Lex, 17-03-2018
Bedankt voor uw info. Zelf ben ik gespecialiseerd in inkomstenbelasting en ik ben zelf boekhouder. Iedere jaar wordt ik een aantal weken bijgeschoold over de inkomstenbelasting. En belasting doen voor ondernemers is ook geen probleem. Maar dit is het eerste jaar dat ik zelf de inkomstenbelasting doe van zelfstandige muzikanten. En niet alles kon ik vinden qua aftrekposten. Dus dacht ik hier mijn vraag te stellen en hoop dat ik meer info krijg over aftrekposten voor muzikanten. Ik was bovenal geïnteresseerd in de aftrekpost voor de oefenruimte. Daar heeft u me wel verder mee geholpen. Alleen zijn mijn klanten ZZP-ers. Daar moet ik een constructie zien te vinden wat ook bij hun van toepassing is. Voor wat betreft het aantal km hoopte ik op een aparte regeling voor muzikanten. Het beste is dus gewoon het aantal km goed bijhouden als je werkelijks gaat oefenen en als je een gig hebt. Een tankpas is dus niet noodzakelijk. Nogmaals bedankt. Ik ga me verder hierin verdiepen zodat ik meer op de hoogte ben wat de mogelijkheden zijn voor zelfstandige muzikanten. Gr. Lex
Reactie infoteur, 11-04-2018
Beste Lex,
Dank voor je bericht! Fijn dat ik je met mijn artikel verder geholpen heb.
Vriendelijke groet,
Brempie
Lex, 10-03-2018
Hallo,
Ik heb een vraagje over aftrekposten voor zelfstandige muzikanten. Ik doe de belasting voor een aantal muzikanten (ZZP)die naast hun wekelijkse optreden ook werken in loondienst. Ze staan allemaal ingeschreven in de KvK en doen iedere kwartaal een btw opgave.
Nu ben ik bezig met het invullen van hun inkomstenbelasting. Alle brutoinkomsten staan netjes op een excelsheet en ook de kosten. Naast deze kosten zijn zijn nog andere aftrekposten
1) aantal km per jaar a 0,19
2) Oefenruimte thuis? ik heb gehoord dat je dit ook een aftrekpost is, klopt dit? Zo ja, hoe bereken je dit.
3) Urencriterium (Is dat ook bij muzikanten, dit geldt overigens niet bij mijn klanten)
4) afschrijving instrumenten / apparatuur
Weet u misschien nog meer afschrijf posten voor muzikanten. Wellicht ben ik nog wat vergeten.
Hoe zit het met benzinekosten. Een van mijn klanten maakt wat benzinekosten voor optredens maar heeft alleen een bonnetje van de tankstation. Nu lees ik dat de belasting daar huiverig voor zijn en bonnetjes niet accepteren omdat het fraude gevoelig is. Is dat ook bij muzikanten? Als je kan aantonen met je factuur dat je ergens moest optreden op een bepaalde dag en dat je dezelfde dag tankt zouden ze dat accepteren? De belasting wil dat je tankt met een tankpas op je zaken naam of je hebt een zakelijke rekening en de bijhorende pinpas. Maar goed wellicht kunt u me verder helpen.
Alvast bedankt,
Mvg,
Lex
Reactie infoteur, 12-03-2018
Beste Lex,
Dank voor je reactie!
Een oefenruimte/studioruimte thuis zou je als aftrekpost kunnen opvoeren, maar hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. Ik ben hier niet zo goed in thuis dat ik die zo kan oplepelen, maar ik denk dat je deze op de website van de belastingdienst wel terug kunt vinden. Even uit het hoofd: volgens mij moet het om een ruimte (schuur/kelder/kamer) gaan die enkel als oefenruimte wordt gebruikt. Het feit dat jij in de woonkamer of slaapkamer een instrument (met apparatuur) hebt staan, geeft je nog geen recht om kosten op te voeren. Dan zijn er volgens mij 2 mogelijkheden: (1) de ruimte is speciaal gebouwd en betaald met omzet uit een eerder jaar. In dat geval heb je te maken met jaarlijkse afschrijving. (2) Het gaat om een ruimte die privébezit is. In dat geval wordt de oefenruimte gehuurd vanuit privé aan zakelijk. Voor beide gevallen geldt dat zo'n constructie beter opgezet kan worden wanneer er sprake is van een BV.
(vervolg zie hierboven)
Zur, 11-01-2018
Goedendag
Via onze producer zijn wij met een klein platenlabel in contact gebracht. Dit label heeft niemand onder contract en is alleen voor en door 1 groep opgericht.
Het label wil ons wel onder contract nemen maar vraagt zich af wat voor belastinggevolgen dat voor hun kan hebben. Bij evt inkomsten. Door onduidelijkheid is het label wat terughoudend.
Heeft u hier een antwoord op?
Alvast vriendelijk bedankt
Reactie infoteur, 15-01-2018
Beste Zur,
Dank voor je reactie! Helaas is dit voor mij een te specialistische vraag. Ik raad je aan om contact op te nemen met een belastingsadviseur om antwoord te krijgen op jullie vragen. Helaas kan ik je niet verder helpen!
Vriendelijke groet,
Brempie
Mark, 24-04-2017
Hoi Brempie,
Nog even een aanvulling.net een uur met de belastingdienst aan de lijn gezeten. Zij hebben mij nog gewezen op een andere manier dan werken met een gage verklaring. Namelijk het werken met een "modelovereenkomst A of B (wet DBA) "Opting-Out" uit de artiestenregeling". En als ik als bandleider en vertegenwoordiger van de band een Inhoudingsverpluchtingverklaring (IPV) heb, is er weer geen modelovereenkomst nodig? Ik snap het niet meer!
Het liefst vind ik een manier waarop ik zo weinig mogelijk papierwerk moet invullen en niet elke keer de bandleden moet lastigvallen om verlopen ID's enzo of gageverklaringen elke keer opnieuw invullen en ondertekenen. Is dat een optie om voor mij alleen een IPV te vragen of een modelovereenkomst A (individuele artiest) in te vullen als vertegenwoordiger?
gr Mark
Reactie infoteur, 27-04-2017
Beste Mark,
Mijn ervaring is dat niemand echt precies weet hoe dit zit, of in ieder geval dat het in de praktijk heel moeilijk te bepalen is wat in een specifiek geval wijsheid is.
Volgens mij schiet je met een Inhoudingsverplichtingsverklaring (IPV) weinig op. Je hebt dan inderdaad géén modelovereenkomst nodig tussen de opdrachtgever en jou als vertegenwoordiger van het gezelschap. Maar als jij vervolgens een bruto-uitbetaling wilt doen aan de overige gezelschapsleden, dan heb je alsnog een modelovereenkomst nodig tussen jou en de gezelschapsleden. Als je een netto-uitbetaling doet, heb je helemaal geen modelovereenkomst nodig, maar ben jij verantwoordelijk voor de afdracht loonbelasting voor het gehele gezelschap. Ik denk niet dat je dat wilt
In jullie geval maakt het m.i. weinig verschil of je kiest voor werken met een gageverklaring of werken met een modelovereenkomst. Bij een modelovereenkomst lijkt het erop dat je geen kopieën van paspoorten nodig hebt.
Mark, 24-04-2017
Beste Brempie,
Ik speel in een band met 9 personen. We spelen ongeveer 12 shows v gemiddeld 350,- per show (soms 500, soms 150). Per show maken we gebruik van een gageverklaring. De gage wordt gestort op een gezamenlijk bandrekening die op mijn naam staat geregistreerd. We zijn geen VOF en stichting. Nu vroeg 1 van de bandleden zich af waarom hij elke keer een kopiepaspoort moet afgeven voor de gageverklaring, ondanks dat hij niets krijgt uitgekeerd. Hij vraagt zich af of dit ook invloed heeft op zijn inkomsten aangifte? Moet elke muzikant jaarlijks de inkomsten van de band (1/9 deel) opgeven bij de belasting? Ook als de bandpot niet wordt uitgekeerd? Hoe zit dat? Of doen wij iets fout?
gr Mark
Reactie infoteur, 27-04-2017
(vervolg op antwoord hierhoven)
Het is echter niet duidelijk wat er in de aankomende tijd gaat gebeuren met deze modelovereenkomsten, nu de VAR-regeling verleden tijd is. Op dit moment is dit beleid 'on hold' gezet, en is ook niet helemaal duidelijk wat voor status de modelovereenkomsten precies hebben. Sommige opdrachtgevers zijn erg terughoudend met het werken hiermee. Ik zou persoonlijk kiezen voor het (blijven) werken met gageverklaringen; met als belangrijkste reden dat je weet dat dit goed functioneert.
Wat betreft het niet uitkeren van de bandpot. Volgens mij moet je hier hoe dan ook belasting over betalen. Aangezien jullie geen rechtspersoon zijn/hebben, heeft dit geld de status van inkomsten. Het enige dat je kunt doen, is daar kosten tegenover stellen. Het ergens wegzetten/reserveren kan fiscaal niet, omdat jullie geen VOF/Stichting/BV zijn.
Ik hoop dat je iets kunt met mijn antwoord. Ik wens je in ieder geval succes!
Vriendelijke groet,
Brempie
Erwin Coenen, 19-04-2017
Goede avond.
Ik werk sinds dit jaar met een gage verklaring. Ik moet meestal 2x per maand optreden als dj (150 euro per keer). Als ik dit komend jaar wil opgeven bij de belasting hoe kan ik dan bewijzen wat mijn kosten zijn geweest en wat ik er aan over heb gehouden?
Hoe kan ik bijvoorbeeld aantonen wat mijn afschrijvingskosten zijn van mijn installatie?
mvg Erwin Coenen
Reactie infoteur, 21-04-2017
Beste Erwin,
Je kosten moet je zelf bijhouden, en daarbij zoveel mogelijk bonnetjes en overzichten bewaren als bewijsmateriaal. Hoe het precies zit met afschrijving (dus kosten spreiden over meerdere jaren) weet ik niet precies. In ieder geval is het zo dat je de administratie van opbrengst en kosten zelf bij moet houden. Bij de belastingaangifte geef je alleen de totaalomzet en de totale kosten op. De belastingdienst kan wel verzoeken om inzage in je administratie.
Zelf werk ik nooit met afschrijving voor dit soort werkzaamheden. Als ik kosten maak, voer ik die altijd volledig op in het jaar waarin ik die kosten heb gemaakt.
Ik hoop dat ik je een stukje verder geholpen heb met dit antwoord.
Vriendelijke groet en succes!
Brempie
Peter, 13-04-2017
Goedendag ik heb een vraag. Van mijn optredens die ik alleen doe geef ik de inkomsten nu op als inkomsten uit overige werkzaamheden. Maar wil het nu officieel aanpakken met BTW enz wat kan ik nu het beste doen qua inschrijving? Freelance of ZZP, bv enz. Ik wil ook graag de voordelen van bv, een bus met grijs kenteken. Alvast bedankt voor de moeite. mvg Peter
Reactie infoteur, 21-04-2017
Beste Peter,
Hiervoor moet je naar de Kamer van Koophandel om je in te laten schrijven als ondernemer. Daar krijg je een KvK-nummer en automatisch ook een BTW-nummer. Daarmee ben je ZZP-er. Freelancer was je namelijk al, met je inkomsten uit overige werkzaamheden. Ik verwijs je graag door naar de website van de Kamer van Koophandel als je meer wilt weten: kvk.nl. De Kamer van Koophandel organiseert ook startersbijeenkomsten in samenwerking met de belastingdienst. Ook die kunnen erg informatief zijn.
Vriendelijke groet en succes!
Brempie
John, 09-04-2017
Ik heb een vaste baan en inkomen. Daarnaast ben ik dj ik in een restaurant sinds 2016. Dit doe ik 2 x per maand a 150 euro middels een gageformulier met kvr aangevinkt. Dus laten we zeggen 24 x 150 = 3600 euro.
Met het geld koop ik geregeld nieuwe platen maar ook bv tweedehands op platenbeurzen.
Gaat er nu over dit bedrag nog belasting afgetrokken worden (2016)? Zo ja, hoeveel? Ik vraag dit me af omdat ik een baan heb en dit erbij doet en omdat het in 2016 was en ik hier weinig info over kan vinden. Ik hoop dat het meevalt.
Reactie infoteur, 10-04-2017
Beste John,
In jouw geval is het inderdaad handig om met een gageverklaring te werken. Met een gageverklaring ben je echter niet automatisch van de belasting af. Over de winst die je maakt moet je belasting betalen. Om je winst te kunnen bepalen moet je je omzet (in jouw geval 3600) verminderen met de kosten. Dat zijn niet alleen de platen die je koopt, maar ook vervanging en onderhoud/reparatie van apparatuur (als dat tenminste voor jouw rekening is), en reiskosten die je maakt. Voor reiskosten mag je 0,19 per kilometer rekenen. Reken daarbij niet alleen de kilometers die je maakt voor optredens, maar ook voor een overleg met je opdrachtgever of het bezoek aan een platenbeurs (mits je die bezoekt voor je DJ-activiteiten).
Omzet, kosten en winst geef je op bij je inkomstenbelasting onder het kopje 'overige inkomsten'. Het tarief is afhankelijk van de totale inkomsten die je hebt. Deze inkomsten worden bovenop je inkomsten uit loondienst geteld.
Vriendelijke groet,
Bremp
Carlo, 01-09-2016
Ik heb onlangs met mijn bandje op mogen treden op een Duits festival. We kregen daar 600 euro voor betaald. Ik moest een BTW nummer opgeven maar dat hebben we helemaal niet. Toen moesten we alle namen van de bandleden opgeven (3 stuks). Enig idee wat ik hier nu verder mee moet?
Reactie infoteur, 07-09-2016
Beste Carlo,
Het is misschien niet het meest politiek correcte antwoord, maar als ik hier een beetje pragmatisch naar kijk zou ik je adviseren hier verder geen aandacht aan te besteden. Als band hebben jullie neem ik aan geen rechtsvorm, en als artiest zijn jullie hoogstwaarschijnlijk niet btw-plichtig. Voor de inkomstenbelasting kun je de gage gewoon opgeven bij 'overige inkomsten'.
Wanneer je in Nederland voor een dergelijk bedrag zou spelen, is het verstandig om gebruik te maken van de gageverklaring. In het buitenland heb je daar weinig aan. Wanneer je vaker in het buitenland op moet treden, raad ik je aan om contact op te nemen met de belastingdienst en hen te vragen wat je het beste kunt doen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Vriendelijke groet,
Brempie
Robert Kluivers, 13-06-2016
Beste mensen,
Dank voor de waardevolle info die ik hier tegenkom. Misschien is er een antwoord/oplossing voor het volgende geval. Ik (kleine zelfstandige) speel in een 4 mansgroep (El Dorado) met op het moment veel optredens, 2 daarvan zijn ook zelfstandig (dus kan betaling via facturering aan opdrachtgever). 1 persoon echter niet, werkt ''normaal'' in loondienst.
Deze persoon moet ook betaald worden en dat werkt het beste als ik deze persoon kan betalen (en niet de opdrachtgever, dat is niet praktisch/wordt te ingewikkeld). Welke opties zijn daarvoor?
Met veel dank voor een reactie,
Met vriendelijke groet,
Robert
Reactie infoteur, 15-06-2016
Beste Robert,
Dank je wel voor je reactie!
Je vraag is er één voor gevorderden, en ik vermoed dat er hier verschillende mogelijkheden zijn die ik niet allemaal in beeld heb.
Wat je volgens mij kunt doen, is de 'niet-zelfstandige' een factuur laten versturen aan jou. Op die manier kun je de gage bij hem terecht laten komen, en heb je de geldstromen op papier goed onderbouwd. Het bedrag op de factuur is voor jou een kostenpost, waardoor je daarover geen belasting hoeft af te dragen. Degene die het geld ontvangt kan deze inkomsten bij belastingaangifte opgeven als 'overige inkomsten'.
Wanneer jullie btw-plichtig zijn, moet er ook btw in rekening gebracht worden. Mogelijk hoeft deze door de 'niet-zelfstandige' uiteindelijk niet afgedragen te worden, omdat hij gebruik kan maken van de kleine-ondernemers-regeling.
Dit is de manier waarop ik het zelf zou proberen op te lossen. Mogelijk zijn er meer (betere?) manieren. Maar daarvoor verwijs ik je graag door naar de belastingdienst of een belastingdeskundige.
Met vriendelijke groet,
Brempie
P. Hofstee, 11-05-2016
Dank u voor de prima inlichtingen.
Reactie infoteur, 12-05-2016
Dank voor je reactie! Goed om te weten dat de informatie nuttig is.
Eli, 25-04-2016
Misschien weet je dit: Ik kon vroeger altijd bij 'overige inkomsten' op de aangifte een bedrag voor te verrekenende loonheffing invullen, maar nu (over 2015) niet meer, wat doe ik fout? Ik laat mij verlonen via een verloningsbedrijf, ik ben 'fictief ondernemer'.
Hartelijke groet,
Eli
Reactie infoteur, 25-04-2016
Beste Eli,
Dank voor je bericht. Voor zover ik weet bestaat de post 'overige inkomsten' nog steeds, en kun je deze net zo gebruiken als je altijd hebt gedaan. Als je er niet uit komt raad ik je aan om met de belastingdienst te bellen. Die kunnen je in dit geval beter helpen dan ik.
Succes!
Vriendelijke groet,
Brempie
Vrind, 15-04-2016
Wij zijn een amateur muziekvereniging en niet belasting plichtig. Waarom moeten wij als vereniging bij sommige optredens een gage verklaring inleveren?
Reactie infoteur, 18-04-2016
Beste Chris,
Voor zover ik weet hoeven jullie als niet-belastingplichtige muziekvereniging geen gageverklaring in te vullen. Het kan zijn dat de opdrachtgever dit wel van jullie vraagt, om veilig te stellen dat hij geen loonbelasting voor jullie hoeft af te dragen. Als het geld echter naar de vereniging gaat (niet naar individuele personen) is dit dus niet nodig. Het levert echter geen problemen op wanneer jullie dit wel doen.
Vriendelijke groet,
Brempie
Gerben, 01-03-2016
Hi, ik heb een paar vragen. Ik treed regelmatig op en lever een gageformulier in aan het eind van de avond. Maar dan heb ik dus helemaal geen kopie van de gegevens van de kroegeigenaar. Ik kan dus net zo goed later een "kopie" maken voor mijn administratie. En wat doet die eigenaar met dat gageformulier? Even een makkelijk voorbeeld: ik treed bv 12 x per jaar op en heb voor het gemak 100,- per optreden verdiend. Krijgt de belastingdienst dan ook info binnen van die kroegeigenaren? Wat nou als maar de helft vd eigenaren "iets doet" met die formulieren. Elk jaar vul ik dan bv. 1200 euro aan inkomsten uit ander werk in, maar ik krijg nooit een bericht van de belastingdienst dat zij bv maar gegevens van 8 optredens hebben. Is dit erg? Ik heb dus redelijk waardeloos bewijs (half ingevulde gageverklaringen dat ik ergens voor 100 heb gespeeld)
Vraag 2: Wat kun je nu concreet als onkosten opvoeren? Ik neem aan 19 cent/km naar het optreden en terug. En over de oefenruimte. de reiskosten daar naartoe? Reparatie van versterker? Wat zijn nog meer voorbeelden die in 2016 nog tellen?
Vraag 3: Stel ik vul in inkomsten: 1200, kosten 500. Betaal ik dan iets van 35% belasting over die 700 verschil?
Vraag 4: Hoe doe je het als je incidenteel meer verdiend dan 163,-? Kun je een bedrag zoals 250,- invullen op gageformulier. Nog steeds aankruizen dat je gebruik maakt van KVR tot 163? Kan dit voor een organisator/kroegeigenaar? Hoeveel geld krijg je dan mee op die avond? Wat gebeurt er als je niet KVR aankruist. Krijg je dan nog steeds 250 euro mee die avond?
Bij voorbaat dank!
Reactie infoteur, 07-03-2016
Beste Gerben,
Dank je wel voor je vragen!
1. De eigenaar van een kroeg waar jij speelt kan het gageformulier gebruiken voor zijn belastingaangifte en op die manier kosten verantwoorden. Daarmee wordt bij de belastingdienst echter niet automatisch een koppeling gemaakt met jouw gegevens. Jij bent niet verantwoordelijk voor de belastingaangifte van de kroegeigenaren; wanneer jij je bijverdiensten doorgeeft als overige inkomsten doe je het helemaal goed. Ik zou je wel aanraden om een kopie van de gageformulieren te bewaren in je eigen administratie.
2. De onkosten die je aanhaalt kun je allemaal opvoeren. Kosten voor vervoer (ook voor oefenen), oefenruimte, afschrijving instrumenten en apparatuur zijn allemaal aftrekbaar.
3. Hoeveel belasting die betaalt hangt af van je totale inkomsten en aftrekposten bij je belastingaangifte. Het kan heel goed zijn dat je 35% belasting moet betalen over de 700 in jouw voorbeeld, maar als je veel inkomsten hebt kan dit ook 52% zijn. Of als je nauwelijks inkomsten hebt (of veel aftrekposten) betaal je helemaal geen belasting.
4. Met de gageverklaring is de opdrachtgever tot een bedrag van 163 gevrijwaard van loonheffingskosten. In principe kun je ook bij een bedrag hoger dan 163 p.p. gebruik maken van de gageverklaring, maar dan moet de opdrachtgever er wel op vertrouwen dat jij je inkomsten netjes opgeeft bij de belastingdienst. Als jij dat niet doet, en de belastingdienst ontdekt dit, is ook de opdrachtgever in overtreding, omdat hij geen loonheffingskosten heeft afgedragen.
Als je vaker voor grotere bedragen speelt is het verstandig om te zoeken naar een andere oplossing. Uit je verhaal maak ik op dat je in je eentje speelt. In dat geval kan je ook vrij eenvoudig als freelancer werken, waarbij je een (simpele) overeenkomst opstelt tussen de opdrachtgever en jijzelf, waarin je duidelijk maakt dat jij verantwoordelijk bent voor de betaling van belastingen. Je kunt dan nog steeds onkosten opvoeren waarover geen belasting betaald hoeft te worden.
Ik hoop dat ik je hier verder mee geholpen heb!
Vriendelijke groet,
Brempie
Gijs, 27-02-2016
Hallo ik heb een vraag,
Ik ben van plan op te gaan treden samen met wat andere muzikanten. Nu is het zo dat we hier wel wat aan willen bijverdienen. Is het dan de bedoeling dat je een soort van uurloon voor jezelf opstelt wat je dan aangeeft als onkosten? Of moet je dit op een andere manier doen?
Gijs
Reactie infoteur, 29-02-2016
Best Gijs,
Dank je wel voor je vraag! Voor muzikanten is het niet gebruikelijk om te werken met een uurtarief. Meestal speel je voor een totaalbedrag. Hoe hoog dat is, hangt bijvoorbeeld af van de kwaliteit van de muziek, de grootte van de band, het aantal uren dat je speelt, en natuurlijk van de bereidheid van opdrachtgevers om te betalen.
Wanneer de vergoeding onder de 163 per persoon blijft, kun je het best werken met een gageverklaring. Als je daar voldoende onkosten tegenover kunt zetten, hoef je geen belasting te betalen.
Succes!
Vriendelijke groet,
Brempie
Ronnie, 15-02-2016
Hoi hoi ik heb ook vraag. Ik ben hobby DJ en ik heb een bijstandsuitkering. Nu is mij verteld dat ik recht heb op een kleine onkostenvergoeding. Ik vraag niets voor mijn optredens omdat ik het puur als hobby zie. De sociale dienst heeft mij er op geattendeerd dat ik recht heb op onkostenvergoeding maar ik heb geen idee hoe ik dat nu moet doen aangezien de sociale dienst je maar de helft verteld natuurlijk. Kunt u mij misschien een beetje op weg helpen? ik wil het liever goed doen dan problemen krijgen met de sociale dienst.
gr ronnie
Reactie infoteur, 16-02-2016
Beste Ronnie,
De kleine vergoedingsregeling is de regeling die in bovenstaande artikel wordt toegelicht (werken met een gageverklaring). Als hobby DJ kun jij hier gebruik van maken, wanneer je een vergoeding ontvangt voor je optredens, en deze de kosten dekken die je maakt rondom het muziek maken. Omdat het om onkosten gaat, betaal je hierover geen belasting.
Als je geen geld vraagt voor je optredens, heb je ook niets aan de kleine vergoedingsregeling. Als je in het vervolg wel een (kleine) vergoeding wilt vragen voor je optredens, kun je dit het beste doen door middel van het invullen van aan gageverklaring.
Ik hoop dat dit duidelijkheid schept!
Vriendelijke groet,
Brempie
Tim, 27-01-2016
Hallo! Simpel vraagje. We hebben een muziek vereniging van 9 personen en zo ook als vereniging ingeschreven bij de Kvk. Nu hebben we 2 keer per jaar een zelf georganiseerde feestavond in een gehuurde zaal. Hiervoor vragen we om bezoekers kaartjes te kopen om uit de kosten te komen. Dus zaalhuur, huur licht en geluid, etc.
Nu willen we de kaartverkoop via de website laten lopen en het liefst de betalingen via iDEAL laten lopen. Niemand verdient er wat aan en hopen aan het einde van de avond quitte te spelen. Zijn we voor zoiets ook btw plichtig omdat het in principe besloten feestjes zijn?
Mvg Tim
Reactie infoteur, 29-01-2016
Beste Tim,
Dank je wel voor je vraag!
Amateurmuziekverenigingen vallen onder de van BTW vrijgestelde sociaal-culturele instellingen. Jullie zijn dus niet BTW-plichtig. Dat houdt in dat jullie geen BTW hoeven af te dragen, maar óók dat jullie geen BTW kunnen terugvragen die onderdeel is van de kosten die jullie maken. Hieronder 2 linkjes van belastingdienst.nl waar je dit zelf op na kunt lezen. Wil je absolute zekerheid: neem dan zelf contact op met de belastingdienst!
Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb!
Vriendelijke groet,
Brempie
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/sociaal_culturele_instellingen/vrijstelling_voor_sociaal_culturele_instellingen
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/sociaal_culturele_instellingen/overzicht_vrijgestelde_sociaal_culturele_instellingen
J-P, 13-12-2015
Ik ben 80-100% afgekeurd en mag rechtmatig 10 uur per week bijverdienen in loondienst, wat ik ook doe. Ik ben sinds kort toegetreden tot een band die een hoge gagevergoeding krijgt. Het lijkt erop dat ik ruim boven die 163 euro per optreden uitkom. Hoe moet ik daarmee omgaan? Moet ik dan linea recta de verdiensten incl. die 163 euro afdragen aan het UWV afdragen of geldt dat dan niet als structureel bijverdienen? Mijn aandoening is van progressieve aard maar door bijvoorbeeld te blijven musiceren blijf ik mijn handen gebruiken wat de aandoening wel remt.
Mijn medebandleden zijn ZZPer, die factureren de band voor hun kosten. De band factureert de gelegenheden waar we spelen. Ik ben de enige die niet op die manier kan werken. Suggesties?
Reactie infoteur, 15-12-2015
Beste J-P,
Bedankt voor je reactie! De vraag die je stelt is vrij specialistisch. Ik kan je daarom geen compleet antwoord geven. Ik kan mij voorstellen dat het geld dat je met je band verdient, gelijk gesteld wordt aan werken in loondienst. Als je dus aan de maximale 'vrije' bijverdiensten zit, zal wat je extra verdient met muziek maken, afgedragen moeten worden aan het UWV. Hoe dit precies zit zul je moeten navragen bij het UWV.
Wel is het zo dat je onkosten niet hoeft in te leveren bij het UWV. Dus ook als je meer dan 163 ontvangt voor een optreden, kun je de eerste 163 opvoeren als onkosten. Daar moeten dan wel werkelijke kosten tegenover staan.
Succes!
Vriendelijke groet,
Brempie
Davidsongwriter (infoteur), 18-05-2015 #32
Ok dus als ik niks koop op een avond waarop ik speel en een paar tientjes verdien (bij elk café tussen de 50 en 100 op dit moment) zit ik onder de 163 euro, maar krijg niks vergoed en moet toch belasting betalen? Als je onder de paar duizend per jaar zit met je inkomen (volgens mij 6000 of 7000) hoef je geen belasting te betalen, maar moet je dan wel voor elk apart optreden belasting betalen? Dit is echt heel warrig. a.u.b help even
Reactie infoteur, 18-05-2015
Beste David,
Wanneer je steeds onder de 163 blijft, zou ik werken met gageverklaringen. Als je daarnaast een administratie bijhoudt van reiskosten en bonnetjes bewaart van aanschaf van instrumenten, huur oefenruimte, etc., kun je deze vergoeding opvoeren als bemiddelingskosten en betaal je geen belasting.
Mochten de opbrengsten toch hoger zijn dan de kosten, dan moet hierover wel belasting worden betaald. Het klopt inderdaad dat je over de eerste paar 1000 euro geen of nauwelijks inkomstenbelasting hoeft te betalen (dit bedrag is afhankelijk van de vrijstellingen en aftrekposten waar je gebruik van kunt maken). Dit gaat echter wel om je totale inkomen: je moet daarvoor dus al je inkomstenbronnen optellen.
Als ik jouw verhaal zo lees, moet het met gageverklaringen lukken. Als het echt maar om 50 voor een optreden gaat, kan ik me ook voorstellen dat dit nogal eens 'zwart' gegeven wordt. Officieel mag dat natuurlijk niet, maar voor dergelijke bedragen lijkt me dit niet echt een probleem.
Als je wel inkomstenbelasting betaalt doe je dat aan het einde van het jaar. Dus niet per optreden.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker voor je is.
Vriendelijke groet,
Brempie
Hesta Reckers, 06-04-2015
Beste Brempie,
Wij zijn een dansgroep die optredens verzorgt. Dit geld gaat naar de groep voor zaalhuur, apparatuur e.d. Wij krijgen als dansleden geen geld. Wie of wat moet er dan op dat gage formulier komen te staan?
Reactie infoteur, 07-04-2015
Beste Hesta,
In jullie situatie kun je de gageverklaring gebruiken. Daarop kun je de gegevens van de dansleden (of bij een grote groep: een selectie daarvan) vermelden. Jullie betalen gezamenlijk de kosten voor zaalhuur en apparatuur (ook al worden die misschien vanaf 1 rekeningnummer betaald), dus daarmee hebben jullie een goede onderbouwing van gemaakte kosten. Als jullie hier administratie van bijhouden, zul je geen problemen krijgen met de belasting.
Ik hoop dat dit voldoende antwoord is op je vraag.
Vriendelijke groet,
Brempie
Nick, 10-02-2015
Beste Brempie,
ik vroeg me af welke onkosten allemaal op te voeren zijn als zijnde onkosten? Is het aanschaffen van eten op een lange werkdag bijvoorbeeld geldig als onkosten? Of het inkopen van muzieklessen?
Met vriendelijke groet,
Nick.
Reactie infoteur, 11-02-2015
Beste Nick,
Hier is de belastingdienst niet erg duidelijk over. In de lijstjes die her en der te vinden zijn komt een lunch of diner niet voor; een hotelovernachting bijvoorbeeld wel. De redenering zou weleens kunnen zijn dat je sowieso moet eten, en dat daarom deze kosten niet aftrekbaar zijn. Ook het aftrekken van de kosten van muzieklessen is discutabel. Dit zijn minder directe onkosten dan bemiddelingskosten, huur van een oefenruimte of reiskosten.
Ik ben bang dat ik je hier niet in kan adviseren, behalve dat het goed is om te kijken of je de gemaakte omzet niet met andere kosten kunt dekken. Als je zekerheid wilt hebben kun je het best contact opnemen met de belastingdienst.
Mocht je het antwoord op die manier achterhalen, dan zou je mij een groot plezier doen, dat ook hier te laten weten.
Vriendelijke groet,
Brempie
Jeffrey, 10-02-2015
Je schrijft dat de vergoeding van maximaal 163,- aantoonbaar moet zijn d.m.v. bonnetjes. Vallen muziekinstrumenten die je al een jaar of 4/5 geleden aangeschaft hebt hier ook onder?
Reactie infoteur, 10-02-2015
Beste Jeffrey,
De afschrijving van instrumenten kun je verdelen over verschillende jaren, dus bonnetjes van instrumenten die je 5 jaar geleden hebt gekocht kunnen gewoon deel zijn van je administratie van dit jaar.
Het is wel zo dat de belastingdienst een aantal jaren geleden paal en perk heeft gesteld aan het aftrekken van instrumenten door muzikanten. Je kunt niet onbeperkt muziekinstrumenten kopen en die (dmv een gageverklaring of op een andere manier) allemaal aftrekken van de belasting. Maar wanneer het om redelijke bedragen en vervangingstermijnen gaat is dit geen probleem.
Vriendelijke groet,
Brempie
Djayden, 30-01-2015
Beste Brempie,
Ik heb een paar vraagjes wat betreft een gageverklaring.
1) Hoe zit het met de afschrijving van 2ehands aangeschafte instrumenten/apparatuur, b.v. via marktplaats, je krijgt dan nl. geen bonnetjes
2) Ik ben zonder vaste woon of verblijfplaats en treedt op als straatmuzikant en wil daarnaast wat bijverdienen met een band, hoe kan ik dit nu het beste aanpakken want de band wilt voornamelijk alleen maar wit optreden, dus dacht ik aan een gageverklaring.
Graag hoor ik van u.
Mvg. Djayden
Reactie infoteur, 01-02-2015
Beste Djayden,
Wanneer je instrumenten en apparatuur koopt via marktplaats, kun je het best de advertenties printen en in je administratie stoppen. Dit is dan wel geen officieel bonnetje, maar als het niet om hele grote bedragen gaat zal de belastingdienst hier waarschijnlijk niet moeilijk over doen.
Spelen via een gageverklaring lijkt mij de beste optie als je je wit wilt laten uitbetalen, zeker wanneer je in bandverband optreedt. Als band heb je (neem ik aan) geen rechtsvorm, en kun je je dus niet als band laten uitbetalen. Met een gageverklaring maak je het jezelf en je opdrachtgevers het meest makkelijk.
Succes!
Vriendelijke groet,
Brempie
Maaike, 02-01-2015
Hoe werkt dit als je als hoofd van de band de totale onkosten van alle bandleden samen op jouw rekeningnummer krijgt? Dan is dit bedrag wellicht hoger dan de 163? Kom je daarmee in de problemen, ook al heb je een gageverklaring ingevuld?
Reactie infoteur, 02-01-2015
Beste Maaike,
Ik ben geen belastingdeskundige, dus weet het niet zeker. Ik denk dat dit geen probleem hoeft te zijn, zolang je hiervan maar een goede administratie bijhoudt en bij het overmaken duidelijke omschrijvingen gebruikt. Ik raad je aan om het geld voor de overige bandleden vanaf dezelfde rekening over te maken (dus niet te pinnen en contant te geven!).
Nogmaals, dit is mijn vermoeden - onder meer gebaseerd op jarenlange ervaring met gageverklaringen. Als je zekerheid wilt, zou ik je aanraden contact op te nemen met de belastingdienst.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Vriendelijke groet,
Brempie
Henk, 18-11-2014
Hoi mensen,
Ik ben een jonge DJ en samen met 2 vrienden organiseer ik feesten als hobby. Nu verhuizen we met ons concept naar een nieuwe club. Deze club wil dat we zelf de artiesten die we uitnodigen gaan betalen. Daarnaast willen ze van ons een factuur om een deel van het entree geld mee uit te betalen. Dit geld hebben wij natuurlijk nodig om de artiesten te kunnen betalen, en wellicht wat van over te houden als vergoeding.
Wij zijn met een groep van 3 personen, bij elkaar zouden we dus 489 kunnen ontvangen via gage formulieren. Mogen wij van dit geld de artiesten die we hebben uitgenodigd ook betalen middels een gage formulier? Het gaat om lage bedragen.
Verder vroeg ik me af of de tijd die we kwijt zijn aan het organiseren en promoten van een evenement ook geld als onkosten om te verrekenen met de 'omzet'. Dus naast reiskosten, bonnetjes van platen, apparatuur etc.
Hoop dat de situatie en mijn twee vragen duidelijk zijn. Hulp en advies zijn zeer welkom!
Mvg,
Henk
Reactie infoteur, 19-11-2014
Beste Henk,
Uren die je maakt in het kader van organiseren, promotie of andere activiteiten kun je niet opvoeren als kosten. Als onkosten gelden alleen reiskosten en zaken die je hebt aangeschaft.
Je andere vraag is helder, maar kan ik niet goed beantwoorden. Ik denk zelf dat de gageverklaringen niet bedoeld zijn voor de constructie die je voorstelt. Het is het meest handige wanneer alle artiesten zich laten betalen met een gageverklaring door de club. Als dit niet mogelijk is, raad ik je aan contact op te nemen met de belastingdienst om bij hen te vragen hoe je dit het beste kunt oplossen.
Succes!
Vriendelijke groet,
Brempie
Renzo, 11-02-2014
Beste Brempie,
Onze band gaat veel optreden, cd-opnemen en t-shirts en cd's verkopen. Er gaat dus nogal wat veranderen. Ik denk dat we dit het beste kunnen gaan doen vauit een VOF. Ik kan dan toch helemaal niets meer met de Artiestenregeling? Volgens mij moeten wij het belastbaar inkomen bepalen via "omzet-minus-kosten" en gaan factureren met BTW
eens?
Ik heb een BV overwogen, maar het fiscale voordeel lijkt vooralsnog te laag. Ben het overigens met de eerdere reactie van Maarten eens > veel muzikanten gaan er zomaar vanuit dat de 163 belastingvrij ontvagen mag worden. Formeel is dit echter onjuist (en verwarrend). Voor je aangifte IB dien je alle optredens bij elkaar op te tellen en dan je werkelijke kosten af te trekken
Wél bedankt voor alle info die je verstrekt. Helpt om de juiste keuzes te maken! Dank alvast
Reactie infoteur, 12-02-2014
Beste Renzo,
Als je het wat groter gaat aanpakken, heb je inderdaad niets meer aan de Artiestenregeling. Ik denk dat een VOF dan de beste optie is, zoals je zelf voorstelt.
Wat je zegt over werkelijke kosten klopt, maar de belastingdienst is hier in de communicatie zelf niet erg duidelijk in.
Vriendelijke groet,
Brempie
Tjeu, 27-01-2014
Hallo Ik heb een aantal vragen:
1. Onze groep bestaat uit 6 personen. Kunnen we dan max 6 x 163euro=978 per optreden met de gageverklaring ontvangen?
2. Als ik de gageverklaring heb getekend en het geld is ontvangen. De kopie neem ik mee naar huis en stop deze bij de administratie. Moet ik er dan verder nog iets mee doen?
Alvast bedankt voor uw reactie
Reactie infoteur, 27-01-2014
Beste Tjeu,
Met de gageverklaring kun je inderdaad 978 per optreden voor 6 personen ontvangen. Meer kan ook, maar dan moet er belasting over betaald worden. Daarnaast moeten er ook daadwerkelijk 978 aan kosten gemaakt worden (reiskosten, afschrijving instrumenten, huur oefenruimte, etc.). Mocht de belastingdienst daarnaar vragen, dan moet je deze met bonnetjes kunnen aantonen.
De gageverklaring is officieel voor de opdrachtgever. Het is wel verstandig om hier altijd een kopie van te maken voor de eigen administratie. Nogmaals, alleen met een gageverklaring heb je nog niet aangetoond dat het om kosten gaat; daarvoor is ook een administratie van bonnetjes nodig.
Succes met je optredens!
Groet,
Brempie
Floor, 08-11-2013
Ik treed circa 20 keer per jaar op als artiest en ontvang 120,- per keer met behulp van een gageverklaring.
In totaal dus circa 2400,-. Moet ik deze bij het opgeven van mijn inkomstenbelasting dus opgeven? En/of moet ik aantonen dat ik voor dat bedrag onkosten heb gemaakt (bonnetjes van aanschaf apparatuur, reiskosten, etc.) om te voorkomen dat ik er loonbelasting over moet betalen?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Reactie infoteur, 10-11-2013
Beste Floor,
Deze inkomsten moet je opgeven voor de inkomstenbelasting, als omzet. De onkosten die je daarbij hebt gemaakt kun je hierop in mindering te brengen om je winst te berekenen. Van deze onkosten moet je bonnetjes bewaren, en administratie bijhouden van bijvoorbeeld reiskosten. Als alle 2400 kosten zijn, betaal je uiteindelijk geen belasting.
Succes!
Vriendelijke groet,
Brempie
Maarten, 28-02-2013
Hallo,
Volgens mij is de informatie die uw website verstrekt onjuist. U doet voorkomen alsof je onder een vergoeding van 163 euro zonder belasting als artiest mag bijverdienen. Dit is niet waar. Je opdrachtgever moet boven 163 euro loonbelasting gaan betalen. De artiest betaalt over zijn totale bedrag belasting. Tenzij er aftrekposten zijn. Dus ook bedragen onder de 163 euro zijn gewoon belastingplichtig. Ben benieuwd naar uw reactie!
Reactie infoteur, 28-02-2013
Beste Maaten,
Je hebt helemaal gelijk, maar in het artikel staat dan ook vermeld dat deze 163 euro belastingvrij kán zijn, maar dat je dit officieel wel moet kunnen aantonen. Bij een klein aantal optredens per jaar zal dit niet zo moeilijk zijn (kosten voor vervoer, oefenruimte, afschrijving instrumenten en apparatuur) en zal de belastingdienst ook niet direct om bewijs komen vragen. Bij een groter aantal optredens is het belangrijk om een goede administratie aan te leggen, en moet je er rekening mee houden, dat je ook over het bedrag onder de 163 euro (gedeeltelijk) belasting moet betalen.
Misschien staat dit nu niet duidelijk genoeg in het artikel. Dank voor je reactie!
Vriendelijke groet,
Brempie
Erik, 15-10-2012
Is die 163 euro de KVR regeling? Gelden deze kosten per optreden of kan je het per jaar opvoeren tot het totaal aantal kosten wat je hebt gemaakt? Neem als voorbeeld een instrument gekocht a 1630 euro en dat zijn mijn totale kosten. Dan kan ik 10 keer 163 belastingvrij krijgen?
Reactie infoteur, 17-10-2012
Beste Erik,
Dit is inderdaad de Kleine Vergoedingsregeling. Deze onkosten gelden per persoon per dag. Er is in principe geen maximum aan het aantal keer per maand of per jaar dat je dit mag toepassen. Wel moeten er werkelijke kosten tegenover staan. Wanneer je 10 keer in een jaar gebruik maakt van deze regeling en de maximale vergoeding belastingvrij opstrijkt, zou de belastingdienst om bewijs van kosten kunnen vragen.
Groet,
Brempie
Adriana, 23-08-2012
Hoeveel % moet ik optellen bij het bedrag dat we normaal gesproken vragen voor een optreden? Daarmee bedoel ik dus het percentage dat we moeten afdragen aan de belasting, zodat we uiteindelijk het gewoonlijke bedrag overhouden.
Reactie infoteur, 07-04-2015
Beste Adriana,
Zoals het artikel al aangeeft kun je tot 163 per optreden verdienen met een gageverklaring. Hierover hoeft geen belasting betaald te worden. Als je voor meer geld speelt, is het afhankelijk van je persoonlijke situatie hoeveel je moet afdragen; dit kan ook verschillen per bandlid. Je zult inkomstenbelasting moeten betalen (33, 42 of 52%), evenals een bijdrage zorgverzekeringswet (7%); ook kan het zijn dat je BTW (19%) verschuldigd bent over de gage.
Als je voor grotere bedragen gaat spelen heb je in ieder geval een VAR-verklaring en BTW-nummer nodig. In dat geval is het verstandig om contact op te nemen met de belastingdienst. Er is namelijk erg veel onduidelijkheid over belasting betalen voor muzikanten en andere artiesten. Je kunt er ook voor kiezen om je optredens via bijvoorbeeld een artiestenbureau te regelen en te verlonen.
Vriendelijke groet,
Brempie
Kevin, 26-07-2011
Ik heb gehoord dat als je een artiest boekt die boven een gage van 1.000,- zit je bij je entree tickets per ticket die je verkoopt 7% belasting moet afdragen. Kunt u mij hier wat meer duidelijkheid over geven?
Reactie infoteur, 07-04-2015
Beste Kevin,
Over entreetickets moet BTW betaald worden. Sinds 1 juli 2011 is dit geen 6% meer, maar 19%. Als het om kleine bedragen kun je overwegen dit niet aan te geven, maar officieel moet je alles opgeven. Er is bij mij niet bekend dat hier een ondergrens voor is. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de belastingdienst (de ervaring leert dat dit soort specifieke informatie op hun website niet te vinden is).
Vriendelijke groet,
Brempie