InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > De inboedelverzekering: een te lage inboedelverzekering

De inboedelverzekering: een te lage inboedelverzekering

De inboedelverzekering: een te lage inboedelverzekering Vaak sluiten mensen een inboedelverzekering af als ze net in een woning komen wonen. Maar er verandert vervolgens vaak nogal veel in een mensenleven. Wie dan zijn inboedelverzekering niet laat meegroeien, kan voor nare verrassingen komen te staan. Houd uw inboedelverzekering dus up to date.

Omstandigheden veranderen, verander je inboedelverzekering mee

Je gaat als jong mens vaak in een simpeler huis wonen dan je doet op latere leeftijd. Bovendien heb je als je voor het eerst in een huis gaat wonen vaak minder spullen dan op latere leeftijd. Ook kan het trouwens zo zijn dat je vrij luxe begint, maar op latere leeftijd meer wilt gaan reizen en de luxe uit je huis gaat. Zo gaat het bedrag van je inboedel dus ook omhoog of omlaag met hoe je leven verandert. Veel mensen gaan bovendien samenwonen of krijgen kinderen. Hoe meer mensen er in een huis wonen, hoe hoger de waarde van een inboedel vaak ook wordt.

Sluit uw verzekering aan op je leven van dat moment

Het geldt vaak voor alle verzekeringen, maar bij een inboedelverzekering is het zeker van belang om bij te houden hoe het daar mee staat. Van belang is om te weten of de inboedelverzekering wel genoeg uitkeert als zich iets voordoet. Want is iemand onderverzekerd, dan keert een verzekering ook minder uit. En dat is altijd zuur. Wie bijvoorbeeld een schade heeft van 15.000 euro, een inboedel heeft die 60.000 euro waard is, maar is verzekerd voor maar 40.000 euro krijgt dus niet die 15.000 euro uitgekeerd. Er is dan namelijk sprake van onderverzekering en de verzekering zal dan 40.000/60.000 x 15.000 euro uitkeren en dat komt neer op 10.000 euro. En dat is 5.000 euro minder dan de schade, die door de persoon in kwestie zelf dan opgehoest moet worden.

Garantie tegen onderverzekering

Sommige verzekeringen bieden ook de mogelijkheid om een verzekering af te sluiten met een garantie tegen onderverzekering. Daarvoor moet overigens wel meer premie worden betaald.

Premies en voorwaarden bij inboedelverzekering: in de grote stad is de verzekering duurder

Het vergelijken van verzekeringen is handig om de beste voorwaarden te krijgen voor de laagste prijs. Premies en voorwaarden verschillen dus, maar wat opvalt, is dat in veel gevallen mensen in grote steden meer premie moeten betalen dan mensen in kleinere dorpen. Dit omdat in steden het risico op diefstal en inbraken veel hoger is.

Dekking voor dure spullen als juwelen, schilderijen en audioapparaten

De dekking voor duurdere spullen als juwelen, schilderijen en audioapparatuur verschilt bij veel verzekeraars ook nogal. Er worden vaste bedragen voor deze zaken vergoed en dat is bij de een dus meer dan bij de ander. Heeft u veel dure zaken in dit segment, dan is het belangrijk om te kijken wie er op dat gebied veel uitkeert.

Wat dekt een inboedelverzekering sowieso nooit?

Er zijn bepaalde zaken die nooit door een inboedelverzekering worden gedekt. Dit zijn:
Verlies van of beschadiging van de inboedel door brand, storm, diefstal, bliksem, vorst of explosie. Ook is er geen dekking als iemand de schade zelf met opzet heeft veroorzaakt. Ook schade die zijn veroorzaakt door catastrofes als oorlog, een kernramp of een overstroming worden niet door de verzekering uitgekeerd.

Hoe weet je hoeveel je inboedel waard is?

Om een goede inboedelverzekering te hebben, moet u dus weten hoe veel uw inboedel waard is. In feite gaat dat het beste door gewoon uw hele huis door te gaan en alles op te schrijven wat er is en wat dit waard is. Het gaat dan wel om de nieuwwaarde van alle spullen. Alleen is dat wel heel erg veel werk. Wat u ook kunt doen is om via de inboedelwaardemeter te bepalen hoeveel uw inboedel ongeveer waard is. Dit is een soort test die u kunt invullen en waarbij u de volgende gegevens moet ingeven:
  1. Inkomen
  2. Leeftijd
  3. Oppervlakte van de woning
Deze inboedelwaardemeter is gebaseerd op statistieken en klopt daardoor lang niet altijd. Zeker niet als u weet dat uw woning er qua inrichting heel anders uitziet dan die van anderen die van uw leeftijd zijn, hetzelfde inkomen binnenkrijgen of ook zon woning bewonen als u dat doet. In dat geval zit er toch niets anders op dan alle kamers van uw huis na te lopen en alles op te schrijven wat er aanwezig is aan inboedel.
Gerelateerde artikelen
Afsluiten inboedelverzekeringAfsluiten inboedelverzekeringHet is altijd verstandig om een inboedelverzekering af te sluiten, want een ongeluk zit in een klein hoekje. Niet alleen…
Afsluiten van inboedelverzekeringAfsluiten van inboedelverzekeringHet mag duidelijk zijn dat een inboedelverzekering een verzekering is die je afsluit voor je inboedel. Het is een schade…
Gevolgen onderverzekering voor de uitkeringGevolgen onderverzekering voor de uitkeringHet voor een te laag bedrag verzekeren van huis of inboedel kan grote gevolgen hebben bij het ontstaan van een onder de…
De inboedelverzekering uitgelichtDe inboedelverzekering uitgelichtIedereen heeft wel een inboedelverzekering, hierin worden alle goederen binnen de woning verzekerd. Vaak weten veel mens…
All risk inboedelverzekering biedt de beste dekkingAll risk inboedelverzekering biedt de beste dekkingDe meeste mensen kennen de all risk autoverzekering, maar voor de inboedelverzekering is deze dekking ook mogelijk. De p…
Bronnen en referenties
  • Verzekeringssites
  • Margriet

Reageer op het artikel "De inboedelverzekering: een te lage inboedelverzekering"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 11-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!