InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Aftrekbare advieskosten lijfrenteverzekering

Aftrekbare advieskosten lijfrenteverzekering

Aftrekbare advieskosten lijfrenteverzekering Door een besluit van 13 juni 2012 van de Ministerie van Financien zijn de advieskosten met betrekking tot het afsluiten van een lijfrenteverzekering aftrekbaar als uitgaven voor inkomstenvoorziening. Vanaf 2013 mag de adviseur niet meer door de verzekeraar of bank betaald worden. De nota voor het advies moet rechtstreeks naar de klant gestuurd worden. Hiervoor is gekozen om te voorkomen dat de verzekeraar en de bemiddelaar te gunstige afspraken voor zichzelf maken ten koste van de klant. Dit is in het verleden namelijk gebeurd, de klant werd te hoge kosten in rekening gebracht om de te hoge vergoeding van de adviseur te kunnen betalen. Doordat de klant de kosten nu duidelijk inzichtelijk heeft, kan er ook onderling tussen adviseurs vergeleken worden. Dit zal de tarieven uiteindelijk ten goede komen en de verzekeraar kan de kosten die zij doorberekenen sterk verlagen.

Premie aftrekbaar, advieskosten ook aftrekbaar

Een lijfrenteverzekering is een adviesproduct. Bepaalde verzekeringen, zoals de autoverzekering en in de inboedelverzekering zijn in mindere mate adviesproducten. Met enige kennis van zaken kunt u deze verzekeringen zelf afsluiten via het internet. In principe kunt u ook de lijfrenteverzekering via het internet afsluiten, maar u doet er verstandig aan om er toch eerst advies over in te winnen. Aan een lijfrenteverzekering hangen strikte voorwaarden waar u goed van op de hoogte moet zijn voordat u het product afsluit. De adviseur kan ook helpen bij het maken van een berekening van het maximale bedrag dat als premie of koopsom in de polis gestort mag worden. Dit wordt namelijk berekend aan de hand van het inkomen van vorig jaar en aan de hand van de hoogte van de pensioenopbouw in het voorgaande jaar, de zogenaamde factor A. De kosten van het advies en de premie of koopsom zijn aftrekbaar tot een bepaald bedrag die afhankelijk is van het inkomen en de pensioenopbouw.

Voor wie is het afsluiten van een lijfrenteverzekering aan te bevelen?

Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden, omdat het antwoord afhankelijk is van veel aanvullende vragen en antwoorden. Een eerste vereiste is dat er sprake moet zijn van een pensioentekort. Er moet namelijk een aantoonbaar pensioentekort zijn. Daarnaast is het onder andere ook afhankelijk van het inkomen voor en na pensionering. Op het moment dat u de premie voldoet is deze aftrekbaar. Op het moment dat de polis in termijnen (is een vereiste) tot uitkering komt, wordt er weer belasting op ingehouden.

Hoe hoog zijn de advieskosten voor het afsluiten van een lijfrenteverzekering?

De hoogte van de advieskosten is afhankelijk van de tijd die de adviseur moet investeren en de hoogte van zijn tarief. Het afsluiten van een dergelijke verzekering kost weinig tijd, maar de taak van de adviseur hierin is groter. De adviseur moet eerst in gesprek gaan met de klant over de wensen. In het gesprek moet de adviseur gegevens verzamelen op basis waarvan hij een goed advies kan geven. Hij moet ook weten hoe de vermogenspositie nu en na de pensioendatum is. Kortom, hij moet vaststellen of een lijfrenteverzekering past in het financieel plaatje van de klant. Om het gehele traject te doorlopen moet de adviseur enige uren investeren. De advieskosten zullen liggen tussen de 300 en 500.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aftrekbare advieskosten lijfrenteverzekering"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!