InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wegenbelasting 2016 en 2017 oldtimer omhoog

Wegenbelasting 2016 en 2017 oldtimer omhoog

Wegenbelasting 2016 en 2017 oldtimer omhoog Wegenbelasting in 2016 en 2017 betalen voor uw oldtimer? Maak gebruik van de overgangsregeling. Vanaf 2014 is belastingvrij autorijden alleen weggelegd voor een oldtimer die veertig jaar of ouder is. Rijdt u een oldtimer die jonger is, dan betaalt u wegenbelasting. Dat is toch nog een meevaller want in het regeerakkoord stond nog dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor alle oldtimers werd afgeschaft. Milieuoverwegingen zouden aan de basis van deze nieuwe oldtimer regeling staan.

Wanneer spreken we over een oldtimer?

Niet elke oude auto is ook een oldtimer. Als u voor een oldtimer een aparte autoverzekering zoekt, zal een verzekeringsmaatschappij uw auto toelaten als hij minimaal 15 jaar en in de meeste gevallen minimaal 25 jaar oud is. De belastingdienst heeft zijn eigen definitie en ziet een auto van minimaal 30 jaar als een echte oldtimer. Voor deze auto’s geldt de fiscale oldtimerregeling.

Oldtimerregeling 2012 en 2013

In 2012 werd de oldtimerregeling aangescherpt. Meer auto’s moesten wegenbelasting gaan betalen dan dat tot nu toe het geval was geweest. Het idee bestaat dat oldtimers ook voor het dagelijkse gebruik worden gekocht om zo wegenbelasting te ontduiken. Daar staat tegenover dat eigenaren van oldtimers vaak liefhebbers en hobbyisten zijn die de auto hebben om er vooral in het weekend mee te rijden. Hoe het ook zij, de leeftijd voor de vrijstelling van wegenbelasting werd in 2012 opgeschroefd naar 30 jaar, geleidelijk weliswaar:
  • Bouwjaar 1987: na 26 jaar belastingvrij;
  • Bouwjaar 1988: na 27 jaar belastingvrij;
  • Bouwjaar 1989: na 28 jaar belastingvrij;
  • Bouwjaar 1990: na 29 jaar belastingvrij;
  • Bouwjaar na 1990: na 30 jaar belastingvrij.

En toen kwam daar het regeerakkoord Bruggen slaan van het kabinet Rutte 2, waarin de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor alle oldtimers wordt afgeschaft. Een schrik voor vele oldtimer bezitters met een oldtimer op benzine. Voor de lpg en diesel versie was al van een versobering sprake. Vrij snel kwam er na veel protest de clausule bij dat de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting toch zou blijven bestaan als u niet meer dan dertig dagen per jaar met de auto reed. De Tweede Kamer vond dit onvoldoende, waarna werd overlegd tussen staatssecretaris Weekers en de oldtimerlobby om te kijken hoe deze brand kon worden geblust. Zo ontstond de oldtimer regeling 2014.

Oldtimer regeling 2014

In de oldtimer regeling 2014 worden verschillen gemaakt in de soort auto qua brandstof en qua leeftijd:

Hoeveel belasting betaal ik voor mijn oldtimer in 2014:

BouwjaarBenzineDiesel of LPG
1974 t/m 1987Kwarttarief, maximaal 120 euro per jaar
Volledig tarief
1973 of eerdernulnul

Voorwaarde bij dit alles is dat u uw oldtimer in de maanden januari, februari en december niet op de openbare weg gebruikt, schorsen is niet nodig. Gebruikt u uw auto wel, dan is er geen vrijstelling mogelijk. Zo wordt bereikt dat de hobbyist minder meer gaat betalen terwijl wel is verzekerd dat er minder mee wordt gereden. Dit komt het milieu ten goede en daar was het volgens het regeerakkoord allemaal om begonnen. Een kwarttarief van 120 euro is 30 euro per kwartaal en dat lijkt dus alleszins te doen. Wie diesel of lpg rijdt, wat voor de meeste oldtimers niet het geval is, is pas goedkoop uit als de auto minimaal 40 jaar oud is in 2014. Voor 2017 geldt dan als eis dat de datum 1e toelating van uw motorrijtuig voor 1977 lag.

Overgangsregeling 2015, 2016 en 2017

Wie in 2014 gebruik maakt van de overgangsregeling voor oldtimers, heeft eind 2014 van de Belastingdienst een uitnodiging gekregen om ook in 2015 deel te nemen aan de overgangsregeling. Vul daarvoor het formulier Verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief in. De overgangsregeling zal bestaan tot 2028 en is van toepassing op particuliere auto's die op benzine rijden. Geen bedrijfsmatig gebruik van de auto dus.

Voorwaarden bijzonder tarief overgangsregeling oldtimer 2015, 2016 en 2017

De voorwaarden voor de overgangsregeling met bijbehorende bijzonder tarief zijn in 2015:
  • Uw motorrijtuig is voor het eerst in gebruik genomen op 1 januari 1975 of later en uiterlijk vóór 1 januari 1988.
  • Het motorrijtuig is uitsluitend aangedreven door een benzinemotor.
  • Er wordt geen gebruik gemaakt van de weg in de maanden januari, februari en december (eventueel schorsen).

Tarieven oldtimer 2016 en 2017

Het zijn vrijwel de zelfde tarieven als in 2014:
  • U hebt een kwarttarief met een maximum van € 122.
  • Maximaal betaalt u 122 euro, maar als de auto van vóór 1 januari 1976 (regeling 2016) respectievelijk 1 januari 1977 (regeling 2017) is het nultarief. U betaalt dan geen motorrijtuigenbelasting.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Benzine of diesel: wat rijdt goedkoper?Benzine of diesel: wat rijdt goedkoper?Benzine of diesel auto, welke is voordeliger? Een dieselauto rijdt zuiniger en diesel kost minder per liter dan benzine,…
Een autoverzekering voor de klassieker of oldtimer afsluitenEen autoverzekering voor de klassieker of oldtimer afsluitenAls we het hebben over een oldtimer, dan hebben we het over een klassiek voertuig. Er is geen eenduidige definitie van e…
Belastingdienst stimuleert zuinig rijden 2015 met lagere bpmBelastingdienst stimuleert zuinig rijden 2015 met lagere bpmZuinig rijden in 2015 en 2016 loont, maar de eisen worden wel steeds strenger. Zuinige auto's met minder uitstoot van CO…
Hoe kan ik goedkoop autorijden?Hoe kan ik goedkoop autorijden?Hoewel voor veel mensen een auto een statussymbool is, of een luxeproduct is een auto voor anderen ook niets meer dan ee…
Wegenbelasting berekenen: Motorrijtuigenbelasting in 2012Wat is wegenbelasting nou eigenlijk? Is dat hetzelfde als motorrijtuigenbelasting? Hoeveel wegenbelasting moet je per ja…

Reageer op het artikel "Wegenbelasting 2016 en 2017 oldtimer omhoog"

Reacties

Ronny, 26-04-2017 11:38 #30
Hoi, wij overwegen om naar Nederlands te verhuizen. Wij rijden met een Daf 66 marathon bouwjaar 1974. Is deze nu volledig vrij van belasting of is zit hij in een overgangsregel? Reactie infoteur, 27-04-2017
Hoi Ronny,
Deze is volledig wegenbelastingvrij (uw auto is in 2017 40 jaar of ouder).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D. W. Romeijn Uit Zeist, 29-03-2017 20:43 #29
Geachte lezer(es),
Ik ben in bezit van een Mercedes SLC380 van 1981 en een motor Honda CBX 1000 van 1979. Beide voertuigen zitten al vanaf het begin in die overgangsregeling. Wat schetst mijn verbazing en woede? Voor de motor moest ik hetzelfde betalen als voorheen, zijnde 29 Euro. Maar voor de Mercedes was het bedrag al verhoogd van 122 Euro naar 129,35 Euro en daar plotseling nog 75,66 Euro bovenop aan provinciale opcenten. Hoe kan het dat ik daar vooraf en ook daarna, nooit iets over gehoord of gelezen heb?
Hartelijke groeten uit Zeist van D.W.Romeijn. Reactie infoteur, 31-03-2017
Geachte D. W. Romeijn,
Het kwarttarief is in 2017 122 euro (was 120 euro) en de provinciale opcenten kunnen per provincie weer anders zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S. Poot, 19-03-2017 13:34 #28
Geachte dames en heren,
Ik heb een VW bouwjaar maart 1976. Moet ik nu ook nog schorsen en dit betalen? Is dus 41 jaar oud.
Mvg
Simon Poot Reactie infoteur, 21-03-2017
Geachte S. Poot,
U hoeft in 2017 niet te schorsen, want u betaalt geen wegenbelasting meer in 2017. Hebt u die vrijstelling niet automatisch ontvangen, dan kunt u die bij de Belastingdienst in Apeldoorn aanvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Michel, 02-03-2017 23:14 #27
Ik zelf rij voor de hobby een oldtimer 4x4 pick-up van juni 87. En ja natuurlijk op Diesel want benzine en 4x4 rijden snijdt geen hout (te weinig koppel). Begin 2011 was ik begonnen met het restaureren van het ding, elk onderdeeltje vervangen of gerepareerd tot op het laatste schroefje en 2 jaar geleden eindelijk klaar (en vele tienduizenden euro's armer natuurlijk). Ondertussen heeft het rijk in de loop der jaren de regeltjes zo aangepakt dat het beter was geweest om met al die euro's de kachel aan te maken en als hobby wandelen te nemen in plaats van 4x4 rijden! Ik zal het even opsommen: Eerst verdween het grijs kenteken en mocht ik het volle pond gaan betalen. Ach weet je, nog maar een paar jaar dan zou hij toch in de oldtimer regeling komen en dat was wel te overzien. Niet dus!

Nu ben ik in het bezit van een hele mooie waardeloze wagen die perfect rijdt, ook 4x4, welke het komende decennium in de garage kan blijven staan omdat hobbymatig rijden niet meer te betalen is. Vertel maar. Ben ik met zo'n 2000 km per jaar een grote vervuiler waardoor ik daarom op dit moment al 1500,- Euro per jaar aan wegenbelasting mag aftikken? Dit noem ik compleet van de pot gerukt hoor! Daar komt volgend jaar nog eens een flinke schep bovenop?!

Wij als hobby 4x4 rijders zijn door de overheid in deze enorm gepakt door deze regeling waarvoor heel erg veel dank. Ook is een complete oldtimerbranche om zeep geholpen. Probeer maar eens aan onderdelen te komen van zo'n auto! Reactie infoteur, 04-03-2017
Beste Michel,
Helder, alleen de oldtimer op diesel of lpg van 1973 of eerder springt er financieel nog goed uit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud Heerkens, 15-02-2017 08:10 #26
Hallo,

Ik ben voornemens een oldtimer vrachtauto aan te schaffen. Deze heeft een datum eerste toelating van 16-7-1987, dus voor 1989. Hoe handel ik de aanvraag af om ook dit jaar in aanmerking voor het max. tarief van €120? Reactie infoteur, 16-02-2017
Hallo Ruud Heerkens,
Hiervoor bestaat een speciaal formulier "Verzoek Motorrijtuigenbelasting Vrijstelling": http://tinyurl.com/zjd3lwd
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

David, 05-02-2017 15:40 #25
Ben ik de enige die tegenwoordig nog maar weinig van de regels van de Belastingdienst snapt?
ik rijd een vw corado met de eerste tenaamstelling van 31-10-1991. Nou is mijn vraag in wat voor tarief zal mijn wegenbelasting dan vallen en wat voor verzekering kan ik daarvoor afsluiten? Moet ik het volle pond betalen of is er ergens toch nog wat voordeel te halen?
mvg david Reactie infoteur, 07-02-2017
Beste David,
In 2017 is uw auto nog niet een oldtimer en betaalt u het volle pond afhankelijk van het gewicht van uw wagen. Omdat het een oudere auto is, kunt u relatief goedkoop een WA-verzekering afsluiten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Richard Heyne, 29-01-2017 12:24 #24
Ik rijd een VW T3 uit 1980 en gebruik deze uitsluitend voor vakanties. Ik zit dan ook in de overgangsregeling Oldtimers en betaal sinds 2014 122 euro per jaar. In de maanden jan, feb en dec staat deze in de stalling. Nu krijg ik van de belastingdienst een nieuwe rekening waarbij het basisbedrag is verhoogd naar 142,56 plus provinciale opcenten 78,69 en moet ik betalen:
73 euro.Ik woon in de provincie N-H. Ik heb geen idee waar dit bedrag ineens vandaan komt en vraag me af of iemand mij dit kan uitleggen.
Groet
R Heyne Reactie infoteur, 31-01-2017
Beste Richard Heyne,
Als het goed is, krijgt u bij een benzinemotor jaarlijks in het 4e kwartaal van de belastingdienst een brief met de vraag of u vóór 1 januari kiest voor de overgangsregeling. Hebt u die brief wellicht niet gehad?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joost, 23-01-2017 19:20 #23
Is er al bekend hoe de regeling er in 2018 gaat uitzien? Valt een auto van 02-1988 automatisch in de overgangsregeling?

Alvast bedankt,
Groet Joost Reactie infoteur, 24-01-2017
Beste Joost,
Als de wetgeving niet in 2017 wordt aangepast, geldt in 2018 geldt de overgangsregeling voor auto's van vóór 1 januari 1989.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L. Persoon, 08-01-2017 09:21 #22
Ik sta op het punt een of meerdere legervoertuigen te kopen. Een is van een bouwjaar voor 1970 de ander is nog niet precies bekend maar uit de 70er jaren. Hoe moet ik nu die 40 jaar voor de vrijstelling van wegenbelasting tellen? Gewoon vanaf de huidige datum 40 jaar terug tellen (verschuift het vrijstellingsjaar dan mee naar de toekomst tov het bouwjaar) of 40 jaar terug tellen vanaf 2014 (dan blijft het max bouwjaar staan op voor 1-1-1974)? Moet ik deze voertuigen ook de 3 maanden in de winter stopzetten?

Alvast bedankt voor uw reactie.
Groet, LP Reactie infoteur, 10-01-2017
Beste L. Persoon,
Als de legervoertuigen voor particulier gebruik zijn en op benzine rijden, kunnen ze in 2017 in aanmerking komen voor de overgangsregeling voor oldtimers, in andere gevallen pas 40 jaar na de eerste toelating op de weg. Als u geen gebruik maakt of hoeft te maken van de overgangsregeling, hoeven de auto's in de winter niet aan de kant te staan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. Houtman, 17-12-2016 14:39 #21
Wegens omstandigheden kan ik nu pas mijn oldtimer /camper naar de stalling brengen. Echter het is december en ik ben dus niet meer geacht op de weg te komen. Wat is de verzuimboete mocht je gecontroleerd worden? Reactie infoteur, 19-12-2016
Beste B. Houtman,
Als u niet eerder verzuimde de wegenbelasting te betalen, zal de boete waarschijnlijk nog nihil zijn. Elk verzuim blijft één jaar staan. Vanaf uw 2e verzuim krijgt u een naheffingsaanslag met een verzuimboete van € 52.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sten Cok, 07-04-2016 13:17 #20
Misschien een domme vraag, maar hoe gaat de belastingdienst controleren of je rijdt met de auto? Aan de hand van opgegeven kilometerstanden? Reactie infoteur, 07-04-2016
Beste Sten Cok,
Als u met de auto rijdt, kunt u altijd onderweg worden gecontroleerd of geflitst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Schoenmakers, 19-12-2015 09:55 #19
Ik heb een oldtime motor gekregen en heb hem opgeknapt maar daar mag dec. Jan. Febr. Niet met gereden worden ivm die wet
Kan ik dit nog veranderen want nu is het nog mooi weer voor een rit te maken Reactie infoteur, 19-12-2015
Beste J. Schoenmakers,
Ja, maar dat betekent een naheffingsaanslag voor 2015 en 2016.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chantal, 04-12-2015 20:10 #18
Het is heel erg simpel. Heeft u een oldtimer en is deze voorzien van een gasinstallatie dan verlangt de staat van u dat u het volledige bedrag betaald. En dat klopt niet.

U betaald dus het volledige bedrag maar heeft niet het genot om op dezelfde wegen te rijden als een niet oldtimer.
Immers u mag niet in het stadscentrum rijden. Hier zou dus sprake moeten zijn van een tarief compensatie.

U kunt hiervoor beroep aantekenen en het lijkt mij logisch wanneer u in het gelijk wordt gesteld. Reactie infoteur, 07-12-2015
Beste Chantal,
Steeds meer gemeenten sluiten ook oudere auto's uit. U kunt het proberen, maar ook die auto's krijgen geen (nog) mindering op de te betalen belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron, 16-10-2015 15:56 #17
Ik overweeg binnenkort een benzine auto van voor 1987 te kopen, nu wil ik gebruik gaan maken van het kwart tarief, nu las ik ergens het belastingjaar van januarie t/m december loopt,
kan ik, normaal belasting betalend, de hele maand december na aanschaf gewoon rijden, en tot wanneer heb ik om het kwarttarief aan te vragen?
En stel dat de vorige eigenaar gebruik maakte van de regeling?

mvg,
ron Reactie infoteur, 17-10-2015
Beste Ron,
De overgangsregeling wegenbelasting is inderdaad per kalenderjaar en het bedrag voor een tijdvak (kwartaal) moet betaald zijn voordat het tijdvak begint. Als de vorige eigenaar van het kwarttarief gebruik maakte in 2015, geldt dat ook voor u en kunt u er dan in december niet zomaar mee rijden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gertjan, 30-07-2015 19:09 #16
Kan ik het volle tarief en het kwarttarief ook mixen?

Negen maanden kwarttarief en de drie maanden dat ik niet mag rijden vol tarief?

M VR GR

Gertjan Reactie infoteur, 31-07-2015
Beste Gertjan,
Neen, het drie maanden niet mogen rijden is een voorwaarde om de rest van het jaar het kwarttarief te kunnen betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S., 22-02-2015 14:17 #15
Heb deze week opeens 2 blauwe enveloppen ontvangen van de belasting
1 met een bedrag van 79 euro, voor de maanden november, december en januari…
1 met een bedrag van 224 euro voor de maanden februari, maart, april…

Kortom, ik krijg opeens om de oren dat ik volledige belasting moet betalen voor mijn mercedes 280se van 1983…? terwijl hij netjes achter het huis staat tot 1 maart…
Schorsen is niet persee nodig, dus hoe kan het dat de belasting opeens volledige belasting in rekening brengt terwijl ik netjes met de regels om ga.

Vind dit wel heel erg genaaid van de Belasting.

Meer mensen deze enveloppen gekregen? Reactie infoteur, 22-02-2015
Beste S,
Dit zou best een fout van de Belastingdienst kunnen zijn (even met ze bellen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kreder, 12-01-2015 18:57 #14
Ik heb een chevrolet corvette bouwjaar 1980, en ik heb in december 2014 € 121,00 motorrijtuigenbelasting betaald. Mijn klassieker staat al sinds september 2014 binnen gestald op priveterrein, en ik rij er sowieso niet mee in de wintermaanden.
Vraag, Moet de auto nu ook geschorst worden voor de maanden januari, februari, en december 2015?
Ik hoor graag z.s.m. Reactie hierop.
M.vr.gr. Frans Kreder Reactie infoteur, 13-01-2015
Beste Kreder,
Schorsing is niet nodig, maar u mag in die maanden niet de openbare weg op (m.u.v. een ritje AOK). Vergeet niet om het formulier Verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief in te vullen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 29-07-2014 23:36 #13
Moet kwarttarief minimaal een jaar betaald worden? aankopen in juli bijvoorbeeld, verkopen (of demonteren) in augistus, benzine auto 1979 normaal 660 euro per jaar voltarief, dan 120 euro kwijt of slechts 30 euro? Reactie infoteur, 30-07-2014
Beste Jan,
De wegenbelasting betaalt u voor de periode dat de auto in uw bezit is. Als vooruit is betaald (per kwartaal) krijgt u het teveel betaalde terug zodra uw auto is afgemeld (gaat wel enige tijd overheen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeffrey, 14-01-2014 18:29 #12
Meneer D.Jager, u heeft helemaal gelijk. Omdat t kaninet er zin in heeft om iets te veranderen moet u - net als vele mensen - maar op de blaren gaan zitten. Dit is iets wat je kan verwachten in een "bananenrepubliek" want als wetten zo makkelijk gewijzigd kunnen worden, wat is een wet dan waard (en zeker zonder echte overgangsregeling). Vooral soldaten sturen naar een ver land onder het mom "vrijheidsmissie" (van ons belastinggeld).

ik wacht nog steeds op mn brief voor mn Caprice uit 1978. Of ik moet mn LPG installatie slopen (alle leidingen etc! Keuren.wat ook weer geld kost). Ook zit ik dan met 3 maanden schorsen in mn maag (geen eigen garage of terrein, minimaal 600 euro kwijt aan opslag om mn auto niet te mogen gebruiken). O ja, volle pond betalen is er ook bij, dan ben ik plus €3000 per jaar kwijt.

ik wil zwart op wit hebben hoe het nu precies zit en vanaf wanneer ik dan moet betalen. Dan breng ik hem wel naar t buitenland. Hoe dan ook ik ga geen geld betalen voor te schorsen.Dat zouden meer mensen moeten doen, of moet ik sheeple zeggen. Corrupte regering dat we al jaren hebben met al het wachtgeld en regelingetjes…

D. Jager, 03-01-2014 16:41 #11
Nu betaal ik straks een kwarttarief voor mijn motorfiets, maar ik moet hem wel laten schorsen in de maanden December, Januari en Februari, dan betaal ik bijna de volle pond, wanneer houd het eens op met ons te plagen, waarom moet ik dit schorsen dan nog betalen kunt u mij dit vertellen.
Fam Jager Reactie infoteur, 03-01-2014
Beste D. Jager,
Dan betaalt u een kwart in plaats van 100%. Dit is gedaan om te voorkomen dat de oldtimer toch als "gewone" auto wordt gebruikt, waarvoor wel 100% moet worden betaald. De heffing is vervolgens puur een manier om extra geld binnen te halen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Betsy, 17-12-2013 13:30 #10
Beste Zeemeeuw,
Ik weet dat er en aangepast tarief komt op benzine. Wat mij niet duidelijk is; als ik op benzine verder wil rijden moet ik het lpg dan voor 1 januari verwijderen of heb ik de tijd tot maart 2014?
Met vriendelijke groet,
Betsy Reactie infoteur, 17-12-2013
Beste Betsy,
Wat daarvoor telt, is de stand van zaken per 1 januari 2014.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Betsy, 17-12-2013 10:14 #9
Heb de beruchte 190er op lpg. Het is mij niet duidelijk of ik voor 1 januari 2014 lpg moet verwijderen of heb ik de tijd tot maart 2014?

met vriendelijke groet,
Betsy. Reactie infoteur, 17-12-2013
Beste Betsy,
Als u de lpg verwijdert, geldt er een aangepast tarief in 2014. Als u de auto ook nog eens schorst, is dat het nultarief (vrijstelling) anders het kwarttarief.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Katinka, 28-10-2013 14:37 #8
86 is 86 25 jaar oud dat is de wet vanaf 2012 dus gas en diesel tot 1986 ook belasting vrij of moet me opa nu ook straks bejaarden tax betalen zodat die op straat kan blijven lopen Reactie infoteur, 28-10-2013
Beste Katinka,
Met al die bezuinigingen, kunt u weinig uitsluiten tegenwoordig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Claude, 26-10-2013 12:52 #7
Hallo,
Ik lees telkens dat het zou gaan om een maximum van €120 per jaar en drie wintermaanden niet rijden…
Mijn Alfa Spider is van 1979 ( 34 jr) en daar rijd ik normaal toch niet mee in de winter.
Dat is het probleem dan ook niet maar is er een bepaalde rekenmodule of schaal zodat je kunt uitrekenen hoeveel je dan wel moet gaan betalen? Elk jaar dichter bij de 40 zou dan goedkoper zijn?
Claude Reactie infoteur, 26-10-2013
Beste Claude,
Als een auto op 1 januari 2014 26 jaar of ouder is, kunt u in aanmerking komen voor het kwarttarief van wat een jongere versie bij een gelijke co2-uitstoot als uw Spider normaal zou moeten betalen. U krijgt hierover begin 2014 bericht van de belastingdienst. Dan kunt u tot 1 maart 2014 kenbaar maken of u van deze overgangsregeling gebruik wilt maken. Pas als uw auto 40 jaar oud is, wordt dit automatisch het nultarief.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nn, 18-06-2013 14:55 #6
Maak je niet druk, althans dat doen de profiteurs van politiek Den Haag ook niet. Heb je een mooie oldtimer op lpg, mag je er niet mee rijden omdat de wegenbelasting niet op te brengen is. Koop je een nieuwe koekblik, rij je wegenbelasting vrij. Dat is dan stimulering van de economie, die door Brussel naar de klote word geholpen. De banken stelen en roven maar wat ze kennen, de belasting betaler betaald toch wel de rekening. De banken zullen niet omvallen, dus graaien maar, pak wat je pakken kan, er komen toch geen veroordelingen voor die ploerten die zich directeur durven te noemen. Stop je geld in een sok, niet meer pinnen en laat de ploerten de tering krijgen en de economie zelf uit de slop trekken.

M v g,

N N.

Roy, 05-06-2013 19:12 #5
Hallo, ik heb een oldtimer uit 76 ik dus ik moet straks gaan betaalen. maar als hij straks 40 jaar is krijg ik dan weer vrijstelling? ( ik dacht trouwens dat lpg milieu vriendelijker was dan benzine en diesel. goeie lul smoes van de overheid dat ze het voor het milieu doen ) Reactie infoteur, 05-06-2013
Hallo Roy,
Het kan altijd weer anders worden, maar tegen die tijd zult u uw vrijstelling terugkrijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Johan, 30-05-2013 19:44 #4
Hallo ben af gekeurd en heb een mercedes van bj.1981 het is een 380 se en rij op lpg. en rij nog geen 5000 km per jaar als dit door gaat. wil toch niemand die auto nog kopen. en wat gaat die dan kosten in 2014? Reactie infoteur, 31-05-2013
Hallo Johan,
Het is niet goed voor de prijs en uw portemonnee, dat is zeker.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaap, 30-05-2013 17:56 #3
Daar heb je de onbetrouwbare overheid weer. De regels zijn in de afgelopen tijd paar keer veranderd. Heb ik m’n oude Fordje (1983) vanaf z’n eerste levensjaar op gas lopen en hem door de omstandigheden in 2000 geschorst en op stal gezet, met het vooruitzicht er 8 jaar later weer lekker mee te kunnen tuffen. In die tussentijd de auto heftig omgebouwd XR3I motor erin, andere versnellingsbak andere wielophanging enz. Geweldige auto, maar door wijziging in de verkeerswetgeving mocht ik ineens mijn caravan niet meer trekken. (verhouding gewicht trekkende/getrokken voertuig) Heb ik nota-bene 10 jaar gedaan, niks aan de hand als je het gewicht maar goed verdeeld. Door deze verandering en verandering in m’n werk (veel minder kilometers) heb ik een andere auto op benzine gekocht.

Nu met pensioen en heb alle tijd om lekker verder te hobbyen met m’n Fordje welke sinds 2008 belastingvrij is………. En nu, na al dat ombouwwerk wordt dat gehonoreerd met opnieuw belasting betalen, waarom,? Omdat er gas in zit……. En nu? Uit milieuoverweging liet ik het gas er in zitten. Vanwege de nieuwe regeling mag ik weer 9 jaar gasbelasting betalen.

Niet dus.
Gas gaat er tijdelijk uit en m’n Fordje doet weer lekker mee aan de milieuvervuiling, totdat ie opnieuw belastingvrij is……. Als ze dan de regels niet opnieuw aanpassen. (onbetrouwbare overheid)

Het gaat de overheid helemaal niet om milieu. Alleen maar geld binnenhalen. Als je milieubewust maatregelen neemt tegen oude vervuilende auto’s zou je bij de oudere auto’s juist gas moeten stimuleren, juist omdat er geen katalysator onder zit is gas veel schoner.
En de oudere diesels dwingen om er een roetfilter onder te zetten. Dat help. Die zie je nu al walmend en verkeer ophoudend over de snelweg heen boemelen. En dat mag wel……

Je zou als overheid ook wat kunnen doen aan de uitgavenkant. Eerst de zakkenvullers bij de woningcorporaties aanpakken en bij de overheid zelf, dat levert veel meer op. Dan hoeven de hobbyisten niet te bloeden of hun troeteltje naar de sloop rijden. Reactie infoteur, 31-05-2013
Beste Jaap,
Het is puur een bezuiniging en vast niet de laatste helaas.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 14-05-2013 13:19 #2
Mijn Mercedes 450 se op LPG uit 1973 is belastingvrij. Volgens de nieuwe regels blijft hij in 2014 ook belastingvrij. Het is mij alleen niet duidelijk of ik hem ook moet schorsen in december, januari februari.

Groetjes Chris Reactie infoteur, 14-05-2013
Beste chris,
U moet volgens wat nu bekend is (is nog niet door het parlement) uw auto wel schorsen en dat kost ook geld:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/114812-boete-onverzekerd-rijden-auto-en-artikel-34-verklaring.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 06-05-2013 14:46 #1
Dat het bedrag redelijk is klopt wel maar het is wel 120 voor 3 kwartalen, dus 40 per kwartaal en dan komen daar de schorsingskosten nog bij van minimaal 24 euro. en dan is nog de vraag hoe ze omgaan met het feit dal je de auto binnen een jaar weer schorst (voor jonge auto's is dat een extra hoog tarief). Reactie infoteur, 06-05-2013
Beste Gerrit,
Klopt. Het wordt wel duurder om een oldtimer te rijden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Autos onderweg
Reacties: 30
Schrijf mee!