InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Autoverzekering tijdelijk stoppen

Autoverzekering tijdelijk stoppen

Indien u uw auto tijdelijk niet gebruikt of u hebt uw auto verkocht en u koopt geen vervangende auto, dan kunt u uw verzekeraar verzoeken om de autoverzekering tijdelijk stop te zetten. Bij de RDW kunt u tegen een financiële vergoeding uw kenteken laten schorsen. Het voordeel van deze handeling is dat u geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd bent over de opgeschorte periode. Ook kunt u de autoverzekering stop zetten bij de verzekeraar. Een derde voordeel is dat u de auto niet verplicht hoeft te laten keuren (APK). Voordat u de auto weer gaat gebruiken, moet de auto uiteraard wel weer APK gekeurd worden.

Besparing motorrijtuigenbelasting

De hoogte van de motorrijtuigenbelasting is onder andere afhankelijk het gewicht van de auto en het brandstof waar de auto op rijdt. Door het kenteken te schorsen kunt u deze uitgaven besparen. Er zit echter wel een addertje onder het gras. De belastingheffing wordt telkens in rekening gebracht voor een periode van één kwartaal. Dit kan tot gevolg hebben dat u nog motorrijtuigenbelasting moet betalen voor een auto de u niet meer op naam hebt staan. De teveel betaalde belasting krijgt u niet terug. Het maakt hierbij niet uit of u de belastingheffing eventueel maandelijks voldoet.

Besparing premie autoverzekering

Nadat u het kenteken hebt geschorst bij de RWD, kunt u ook contact met de verzekeraar opnemen met het verzoek om de verzekering te beëindigen of op te schorten. Het kan verstandig zijn om de autoverzekering tijdelijk stop te zetten in plaats van te beëindigen. Het nadeel is dat u de teveel betaalde premie niet terug gaat ontvangen van de verzekeraar. Het voordeel is echter dat de schadevrije jaren bewaard blijven voor een periode van drie jaar in de stopgezette polis. Na beëindiging van de polis zijn de schadevrije jaren slechts voor een periode van één jaar geldig na de datum van beëindiging.

Autoverzekering stopzetten kan meer voordelen bieden

Door de polis niet te beëindigen kunt u ook problemen voorkomen indien u later weer een autoverzekering nodig hebt. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan bestuurders met een hogere leeftijd. Gepensioneerden worden niet meer door alle verzekeraars geaccepteerd. De maximale acceptatieleeftijd verschilt per verzekeraar, maar het is wel een acceptatienorm waar u rekening mee moet houden.

Ook bestuurders die in het verleden meerdere schuldschades hebben veroorzaakt, kunnen problemen ondervinden bij het opnieuw aanvragen van een autoverzekering. Het zal hierbij voornamelijk gaan om verzekerden die geen recht hebben op een korting, maar juist een opslag op hun premie krijgen. De verzekeraars wensen namelijk geen grote schadeveroorzakers in hun portefeuille. Zij gaan er vanuit dat deze verzekerden een groter risico vormen.

Kan het financieel uit om het kenteken te schorsen?

Voordat u het kenteken bij de RDW laat schorsen, moet u wel eerst de kosten afzetten tegen de baten. Over het algemeen kan het niet uit om deze actie uit te voeren voor één of slechts enkele maanden. Dit wordt veroorzaakt door de hoge kosten die de RDW hiervoor in rekening brengt, namelijk € 71,50 (tarief 2012). Als alternatief kunt u de dekking van de autoverzekering ook gaan beperken tot uitsluitend de wettelijk verplichte WA-verzekering.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://blog.geld.nl/Autoverzekering/Tijdelijk_je_autoverzekering_stopzetten.aspx

Reageer op het artikel "Autoverzekering tijdelijk stoppen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!