InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Gevolgen onderverzekering voor de uitkering

Gevolgen onderverzekering voor de uitkering

Gevolgen onderverzekering voor de uitkering Het voor een te laag bedrag verzekeren van huis of inboedel kan grote gevolgen hebben bij het ontstaan van een onder de polis gedekte schade. U krijgt namelijk niet de volledige schade vergoedt, maar slechts een deel. Wat zijn de gevolgen van onderverzekering op de inboedelverzekering en de uitkering. Onderverzekeren houdt in, dat het verzekerd bedrag op de polis van de inboedelverzekering te laag is. Het probleem is echter dat het vrijwel onmogelijk is om de waarde juist in te schatten. U als verzekerde bent zelf verantwoordelijk voor de hoogte van het verzekerd bedrag. Er wordt van u verwacht dat u de nieuwwaarde van de inboedel bij benadering kunt inschatten.

Hoe moet u het verzekerd bedrag bepalen?

De verzekeraar verwacht niet van u dat u de waarde van de inboedel exact gaat bepalen. Dit is namelijk niet mogelijk. Alle onderdelen van de inboedel moet in dat geval op waarde worden geschat en bij elkaar opgeteld worden. Eén jaar later zal de waarde van de inboedel weer afwijken van het jaar daarvoor. De verzekeraars hebben hier over het algemeen wel oplossingen voor.

Inboedelwaardemeter - inboedelverzekering

Dit is een hulpmiddel om aan de hand van een aantal vragen, een standaard verzekerd bedrag vast te stellen. Dit gebeurt door u privé situatie in kaart te brengen. De verzekeringsnemer moet een aantal vragen beantwoorden. Afhankelijk van de antwoorden worden er punten toegekend. Door de punten op alle vragen bij elkaar op te tellen komt er een totaal score uit. Dit puntenaantal wordt vervolgens vermenigvuldigd met een bepaald bedrag. De diverse verzekeraars hanteren hiervoor verschillende methodes. In een inboedelwaardemeter wordt er nauwelijks gekeken naar de werkelijke inhoud van de inboedel, maar wordt er uitgegaan van gemiddelde waardes gebaseerd op de situatie van de verzekeringsnemer. Vaak moeten bepaalde dure bezittingen nog apart bij het bedrag opgeteld worden.

Vast verzekerd bedrag - inboedelverzekering

Enkele verzekeraars werken niet meer met inboedelwaardemeters en andere systemen om de inboedelwaarde vast te stellen. Zij hanteren vaste verzekerde bedragen voor alle af te sluiten inboedelverzekeringen. De hoogte van deze waarde is hoog, zodat slechts weinigen het bedrag zullen overtreffen. Indien toch blijkt dat de standaard waarde te laag is, kan een hoger bedrag verzekerd worden. Een voorbeeld hiervan is Centraal Beheer Achmea. Zij bieden inboedelverzekeringen aan met een verzekerd bedrag van 100.000. Hierdoor kunt u tot dit bedrag aan inboedel niet onderverzekerd zijn.

Gevolgen onderverzekering

Indien het verzekerd bedrag te laag is ten opzichte van de werkelijke waarde van de inboedel, dan krijgt u een eventuele schade naar verhouding uitgekeerd.

Voorbeeld:

U hebt uw inboedel verzekerd voor een bedrag van 30.000. Na een op de polis gedekte brandschade is de inboedel voor 2.500 beschadigd. De verzekeraar stuurt een expert om de schade vast te stellen en om de werkelijke waarde van de inboedel vast te stellen. De expert rapporteert aan de verzekeraar dat de schade 2.500 bedraagt en de werkelijke waarde van de inboedel bedraagt 40.000. De verzekeraar gaat nu uitkering naar verhouding van het verzekerd bedrag, dus: 30.000/40.000 * 2.500 = 1.875 bedraagt de schade-uitkering.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gevolgen onderverzekering voor de uitkering"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 30-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!