronnen en referenties
  • 'Fiscaal akkoord: Artiestenregeling belastingdienst maakt van muzikale hobby een beroep' Telegraaf 9 oktober 2009
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Belasting betalen voor muzikanten en artiesten: wel of niet?"

Reacties

Eli, 25-04-2016 10:07 #22
Misschien weet je dit: Ik kon vroeger altijd bij 'overige inkomsten' op de aangifte een bedrag voor te verrekenende loonheffing invullen, maar nu (over 2015) niet meer, wat doe ik fout? Ik laat mij verlonen via een verloningsbedrijf, ik ben 'fictief ondernemer'.
Hartelijke groet,
Eli Reactie infoteur, 25-04-2016
Beste Eli,

Dank voor je bericht. Voor zover ik weet bestaat de post 'overige inkomsten' nog steeds, en kun je deze net zo gebruiken als je altijd hebt gedaan. Als je er niet uit komt raad ik je aan om met de belastingdienst te bellen. Die kunnen je in dit geval beter helpen dan ik.

Succes!
Vriendelijke groet,

Brempie

Vrind, 15-04-2016 13:51 #21
Wij zijn een amateur muziekvereniging en niet belasting plichtig. Waarom moeten wij als vereniging bij sommige optredens een gage verklaring inleveren? Reactie infoteur, 18-04-2016
Beste Chris,

Voor zover ik weet hoeven jullie als niet-belastingplichtige muziekvereniging geen gageverklaring in te vullen. Het kan zijn dat de opdrachtgever dit wel van jullie vraagt, om veilig te stellen dat hij geen loonbelasting voor jullie hoeft af te dragen. Als het geld echter naar de vereniging gaat (niet naar individuele personen) is dit dus niet nodig. Het levert echter geen problemen op wanneer jullie dit wel doen.

Vriendelijke groet,

Brempie

Gerben, 01-03-2016 16:21 #20
Hi, ik heb een paar vragen. Ik treed regelmatig op en lever een gageformulier in aan het eind van de avond. Maar dan heb ik dus helemaal geen kopie van de gegevens van de kroegeigenaar. Ik kan dus net zo goed later een "kopie" maken voor mijn administratie. En wat doet die eigenaar met dat gageformulier? Even een makkelijk voorbeeld: ik treed bv 12 x per jaar op en heb voor het gemak 100,- per optreden verdiend. Krijgt de belastingdienst dan ook info binnen van die kroegeigenaren? Wat nou als maar de helft vd eigenaren "iets doet" met die formulieren. Elk jaar vul ik dan bv. 1200 euro aan inkomsten uit ander werk in, maar ik krijg nooit een bericht van de belastingdienst dat zij bv maar gegevens van 8 optredens hebben. Is dit erg? Ik heb dus redelijk waardeloos bewijs (half ingevulde gageverklaringen dat ik ergens voor 100 heb gespeeld)

Vraag 2: Wat kun je nu concreet als onkosten opvoeren? Ik neem aan 19 cent/km naar het optreden en terug. En over de oefenruimte. de reiskosten daar naartoe? Reparatie van versterker? Wat zijn nog meer voorbeelden die in 2016 nog tellen?

Vraag 3: Stel ik vul in inkomsten: 1200, kosten 500. Betaal ik dan iets van 35% belasting over die 700 verschil?

Vraag 4: Hoe doe je het als je incidenteel meer verdiend dan 163,-? Kun je een bedrag zoals 250,- invullen op gageformulier. Nog steeds aankruizen dat je gebruik maakt van KVR tot 163? Kan dit voor een organisator/kroegeigenaar? Hoeveel geld krijg je dan mee op die avond? Wat gebeurt er als je niet KVR aankruist. Krijg je dan nog steeds 250 euro mee die avond?

Bij voorbaat dank! Reactie infoteur, 07-03-2016
Beste Gerben,

Dank je wel voor je vragen!
1. De eigenaar van een kroeg waar jij speelt kan het gageformulier gebruiken voor zijn belastingaangifte en op die manier kosten verantwoorden. Daarmee wordt bij de belastingdienst echter niet automatisch een koppeling gemaakt met jouw gegevens. Jij bent niet verantwoordelijk voor de belastingaangifte van de kroegeigenaren; wanneer jij je bijverdiensten doorgeeft als overige inkomsten doe je het helemaal goed. Ik zou je wel aanraden om een kopie van de gageformulieren te bewaren in je eigen administratie.

2. De onkosten die je aanhaalt kun je allemaal opvoeren. Kosten voor vervoer (ook voor oefenen), oefenruimte, afschrijving instrumenten en apparatuur zijn allemaal aftrekbaar.

3. Hoeveel belasting die betaalt hangt af van je totale inkomsten en aftrekposten bij je belastingaangifte. Het kan heel goed zijn dat je 35% belasting moet betalen over de €700 in jouw voorbeeld, maar als je veel inkomsten hebt kan dit ook 52% zijn. Of als je nauwelijks inkomsten hebt (of veel aftrekposten) betaal je helemaal geen belasting.

4. Met de gageverklaring is de opdrachtgever tot een bedrag van €163 gevrijwaard van loonheffingskosten. In principe kun je ook bij een bedrag hoger dan €163 p.p. gebruik maken van de gageverklaring, maar dan moet de opdrachtgever er wel op vertrouwen dat jij je inkomsten netjes opgeeft bij de belastingdienst. Als jij dat niet doet, en de belastingdienst ontdekt dit, is ook de opdrachtgever in overtreding, omdat hij geen loonheffingskosten heeft afgedragen.

Als je vaker voor grotere bedragen speelt is het verstandig om te zoeken naar een andere oplossing. Uit je verhaal maak ik op dat je in je eentje speelt. In dat geval kan je ook vrij eenvoudig als freelancer werken, waarbij je een (simpele) overeenkomst opstelt tussen de opdrachtgever en jijzelf, waarin je duidelijk maakt dat jij verantwoordelijk bent voor de betaling van belastingen. Je kunt dan nog steeds onkosten opvoeren waarover geen belasting betaald hoeft te worden.

Ik hoop dat ik je hier verder mee geholpen heb!
Vriendelijke groet,

Brempie

Gijs, 27-02-2016 16:06 #19
Hallo ik heb een vraag,
Ik ben van plan op te gaan treden samen met wat andere muzikanten. Nu is het zo dat we hier wel wat aan willen bijverdienen. Is het dan de bedoeling dat je een soort van uurloon voor jezelf opstelt wat je dan aangeeft als onkosten? Of moet je dit op een andere manier doen?

Gijs Reactie infoteur, 29-02-2016
Best Gijs,

Dank je wel voor je vraag! Voor muzikanten is het niet gebruikelijk om te werken met een uurtarief. Meestal speel je voor een totaalbedrag. Hoe hoog dat is, hangt bijvoorbeeld af van de kwaliteit van de muziek, de grootte van de band, het aantal uren dat je speelt, en natuurlijk van de bereidheid van opdrachtgevers om te betalen.

Wanneer de vergoeding onder de €163 per persoon blijft, kun je het best werken met een gageverklaring. Als je daar voldoende onkosten tegenover kunt zetten, hoef je geen belasting te betalen.

Succes!
Vriendelijke groet,

Brempie

Ronnie, 15-02-2016 14:01 #18
Hoi hoi ik heb ook vraag. Ik ben hobby DJ en ik heb een bijstandsuitkering. Nu is mij verteld dat ik recht heb op een kleine onkostenvergoeding. Ik vraag niets voor mijn optredens omdat ik het puur als hobby zie. De sociale dienst heeft mij er op geattendeerd dat ik recht heb op onkostenvergoeding maar ik heb geen idee hoe ik dat nu moet doen aangezien de sociale dienst je maar de helft verteld natuurlijk. Kunt u mij misschien een beetje op weg helpen? ik wil het liever goed doen dan problemen krijgen met de sociale dienst.

gr ronnie Reactie infoteur, 16-02-2016
Beste Ronnie,

De kleine vergoedingsregeling is de regeling die in bovenstaande artikel wordt toegelicht (werken met een gageverklaring). Als hobby DJ kun jij hier gebruik van maken, wanneer je een vergoeding ontvangt voor je optredens, en deze de kosten dekken die je maakt rondom het muziek maken. Omdat het om onkosten gaat, betaal je hierover geen belasting.

Als je geen geld vraagt voor je optredens, heb je ook niets aan de kleine vergoedingsregeling. Als je in het vervolg wel een (kleine) vergoeding wilt vragen voor je optredens, kun je dit het beste doen door middel van het invullen van aan gageverklaring.

Ik hoop dat dit duidelijkheid schept!
Vriendelijke groet,

Brempie

Tim, 27-01-2016 08:37 #17
Hallo! Simpel vraagje. We hebben een muziek vereniging van 9 personen en zo ook als vereniging ingeschreven bij de Kvk. Nu hebben we 2 keer per jaar een zelf georganiseerde feestavond in een gehuurde zaal. Hiervoor vragen we om bezoekers kaartjes te kopen om uit de kosten te komen. Dus zaalhuur, huur licht en geluid, etc.
Nu willen we de kaartverkoop via de website laten lopen en het liefst de betalingen via iDEAL laten lopen. Niemand verdient er wat aan en hopen aan het einde van de avond quitte te spelen. Zijn we voor zoiets ook btw plichtig omdat het in principe besloten feestjes zijn?

Mvg Tim Reactie infoteur, 29-01-2016
Beste Tim,

Dank je wel voor je vraag!
Amateurmuziekverenigingen vallen onder de van BTW vrijgestelde sociaal-culturele instellingen. Jullie zijn dus niet BTW-plichtig. Dat houdt in dat jullie geen BTW hoeven af te dragen, maar óók dat jullie geen BTW kunnen terugvragen die onderdeel is van de kosten die jullie maken. Hieronder 2 linkjes van belastingdienst.nl waar je dit zelf op na kunt lezen. Wil je absolute zekerheid: neem dan zelf contact op met de belastingdienst!

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb!
Vriendelijke groet,

Brempie

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/sociaal_culturele_instellingen/vrijstelling_voor_sociaal_culturele_instellingen

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/sociaal_culturele_instellingen/overzicht_vrijgestelde_sociaal_culturele_instellingen

J-P, 13-12-2015 20:44 #16
Ik ben 80-100% afgekeurd en mag rechtmatig 10 uur per week bijverdienen in loondienst, wat ik ook doe. Ik ben sinds kort toegetreden tot een band die een hoge gagevergoeding krijgt. Het lijkt erop dat ik ruim boven die 163 euro per optreden uitkom. Hoe moet ik daarmee omgaan? Moet ik dan linea recta de verdiensten incl. die 163 euro afdragen aan het UWV afdragen of geldt dat dan niet als structureel bijverdienen? Mijn aandoening is van progressieve aard maar door bijvoorbeeld te blijven musiceren blijf ik mijn handen gebruiken wat de aandoening wel remt.
Mijn medebandleden zijn ZZPer, die factureren de band voor hun kosten. De band factureert de gelegenheden waar we spelen. Ik ben de enige die niet op die manier kan werken. Suggesties? Reactie infoteur, 15-12-2015
Beste J-P,

Bedankt voor je reactie! De vraag die je stelt is vrij specialistisch. Ik kan je daarom geen compleet antwoord geven. Ik kan mij voorstellen dat het geld dat je met je band verdient, gelijk gesteld wordt aan werken in loondienst. Als je dus aan de maximale 'vrije' bijverdiensten zit, zal wat je extra verdient met muziek maken, afgedragen moeten worden aan het UWV. Hoe dit precies zit zul je moeten navragen bij het UWV.

Wel is het zo dat je onkosten niet hoeft in te leveren bij het UWV. Dus ook als je meer dan €163 ontvangt voor een optreden, kun je de eerste €163 opvoeren als onkosten. Daar moeten dan wel werkelijke kosten tegenover staan.

Succes!
Vriendelijke groet,

Brempie

Davidsongwriter (infoteur), 18-05-2015 01:21 #15
Ok dus als ik niks koop op een avond waarop ik speel en een paar tientjes verdien (bij elk café tussen de 50 en 100 op dit moment) zit ik onder de 163 euro, maar krijg niks vergoed en moet toch belasting betalen? Als je onder de paar duizend per jaar zit met je inkomen (volgens mij 6000 of 7000) hoef je geen belasting te betalen, maar moet je dan wel voor elk apart optreden belasting betalen? Dit is echt heel warrig. a.u.b help even Reactie infoteur, 18-05-2015
Beste David,

Wanneer je steeds onder de €163 blijft, zou ik werken met gageverklaringen. Als je daarnaast een administratie bijhoudt van reiskosten en bonnetjes bewaart van aanschaf van instrumenten, huur oefenruimte, etc., kun je deze vergoeding opvoeren als bemiddelingskosten en betaal je geen belasting.

Mochten de opbrengsten toch hoger zijn dan de kosten, dan moet hierover wel belasting worden betaald. Het klopt inderdaad dat je over de eerste paar 1000 euro geen of nauwelijks inkomstenbelasting hoeft te betalen (dit bedrag is afhankelijk van de vrijstellingen en aftrekposten waar je gebruik van kunt maken). Dit gaat echter wel om je totale inkomen: je moet daarvoor dus al je inkomstenbronnen optellen.

Als ik jouw verhaal zo lees, moet het met gageverklaringen lukken. Als het echt maar om €50 voor een optreden gaat, kan ik me ook voorstellen dat dit nogal eens 'zwart' gegeven wordt. Officieel mag dat natuurlijk niet, maar voor dergelijke bedragen lijkt me dit niet echt een probleem.

Als je wel inkomstenbelasting betaalt doe je dat aan het einde van het jaar. Dus niet per optreden.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker voor je is.
Vriendelijke groet,

Brempie

Hesta Reckers, 06-04-2015 23:48 #14
Beste Brempie,
Wij zijn een dansgroep die optredens verzorgt. Dit geld gaat naar de groep voor zaalhuur, apparatuur e.d. Wij krijgen als dansleden geen geld. Wie of wat moet er dan op dat gage formulier komen te staan? Reactie infoteur, 07-04-2015
Beste Hesta,

In jullie situatie kun je de gageverklaring gebruiken. Daarop kun je de gegevens van de dansleden (of bij een grote groep: een selectie daarvan) vermelden. Jullie betalen gezamenlijk de kosten voor zaalhuur en apparatuur (ook al worden die misschien vanaf 1 rekeningnummer betaald), dus daarmee hebben jullie een goede onderbouwing van gemaakte kosten. Als jullie hier administratie van bijhouden, zul je geen problemen krijgen met de belasting.

Ik hoop dat dit voldoende antwoord is op je vraag.
Vriendelijke groet,

Brempie

Nick, 10-02-2015 23:46 #13
Beste Brempie,

ik vroeg me af welke onkosten allemaal op te voeren zijn als zijnde onkosten? Is het aanschaffen van eten op een lange werkdag bijvoorbeeld geldig als onkosten? Of het inkopen van muzieklessen?

Met vriendelijke groet,
Nick. Reactie infoteur, 11-02-2015
Beste Nick,

Hier is de belastingdienst niet erg duidelijk over. In de lijstjes die her en der te vinden zijn komt een lunch of diner niet voor; een hotelovernachting bijvoorbeeld wel. De redenering zou weleens kunnen zijn dat je sowieso moet eten, en dat daarom deze kosten niet aftrekbaar zijn. Ook het aftrekken van de kosten van muzieklessen is discutabel. Dit zijn minder directe onkosten dan bemiddelingskosten, huur van een oefenruimte of reiskosten.

Ik ben bang dat ik je hier niet in kan adviseren, behalve dat het goed is om te kijken of je de gemaakte omzet niet met andere kosten kunt dekken. Als je zekerheid wilt hebben kun je het best contact opnemen met de belastingdienst.

Mocht je het antwoord op die manier achterhalen, dan zou je mij een groot plezier doen, dat ook hier te laten weten.

Vriendelijke groet,

Brempie

Jeffrey, 10-02-2015 15:07 #12
Je schrijft dat de vergoeding van maximaal €163,- aantoonbaar moet zijn d.m.v. bonnetjes. Vallen muziekinstrumenten die je al een jaar of 4/5 geleden aangeschaft hebt hier ook onder? Reactie infoteur, 10-02-2015
Beste Jeffrey,

De afschrijving van instrumenten kun je verdelen over verschillende jaren, dus bonnetjes van instrumenten die je 5 jaar geleden hebt gekocht kunnen gewoon deel zijn van je administratie van dit jaar.

Het is wel zo dat de belastingdienst een aantal jaren geleden paal en perk heeft gesteld aan het aftrekken van instrumenten door muzikanten. Je kunt niet onbeperkt muziekinstrumenten kopen en die (dmv een gageverklaring of op een andere manier) allemaal aftrekken van de belasting. Maar wanneer het om redelijke bedragen en vervangingstermijnen gaat is dit geen probleem.

Vriendelijke groet,

Brempie

Djayden, 30-01-2015 14:21 #11
Beste Brempie,

Ik heb een paar vraagjes wat betreft een gageverklaring.

1) Hoe zit het met de afschrijving van 2ehands aangeschafte instrumenten/apparatuur, b.v. via marktplaats, je krijgt dan nl. geen bonnetjes
2) Ik ben zonder vaste woon of verblijfplaats en treedt op als straatmuzikant en wil daarnaast wat bijverdienen met een band, hoe kan ik dit nu het beste aanpakken want de band wilt voornamelijk alleen maar wit optreden, dus dacht ik aan een gageverklaring.

Graag hoor ik van u.

Mvg. Djayden Reactie infoteur, 01-02-2015
Beste Djayden,

Wanneer je instrumenten en apparatuur koopt via marktplaats, kun je het best de advertenties printen en in je administratie stoppen. Dit is dan wel geen officieel bonnetje, maar als het niet om hele grote bedragen gaat zal de belastingdienst hier waarschijnlijk niet moeilijk over doen.

Spelen via een gageverklaring lijkt mij de beste optie als je je wit wilt laten uitbetalen, zeker wanneer je in bandverband optreedt. Als band heb je (neem ik aan) geen rechtsvorm, en kun je je dus niet als band laten uitbetalen. Met een gageverklaring maak je het jezelf en je opdrachtgevers het meest makkelijk.

Succes!
Vriendelijke groet,

Brempie

Maaike, 02-01-2015 19:28 #10
Hoe werkt dit als je als hoofd van de band de totale onkosten van alle bandleden samen op jouw rekeningnummer krijgt? Dan is dit bedrag wellicht hoger dan de €163? Kom je daarmee in de problemen, ook al heb je een gageverklaring ingevuld? Reactie infoteur, 02-01-2015
Beste Maaike,

Ik ben geen belastingdeskundige, dus weet het niet zeker. Ik denk dat dit geen probleem hoeft te zijn, zolang je hiervan maar een goede administratie bijhoudt en bij het overmaken duidelijke omschrijvingen gebruikt. Ik raad je aan om het geld voor de overige bandleden vanaf dezelfde rekening over te maken (dus niet te pinnen en contant te geven!).

Nogmaals, dit is mijn vermoeden - onder meer gebaseerd op jarenlange ervaring met gageverklaringen. Als je zekerheid wilt, zou ik je aanraden contact op te nemen met de belastingdienst.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Vriendelijke groet,

Brempie

Henk, 18-11-2014 19:04 #9
Hoi mensen,

Ik ben een jonge DJ en samen met 2 vrienden organiseer ik feesten als hobby. Nu verhuizen we met ons concept naar een nieuwe club. Deze club wil dat we zelf de artiesten die we uitnodigen gaan betalen. Daarnaast willen ze van ons een factuur om een deel van het entree geld mee uit te betalen. Dit geld hebben wij natuurlijk nodig om de artiesten te kunnen betalen, en wellicht wat van over te houden als vergoeding.

Wij zijn met een groep van 3 personen, bij elkaar zouden we dus €489 kunnen ontvangen via gage formulieren. Mogen wij van dit geld de artiesten die we hebben uitgenodigd ook betalen middels een gage formulier? Het gaat om lage bedragen.

Verder vroeg ik me af of de tijd die we kwijt zijn aan het organiseren en promoten van een evenement ook geld als onkosten om te verrekenen met de 'omzet'. Dus naast reiskosten, bonnetjes van platen, apparatuur etc.

Hoop dat de situatie en mijn twee vragen duidelijk zijn. Hulp en advies zijn zeer welkom!

Mvg,
Henk Reactie infoteur, 19-11-2014
Beste Henk,

Uren die je maakt in het kader van organiseren, promotie of andere activiteiten kun je niet opvoeren als kosten. Als onkosten gelden alleen reiskosten en zaken die je hebt aangeschaft.

Je andere vraag is helder, maar kan ik niet goed beantwoorden. Ik denk zelf dat de gageverklaringen niet bedoeld zijn voor de constructie die je voorstelt. Het is het meest handige wanneer alle artiesten zich laten betalen met een gageverklaring door de club. Als dit niet mogelijk is, raad ik je aan contact op te nemen met de belastingdienst om bij hen te vragen hoe je dit het beste kunt oplossen.

Succes!
Vriendelijke groet,

Brempie

Renzo, 11-02-2014 11:19 #8
Beste Brempie,
Onze band gaat veel optreden, cd-opnemen en t-shirts en cd's verkopen. Er gaat dus nogal wat veranderen. Ik denk dat we dit het beste kunnen gaan doen vauit een VOF. Ik kan dan toch helemaal niets meer met de Artiestenregeling? Volgens mij moeten wij het belastbaar inkomen bepalen via "omzet-minus-kosten" en gaan factureren met BTW… eens?
Ik heb een BV overwogen, maar het fiscale voordeel lijkt vooralsnog te laag. Ben het overigens met de eerdere reactie van Maarten eens > veel muzikanten gaan er zomaar vanuit dat de € 163 belastingvrij ontvagen mag worden. Formeel is dit echter onjuist (en verwarrend). Voor je aangifte IB dien je alle optredens bij elkaar op te tellen en dan je werkelijke kosten af te trekken… Wél bedankt voor alle info die je verstrekt. Helpt om de juiste keuzes te maken! Dank alvast Reactie infoteur, 12-02-2014
Beste Renzo,

Als je het wat groter gaat aanpakken, heb je inderdaad niets meer aan de Artiestenregeling. Ik denk dat een VOF dan de beste optie is, zoals je zelf voorstelt.

Wat je zegt over werkelijke kosten klopt, maar de belastingdienst is hier in de communicatie zelf niet erg duidelijk in.

Vriendelijke groet,

Brempie

Tjeu, 27-01-2014 09:05 #7
Hallo Ik heb een aantal vragen:
1. Onze groep bestaat uit 6 personen. Kunnen we dan max 6 x 163euro=978 per optreden met de gageverklaring ontvangen?
2. Als ik de gageverklaring heb getekend en het geld is ontvangen. De kopie neem ik mee naar huis en stop deze bij de administratie. Moet ik er dan verder nog iets mee doen?

Alvast bedankt voor uw reactie Reactie infoteur, 27-01-2014
Beste Tjeu,

Met de gageverklaring kun je inderdaad €978 per optreden voor 6 personen ontvangen. Meer kan ook, maar dan moet er belasting over betaald worden. Daarnaast moeten er ook daadwerkelijk €978 aan kosten gemaakt worden (reiskosten, afschrijving instrumenten, huur oefenruimte, etc.). Mocht de belastingdienst daarnaar vragen, dan moet je deze met bonnetjes kunnen aantonen.

De gageverklaring is officieel voor de opdrachtgever. Het is wel verstandig om hier altijd een kopie van te maken voor de eigen administratie. Nogmaals, alleen met een gageverklaring heb je nog niet aangetoond dat het om kosten gaat; daarvoor is ook een administratie van bonnetjes nodig.

Succes met je optredens!
Groet,

Brempie

Floor, 08-11-2013 23:33 #6
Ik treed circa 20 keer per jaar op als artiest en ontvang € 120,- per keer met behulp van een gageverklaring.
In totaal dus circa € 2400,-. Moet ik deze bij het opgeven van mijn inkomstenbelasting dus opgeven? En/of moet ik aantonen dat ik voor dat bedrag onkosten heb gemaakt (bonnetjes van aanschaf apparatuur, reiskosten, etc.) om te voorkomen dat ik er loonbelasting over moet betalen?

Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 10-11-2013
Beste Floor,

Deze inkomsten moet je opgeven voor de inkomstenbelasting, als omzet. De onkosten die je daarbij hebt gemaakt kun je hierop in mindering te brengen om je winst te berekenen. Van deze onkosten moet je bonnetjes bewaren, en administratie bijhouden van bijvoorbeeld reiskosten. Als alle €2400 kosten zijn, betaal je uiteindelijk geen belasting.

Succes!
Vriendelijke groet,

Brempie

Maarten, 28-02-2013 13:34 #5
Hallo,
Volgens mij is de informatie die uw website verstrekt onjuist. U doet voorkomen alsof je onder een vergoeding van 163 euro zonder belasting als artiest mag bijverdienen. Dit is niet waar. Je opdrachtgever moet boven 163 euro loonbelasting gaan betalen. De artiest betaalt over zijn totale bedrag belasting. Tenzij er aftrekposten zijn. Dus ook bedragen onder de 163 euro zijn gewoon belastingplichtig. Ben benieuwd naar uw reactie! Reactie infoteur, 28-02-2013
Beste Maaten,

Je hebt helemaal gelijk, maar in het artikel staat dan ook vermeld dat deze 163 euro belastingvrij kán zijn, maar dat je dit officieel wel moet kunnen aantonen. Bij een klein aantal optredens per jaar zal dit niet zo moeilijk zijn (kosten voor vervoer, oefenruimte, afschrijving instrumenten en apparatuur) en zal de belastingdienst ook niet direct om bewijs komen vragen. Bij een groter aantal optredens is het belangrijk om een goede administratie aan te leggen, en moet je er rekening mee houden, dat je ook over het bedrag onder de 163 euro (gedeeltelijk) belasting moet betalen.

Misschien staat dit nu niet duidelijk genoeg in het artikel. Dank voor je reactie!

Vriendelijke groet,

Brempie

Erik, 15-10-2012 20:03 #4
Is die 163 euro de KVR regeling? Gelden deze kosten per optreden of kan je het per jaar opvoeren tot het totaal aantal kosten wat je hebt gemaakt? Neem als voorbeeld een instrument gekocht a 1630 euro en dat zijn mijn totale kosten. Dan kan ik 10 keer 163 belastingvrij krijgen? Reactie infoteur, 17-10-2012
Beste Erik,

Dit is inderdaad de Kleine Vergoedingsregeling. Deze onkosten gelden per persoon per dag. Er is in principe geen maximum aan het aantal keer per maand of per jaar dat je dit mag toepassen. Wel moeten er werkelijke kosten tegenover staan. Wanneer je 10 keer in een jaar gebruik maakt van deze regeling en de maximale vergoeding belastingvrij opstrijkt, zou de belastingdienst om bewijs van kosten kunnen vragen.

Groet,

Brempie

Adriana, 23-08-2012 10:08 #3
Hoeveel % moet ik optellen bij het bedrag dat we normaal gesproken vragen voor een optreden? Daarmee bedoel ik dus het percentage dat we moeten afdragen aan de belasting, zodat we uiteindelijk het gewoonlijke bedrag overhouden. Reactie infoteur, 07-04-2015
Beste Adriana,

Zoals het artikel al aangeeft kun je tot €163 per optreden verdienen met een gageverklaring. Hierover hoeft geen belasting betaald te worden. Als je voor meer geld speelt, is het afhankelijk van je persoonlijke situatie hoeveel je moet afdragen; dit kan ook verschillen per bandlid. Je zult inkomstenbelasting moeten betalen (33, 42 of 52%), evenals een bijdrage zorgverzekeringswet (7%); ook kan het zijn dat je BTW (19%) verschuldigd bent over de gage.

Als je voor grotere bedragen gaat spelen heb je in ieder geval een VAR-verklaring en BTW-nummer nodig. In dat geval is het verstandig om contact op te nemen met de belastingdienst. Er is namelijk erg veel onduidelijkheid over belasting betalen voor muzikanten en andere artiesten. Je kunt er ook voor kiezen om je optredens via bijvoorbeeld een artiestenbureau te regelen en te verlonen.

Vriendelijke groet,

Brempie

Eric, 08-10-2011 13:57 #2
We hebben een bandje met hobbymuzikanten. De plaatselijke voetbalvereniging heeft een openbarefeestavond en vraagt ons te komen optreden. Er komen entreekaartjes voor de verkoop. Uiteraard vraagt men van ons een rekening waarop wij onze gage vermelden. Moeten wij hierop ook 19% BTW vermelden? Deze vragen en vervolgens aan de belasting betalen?

Kevin, 26-07-2011 14:37 #1
Ik heb gehoord dat als je een artiest boekt die boven een gage van € 1.000,- zit je bij je entree tickets per ticket die je verkoopt 7% belasting moet afdragen. Kunt u mij hier wat meer duidelijkheid over geven? Reactie infoteur, 07-04-2015
Beste Kevin,

Over entreetickets moet BTW betaald worden. Sinds 1 juli 2011 is dit geen 6% meer, maar 19%. Als het om kleine bedragen kun je overwegen dit niet aan te geven, maar officieel moet je alles opgeven. Er is bij mij niet bekend dat hier een ondergrens voor is. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de belastingdienst (de ervaring leert dat dit soort specifieke informatie op hun website niet te vinden is).

Vriendelijke groet,

Brempie

Infoteur: Brempie
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 22
Schrijf mee!