InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Aansprakelijkheid schade op gladde weg of stoep

Aansprakelijkheid schade op gladde weg of stoep

Aansprakelijkheid schade op gladde weg of stoep Wie is aansprakelijk voor de schade op de gladde weg, parkeerterrein of de eigen stoep? Op wie kunt u de schade, mogelijk ook letselschade en smartengeld verhalen door gladheid? Hoe beter uw verzekering is, hoe groter de kans dat u uw schade vergoed krijgt. Met de huidige winters weten we het zeker en worden we weer op de feiten gedrukt. Gladheid door sneeuwval en ijs is gevaarlijk. Er gebeuren zo vele ongelukken, maar ook door een kapotte stoep, bladeren, obstakels. Met botbreuken en andere schade als gevolg. Ook 2018 en 2019 zullen hierop geen uitzondering zijn. Het sneeuwvrij en ijsvrij maken van de stoep is nog niet wettelijk verplicht, maar in de gemeente Den Haag bijvoorbeeld denkt men daar anders over, met de kans op 200 euro aan boete.

Gladde weg en stoep, sneeuwvrij maken: de aansprakelijkheid

Het zal u verbazen, maar tegenwoordig lijkt niemand meer verantwoordelijk voor het wegvegen van sneeuw op de stoep. De bepaling dat u verplicht bent om uw eigen stoep en inrit sneeuwvrij en ijsvrij te maken is uit de meeste uit Algemene Plaatselijke Verordeningen, APV’s verdwenen. Als iemand dus op uw gladde stoep valt en iets breekt, bent u daar niet automatisch verantwoordelijk voor. Anders is het als u de gladheid zelf hebt veroorzaakt door bijvoorbeeld uw auto voor de deur te wassen als het vriest of u had kunnen weten dat het zou gaan bevriezen. Gladheid veroorzaken kan dus worden vervolgd. De bepaling dat u uw stoep niet meer hoeft schoon te maken, is geschrapt doordat het moeilijk te handhaven bleek. Maar of dat verstandig is kunt u zich afvragen.

Is de wegbeheerder aansprakelijk voor schade door gladheid

Als uitgebreid in de media is aangekondigd dat het glad gaat worden bent u een gewaarschuwd mens. Dat betekent ook dat u extra voorzichtig moet zijn en niet zo maar de wegbeheerder aansprakelijk kunt stellen in geval van schade. Als Rijk, provincie of gemeente duidelijk nalatig zijn geweest, wordt het weer een ander verhaal. Als men nalatig is geweest met strooien of de wegen en fietspaden door nalatigheid gevaarlijk zijn, kunt u de wegbeheerder wel aansprakelijk stellen. Dit is ook zo bij het laten zitten van gaten in de wegen of bij een kapot wegdek door boomwortels en dergelijke. Niet alleen bij gladheid dus. De schade kan velerlei zijn, ook kan er sprake zijn van letselschade en smartengeld. De wegbeheerder is immers wettelijk verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de weg.

Wegbeheerder niet altijd aansprakelijk voor gladde wegen

Nu kan een wegbeheerder niet alles en niet alles tegelijkertijd aanpakken. Er is een strooi plicht, maar er is ook een bepaald budget waarmee men het moet doen. Het strooizout kan op zijn en andere wegen kunnen voorrang hebben. Ook een weggebruiker moet zelf beseffen welk risico hij loopt als hij bepaalde waarschuwingen negeert. Hard rijden op de snelweg als er grit ligt, zal uw zaak er niet eenvoudiger opmaken. U moet immers zelf bewijzen dat er een gevaarlijk gebrek was, waardoor u schade hebt geleden en dat het niet uw eigen schuld was. U moet aantonen dat u die schade niet kon ontlopen door minder hard te rijden. Ook dat er niet voor het gevaar was gewaarschuwd. Alleen het feit dat er mist en gladheid was toen u de schade opliep, is niet voldoende om de wegbeheerder aansprakelijk te stellen.

Volgorde van strooien

Bij het strooien is er ook een bepaalde volgorde waaraan de wegbeheerder zich zal houden:
  1. Eerst de primaire wegen;
  2. Daarna zijn de secundaire wegen aan de beurt met de in- en uitritten van de ziekenhuizen, politiebureaus en brandweerkazernes;
  3. Daarna de overige straten en de parkeerplaatsen aan bod.

Bij aanhoudende sneeuwval en gladheid komt men soms niet eens verder dan het strooien van de primaire wegen.

Schade aan de auto en voertuig door gladheid

Leidt gladheid tot blikschade dan valt u terug op uw eigen autoverzekering. Bij een volledig casco of all risk verzekering geeft u de schade op bij de eigen verzekeraar die desnoods de schade zal proberen te verhalen op de wegbeheerder. Als u niet volledig casco bent verzekerd, kunt u wellicht een beroep doen op uw juridische hulp en rechtsbijstandverzekering. In andere gevallen kunt u een beroep doen op rechtshulp of een advocaat. De praktijk wijst uit dat een claim niet zo snel door een rechter wordt toegewezen. Bewijs en tegenbewijs zullen worden gewogen.

Slot aansprakelijkheid gladde weg of stoep, sneeuwvrij maken

De beste oplossing bij gladheid is toch wel zelf voorzichtig zijn. Zorg ook dat uzelf en uw voertuig goed verzekerd zijn, want op een ander kunt u vaak niet rekenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verzekeren & WEGAM polis is noodzaak voor werkgeversVerzekeren & WEGAM polis is noodzaak voor werkgeversWerkgevers kunnen een hoge claim tegemoet zien wanneer een werknemer betrokken raakt bij een ongeluk met een motorvoertu…
De hoogte van smartengeldSmartengeld wordt uitgekeerd als soort van schadevergoeding voor de immateriële schade die iemand opgelopen heeft. Smart…
Aansprakelijkheid & wie betaalt schade veroorzaakt door kindAansprakelijkheid & wie betaalt schade veroorzaakt door kindHoe lang en tot wanneer zijn ouders in 2019 aansprakelijk voor hun kind en kinderen. Wie is er aansprakelijk als het om…
Verzekeringen: aansprakelijkheid, rechtsbijstand en uitvaartVerzekeringen: aansprakelijkheid, rechtsbijstand en uitvaartWaar kan je jezelf niet voor verzekeren? Nederland is een land waar je veel verschillende verzekeringen hebt en ze ook b…
Toerekenbaarheid bij onrechtmatige daadÉén van de belangrijkste bronnen van verbintenissenrecht is de onrechtmatige daad. Om van een onrechtmatige daad te kunn…

Reageer op het artikel "Aansprakelijkheid schade op gladde weg of stoep"

Reactie

Smets Louis, 27-12-2014 16:54 #1
Aan alle lezers de politierechter van Brugge heeft een uitspraak gedaan in 12/2014, dat erin een gelijkgrondse aangelegde straat, waar volgens mijn weten overal voetpadzone is, de eigenaar van een woonhuis niet verplicht is zijn sneeuw te ruimen. Wie kan mij helpen aangezien ik veel materiële schade opgelopen heb bij het vallen. Reactie infoteur, 08-02-2019
Beste Smets Louis,
In gemeenten waar de Gemeentelijke Administratieve Sancties van kracht zijn, zijn inwoners niet meer wettelijk verplicht om hun stoep vrij te maken van sneeuw en ijs, maar nog wel steeds wettelijk aansprakelijk te stellen. Die aansprakelijkheid staat namelijk los van de gemeentelijke verplichting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Reacties: 1
Schrijf mee!