Polissen digitaal versturen aan de klant
Sinds 1 juli 2010 is het niet meer noodzakelijk om de verzekerde een polis te verstrekken op papier. Hiermee is het elektronisch verzekeren een feit.
De polis is een wettelijk bewijsstuk van het bestaan van de verzekering en de inhoud van de verzekering. De verzekeraar blijft verplicht om de verzekeringsnemer te voorzien van een polis. Voor de meeste verzekeringen blijft de verzekeraar een polis op papier verstrekken. De mogelijkheid om de polis digitaal te verstrekken zal met name spelen voor de eenvoudige verzekeringen. De digitale polis zal bijvoorbeeld verstekt worden voor de reisverzekering en de annuleringsverzekering.
Polis en voorwaarden verstrekken
Naast de polis, moet de verzekeraar de verzekeringsnemer ook de voorwaarden verstrekken waarnaar verwezen wordt in de polis. Hetzelfde geldt ook voor eventuele clausules die gekoppeld zijn aan de verzekering. De voorwaarden moeten uiterlijk bij het ingaan van de verzekering verstrekt zijn aan de verzekerde. De verzekerde moet de mogelijkheid gehad hebben om de voorwaarden in te zien voordat de dekking in gaat. De voorwaarden worden vaak al meegestuurd met het aanvraagformulier.
Verzekeringsnemer moet uitdrukkelijk instemmen met een digitale polis
Niet iedereen is actief op het internet. Daarnaast zijn er verzekeringsnemers die geen digitale polis en meldingen willen ontvangen. In dat geval is de verzekeraar verplicht om de polissen, voorwaarden en overige mededelingen op schrift te sturen. Uitdrukkelijk instemmen is niet noodzakelijk in het geval de polis is afgesloten via internet of e-mail. In dat geval mag de verzekeraar er vanuit gaan dat de verzekeringsnemer instemt met het digitaal versturen.
De verzekeringsnemer heeft de mogelijkheid om de verzekeraar te verzoeken om in de toekomst de polissen, wijzigingen en andere mededelingen, weer te verstrekken via de post. De verzekeraar moet hier vervolgens aan voldoen.
Is een handtekening niet meer noodzakelijk?
De verzekeraar is verplicht om de polis te ondertekenen. De ondertekening gebeurt elektronisch door de verzekeraar. De handtekening wordt automatisch gezet bij het printen van de polis. Voor het aanvragen van een verzekering moet de verzekeringsnemer nog steeds een handtekening zetten. In de praktijk wordt dit vaak achterwege gelaten bij kortlopende verzekeringen zoals de reisverzekering.
Gevaar van digitaal verstrekken van polissen
De meeste mensen staan er niet bij stil dat ze niet volledig afhankelijk moeten worden van de digitale mogelijkheden. U kunt tijdelijk afgesloten zijn van het internet. De stukken van de verzekeraar moeten afgedrukt worden om deze altijd beschikbaar te hebben. Officiele documenten in uw mailbox kunnen ook verloren gaan bij het crashen van uw computer. Naast het afdrukken van de documenten, is het ook verstandig om regelmatig een backup te maken van uw bestanden.
De voordelen van de digitale polis liggen vooral bij de verzekeraar
De verzekeraars hebben vooral voordeel door de digitale manier van verstrekken van de polissen en andere documenten. Zij kunnen hiermee grote kostenbesparingen doorvoeren. Dit is ook noodzakelijk, want de verzekeraars hebben hoge kosten moeten maken om de digitale dienstverlening op orde te krijgen. Kostenbesparingen door de verzekeraars, zullen de klanten uiteindelijk ook baat bij hebben. De verzekeraars krijgen lagere kosten, dus kunnen de premies omlaag.