Uitvaartverzekeraars beoordeeld
Een uitvaart is een gevoelig onderwerp waarbij respect voor overledene en nabestaanden voorop moet staan. Maar bij veel uitvaartverzekeraars staat niet de klant maar het product en winstmaken centraal, waardoor men nu ofwel te veel betaalt ofwel achteraf moet bijbetalen.
Waarom een uitvaartverzekering?
Met het thema dood houden levenden zich niet graag bezig, want niemand wil graag herinnerd worden aan het verdriet en de onzekerheid daarna. Dat is volkomen normaal en menselijk. Maar juist in deze tijd van
financiële onzekerheid zou men al tijdens zijn leven moeten nadenken over zijn eigen dood.
De vele formaliteiten bij een overlijden vormen vaak een grote belasting voor nabestaanden en de kosten van een begrafenis zijn de laatste decennia enorm gestegen. Een eenvoudige begrafenis kost doorgaans al meer dan € 3000 -. Een uitvaartverzekering dekt niet alleen de kosten, maar neemt de nabestaanden ook veel zorgen uit handen.
Uitvaartverzekeraars slecht beoordeeld door Autoriteit Financiële Markten
De producten van een vijftal grote uitvaartverzekeringen werden in 2011 aan een kritisch onderzoek onderworpen door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De conclusies waren niet mals. In plaats van de klant centraal te stellen, stond vooral het behalen van maximale winst voorop bij de betrokken maatschappijen.
De kritiek van de AFM gold concreet onder meer de volgende punten:
- men was onvoldoende selectief bij het bepalen van de doelgroep;
- men had onvoldoende aandacht voor de kwaliteit van de tussenpersonen;
- het geldende provisiesysteem leidde tot ongewenste afzetprikkels bij tussenpersonen;
- gebruik van bepaalde afzetkanalen werkte kostenverhogend.
Provisiesysteem niet in voordeel van de klant
Men kan zich afvragen wat het advies van een
tussenpersoon waard is als elke verkochte polis voor deze provisie-opbrengsten genereert:
- wil hij het beste voor u als klant?
- of wil hij zoveel mogelijk verdienen?
Vaak laat het advies dan ook te wensen over of is niet volledig. Met name bij telefonische verkoop gaat men dikwijls in de fout: men speelt in op het sentiment van de klant of suggereert financieel voordeel voor snelle beslissers. Vaak leidt dat achteraf tot teleurstellingen.
Provisieverbod uitvaartverzekering
Met ingang van 1 januari 2013 mag een verzekeraar geen provisie meer in rekening brengen voor het afsluiten van een uitvaartverzekering. Er geldt een provisieverbod wat de positie van de consument moet verbeteren.
Klant dient centraal te staan bij advisering
Het feit dat men een uitvaart, geregeld via een verzekeraar of aangesloten firma als goed ervaart, wil nog niet zeggen dat de klant ook de best mogelijke service kreeg. Een klant centraal stellen is immers niet hetzelfde als een klant tevreden stellen.
Vaak heeft men er als klant geen notie van wat de mogelijkheden waren. Zo zijn mensen er doorgaans niet van op de hoogte dat ze een eigen, goedkoper uitvaartbedrijf mogen kiezen en dat ze niet per definitie zijn aangewezen op het uitvaartbedrijf dat wordt aanbevolen door de verzekeraar.
Een verzekeraar die de klant centraal stelt, informeert die klant optimaal en volledig. Het gaat immers om diéns voordeel en niet om het voordeel van de verkoper. Een goede uitvaartverzekeraar hoeft niet het onderste uit de kan, maar laat klanten bijvoorbeeld meeprofiteren van een voordelige wijze van inkopen.
De zekerheid van een inkooppolis
Het komt vrijwel dagelijks voor dat nabestaanden erachter komen dat een uitvaart duizenden euro’s duurder uitvalt dan het bedrag dat door de uitvaartverzekering gedekt wordt. Heb je jarenlang torenhoge premies betaald en ging je ervan uit dat “alles geregeld was”, blijkt dat achteraf niet terecht te zijn. Want na het afsluiten van de verzekering is vrijwel alles duurder geworden terwijl de polis zélf nooit werd aangepast.
Niet zelden geeft dat aanleiding tot schrijnende situaties want in tijden van crisis moeten mensen letten op elke euro die ze
uitgeven. Als verzekerde kan men financiële tegenvallers als deze simpel voorkomen door te opteren voor een compleet uitvaartpakket in plaats van alleen een geldbedrag. In tegenstelling tot een “normale” uitvaartverzekering geeft zo’n inkooppolis recht op alle elementen uit het pakket en niet op vergoeding van een geldbedrag dat tientallen jaren eerder werd overeengekomen.
Onderzoek Consumentenbond uitvaartverzekeringen
Uit een onderzoek van de consumentenbond in 2012 is gebleken dat zo’n 70% van de burgers in Nederland een uitvaartverzekering heeft. Toch worden veel van die verzekerden geconfronteerd met bijkomende kosten bij een uitvaart. Van de nabestaanden moet 80% tenminste 1000 euro bijbetalen en voor 50% daarvan bedraagt die bijbetaling zelfs € 2.500,- of meer.
Naar de mening van de Consumentenbond is de consument het meest gebaat bij een naturapakket in combinatie met een vrij te besteden bedrag. Dat biedt ruimte voor het betalen van zaken die niet onder de standaarddekking vallen. Men kan daarbij denken aan rouwboeketten, een koffietafel of een grafmonument.
Aanbieders als DELA kunnen doorgaans goedkoper leveren
Er bestaan aanbieders zoals DELA die het verzekeringbedrijf combineren met het uitvaartbedrijf. Dergelijke aanbieders, die meestal de beschikking hebben over eigen aula’s en crematoria, kunnen in de regel tegen zeer concurrerende tarieven leveren. Daar staat tegenover dat men als klant slechts een minimale keuzevrijheid bezit. Partijen die deze vrijheid wél bieden (denk aan Nuvema) zijn in hun prijsstelling toch enigszins duurder.
Overigens komen kapitaalverzekeraars in het eerder gememoreerde onderzoek van de consumentenbond als veruit slechtste optie uit de bus: ze bieden slechts een bescheiden rendement.