InfoNu.nl > Financieel > Belasting > BTW informatie / hoeveel (Belasting over Toegevoegde Waarde)

BTW informatie / hoeveel (Belasting over Toegevoegde Waarde)

BTW informatie / hoeveel (Belasting over Toegevoegde Waarde) BTW is een soort belasting die de overheid heft op de verkoop van diverse goederen en diensten. Het percentage van de BTW is in de meeste gevallen 19%, er zijn ook diverse situaties waarbij het percentage lager is. In vele landen heft de overheid ook BTW, het percentage verschilt vaak met het Nederlandse percentage BTW. Vaak merk je niet dat je BTW betaalt omdat het al in de prijs ingerekend is. Het percentage BTW is sinds 1969 al 9 keer veranderd.

Wat is BTW

BTW is een belastingsoort die je betaalt als je goederen of diensten koopt. De afkorting BTW staat voor ''Belasting over de toegevoegde waarde''. Vaak heeft men het niet door dat ze BTW betalen dit komt omdat de BTW vaak al in de prijs ingerekend is. De winkeleigenaar mag de BTW niet zelf houden hij moet dit afstaan aan de belastingdienst. Het BTW percentage is in de jaren heen sterk veranderd, sinds 2001 is het percentage in Nederland voor de meeste goederen en diensten 19%. Hieronder is een tabel te zien met de BTW tarieven in de afgelopen jaren.

BTW tarieven in de afgelopen jaren:
Datum van ingang Percentage BTW
01-01-196912%
01-01-197114%
01-01-197316%
01-10-197618%
01-01-198419%
01-10-198620%
01-01-198918.5%
01-10-199217.5%
01-01-200119%

Waarom gebruikt de overheid het BTW stelsel

De overheid kan met het BTW stelsel het gedrag van de mensen veranderen. De overheid wil bijvoorbeeld het milieu verbeteren, ze willen dat steeds meer auto's op loodvrije benzine gaan rijden. De overheid kan een hoge belasting heffen op de slechtere benzine zodat benzine duurder en de kans groter is dat mensen loodvrije benzine tanken.

Verschillende BTW-percentages

In het BTW stelsel bestaan er diverse percentages BTW, 19% moet over bijna alle producten / diensten worden betaald. Er zijn uitzonderingen waarbij er maar 6% moet worden betaald en er zijn er situaties waarbij geen BTW hoeft te worden betaald.

  • 19%
  • 6%
  • 0%

Producten / diensten waarover 6% BTW moet worden betaald
  • Vele eet- en drinkwaren (water bijvoorbeeld)
  • Geneesmiddelen
  • Vele agrarische goederen (Stro bijvoorbeeld)
  • Minerale olie en gas voor de tuinbouw
  • Kunstwerken
  • Tijdschriften die tenminste 3 keer per jaar op de markt verschijnen (de Libelle bijvoorbeeld)

Producten / diensten waarover geen BTW (0%) hoeft te worden betaald
Een ondernemer die zaken doet met het buitenland en daaraan spullen verkoopt hoeft geen BTW te betalen. Over de verkoop van tabaksmiddelen hoeft ook geen BTW te worden betaald omdat de fabrikant of de importeur al BTW heeft overgedragen aan de belastingdienst.

Tarieven in andere landen

Niet alleen in Nederland wordt BTW betaald, in andere landen moet ook BTW worden betaald over goederen en diensten. In andere landen ligt het percentage BTW anders dan in Nederland. Er zijn landen waar helemaal geen BTW hoeft te worden betaald, deze landen zijn onder andere:
  • Canarische Eilanden
  • Gibraltar
  • Verenigde Arabische Emiraten
  • Koeweit

Diverse landen met een BTW percentage
Het land BTW percentage
Luxemburg15%
Verenigd Koninkrijk15%
Spanje16%
Griekenland19%
Duitsland19%
Frankrijk19.6%
Italie20%
Portugal21%
België21%
Zweden25%
© 2009 - 2014 Simplylife, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Prijsopbouw sigaretten en shagHet ministerie van financien bekijkt elk jaar de tabaksprijzen in Nederland, zij doen dit op basis van de prijsklasse di…
BTW betalen we allemaalBTW betalen we allemaalOp 26 april 2012 werden in de tweede kamer voorstellen aangenomen om de BTW te verhogen van 19 naar 21%. Dit in het kade…
Wat is BTW eigenlijk?Als je een product koopt of gebruik maakt van een dienst, dan moet je hier belasting over betalingen. De overheid heft n…
E-sigaret: is de elektrische sigaret gezond of schadelijk?E-sigaret: is de elektrische sigaret gezond of schadelijk?Is het tijdperk van rokers die naar buiten gaan om te roken definitief voorbij? Zo lijkt het wel. Dankzij de elektronisc…
Bedrijven en ondernemingenBedrijven en ondernemingen hebben te maken met producten en diensten. Elk bedrijf heeft zijn eigen producten en diensten…

Reageer op het artikel "BTW informatie / hoeveel (Belasting over Toegevoegde Waarde)"

Reacties

Jim, 27-04-2012 10:20 #4
De belangrijkste reden voor BTW is natuurlijk niet om gedrag te beïnvloeden (buiten het feit dat dat ook geen taak van de overheid dient te zijn). Het is gewoon naast inkomstenbelasting de belangrijkste inkomstenbron en dat is dan ook de enige reden. Accijnzen zijn om gedrag te bepalen, BTW niet. Als we de logica volgen zoals hij hier staat zou een verhoging van de BTW dus ook niet dienen om de staatskas te vullen maar omdat we minder moeten kopen. Dat is niet het geval. Noem het beestje a.u.b. gewoon bij zijn naam.

A. Tienstra, 01-08-2011 18:03 #3
Bij een levering van goederen naar de Canarische eilanden; valt dit onder intracommunautaire levering?

Bas, 24-03-2010 10:48 #2
Hoi Frank dit hoeft niet. Gezien je geen inwoner van de EU bent zou je over aangekochte goederen invoerrechten en btw moeten betalen maar gezien dit een dienst is hoeft dit niet. Om je vraag te beantwoorden: de Nederlandse vereniging hoeft hier geen btw over te berekenen. Omdat jij niet verplicht bent btw te betalen aan Nederland en zij hun product in principe buiten nederland verkopen. Volgens mij zou je dit officieel gezien wel aan moeten geven bij de belasting in Nieuw Zeeland. Maar gezien het zo´n klein bedrag is zou ik het lekker laten.

Frank van Haren, 16-03-2010 23:02 #1
Ik woon in Nieuw Zeeland. Indien een Nederlandse organisatie diensten aan mij levert (het gaat feitelijk om het lidmaatschap van de Nederlandse internistenvereniging), dien ik dan Nederlandse BTW te betalen? Reactie infoteur, 17-03-2010
Hallo de heer van Haren,

Ik zou het antwoord op uw vraag helaas kunnen beantwoorden. Wellicht je deze vraag over de BTW beter aan de organisatie zelf vragen.

Simply

Infoteur: Simplylife
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 4
Schrijf mee!