InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Huurtoeslag, de meest gestelde vragen

Huurtoeslag, de meest gestelde vragen

Huurtoeslag, de meest gestelde vragen Onder bepaalde voorwaarden hebt u recht op een huurtoeslag. Voor de meeste Nederlanders is het nog steeds bekend onder de naam huursubsidie, maar de naam is per 2006 gewijzigd. In dit artikel treft u enkele veel gestelde vragen aan. De huurtoeslag moet er voor zorgen dat mensen met lagere inkomens een tegemoetkoming krijgen om een betaalbare huurwoning te kunnen bewonen. De toeslag moet lagere inkomens compenseren voor de te hoge huren. Per 1 januari 2006 heeft deze toeslag de huursubsidie vervangen.

Heb ik recht op huurtoeslag?

Uw recht op huurtoeslag is afhankelijk van meerdere factoren. Jaarlijks gaat de belastingdienst aan de hand van uw situatie bepalen in hoeverre er rechten bestaan. Uw rechten zijn onder andere afhankelijk van:
  • Uw persoonlijke situatie: minimaal 18 jaar oud of minderjarig en getrouwd. U hebt de Nederlandse nationaliteit;
  • Het huis waar u in woont: U moet een eigen keuken, toilet en voordeur hebben. De huur is niet hoger dan ongeveer 635 (voor jongere huurders tot 23 jaar gelden lagere maximumbedragen);
  • Inkomen en vermogen: Het gezinsinkomen mag niet hoger zijn dan ± 29.000, en voor alleenstaanden maximaal ± 21.000. Het vermogen van huurders tot 65 jaar bedraagt maximaal ± 21.000, voor 65-plussers is het maximale vermogen afhankelijk van het inkomen.

Hoe moet ik huurtoeslag aanvragen?

Huurtoeslag moet aangevraagd worden bij de Belastingdienst. Dit doet u door het aanvraagprogramma en wijzigingsprogramma huur- en zorgtoeslag aan te vragen voor het jaar waar het betrekking op heeft. Dit programma maakt ook gelijk een berekening om te bepalen of u recht hebt op zorgtoeslag. U kunt op Toeslagen.nl ook een testberekening maken.

Wat is DigiD?

Een DigiD is een inlogcode. Deze kunt u aanvragen via Digid.nl. Steeds meer overheidszaken kunt u via het internet aanvragen en beheren. Om goed met deze vertrouwelijke gegevens om te kunnen gaan moeten de instanties zeker weten dat u het werkelijk bent en niet iemand die uw gegevens misbruikt. Een Digid is te vergelijken met een handtekening. Voor het digitaal opsturen van de aanvraag of wijziging huurtoeslag moet iedere belastingplichtige (ook toeslagpartner) zijn of haar Digid invoeren met wachtwoord.

Op hoeveel huurtoeslag heb ik recht?

De hoogte van de huurtoeslag moet berekend worden. Via Toeslagen.nl kunt u een proefberekening maken. Huurtoeslag kan maximaal oplopen tot een maandelijks bedrag van 300.

Wanneer ontvang ik het geld?

Na het aanvragen bij de belastingdienst krijgt u een bevestiging thuisgestuurd. Vervolgens krijgt u maandelijks het geld gestort rond de 20e van de maand.

Moet ik wijzigingen in mijn inkomen / salaris doorgeven?

Ja, dit kunt u doen door te bellen met de Belastingtelefoon (0800 0543) of via het formulier Toetsingsinkomen wijzigen. U kunt op Toeslagen.nl het programma downloaden.

Wanneer moet ik uiterlijk huurtoeslag aanvragen?

U kunt toeslag voor een jaar aanvragen tot maximaal 1 april van het jaar daarna. Huurtoeslag over 2010 kunt u dus maximaal aanvragen tot 1 april 2011. De termijn kan langer zijn indien uitstel is aangevraagd.

Hoe lang duurt het voordat de huurtoeslag ingaat?

Na het aanvragen moet u rekening houden met een verwerkingsduur van 8 tot 12 weken. Via de belastingtelefoon kunt u de status opvragen.

Ik heb teveel huurtoeslag ontvangen, moet ik nu terugbetalen?

Door de jaarlijkse belastingaangifte komt de fiscus er altijd achter dat u teveel toeslag hebt ontvangen. Dit zullen zij gaan terugvorderen. U kunt in dat geval een terugvorderingsbeschikking tegemoet zien.

Zie ook:
Kinderbijslag, de meest gestelde vragen
WW-uikering, de meest gestelde vragen
AOW, de meest gestelde vragen
Zorgtoeslag, de meest gestelde vragen
Gerelateerde artikelen
Huurtoeslag 2012De vroegere huursubsidie heet sinds 2006 huurtoeslag. De huurtoeslag zal in 2012 verlaagd gaan worden ten opzichte van h…
Huurtoeslag 2012: Hoogte, voorwaarden, aanvragenHuurtoeslag 2012: Hoogte, voorwaarden, aanvragenIn 2012 wordt de huurtoeslag flink verlaagd. De kwaliteitskorting in de huurtoeslag wordt fors verhoogd. Dit leidt tot e…
Hoogte huurtoeslag, berekenen en aanvragenHoogte huurtoeslag, berekenen en aanvragenHuurtoeslag is een regeling voor mensen die relatief veel geld kwijt zijn aan de huurkosten van hun woning ten opzichte…
Huurtoeslag: niet alleen voor de minimaHuurtoeslag: niet alleen voor de minimaWaar vroeger gesproken werd over huursubsidie heeft het woord huurtoeslag nu zijn intrede gedaan. Het bedrag dat de bela…
Huurtoeslag 2012 Hoeveel Wie Waar Wanneer VoorwaardenHuurtoeslag 2012 Hoeveel Wie Waar Wanneer VoorwaardenHuurtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten voor het huren van een woning. Om in aanmerking te komen, mag de huur nie…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Huurtoeslag, de meest gestelde vragen"

Reacties

H. Schoofs, 03-09-2014 18:23 #10
Mijn dochter woont op zichzelf en heeft recht op huurtoeslag a 180,00 euro per maand.
Nu heeft ze drie maanden meer verdient dan normaal het geval is waardoor ze op jaarbasis 500,00 euro meer heeft verdient.
Wat moet ze nu terug betalen?

Riekie, 31-03-2014 19:33 #9
Goedenavond, even een vraag.
Mijn zoon gaat van zijn vriendin af, zij hebben een samenlevingscontract. Nu wil zijn vriendin een woning gaan huren, kan zij huurtoeslag krijgen ondanks dat de woning op allebei de namen staat?
De woning staat te koop en mijn zoon wil de lasten blijven betalen tot dat het huis verkocht is, want met alleen zijn salaris kan hij de woning niet op zijn naam krijgen. Wij hebben bij de koop van de woning toentertijd garant gestaan, heeft dit nog consequenties voor ons? Kunnen wij niet alleen garant staan voor mijn zoon? vriendelijke groet R.K.

M. A. Brinkman, 06-01-2014 13:02 #8
Mijn man en ik hebben gedurende 5 jaren in Frankrijk gewoond. Vanwege mijn aandoening kon ik daar niet voldoende geholpen worden. Hebben een seniorenwoning in Tubbergen toegewezen gekregen, de woning staat op mijn naam. Mijn man is nog een tijdje in Frankrijk gebleven. Ik had huurtoeslag aangevraagd en gekregen maar toen mijn man terugkwam verviel de toeslag omdat hij een pensioenuitkering en AOW-uitkering heeft. Echter die inkomsten gaan bijna helemaal op aan hypotheek, vaste lasten en Franse belastingen. Het huis staat al een tijd te koop, maar helaas, geen koper. Het is voor ons moeilijk om rond te komen en ik kan beslist niet terug naar Frankrijk. Kun je onder deze omstandigheden wellicht in aanmerking komen voor huurtoeslag?

Js Fischer V. Meel, 28-10-2013 22:49 #7
65 jaar en gestopt met werken wat zijn in 2014 mijn mogelijkheden huurtoeslag nu ik weduwe ben met aow en pensioen?

Heemskerk, 16-05-2013 15:26 #6
Overal en op elke site waar ik mijn huurtoeslag bereken kom ik uit op een bedrag van 266 euro per maand. Ik ontvang echter al meer dan 1 jr. 206 euro. Hoe kan dat en waarom reageert de belastingdienst hier niet op?

B. V. Veen, 01-05-2011 17:27 #5
Ik kom nergens een uitsluiting tegen, wanneer iemand bijvoorbeeld 1% eigenaar is (eis Vve). De medebewoners vraagt huurtoeslag aan. Niemand kan mij verteelen waar het staat dat als je aan alle eisen verder voldoet, geen huurtoeslag kun krijgen.
Wie helpt mij bij dit probleem?

Van der Zee, 08-02-2011 10:38 #4
Ik heb een vraag. ik heb 3jaar geleden een andere woning gekregen omdat ik reuma heb. ik woonde destijds op een bovenwoning maar ik kwam de trap niet meer op. heb nu een woning met rolstoel deuren en een slaapkamer beneden met aangrenzende douche. ik heb toen via wmo een verhuisvergoeding gekregen, en urgentie bewijs. mijn vraag is nu heb ik dan ook recht op meer huurtoeslag? ik lees net over een huurtoeslag van 50 procent meer vanwege mijn handicap?

A., 26-09-2010 18:06 #3
Heeft een studente met een studiebeurs en een klein bijbaantje, die een huisje wil huren, ook recht op huurtoeslag?

Catharina, 15-04-2010 12:07 #2
Als ouders huurtoeslag krijgen. Wat mag een kind van hun dan evt verdienen met een bijbaantje, zodat de huurtoeslag van de ouders niet in gevaar komt?

R., 10-03-2010 12:48 #1
Nergens kan ik vinden dat er bij overlijden van de partner, de gehele toeslag moet worden terug betaald. Men hanteert dan een wel bijzondere berekening, namelijk men neemt ook het niet ontvangen jaarinkomen, ook al heb je 5 keer het maandinkomen gehad. Waar kan ik dat vinden?

Infoteur: Esmee
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 10
Schrijf mee!