InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekeren: annuleringsverzekering afsluiten in 2019

Verzekeren: annuleringsverzekering afsluiten in 2019

Verzekeren: annuleringsverzekering afsluiten in 2019 Zonder een annuleringsverzekering in 2019 een vakantie boeken, is in veel gevallen onverstandig. Het hoeft niet direct, maar doe dit uiterlijk 7 tot 14 dagen na het boeken van uw reis. Een annuleringsverzekering afsluiten is zeer verstandig, want wie betaalt anders de annulering en kosten van de reis als de reis niet kan doorgaan? Een reis kan door persoonlijke omstandigheden soms niet doorgaan. Een vakantie boeken betekent dan ook meteen een goede annuleringsverzekering afsluiten. Verzeker u tegen de schade door annuleren. Nadat u een vakantie hebt geboekt, kan de reis onverhoopt niet doorgaan of kan het zijn dat de reis moet worden onderbroken. Sluit daarom een goede annuleringsverzekering af. Vergeet ook uw reisverzekering niet.

Wanneer betaalt de annuleringsverzekering uit?

Vakantie moeten annuleren

Het vroeg boeken van een reis heeft vooral als voordeel dat de keuze uit het aanbod veel groter is. Vaak is er ook een vroegboekkorting voor een goedkope vakantie mogelijk. Een nadeel van vroeg boeken kan zijn dat er tussentijds in de privésfeer van alles kan gebeuren, waardoor de reis niet door kan gaan. Toch is het zo dat u bij het boeken van uw reis al een flink deel van de reis moet aanbetalen, waarna al snel de totale betaling zal volgen. Wat te doen met de financiële schade. Een annuleringsverzekering vooraf kan uw schade beperken of zelfs volledig wegnemen. Een annuleringsverzekering kost grofweg 4 à 5 % van de reissom. Premie en clausules zijn afhankelijk van de aanbieder. Maar als u om welke reden niet op reis kunt gaan, bent u nog veel duurder uit als de reis dan volledig voor eigen rekening komt. Dat wilt u toch ook niet.

De annuleringsverzekering beschermt in vele gevallen, maar niet allemaal, wat dekt de annuleringsverzekering

De annuleringsverzekering biedt u allerlei bescherming, wanneer de vakantie om moverende persoonlijke redenen niet doorgaat. Lees de clausules van uw verzekering altijd goed voor de exacte voorwaarden, want die kunnen ook nog wel eens verschillen. Beschermd bent u in ieder geval in de volgende twee situaties als u op tijd uw verzekering hebt afgesloten.

Stel de vakantie kan niet doorgaan door persoonlijke omstandigheden

In veel gevallen wordt in dit geval de totale reissom uitgekeerd. Valide redenen kunnen zijn een ongeval of dat u door stormschade elders noodzakelijk aanwezig moest blijven. Of een ernstige ziekte of overlijden van de verzekerde of een niet meer reizend familielid tot en met de tweede graad. Dan doel ik op ouders, grootouders, broers, zussen, kinderen en kleinkinderen, zwagers en schoonzussen. Het kan ook om een andere persoon gaan, mits dat vooraf op de polis is aangegeven. Vaak wordt ook volledig uitgekeerd als u niet weg kunt door een grote schade, zoals brand in huis. Ook kan een plotselinge volledige werkloosheid een legitieme reden voor de schade uitkering zijn. Niet uitgekeerd wordt, wanneer de reis niet doorgaat door een reden die bij het boeken van de reis ook al bestond of omdat u er geen zin meer in heeft. Ook wordt niet uitgekeerd bij overmacht, zoals oorlogen en dergelijke, of politieke onrust. In geval van terrorisme bestaat er een afzonderlijk protocol.

Stel u moet in 2019 uw vakantie onderbreken

Bij een noodzakelijke onderbreking van uw vakantie wordt als u aan de voorwaarden voldoet pro rata uitgekeerd. De voorwaarden zijn hoofdzakelijk hetzelfde als bij volledige annulering van de reis. Pro rata houdt simpelweg bij een reis van 20 dagen en onderbreking na 10 dagen in dat u de helft van uw geld krijgt uitgekeerd.

Een tijdelijke annuleringsverzekering of een doorlopende verzekering afsluiten?

Als u niet zo vaak reist, kan een tijdelijke of kortlopende annuleringsverzekering een goede keuze zijn. Gaat u vaker op reis, kies dan voor een doorlopende verzekering zodat u het hele jaar verzekerd bent.

Slot annuleringsverzekering afsluiten

Bij het boeken van een reis is het vaak verstandig om een annuleringsverzekering af te sluiten. Kijkt u wel goed naar de voorwaarden. Soms mag een reis bijvoorbeeld niet langer dan 30 dagen duren. Bovendien worden schades die ook via een andere verzekering zijn gedekt, niet door een annuleringsverzekering uitbetaald. Het internet kan u behulpzaam zijn bij het vinden van de juiste verzekering. De ene verzekering is uitgebreider dan de andere. Bovendien zijn er nogal wat prijsverschillen. Op het internet zijn meerdere aanbiedingen te vinden. Vergeet ook uw reisverzekering niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzekeren: annuleringsverzekering afsluiten in 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Annuleringsverzekering
Schrijf mee!