InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting spaargeld 2017

Belasting spaargeld 2017

Belasting spaargeld 2017 Belasting op spaargeld en beleggen is volgens sommigen een jaloezieheffing, volgens anderen meer dan logisch. De belasting op spaargeld verandert in 2017 drastisch bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting. Deze nieuwe vermogensrendementsheffing wordt niet eenvoudiger maar juist ingewikkelder. Sparen voor later wordt duur met deze belastingherziening. Hoe ziet de belasting op spaargeld 2017 eruit en wat gaat u vanaf 2017 aan vermogensbelasting betalen? Ouderen zijn wederom de dupe, want hun vrijstelling daalt al in 2017 door het afschaffen van de ouderentoeslag. Voor hen een extra stijging van de belasting op sparen dus.

Belastingherziening 2017: de belasting op spaargeld wordt hoger en complex

Bij een belastingherziening is normaal gesproken het doel om de belastingen te vereenvoudigen. Minder regels, lagere belastingen, minder werklast voor de belastingdienst. Met een dergelijke belastingherziening is iedereen blij. Maar wat is voor de vermogensbelasting in 2017 de herziening: de belasting wordt in veel gevallen hoger en het wordt allemaal nog ingewikkelder. De term jaloezieheffing is al gevallen, maar vooral ook ouderen gaan mogelijk meer belasting betalen.

Belasting op spaargeld en vermogen tot en met 2016

In box 3 van de inkomstenbelasting betaalt u belasting over uw spaargeld en vermogen. Tot en met 2016 betaalt u geen belasting over het behaalde rendement, maar 1,2% over uw vermogen. De belastingdienst veronderstelt 4% fictief rendement en belast dat met 30% belasting waardoor u 1,2% betaalt. Er is een vrijstelling van ruim 24.000 euro. Die 4% is volgens velen te hoog en dus zou het heel eenvoudig zijn om voor iedereen dit percentage elk jaar te verlagen, bijvoorbeeld:
  • 2017: 3%, waardoor u 1% vermogensrendementsheffing hebt.
  • 2018: 2,4%, waardoor u 0,8% vermogensrendementsheffing hebt.

Belasting op spaargeld en vermogen vanaf 2017

Maar wat doet het kabinet Rutte in de Miljoenennota 2016: er worden vier vermogensschijven ingevoerd en daarbij gelden vier verschillende tarieven, progressief en die ook nog eens elk jaar anders kunnen zijn. Voor 2017 is het voorlopige plaatje:

Tabel 1. Nieuwe vermogensrendementsheffing op spaargeld en vermogen 2017 per persoon
SchijfUw vermogenVerondersteld rendementBelastingtariefVermogensrendementsheffing
Schijf 1:< 25.000 euro2,9%0%0,00%
Schijf 2:25.001 tot 100.000 euro2,9%30%0,87%
Schijf 3:100.001 tot 1.000.000 euro4,7%30%1,41%
Schijf 4:>1.000.000 euro5,5%30%1,65%

Dat betekent dat met deze belastingherziening in 2017 de vrijstelling omhoog gaat naar 25.000 euro per persoon en dat levert u een paar euro op. Als uw meer hebt gespaard voor later, gaat u meer belasting betalen. Dit kunt u alleen compenseren door meer risico met uw spaargeld te nemen. Sommigen zeggen zelfs dat u voortaan gedwongen bent om te beleggen op de beurs. Maar zoals we allen weten is beleggen op de beurs ook omgeven met risico en kunt u uw spaargeld dus ook verliezen op de beurs. Op de beurs bestaat geen enkele garantie voor een hoog rendement.

Nieuwe vermogensrendementsheffing 2017 is ingewikkeld

Voorafgaand aan het belastingjaar 2017 worden de percentages voor 2017 bekend gemaakt en deze kunnen weer afwijken van bovenstaande tabel.Deze percentages worden op een ingewikkelde manier berekend en staat vol met veronderstellingen. Zo is een veronderstelling dat u vanaf 25.000 euro altijd belegt op de beurs en dat het bedrag dat u belegt toeneemt naarmate u meer spaargeld hebt:

Tabel 2. Door de belastingdienst veronderstelde verdeling tussen sparen en beleggen in 2017
Welke belastingschijfUw vermogenVerondersteld percentage aan spaargeldVerondersteld percentage aan beleggingen
Schijf 1:< 25.000 euro100%0%
Schijf 2: 25.001 tot 100.000 euro67%33%
Schijf 3:100.001 tot 1.000.000 euro21%79%
Schijf 4:>1.000.000 euro0%100%

Door de veronderstelling dat u belegt op de beurs en door de veronderstelling dat het rendement op de beurs in het verleden hoog was en dat in 2017 dus ook weer zo zal zijn, gaat u steeds meer belasting betalen. Bovendien kijkt de fiscus alleen naar rendementen in het verleden zonder ook rekening te houden met de kosten die met beleggen gepaard gaan. Zo moet u transactiekosten betalen of betaalt u de beheerder van een beleggingsfonds ook kosten. Zeer waarschijnlijk is ook dat u zelf helemaal uw geld niet belegt, maar door de belastingdienst wel als belegger wordt aangeslagen. Dat betekent dat als u meer dan 100.000 euro hebt gespaard voor later of een vakantiewoning bezit, u in 2017 voor een deel 1,41% vermogensrendementsheffing gaat betalen en dat is 17,5% meer dan in de 1,2% in 2016 (1,41 gedeeld door 1,2).

Ouderen wederom kind van de rekening bij de inkomstenbelasting

Ouderen hebben meestal wat meer spaargeld om een laag inkomen te kunnen aanvullen. Zij hebben met veel zorg gespaard voor later. Juist zij worden extra gestraft. Niet alleen omdat hun vermogen vaak hoger is, maar ook omdat er geen recht meer bestaat op de verhoogde vrijstelling voor lage inkomens, de ouderentoeslag.

Conclusie belasting op spaargeld 2017 kan veel eenvoudiger

De belasting op spaargeld wordt in 2017 niet eenvoudiger maar veel ingewikkelder. Bovendien gaat u al in 2017 mogelijk veel meer belasting betalen. Het kan ook heel eenvoudig: verlaag die 4% naar 3% in 2017. Ingewikkelde berekeningen zijn dan niet nodig en lijken nu alleen een middel om hogere vermogens extra belasting te laten betalen en een nieuwe progressieve belasting in te voeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de…
Vermogensrendementsheffing ontwijkenVermogensrendementsheffing ontwijkenVermogensrendementsheffing is de belasting die over spaargeld moet worden betaald. Er is een aantal manieren om vermogen…
Belasting over spaargeld 2011 - 2012Belasting over spaargeld 2011 - 2012Moet je belasting betalen over je spaargeld? Het antwoord is helaas “ja”. De fiscus ziet de rente als een vorm van inkom…
Belastingdienst 2015, Nederlanders betalen 240% belastingBelastingdienst 2015, Nederlanders betalen 240% belastingDe belastingherziening en ons spaargeld en vermogen. Wie denkt dat Nederland een mild belastingklimaat heeft, vergist zi…
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Bronnen en referenties
  • Prinsjesdag 2015

Reageer op het artikel "Belasting spaargeld 2017"

Reacties

Jolanda, 25-01-2017 16:12 #8
Deze vat ik niet, "Conclusie belasting op spaargeld 2017 kan veel eenvoudiger
De belasting op spaargeld wordt in 2017 niet eenvoudiger maar veel ingewikkelder. Bovendien gaat u al in 2017 mogelijk veel meer belasting betalen. Het kan ook heel eenvoudig: verlaag die 4% naar 3% in 2017. Ingewikkelde berekeningen zijn dan niet nodig en lijken nu alleen een middel om hogere vermogens extra belasting te laten betalen en een nieuwe progressieve belasting in te voeren".

Met name, "Het kan ook heel eenvoudig: verlaag die 4% naar 3% in 2017". Wordt hier mee bedoeld, besteed je vermogen en verlaag het tot 3 %? Reactie infoteur, 26-01-2017
Beste Jolanda,
In 2017 wordt alles ingewikkeld gemaakt (zie artikel). Veel eenvoudiger is om het veronderstelde rendement op een lager maar vast percentage te zetten. Te beginnen met 3% of lager. Daar betaalt u dan 30% belasting over ofwel 0,9% in plaats van de 1,2% in 2016.

Tanka, 06-12-2016 17:39 #7
Het spaargeld dat voor 2017 is aangegeven, geldt dit per persoon, partner en jij, of is het voor een echtpaar gelijk als alleenstaande? Reactie infoteur, 07-12-2016
Beste Tanka,
De genoemde vrijstellingen voor de vermogensheffing zijn de bedragen per persoon.

J. V't Oosten, 01-12-2016 09:50 #6
Hallo, vraagje:
Als ik 26000€ aan spaargeld heb, betaal ik dan 0,89% belasting over 26000€ of alleen over de laatste 1000€? Reactie infoteur, 02-12-2016
Hallo J. V't Oosten,
U betaalt dan belasting over de 1000 euro.

Gonnie, 19-11-2016 13:42 #5
Geachte infoteur,

ik weet dat de belasting 1,2 procent rekent en er van uitgaat dat je 4 procent rente vangt. Maar wat ik niet snap is dat kennelijk die 1,2 procent bij mijn inkomen wordt geteld waardoor het verzamelinkomen hoger wordt.

Ik vraag me af of daar dan ook weer inkomstenbelasting over geheven wordt? Als dat niet het geval is waarom tellen ze die veronderstelde rente dan bij je inkomen op?

vr gr Gonnie Reactie infoteur, 22-11-2016
Geachte Gonnie,
U betaalt niet nog eens inkomstenbelasting over de ophoging van uw inkomen als gevolg van uw vermogen, maar het totale inkomen is qua hoogte wel (mede) bepalend voor bijvoorbeeld het recht op toeslagen, de hoogte van uw eigen bijdrage huishoudelijke hulp, het CAK en dergelijke.

Rp, 07-11-2016 18:24 #4
Ik begrijp sowieso niet waarom over het deel wat men overhoudt van reeds belast brutoinkomen (oftewel: minder geld uitgeven dan je netto ontvangt), er nogmaals belasting betaald moet worden.

Om belasting legaal te ontwijken heb ik een fors deel van mijn spaargeld in een lijfrenterekening omgezet en room ik jaarlijks ruim voor de peildatum overtollig (belastbaar) spaargeld af, wat cash ergens wordt bewaard. Natuurlijk levert dit geen rente op, maar dat doet het ook nauwelijks op een spaarrekening. Bovendien kunnen grotere aankopen simpel contant worden afgehandeld, waarbij ik meestal 10-15% korting kan bedingen. Rendement op je spaargeld kan dus prima handje contantje gebeuren en blijft voor die zakkenvullende criminelen (belastingdienst oftewel de overheid) onzichtbaar.

Leenders, 15-10-2016 11:50 #3
Geachte,
Ik vind het schandalig dat mensen die heel hun leven zuinig geleefd hebben die nu gestraft worden door belasting op hun spaargeld te laten betalen. Je kunt het beter allemaal op maken want heb je spaargeld moet je belasting betalen en kom je in de bijstand terecht dan moet je het als nog opleven. Welkom in Nederland. Reactie infoteur, 18-10-2016
Geachte Leenders,
Ja.

E. Reurekas, 25-09-2016 06:06 #2
Het is schandalig om belasting te heffen op een verondersteld rendement. Iedereen die spaart kan aantonen wat het rendement is geweest. Hoe eenvoudig kan het zijn. Straks verzinnen ze het nog om belasting te heffen over een verondersteld inkomen wat bij een bepaalde opleiding zou horen. De enigen die hier profijt van hebben zijn weer de lieden die hun zaakjes dik voor elkaar hebben en zelf behoorlijke rendementen halen. Reactie infoteur, 26-09-2016
Beste E. Reurekas,
Wie spaart wordt inderdaad gestraft voor zijn ijver.

Gonneke, 24-10-2015 13:39 #1
U zegt dat alles opgelost is als het percentage van 4 naar 3 procent zal gaan. Ik vind het nog te hoog, want niemand haalt de 3 procent nog op dit moment. Zelfs niet als je het voor lange tijd vastzet.

2 procent is haalbaar en dan alleen als je het langer vastzet. Dat zou een redelijk percentage zijn.

vr gr Gonneke Reactie infoteur, 26-10-2015
Beste Gonneke,
Die 3% noem ik als voorbeeld, maar misschien is 1,5% nog wel beter. Het probleem zal dan wel het extra gat in de belastinginkomsten zijn.

Infoteur: Info4mij
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2017
Reacties: 8
Schrijf mee!