InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingdruk 2014-2017 naar 60 procent?

Belastingdruk 2014-2017 naar 60 procent?

Belastingdruk 2014-2017 naar 60 procent? De belastingdruk 2014-2017 gaat voor een aantal van ons naar 60 procent in 2017 en deze belastingverhoging en lastenverzwaring begint al in 2014 en 2015. Dit is in strijd met de voorstellen van de commissie Van Dijkhuizen die een nieuw belastingstelsel met een belastingverlaging naar 38% bepleitte en in strijd met de belastingverlagingen die ons werden beloofd bij de verkiezingen in 2012. Niet uw belastingtarieven gaan in 2014 en 2015 omhoog, maar u krijgt door de hogere marginale belastingdruk bij een hoger inkomen minder heffingskortingen uitbetaald en dat betekent meer belasting betalen. Alleen een stelselherziening van de belastingen of een grote belastingverlaging in 2016, 2017 of 2018 kan hier nog verandering in brengen.

Wat is de belastingdruk?

De belastingdruk is wat u gegeven uw inkomen aan belasting moet betalen. Voor de meesten zijn dat de tarieven uit de schijven inkomstenbelasting die kunnen oplopen van 19,1% tot 52%. Maar dat is maar het halve verhaal. Door de veranderingen die het kabinet Rutte Asscher in de inkomstenbelasting aanbrengt, is dit zeker niet meer de goede manier om te berekenen hoeveel belasting u moet betalen en wat dus de belastingdruk is. Doordat meer heffingskortingen inkomensafhankelijk worden gemaakt met een afbouw naar nul, kunt u bij een iets hoger inkomen in dezelfde belastingschijf als uw collega toch veel meer belasting betalen. Dat komt doordat dit extra inkomen ertoe leidt dat u minder aan algemene heffingskorting en minder aan arbeidskorting krijgt. Het voordeel dat u bij een lager inkomen nog zou hebben, verdwijnt plotseling als sneeuw voor de zon.

Inkomstenbelasting en belastingtarieven 2014-2017

Niets wijst erop dat de belastingtarieven de komende jaren zullen worden verhoogd. De tarieven van 19,1% tot 52% blijven gehandhaafd. Voor wie nog geen recht heeft op AOW begint het laagste tarief op 37%. Maar er is meer wat uw belastingdruk bepaalt. Ons belastingstelsel kent namelijk ook heffingskortingen. Dat zijn bepaalde belastingvoordelen om de belastingdruk te verlagen. De algemene heffingskorting is daarvan een goed voorbeeld. In 2013 heeft iedereen in beginsel zo recht op maximaal 2000 euro aan belastingteruggave (AOW-er krijgt 1034 euro), ook lagere inkomens vanaf 6.230 euro per jaar ontvangen het maximale bedrag: belastingvrij verdienen 2014 en 2015.

Inkomensafhankelijke heffingskortingen 2014 en 2015

Vanaf 2014 verandert dit. Vanaf een inkomen van 40.000 euro krijgt u dan al ruim 700 euro minder heffingskorting dan uw collega die minder verdient. In 2016 blijft er naar schatting nog maar de helft van over als u een 50.000 euro verdient en als u pech hebt krijgt u niks. Bij de arbeidskorting worden gelijksoortige maatregelen voorgesteld.

Rekenvoorbeeld ware belastingdruk 2017 op 60%

Misschien is 2017 wel een goed voorbeeld en laat ik een hoog inkomen nemen. Dan staat er van alles op nul. Het meest spectaculair zijn de veranderingen in de belastingschijf van 52%. Laat ik een eenvoudig voorbeeld nemen. Stel u verdient 100.000 euro. Dan is uw heffingskorting (algemene en arbeidskorting) in 2017 gelijk aan nul, ofwel bijna 3000 euro minder dan een collega in uw belastingschijf met een inkomen van 60.000 euro. Dat betekent dat u met een extra inkomen van 40.000 euro 3000 euro extra belasting betaalt ofwel 7,5% meer dan uw collega. De marginale belastingdruk is dan inderdaad bijna 60%. Met het begrotingsakkoord gaat uw marginale druk naar 55%, nog steeds hoog. En bij de huidige lage spaarrente is het marginaal belastingtarief in box 3 nog vele malen hoger.

De marginale lastendruk in ons land stijgt door lastenverzwaringen

En het gaat nog verder. De toeslagen van de belastingdienst zijn ook inkomensafhankelijk. Dat heeft als gevolg dat u niet alleen bij een hoger inkomen minder toeslag van de belastingdienst krijgt, maar het kan ook betekenen dat u bij een beetje extra inkomen helemaal niets meer krijgt. Omdat de toeslagen meer worden toegespitst op de lagere inkomens, kan de terugval bij een extra inkomen groot zijn. Daarvoor hoeft u geen grote bedragen te verdienen. Het effect van deze lastendruk wordt daarom ook door veel meer mensen gevoeld.

Inkomenspolitiek staat weer op de agenda door lastenverzwaring

In een tijd van bezuinigingen staat de inkomenspolitiek weer op de agenda. Wie moet wat van de bezuinigingen betalen. Wat is uw draagkracht en hoeveel kunt u bijdragen aan de participatiemaatschappij uit de Troonrede 2013? De inkomensafhankelijke regelingen in ons land en de inkomensafhankelijke heffingskortingen, zorgen ervoor dat de effecten op uw netto inkomen in een jaar minder transparant zijn geworden. Het eerdere voornemen van het kabinet om te komen tot een huishoudtoeslag 2015 en het huidige voornemen voor een nieuw belastingstelsel 2016 -2017, 2018 en 2019 helpen om de effecten van beleid op de hoogte van het besteedbare inkomen van een huishouden in beeld te brengen. Wat nog ontbreekt is een nieuwe belastingtabel waaruit duidelijk wordt wat u werkelijk aan belasting gaat betalen. Een paar jaar geleden zou een belastingtarief van 60% ondenkbaar zijn geweest, maar inmiddels is dit hoge belastingtarief in een aantal gevallen dichterbij dan ooit. Zeker als u bedenkt dat er de komende jaren nog veel extra bezuinigd zal worden. Alleen een belastingwijziging of belastingverlaging kan dit veranderen en in 2015 blijkt er geld te zijn voor 2016, 2017 en 2018. Dus?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoogte erfbelasting 2011 & 2012Hoogte erfbelasting 2011 & 2012Over verkrijgingen na het overlijden van een erflater moet erfbelasting worden voldaan. Over het meerdere boven de vrijs…
Beleggen met een Besloten Vennootschap (BV) en de belastingBeleggen met een Besloten Vennootschap (BV) en de belastingJe kunt onder andere privé beleggen of met een BV. Is beleggen met een besloten vennootschap een goed plan? Dat hangt er…
Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Een overzicht van de soorten heffingskortingen voor de inkomstenbelasting + bijbehorende bedragen voor 2011 en 2012 voor…
Krijgt u alle heffingskorting waar u recht op hebt?Krijgt u alle heffingskorting waar u recht op hebt?Door bepaalde groepen in de samenleving extra heffingskortingen te geven, kan er een betere verdeling worden doorgevoerd…
Welke belastingen moet u betalen?Welke belastingen moet u betalen?Over uw inkomen moet u afrekenen om het netto besteedbaar bedrag te krijgen. Over het nettoloon moet ook nog weer meerde…

Reageer op het artikel "Belastingdruk 2014-2017 naar 60 procent?"

Reacties

Margarita, 31-12-2015 17:41 #2
Wanneer men alleen ( weduwe of weduwnaar) bent is het oneerlijk extra belasting te moeten betalen, omdat het inkomen bij een persoon hoger wordt denk aan pensioen e.d. De kosten voor een alleenstaande is hoger woon je alleen dan betaalt men dezelfde stookkosten, het koken electricien of op gas is gelijk aan meerdere personen in een huishouden. Waarom moet een gepensioneerd persoon meer gaan betalen ook voor spaargelden dit hebben we zelf bij elkaar gespaard voor eventueel kosten op latere leeftijd dit zijn De mensen die geen hand open willen houden nee ze willen voor zichzelf zorgen helaas gaat dit straks niet meer wanneer veel extra ingeleverd dient te worden.
Hoor van diverse zijde dat Mevrouw Jette Kleinsma maar moet vertrekken we kunnen beter alles inleveren en de staat zal wel uitdelen aan diegene die niet willen werken. Ik heb het niet over mensen welke niet kunnen werken dat is erg genoeg deze moeten geholpen worden maar het is makkelijk regeren bij de mensen weghalen en weggeven aan mensen die nooit gewerkt of ergens voor betaald hebben. Ik kan zo heel erg makkelijk een regeren koud kunstje. Begrijpen jullie nu niet waarom de mensen niet meer willen gaan stemmen dat zij het vertrouwen kwijt zijn. Zelf ben ik nu vijf jaar met pensioen vanaf die tijd steeds inleveren niet alleen door de pensioenfondsen ook door de staat steeds verhoging van BTW verhoging van stiekeme belastingheffing, ziektekosten en maar verhogen, verlaging van heffingskorting ga zo door de economie zal niet aantrekken ook wanneer er door de staat gezegd worden koop dit of dat waarvan? Heeft men als een nagekeken wat een persoon aan ziektekosten betaald, AWBZ, Percentage van AOW en pensioen, premie ziektekosten en daarnaast nog eens een eigen risico! Niet normaal.
Regel de belastingtarieven op een juiste manier ook de hogere inkomens deze moeten niet extra inleveren waarom zouden zij zich nog uitsloven voor wie? Allemaal voor anderen, sparen ook voor anderen inleveren, inleveren en nog eens inleveren waar zijn jullie mee bezig?. Ik zal het wel weer niet goed begrepen hebben dacht van wel dat hoef ik niet te horen van Mevrouw Kleinsma zij blijft lachen lekker makkelijk. Ik begrijp onderstaande reactie erg goed hopelijk julie ook het zal wel niet baten zoals gewoonlijk, jammer. Maak de mensen niet blij dat deze het komend jaar extra overhouden het is niet waar velen gaan er hard op achteruit.
Margarita Reactie infoteur, 02-01-2016
Beste Margarita,
Dit kabinet heeft er voor gekozen om werkenden een belastingverlaging te geven en vooral als beiden werken. Wie een uitkering heeft of een pensioen, heeft hier in zijn algemeenheid weinig aan terwijl de kosten van levensonderhoud gewoon doorgaan. Iedereen moet maar eens nagaan wat hij er echt op vooruit gaat en dan niet alleen naar de belastingen kijken maar ook naar de kostenposten. Die uitkomst zou, zoals u aangeeft, wel eens fors tegen kunnen vallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ata, 21-01-2015 17:24 #1
Vandaag mijn loonstrookje opengemaakt en kreeg bijna een hartverzakking.Van 52-naar 57% en dat omdat ik 50 euro meer ben gaan verdienen.Bedankt Rutte en Samson wij werkende worden steeds maar gestraft. Reactie infoteur, 22-01-2015
Beste Ata,
Die afnemende heffingskortingen kosten hogere inkomens relatief veel geld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2016
Reacties: 2
Schrijf mee!