InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wegenbelasting 2014 oldtimer omhoog

Wegenbelasting 2014 oldtimer omhoog

Wegenbelasting 2014 oldtimer omhoog Wegenbelasting 2014? Vanaf 2014 is belastingvrij autorijden alleen weggelegd voor een oldtimer die veertig jaar of ouder is. Rijdt u een oldtimer die jonger is, dan betaalt u wegenbelasting. Dat is toch nog een meevaller want in het regeerakkoord stond nog dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor alle oldtimers werd afgeschaft. Milieuoverwegingen zouden aan de basis van deze nieuwe oldtimer regeling staan.

Wanneer spreken we over een oldtimer?

Niet elke oude auto is ook een oldtimer. Als u voor een oldtimer een aparte autoverzekering zoekt, zal een verzekeringsmaatschappij uw auto toelaten als hij minimaal 15 jaar en in de meeste gevallen minimaal 25 jaar oud is. De belastingdienst heeft zijn eigen definitie en ziet een auto van minimaal 30 jaar als een echte oldtimer. Voor deze auto’s geldt de fiscale oldtimerregeling.

Oldtimerregeling 2012 en 2013

In 2012 werd de oldtimerregeling aangescherpt. Meer auto’s moesten wegenbelasting gaan betalen dan dat tot nu toe het geval was geweest. Het idee bestaat dat oldtimers ook voor het dagelijkse gebruik worden gekocht om zo wegenbelasting te ontduiken. Daar staat tegenover dat eigenaren van oldtimers vaak liefhebbers en hobbyisten zijn die de auto hebben om er vooral in het weekend mee te rijden. Hoe het ook zij, de leeftijd voor de vrijstelling van wegenbelasting werd in 2012 opgeschroefd naar 30 jaar, geleidelijk weliswaar:
  • Bouwjaar 1987: na 26 jaar belastingvrij;
  • Bouwjaar 1988: na 27 jaar belastingvrij;
  • Bouwjaar 1989: na 28 jaar belastingvrij;
  • Bouwjaar 1990: na 29 jaar belastingvrij;
  • Bouwjaar na 1990: na 30 jaar belastingvrij.

En toen kwam daar het regeerakkoord Bruggen slaan van het kabinet Rutte 2, waarin de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor alle oldtimers wordt afgeschaft. Een schrik voor vele oldtimer bezitters met een oldtimer op benzine. Voor de lpg en diesel versie was al van een versobering sprake. Vrij snel kwam er na veel protest de clausule bij dat de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting toch zou blijven bestaan als u niet meer dan dertig dagen per jaar met de auto reed. De Tweede Kamer vond dit onvoldoende, waarna werd overlegd tussen staatssecretaris Weekers en de oldtimerlobby om te kijken hoe deze brand kon worden geblust. Zo ontstond de oldtimer regeling 2014.

Oldtimer regeling 2014

In de oldtimmer regeling 2014 worden verschillen gemaakt in de soort auto qua brandstof en qua leeftijd:

Hoeveel belasting betaal ik voor mijn oldtimer in 2014:
BouwjaarBenzineDiesel of LPG
1974 t/m 1987Kwarttarief, maximaal 120 euro per jaar
Volledig tarief
1973 of eerdernulnul

Voorwaarde bij dit alles is dat u uw oldtimer in de maanden januari, februari en december moet schorsen. Anders is er geen vrijstelling mogelijk. Zo wordt bereikt dat de hobbyist minder meer gaat betalen terwijl wel is verzekerd dat er minder mee wordt gereden. Dit komt het milieu ten goede en daar was het volgens het regeerakkoord allemaal om begonnen. Een kwarttarief van 120 euro is 30 euro per kwartaal en dat lijkt dus alleszins te doen. Wie diesel of lpg rijdt, wat voor de meeste oldtimers niet het geval is, is pas goedkoop uit als de auto minimaal 40 jaar oud is in 2014.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wegenbelasting 2014Wegenbelasting 2014Hoeveel wegenbelasting 2013 en wegenbelasting 2014 betaalt u, krijgt u korting? Wat zijn de tarieven voor de motorrijtui…
Klassiekers en Oldtimers Wegenbelasting vanaf 2014Klassiekers en Oldtimers Wegenbelasting vanaf 2014Overgangsregeling wegenbelasting Oldtimers, Klassiekers en Young-timers vanaf 2014. De overheid ontziet in de toekomst a…
Benzine of diesel: wat rijdt goedkoperBenzine of diesel: wat rijdt goedkoperAls je een andere andere auto gaat kopen kun je kiezen uit diesel of benzine. Een dieselauto rijdt zuiniger en diesel ko…
Hoe kan ik goedkoop autorijden?Hoewel voor veel mensen een auto een statussymbool is, of een luxeproduct is een auto voor anderen ook niets meer dan ee…
Wegenbelasting in DuitslandWegenbelasting in DuitslandDe wegenbelasting in Duitsland is gebaseerd op de theorie dat de vervuiler betaalt voor zijn vieze auto. Sinds 2009 word…

Reageer op het artikel "Wegenbelasting 2014 oldtimer omhoog"

Reacties

Jeffrey, 14-01-2014 18:29 #12
Meneer D.Jager, u heeft helemaal gelijk. Omdat t kaninet er zin in heeft om iets te veranderen moet u - net als vele mensen - maar op de blaren gaan zitten. Dit is iets wat je kan verwachten in een "bananenrepubliek" want als wetten zo makkelijk gewijzigd kunnen worden, wat is een wet dan waard (en zeker zonder echte overgangsregeling). Vooral soldaten sturen naar een ver land onder het mom "vrijheidsmissie" (van ons belastinggeld).

ik wacht nog steeds op mn brief voor mn Caprice uit 1978. Of ik moet mn LPG installatie slopen (alle leidingen etc! Keuren.wat ook weer geld kost). Ook zit ik dan met 3 maanden schorsen in mn maag (geen eigen garage of terrein, minimaal 600 euro kwijt aan opslag om mn auto niet te mogen gebruiken). O ja, volle pond betalen is er ook bij, dan ben ik plus €3000 per jaar kwijt.

ik wil zwart op wit hebben hoe het nu precies zit en vanaf wanneer ik dan moet betalen. Dan breng ik hem wel naar t buitenland. Hoe dan ook ik ga geen geld betalen voor te schorsen.Dat zouden meer mensen moeten doen, of moet ik sheeple zeggen. Corrupte regering dat we al jaren hebben met al het wachtgeld en regelingetjes…

D. Jager, 03-01-2014 16:41 #11
Nu betaal ik straks een kwarttarief voor mijn motorfiets, maar ik moet hem wel laten schorsen in de maanden December, Januari en Februari, dan betaal ik bijna de volle pond, wanneer houd het eens op met ons te plagen, waarom moet ik dit schorsen dan nog betalen kunt u mij dit vertellen.
Fam Jager Reactie infoteur, 03-01-2014
Beste D. Jager,
Dan betaalt u een kwart in plaats van 100%. Dit is gedaan om te voorkomen dat de oldtimer toch als "gewone" auto wordt gebruikt, waarvoor wel 100% moet worden betaald. De heffing is vervolgens puur een manier om extra geld binnen te halen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Betsy, 17-12-2013 13:30 #10
Beste Zeemeeuw,
Ik weet dat er en aangepast tarief komt op benzine. Wat mij niet duidelijk is; als ik op benzine verder wil rijden moet ik het lpg dan voor 1 januari verwijderen of heb ik de tijd tot maart 2014?
Met vriendelijke groet,
Betsy Reactie infoteur, 17-12-2013
Beste Betsy,
Wat daarvoor telt, is de stand van zaken per 1 januari 2014.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Betsy, 17-12-2013 10:14 #9
Heb de beruchte 190er op lpg. Het is mij niet duidelijk of ik voor 1 januari 2014 lpg moet verwijderen of heb ik de tijd tot maart 2014?

met vriendelijke groet,
Betsy. Reactie infoteur, 17-12-2013
Beste Betsy,
Als u de lpg verwijdert, geldt er een aangepast tarief in 2014. Als u de auto ook nog eens schorst, is dat het nultarief (vrijstelling) anders het kwarttarief.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Katinka, 28-10-2013 14:37 #8
86 is 86 25 jaar oud dat is de wet vanaf 2012 dus gas en diesel tot 1986 ook belasting vrij of moet me opa nu ook straks bejaarden tax betalen zodat die op straat kan blijven lopen Reactie infoteur, 28-10-2013
Beste Katinka,
Met al die bezuinigingen, kunt u weinig uitsluiten tegenwoordig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Claude, 26-10-2013 12:52 #7
Hallo,
Ik lees telkens dat het zou gaan om een maximum van €120 per jaar en drie wintermaanden niet rijden…
Mijn Alfa Spider is van 1979 ( 34 jr) en daar rijd ik normaal toch niet mee in de winter.
Dat is het probleem dan ook niet maar is er een bepaalde rekenmodule of schaal zodat je kunt uitrekenen hoeveel je dan wel moet gaan betalen? Elk jaar dichter bij de 40 zou dan goedkoper zijn?
Claude Reactie infoteur, 26-10-2013
Beste Claude,
Als een auto op 1 januari 2014 26 jaar of ouder is, kunt u in aanmerking komen voor het kwarttarief van wat een jongere versie bij een gelijke co2-uitstoot als uw Spider normaal zou moeten betalen. U krijgt hierover begin 2014 bericht van de belastingdienst. Dan kunt u tot 1 maart 2014 kenbaar maken of u van deze overgangsregeling gebruik wilt maken. Pas als uw auto 40 jaar oud is, wordt dit automatisch het nultarief.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nn, 18-06-2013 14:55 #6
Maak je niet druk, althans dat doen de profiteurs van politiek Den Haag ook niet. Heb je een mooie oldtimer op lpg, mag je er niet mee rijden omdat de wegenbelasting niet op te brengen is. Koop je een nieuwe koekblik, rij je wegenbelasting vrij. Dat is dan stimulering van de economie, die door Brussel naar de klote word geholpen. De banken stelen en roven maar wat ze kennen, de belasting betaler betaald toch wel de rekening. De banken zullen niet omvallen, dus graaien maar, pak wat je pakken kan, er komen toch geen veroordelingen voor die ploerten die zich directeur durven te noemen. Stop je geld in een sok, niet meer pinnen en laat de ploerten de tering krijgen en de economie zelf uit de slop trekken.

M v g,

N N.

Roy, 05-06-2013 19:12 #5
Hallo, ik heb een oldtimer uit 76 ik dus ik moet straks gaan betaalen. maar als hij straks 40 jaar is krijg ik dan weer vrijstelling? ( ik dacht trouwens dat lpg milieu vriendelijker was dan benzine en diesel. goeie lul smoes van de overheid dat ze het voor het milieu doen ) Reactie infoteur, 05-06-2013
Hallo Roy,
Het kan altijd weer anders worden, maar tegen die tijd zult u uw vrijstelling terugkrijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Johan, 30-05-2013 19:44 #4
Hallo ben af gekeurd en heb een mercedes van bj.1981 het is een 380 se en rij op lpg. en rij nog geen 5000 km per jaar als dit door gaat. wil toch niemand die auto nog kopen. en wat gaat die dan kosten in 2014? Reactie infoteur, 31-05-2013
Hallo Johan,
Het is niet goed voor de prijs en uw portemonnee, dat is zeker.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaap, 30-05-2013 17:56 #3
Daar heb je de onbetrouwbare overheid weer. De regels zijn in de afgelopen tijd paar keer veranderd. Heb ik m’n oude Fordje (1983) vanaf z’n eerste levensjaar op gas lopen en hem door de omstandigheden in 2000 geschorst en op stal gezet, met het vooruitzicht er 8 jaar later weer lekker mee te kunnen tuffen. In die tussentijd de auto heftig omgebouwd XR3I motor erin, andere versnellingsbak andere wielophanging enz. Geweldige auto, maar door wijziging in de verkeerswetgeving mocht ik ineens mijn caravan niet meer trekken. (verhouding gewicht trekkende/getrokken voertuig) Heb ik nota-bene 10 jaar gedaan, niks aan de hand als je het gewicht maar goed verdeeld. Door deze verandering en verandering in m’n werk (veel minder kilometers) heb ik een andere auto op benzine gekocht.

Nu met pensioen en heb alle tijd om lekker verder te hobbyen met m’n Fordje welke sinds 2008 belastingvrij is………. En nu, na al dat ombouwwerk wordt dat gehonoreerd met opnieuw belasting betalen, waarom,? Omdat er gas in zit……. En nu? Uit milieuoverweging liet ik het gas er in zitten. Vanwege de nieuwe regeling mag ik weer 9 jaar gasbelasting betalen.

Niet dus.
Gas gaat er tijdelijk uit en m’n Fordje doet weer lekker mee aan de milieuvervuiling, totdat ie opnieuw belastingvrij is……. Als ze dan de regels niet opnieuw aanpassen. (onbetrouwbare overheid)

Het gaat de overheid helemaal niet om milieu. Alleen maar geld binnenhalen. Als je milieubewust maatregelen neemt tegen oude vervuilende auto’s zou je bij de oudere auto’s juist gas moeten stimuleren, juist omdat er geen katalysator onder zit is gas veel schoner.
En de oudere diesels dwingen om er een roetfilter onder te zetten. Dat help. Die zie je nu al walmend en verkeer ophoudend over de snelweg heen boemelen. En dat mag wel……

Je zou als overheid ook wat kunnen doen aan de uitgavenkant. Eerst de zakkenvullers bij de woningcorporaties aanpakken en bij de overheid zelf, dat levert veel meer op. Dan hoeven de hobbyisten niet te bloeden of hun troeteltje naar de sloop rijden. Reactie infoteur, 31-05-2013
Beste Jaap,
Het is puur een bezuiniging en vast niet de laatste helaas.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 14-05-2013 13:19 #2
Mijn Mercedes 450 se op LPG uit 1973 is belastingvrij. Volgens de nieuwe regels blijft hij in 2014 ook belastingvrij. Het is mij alleen niet duidelijk of ik hem ook moet schorsen in december, januari februari.

Groetjes Chris Reactie infoteur, 14-05-2013
Beste chris,
U moet volgens wat nu bekend is (is nog niet door het parlement) uw auto wel schorsen en dat kost ook geld:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/114812-boete-onverzekerd-rijden-auto-en-artikel-34-verklaring.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 06-05-2013 14:46 #1
Dat het bedrag redelijk is klopt wel maar het is wel 120 voor 3 kwartalen, dus 40 per kwartaal en dan komen daar de schorsingskosten nog bij van minimaal 24 euro. en dan is nog de vraag hoe ze omgaan met het feit dal je de auto binnen een jaar weer schorst (voor jonge auto's is dat een extra hoog tarief). Reactie infoteur, 06-05-2013
Beste Gerrit,
Klopt. Het wordt wel duurder om een oldtimer te rijden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Autos onderweg
Reacties: 12
Schrijf mee!