InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Aansprakelijkheid & wie betaalt schade veroorzaakt door kind

Aansprakelijkheid & wie betaalt schade veroorzaakt door kind

Aansprakelijkheid & wie betaalt schade veroorzaakt door kind Hoe lang en tot wanneer zijn ouders in 2019 aansprakelijk voor hun kind en kinderen. Wie is er aansprakelijk als het om een kind gaat. Ook kinderen kunnen schade veroorzaken. Per ongeluk of opzettelijk. Maar wie gaat de schade die een kind veroorzaakt betalen? Hoe is die aansprakelijkheid in ons land geregeld? Ben ik als ouder altijd aansprakelijk voor mijn kinderen? Een aansprakelijkheid verzekering is niet duur en kan veel ellende en kosten besparen.

Tot wanneer zijn ouders aansprakelijk voor hun kinderen en wanneer is een kind aansprakelijk

Hoofdregel is dat ouders nooit aansprakelijk zijn voor schulden die kinderen van 18 jaar en ouder maken. Die schulden komen altijd voor rekening van degene die ze maakt. Bij flitsleningen via sms die bijvoorbeeld worden aangeboden door bedrijven als Ferratum, ligt de vereiste leeftijdsgrens zelfs bij 21 jaar. Maar welke regels van aansprakelijkheid gelden in ons land dan voor kinderen onder de 18 jaar.

Persoonlijke aansprakelijkheid, hoe is dat geregeld in Nederland?

Welnu, via de persoonlijke aansprakelijkheid is wettelijk geregeld dat iedereen, kind of volwassene die door een fout of onvoorzichtigheid aan iemand anders schade berokkent, verplicht is om die schade te vergoeden. Maar men moet dan wel, zoals dat in het jargon heet, schuld bekwaam zijn. Als dat niet het geval is schuift de aansprakelijkheid bij kinderen door naar de ouders. De grens daarvoor wordt bij kinderen bij de veertienjarige leeftijd gelegd. Voor kinderen tot 14 jaar zijn de ouders dus altijd aansprakelijk. Voor kinderen van 14 tot 16 jaar oud geldt dat de ouders of voogd in beginsel naast het kind aansprakelijk zijn voor diens onrechtmatige gedragingen, tenzij ouders of voogd niet verweten kan worden, dat zij de gedraging van het kind niet hebben voorkomen. Met andere woorden: als de ouders of voogd kunnen aantonen dat hen niets te verwijten is, kan het slachtoffer zijn of haar schade alleen verhalen op het kind. Kinderen van 16 en 17 jaar zijn zelf verantwoordelijk voor hun daden, en dus voor de financiële gevolgen ervan.

De gezinsaansprakelijkheid

Dan de gezinsaansprakelijkheid. Ouders kunnen de aansprakelijkheid voor schades dekken via de aansprakelijkheidsverzekering particulieren, AVP. Afhankelijk van de verzekeraar is de maximale uitkering van de verzekering 1 miljoen euro of meer. De aansprakelijkheidsverzekering zal niet uitkeren, wanneer een schade met opzet is aangericht, zoals bij vandalisme of brandstichting. Wanneer een kind van 12 jaar bijvoorbeeld een tram vernielt en de vervoerder wil vervolgens de schade verhalen, dan zullen de ouders en voogd aansprakelijk worden gesteld en de rekening moeten betalen. Hoe en of de ouders dit op hun kind zullen verhalen, is vervolgens aan de ouders zelf. Zo is opzettelijk verrichte schade niet alleen slecht, maar vaak ook zeer kostbaar, zodra men gesnapt wordt.

Eigen schuld en risico-aanvaarding

Als de benadeelde partij zelf iets nalaat of heeft nagelaten, waardoor de schade heeft kunnen ontstaan, dan is er ook sprake van eigen schuld en risico aanvaarding van de benadeelde. Dat betekent dat de aansprakelijkheid voor de schade kan komen te vervallen of kan worden verminderd.

Voorbeeld van risico-aanvaarding aansprakelijkheid
Stel Piet legt zij leesbril op de zitting van een stoel in de kamer en buurman Fred komt binnen lopen. Fred gaat zitten en juist op de stoel waar de bril ligt. Gevolg: bril kapot of beschadigd. Vraag is dan of deze schade wel volledig aan Fred is toe te rekenen, want ja wie legt een bril op een stoel, waar iedereen op kan gaan zitten. Het ligt veel meer voor de hand, dat er in dit geval sprake is van eigen schuld bij de benadeelde en Fred niet aansprakelijk is voor de geleden schade: dan is er geen schadevergoedingsplicht. Soms wordt dan nog wel een beroep gedaan op een ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar dit wordt in de praktijk niet zo snel toegewezen.

Een koopovereenkomst vernietigen

Als uw minderjarig kind zonder uw toestemming bijvoorbeeld een dure tv koopt, kunt u proberen om de koopovereenkomst te laten vernietigen. Vernietiging van de koopovereenkomst betekent, dat uw kind nooit eigenaar is geweest, en dat de winkelier nog steeds de eigenaar is. Het betaalde geld kunt u terugvragen als onverschuldigde betaling. De winkelier kan, na de vernietiging van de overeenkomst, niet weigeren om het geld terug te geven. Een koopovereenkomst kan worden vernietigd door de winkelier direct en schriftelijk te laten weten, dat u het niet eens bent met de door uw minderjarig kind aangeschafte goederen. U kunt naar de geschillencommissie stappen, en als dit allemaal niet lukt, kunt u gerechtelijke stappen ondernemen. Aan gerechtelijke stappen zijn wel griffiekosten en dergelijke verbonden.

Boete voor verkeersovertreding

Zolang uw kind jonger is dan 16 jaar en het krijgt een bekeuring, schikking of transactievoorstel voor een lichte verkeersovertreding, is de ouder aansprakelijk en moet de ouder de boete betalen. In dat geval wordt de hoogte van de boete wel met de helft verlaagd. Maar als uw kind 16 jaar of ouder is, moet het kind zelf de volledige boete betalen.

Aansprakelijkheid bij gladheid

El jaar is er wel weer een periode met sneeuw en gladheid, maar wie is er aansprakelijk bij een ongeval door gladde stoep of gladde weg. Hoe is de aansprakelijkheid voor schade op gladde weg of stoep wettelijk geregeld?

Slot

De persoonlijke aansprakelijkheid gaat verder dan vele mensen denken. Voorzichtigheid en alertheid is dus geboden. Ook een goede aansprakelijkheid verzekering zal soelaas bieden. Het kost niet veel en kan altijd van pas komen. U weet immers maar nooit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dieren en aansprakelijkheidDieren en aansprakelijkheidJe paard trapt iemand, je kat maakt krassen op een auto, je hond eet de schoenen van de buurman op. Allemaal zaken die v…
Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Een aansprakelijkheidsverzekering is een verzekering die u bescherming biedt tegen schade die door u of door een van uw…
Schade bij sport en spel en de verzekeringWij Nederlanders houden wel van sporten. Bij het sporten en bij kinderen het spelen is het niet te voorkomen dat er af e…
Zijn bestuurder van een BV ook persoonlijk aansprakelijk?Directeur/aandeelhouders van een besloten vennootschap lopen ondanks het feit dat ze gekozen hebben voor een besloten ve…
Aansprakelijkheidsverzekering is een onmisbare verzekeringHet belang van een aansprakelijkheidsverzekering wordt vaak onderschat. Indien u deze verzekering niet heeft afgesloten…

Reageer op het artikel "Aansprakelijkheid & wie betaalt schade veroorzaakt door kind"

Reacties

Thijs, 16-09-2019 20:40 #240
Goedenavond,
Ik heb mijn auto uitgeleend aan mijn dochter. Mijn kleinzoon heeft zonder medeweten van mijn dochter de sleutel gepakt is gevallen met de sleutel. Mijn dochter wil de auto terugbrengen, starten; maar de auto wil niet starten, De ANWB erbij gehaald, helaas kon deze ook niets doen. De auto is de volgende dag met een takelwagen naar de garage gebracht. Daar bleek dat de sleutel kapot was; nieuwe sleutel gemaakt en nog wil de auto niet starten. Na de nodige reparaties uiteindelijk gelukt. Nu wil de aansprakelijkheidsverzekering van mijn dochter de schade niet betalen. Wie moet voor de kosten opdraaien?
Ik geef een rijdende auto mee en krijgt een kapotte auto terug na het uitlenen en vallen van de sleutel hoe werkt dit in de verzekering.

Maartje, 13-09-2019 21:59 #239
Goedenavond,
Ons zoontje, 9 jaar, speelt vaak buiten met takken.
Nu liet een mevrouw haar puppy uit.
Ons zoontje naderde de mevrouw en pup van achteren (met een tak in zijn hand). Het hondje trok aan de riem om te willen spelen met ons zoontje. De mevrouw, die niet had gehoord dat ons zoontje haar van achteren naderde, schrikt van de onverwachtse beweging van haar pup en laat daardoor haar mobiel kapot vallen.
Is het kapot vallen van de mobiel de schuld van onze zoon en moeten wij voor de kosten opdraaien?
Met vriendelijk groeten, M Reactie infoteur, 16-09-2019
Goedenavond Maartje,
Als uw zoon met opzet die mevrouw liet schrikken, valt hem nog iets aan te rekenen. Maar het lijkt er meer op dat de pup de schuldige is. Die mevrouw kan voor de pup bij haar eigen verzekering terecht, die valt ook onder de aansprakelijkheidsverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P., 01-09-2019 13:52 #238
Goedenmiddag,

Ik heb een vraag. Mijn dochter heeft last van een persoonlijkheidsstoornis en op een moment dat ze vast zat in een emotie heeft ze mijn slaapkamerdeur en -kozijn kapot getrapt. Kan ik dit via de verzekering claimen?
Met vriendelijke groet,
P. Reactie infoteur, 02-09-2019
Goedemiddag P,
Als uw dochter bij u woont, valt de aansprakelijkheidsverzekering af en kan wellicht een beroep worden gedaan op de inboedelverzekering en opstalverzekering. Afhankelijk van de leeftijd en stoornis van uw dochter kan de verzekering proberen de schade op uw dochter te verhalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L. Reurekas, 20-08-2019 18:15 #237
Goedenavond,
Ik heb een vraag, mijn zoontje is vanmiddag met zijn nieuwe afstandbestuurbare auto naar buiten geweest. Een vriendje heeft er ook meegereden (met toestemming) maar heeft de auto tegen een boom gereden, waardoor de onderkant beschadigd, verbogen is en niet meer kan rijden. Weet nog niet of de auto gerepareerd kan worden. Kunnen wij de kosten of het gehele bedrag van de auto verhalen op de familie van dit jongetje of zijn de kosten voor onze eigen rekening? Reactie infoteur, 22-08-2019
Goedendag L. Reurekas,
Met toestemming een afstandbestuurbare auto mogen rijden betekent uiteraard niet dat er toestemming was om schade te berokkenen. U kunt bij jonge kinderen de ouders voor de schade aansprakelijk stellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. Visser, 19-06-2019 18:36 #236
Goedeavond,
Mijn dochter 19 liep stage op een vakantiepark, ze werd daar aan haar lot overgelaten (terwijl ze er met 2 personen moesten staan) met 10 kinderen en zeurende ouders dat ze vorige keer ook op de muur mochten verven, ze voelde zich erg in het nauw gedreven en stemde toe, er was niemand in de buurt! Het park was er niet blij mee begrijpelijk! Nu 2 maanden na datum krijgt ze een mail met de rekening van het stage buro als ze het bedrag niet betaalt krijgt ze ook haar stagevergoeding niet meer! School was er niet van op de hoogte terwijl dit wel de gang van zaken was, ze heeft nooit een mail of een brief gekregen over deze actie?
Wat moeten wij nu doen wat zijn onze rechten, plichten?
Groet Brenda Reactie infoteur, 21-06-2019
Goedeavond B. Visser,
Juridisch gezien behoort het stage buro van te voren aan te geven wat mag en wat niet mag, uw dochter is er op stage om bij te leren. Bovendien wordt er volgens de ouders vaker op de muren getekend en ligt het voor de hand dat het stage buro dit wist. Er waren ook te weinig personen aanwezig voor een adequaat toezicht. Het lijkt dan ook niet terecht dat het stage buro alle kosten en lasten bij uw dochter neerlegt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 02-06-2019 00:39 #235
Hallo,
Mijn dochter stond van de week op school met klasgenoten. Ze had haar telefoon in een hand, en waterfles in het ander. Zodra zij haar mond op haar fles deed, kneep een klasgenoot in het fles. Uit schrik & reflex trok ze haar handen weg (zoals je zou doen als je bijvoorbeeld een koolzuurhoudend drank opent en het ineens sproeit). Daarbij kwam haar telefoon tegen de muur. Nu zit er een barst in haar telefoon, blauw-paarse strepen en een inkt vlek.

Is de klasgenoot aansprakelijk omdat hij als grap in de waterfles kneep? Reactie infoteur, 04-06-2019
Hallo Kim,
De klasgenoot is inderdaad aansprakelijk te stellen voor de schade.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Noortje, 29-05-2019 11:23 #234
Hallo. Mijn kinderen onder de 5 hebben. Met een bal tijdens t spelen de tv geraakt.en nu is de beeld van de tv zwart. Vergoedt de verzekering dit? Reactie infoteur, 30-05-2019
Hallo Noortje,
Ja, maar als u bijvoorbeeld toestemming hebt gegeven om met een bal in de kamer te spelen, kan de verzekering moeilijk doen of minder uitkeren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Monique, 23-05-2019 06:52 #233
Ik sta stil om af te slaan en een kind komt met zijn fiets van links en rijdt veel te hard en kan het afslaan niet halen omdat hij de bocht veel te ruim neemt en rijdt met zijn stuur een hele kras over mijn beide portieren terwijl ik stilsta op mijn eigen weghelft. Mijn buurvrouw heeft het zien gebeuren en die zei ook dat hij veel te hard de hoek om kwam. Kan ik de ouders van het kind aansprakelijk stellen? Reactie infoteur, 25-05-2019
Beste Monique,
Hou oud is dit kind, want vanaf 14 jaar wordt de aansprakelijkheid van de ouders voor het gedrag van een kind kleiner (zie artikel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A., 17-05-2019 22:43 #232
Mijn zoon had een nieuwe jas gekocht (320 euro). Hard en lang voor gewerkt. De jas lag voorin de auto en mijn dochter heeft er sigarettenas op laten vallen. gevolg brandgat erin. Verzekering ingelicht en hij krijgt 220 vergoed (100 euro eigen risico). Hij heeft meteen een nieuwe gekocht en de oude met brandgat verkocht op mp. Nu wil de verzekering dat wel de jas opsturen anders gaan ze niet vergoeden. Mijn zoon heeft wel een bon van de nieuwe jas (dezelfde als met brandgat). Vind het een beetje raar dat we jas moeten opsturen? Is dat gebruikelijk?

Vr gr en hoor graag Reactie infoteur, 21-05-2019
Beste A,
Kennelijk wil de verzekering een bewijs van de schade aan de jas hebben, wellicht heeft uw zoon er een foto van gemaakt en kan die worden opgestuurd met betaalbewijs erbij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. D., 13-05-2019 23:08 #231
Mijn zoon heeft vanaf de eerste schooldag wat problemen gehad met een klasgenoot. Mijn zoon wordt door hem uitgedaagd en getriggerd. Daardoor kan mijn zoon ontploffen in zijn reactie. Hij heeft altijd op speciaal onderwijs gezeten en zit nu ook in een kleine klas. Zijn problemen zijn bekend op school.
Nu heeft mijn zoon de laptop op de grond gegooid nadat zijn klasgenoot hem irriteerde en de laptop van mijn zoon hard dicht geklapt had. Zijn wij als ouders nu aansprakelijk voor de schade? Persoonlijk vind ik school aansprakelijk en nalatig omdat ze deze 2 jongens naast elkaar in de klas zetten terwijl ze de geschiedenis weten. Reactie infoteur, 16-05-2019
Beste R.D.,
Uw zoon heeft de laptop op de grond gegooid en daarmee schade veroorzaakt, daarvoor bent u als ouder aansprakelijk te stellen. Tegelijkertijd mag u erop rekenen dat de school goed toezicht houdt en niet twee jongens naast elkaar zet die vaker ruzie hebben. Die andere jongen daagde uw zoon kennelijk ook uit en heeft zijn laptop hard dicht geklapt. En als dat de reden van de schade is, geldt ook eigen schuld, moet je maar niet doen. Al met al drie partijen die iets is aan te rekenen. Wellicht kan de rekening door drie worden gedeeld, of vervalt die zelfs omdat de andere jongen zeker niet vrijuit lijkt te gaan. De verzekering zal misschien uitbetalen als het allemaal per ongeluk is gebeurd (per ongeluk de laptop eraf gestoten), maar daarvan lijkt geen sprake.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Danielle, 17-04-2019 09:31 #230
Tijdens het voetballen op school pakt een jongen de bal af van mijn zoon. Mijn zoon pakt de jongen vast. De jongen heeft een jas aan. Omdat hij door voetbalt en mijn zoon hem nog vast heeft scheurt zijn jas. Zijn moeder vraagt hoe we dit oplossen. Wie is aansprakelijk? Reactie infoteur, 18-04-2019
Beste Danielle,
Dit soort ongelukjes horen een beetje bij het spel. Voetballen is met risico en dan moet je eigenlijk geen jas aandoen maar sportkleding. Lijkt me een gevalletje eigen schuld. Aansprakelijk bent u namens uw zoon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nel, 15-04-2019 04:27 #229
Mijn zoontje (9) was met zijn buurjongen (11) aan het spelen; buurjongen had tablet bij zich zonder een beschermhoes. Ze gingen daarna voetballen en buurjongen stopte zijn tablet in jas van mijn zoon die t warm had door t voetballen. Dochter (6) wist hier niks van maar had t ineens koud en wilde jas van zoon aan doen waardoor tablet viel en barst in glas. Tablet is 2 jr oud. Wie is nu verantwoordelijk voor schade? Reactie infoteur, 16-04-2019
Beste Nel,
Uw dochter heeft onbedoeld schade veroorzaakt, maar ja wie stopt nou een tablet in een jas. Met andere woorden, de verzekeringsmaatschappij kan een schadeclaim afwijzen in verband met de onvoorzichtigheid van de buurjongen zelf.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gedeyon, 31-03-2019 21:39 #228
Mijn zoontje van 7 jaar is bij een vriendje thuis aan het spelen. Toen ik hem weer ging ophalen bleek dat hij door een rieten voetenbankje was gezakt. Wie is nu aansprakelijk? Moet ik het zelf opgeven aan onze verzekering of is de moeder van het vriendje zelf aansprakelijk!? Want mijn zoontje stond op dat moment onder haar toezicht… Reactie infoteur, 02-04-2019
Beste Gedeyon,
Als de moeder u aansprakelijk stelt, kunt u proberen de schade te verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering. Overigens geeft u wel terecht aan dat dit onder toezicht van de moeder gebeurde, de vraag is dan of ze dit had kunnen voorkomen of dat dat de schade volstrekt onverwacht ontstond. Waren de kinderen lekker op het bankje aan het springen en liet de moeder dit gebeuren of niet. In het algemeen zijn dit lastige kwesties en is er van beide kanten enige soepelheid nodig om het op te lossen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rianne, 24-03-2019 13:31 #227
Zoon (16) heeft met toestemming van vriendin (dochter van de boer) op shovel door de stal gereden en het voer voor de koeien aangeschoven. Tijdens het draaien is de shovel omgevallen. Shovel was volgens ons voorzien van een niet door de fabrikant geleverde accessoire (waarschijnlijk zelfbouw) om het voer aan te kunnen schuiven. Waarschijnlijk is de shovel daarom omgevallen. Wie is hier aansprakelijk voor de schade? Reactie infoteur, 26-03-2019
Beste Rianne,
De dochter van de boer is aansprakelijk, zij heeft toestemming gegeven. Als het voertuig verzekerd was, zal de verzekering zeer waarschijnlijk uitbetalen, ook al was de eigenaar zelf geen bestuurder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 17-02-2019 09:20 #226
Ik ben bij een vriend achterop gesprongen op zijn fiets en nu zit er een slag in zijn wiel. Kan ik/hij de kosten hiervan verhalen op mijn aansprakelijkheidsverzekering? Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 18-02-2019
Beste Anoniem,
Die schade kan inderdaad via een aansprakelijkheidsverzekering worden geclaimd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 14-01-2019 20:07 #225
Mijn zoontje van 8 zit op speciaal onderwijs en wordt dagelijks opgehaald door een busje. Tijdens de busrit naar school kreeg mijn zoontje ruzie met een ander jongetje. Het jongetje sloeg mijn zoontje meerdere keren op zijn hoofd en hierdoor heeft mijn zoontje hem terug geslagen. Hij raakte zijn bril en nu is de bril van het jongetje kapot. Wie is er aansprakelijk? Reactie infoteur, 16-01-2019
Beste Anoniem,
Als uw zoon uit noodweer handelde en dit proportioneel deed, lijkt het niet terecht om uw zoon (in casu u) aansprakelijk te stellen voor de schade. Waar gevochten wordt, vallen er spaanders.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Kerstens, 31-12-2018 15:01 #224
Bij bezoek aan opa en oma stoot kleinzoon van 7 jaar per ongeluk een glas rode wijn om met als gevolg Grote vlek in wollen vloerkleed. Wordt het reinigen van vloerkleed in dit geval gedekt door de verzekering? Reactie infoteur, 02-01-2019
Beste G. Kerstens,
Gebruikelijk is dat de verzekering de dagwaarde vergoedt, waarvan een reiniging (soms meer) betaald kan worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria Baars, 08-12-2018 21:06 #223
Vraag:
Ik heb een dure tas van mijn dochter geleend, ik heb hem ergens laten staan, ben hem gewoon vergeten, omdat ik in een rolstoel zit en eigenlijk nooit een tas gebruik.
Maar dit is een hele dure tas, kan ik dit opgeven aan mijn verzekering?
Met vriendelijke groeten
Ria Baars Reactie infoteur, 12-12-2018
Beste Ria Baars,
U kunt het proberen, als de tas op uw rolstoel lag en plotseling is verdwenen. Als u de tas bent vergeten, zal waarschijnlijk niet worden uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 18-10-2018 22:39 #222
Ik zou graag willen weten wie hier fout aan is. Zoon is aan het voetballen en schopt een bal door de benen van de ander. Deze valt over de bal en zijn broek is kapot. Moet ik nu naar verzekering bellen, hij valt zelf over een bal heen. Reactie infoteur, 20-10-2018
Beste Anoniem,
In een spelsituatie met een bal waarin beiden deelnemen, neemt men altijd een risico om te vallen. Uw zoon lijkt me dus niet aansprakelijk. Het is niet leuk, maar het hoort er wel een beetje bij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saint, 25-08-2018 19:05 #221
Vraag:
Ik heb schade berokkend (krassen in de lak door verkeerd gebruik van harde spons) aan de auto van mijn zoon; het betreft hier een lease-auto die ik tijdelijk mocht lenen.
Zeer waarschijnlijk draait hij op voor de schadekosten. Kan hij mij (op basis van de WAP) aansprakelijk stellen (m.n. de kosten) en kan ik dat verhalen -op basis van mijn aansprakelijkheidsverzekering- bij de verzekering?
Graag reactie. Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 27-08-2018
Beste Saint,
Voor schade aan de auto buiten werktijden is uw zoon aansprakelijk. Hij kan u weer aansprakelijk stellen maar had de auto wel aan u uitgeleend. Ik denk dus niet dat uw wettelijke aansprakelijkheidsverzekering particulieren dit gaat vergoeden. Maar u kunt het natuurlijk altijd proberen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Johan, 23-08-2018 09:18 #220
Een vraagje, wij hadden een motortje van vrienden in de garage staan tegen eventuele diefstal tijdens hun vakantie. en die heeft mijn zoontje gepakt en is vol tegen de muur gereden, gelukkig heeft mijn zoontje niks maar de motor is total loss. hij heeft dit zonder toestemming gedaan en voordat ik het in de gaten had lag hij al tegen de muur.
kan ik die schade verhalen? Reactie infoteur, 24-08-2018
Beste Johan,
Tegen een muur binnen in de garage of buiten? Binnen kan dit nog binnen de inboedelverzekering vallen (afhankelijk van uw polis), buiten kan dit de aansprakelijkheidsverzekering particulieren zijn, maar vaak zijn motorvoertuigen daarbij uitgesloten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Claudia, 31-07-2018 13:26 #219
Mijn zoons en een vriendje lopen altijd te ballen in de speeltuin. Vandaag kwam er een vrouw naar buiten dat ze schade hadden gemaakt aan haar auto 2 weken geleden. De jongens weten alleen dat de bal tegen een blauwe auto is gekomen en niet tegen een grijze. Het is nu een welles nietes. ik heb samen met die moeder en die vrouw gekeken alleen wij vinden de plek te hoog zitten… wie is er nu aansprakelijk? Reactie infoteur, 01-08-2018
Beste Claudia,
Aansprakelijk is degene die de schade heeft veroorzaakt, maar ja na twee weken is dat niet meer na te gaan en uw zoons ontkennen. Daarom staat de vrouw er juridisch niet erg sterk voor en hoeft u niet akkoord te gaan wanneer zij u alsnog aansprakelijk stelt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Debbie Siebers, 25-07-2018 19:13 #218
Hoi
Hierbij een vraag. Mijn dochter had een vriendin op bezoek. Mijn dochter legde de telefoon horizontaal buiten op het stopcontact, even later legde haar vriendin de telefoon verticaal op het stopcontact. Even later viel de telefoon kapot op de grond. Kan ik de kosten op de vriendin verhalen?
Dankjewel. Gr Debbie Reactie infoteur, 26-07-2018
Beste Debbie Siebers,
U kunt de kosten van de telefoon op de (ouders) van de vriendin verhalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nicole, 19-06-2018 12:40 #217
Wij waren op vakantie bij Roompot, waar mijn zoontje van 3 jaar een grote stok in zijn gezicht gegooid kreeg van een ander jongetje van 6+ jaar. Mijn zoontje heeft nu allemaal schaafwonden op zijn wang en een diepe snee. We zijn naar de huisartsenpost gegaan, daar hebben zij de wond schoon gemaakt en twee hechtpleisters op de diepe snee.

De moeder van het jongetje wilde haar gegevens niet geven, maar ze kon niet meer doen dan sorry zeggen. Ik heb melding gemaakt bij Roompot en uiteindelijk heb ik alleen van de moeder een mailadres gekregen.

Ik weet niet of mijn zoontje littekens blijft houden in het gezicht en het ziekenhuis kon ons dat ook niet verzekeren. Ik heb wel litteken zalf gekocht zodat ik straks de huid kan verzorgen als de wond genezen is.

Kan ik de ouders aansprakelijk stellen? Reactie infoteur, 19-06-2018
Beste Nicole,
U kunt de ouders aansprakelijk stellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vianen, 30-05-2018 15:32 #216
Beste Reactie infoteur,

Mijn zoontje van 4 heeft uit boosheid, omdat ie gepest werd een dure speelbak kapot gegooid. Nou is mijn vraag of hij/wij daarvoor aansprakelijk zijn of is het de school?

Vriendelijke groet,
Vianen Reactie infoteur, 31-05-2018
Beste Vianen,
In zijn algemeenheid zal de school de ouders aansprakelijk stellen voor de schade. Het is wel de vraag of een dure speelbak wel zo'n verstandige keuze is als een kind van 4 die al kapot kan gooien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bezorgde Moeder, 28-03-2018 16:12 #215
De vriendin van mijn ex man heeft per ongeluk de gehoorapparaten van mijn zoontje weggegooid. Deze worden niet opnieuw vergoed aangezien hij ze nog geen twee jaar heeft. Er wordt aangegeven dat ik dit niet via zijn aansprakelijkheidsverzekering kan krijgen omdat het ook zijn kind is. Ze zijn niet getrouwd en zij heeft ze weggegooid. Hoe kan ik het alsnog bij haar verhalen zodat mijn zoontje van 10 gewoon zijn gehoorapparaten nieuw kan krijgen. Reactie infoteur, 29-03-2018
Beste Bezorgde moeder,
De aansprakelijkheidsverzekering van uw ex betaalt niet uit als uw zoontje ook op zijn polis staat, maar als uw zoontje 100% bij u woont zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn. De vriendin van de ex is bovendien aansprakelijk en dus zou het eventueel om haar polis gaan en niet die van de ex.
De eerste stap is dat u de vriendin aansprakelijk stelt voor de schade en vraagt het bedrag van zijn gehoorapparaten binnen vier weken op uw rekening over te maken. Vervolgens kunt u verdere stappen ondernemen tot en met het sturen van een deurwaarder toe.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Forumvraag 1966, 16-03-2018 21:39 #214
Beste

Onze dochter (17j) was onlangs met een gezamenlijke vriend op bezoek bij een schoolvriendin (16j). Ze zouden met zijn drieën gaan fuiven. In de keuken deed zich het volgende incident voor. Omdat mijn dochters smartphone onvoldoende was opgeladen bood de vriendin aan hun oplader te gebruiken. De vriendin plugde de lader aan de smartphone, stak hem in het stopcontact boven het aanrecht en legde de gsm op het aanrecht. De andere kinderen keken toe. Even later besloot de vriendin een kopje uit de bovenkast te halen… ze opende de bovenkast, nam er een dienblad uit waarop een kopje bleek te staan. Het kopje viel, op de vriendin haar hoofd (!) en ketste terug richting werkblad waar het terechtkwam op mijn dochters telefoon. Resultaat: gebarsten scherm. Het toestel was minder dan 1 jaar oud en volledig intact want onze dochter gaat er steeds behoedzaam mee om.
Aanvankelijk beloofde de vriendin het scherm volledig te vergoeden (€79), nu enkele weken later, wordt dit halsstarrig ontkend.
Wat denkt u?
Volgens ons is dit een ongelukje waarvoor zij integraal aansprakelijk zijn.
We horen graag uw reactie. Reactie infoteur, 19-03-2018
Beste Forumvraag,
Wat een pech, maar de vriendin is wel aansprakelijk voor de schade. De aansprakelijkheidsverzekering van de ouders zal dit waarschijnlijk dan ook vergoeden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda, 04-03-2018 09:06 #213
Een vriendin van mij kwam thuis en er zaten gaten in de muren boven de trapleuning (soort hardboard). Haar zoon van 14 had vrienden op bezoek gehad en wist niet hoe dit gebeurd was. Het is een huurwoning. Kan zij de wooncoöperatie (verhuurder) vragen dit op te knappen? Kan dit op kosten van de coöperatie? Er is ook een deur beschadigd, de ophanging is stuk. Reactie infoteur, 06-03-2018
Beste Linda,
Omdat dit geen normale onderhoudskosten zijn, zal de woningbouwcorporatie zeer waarschijnlijk wel een rekening sturen. Afhankelijk van hoe het gebeurde kan misschien een aansprakelijkheidsverzekering nog iets vergoeden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ireen, 22-02-2018 16:40 #212
Hallo
Nu appte mijn 16 jarige dochter net dat ze met de scooter van een vriendin tegen een grote container aan is gereden. Ze heeft geen scooter rijbewijs. Nu zei ze dat ze ook boetes gaat binnen krijgen van de politie… nu is de onderlinge relatie tussen ons niet goed en is er bijna geen contact en ze woont ook niet meer thuis maar op een leefgroep. maar wie is er nu aansprakelijk voor die schade en voor die boetes die binnen gaan komen? Reactie infoteur, 23-02-2018
Beste Ireen,
U dochter is aansprakelijk voor de schade en boetes. Betaalt ze niet, dan kan men bij u aankloppen en hebt u weer een vordering op uw dochter.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 19-02-2018 21:10 #211
Hallo, mijn neef van 16 heeft op het schoolplein op de scooter van zijn vriend gezeten, die op de standaard stond. Mijn neef heeft geen scooter rijbewijs, de eigenaar van de scooter (klasgenoot) wel. Hij gaf even een dotje gas, in de veronderstelling dat hij in de standaard bleef hangen, nogal dom. Naast zijn eigen beenwond, ook flink wat schade aan de scooter. Dekt WA de scooter schade af? Reactie infoteur, 20-02-2018
Hallo Anoniem,
Zeer waarschijnlijk niet. Als uw zoon per ongeluk tegen een brommer aanloopt of struikelt, dan doet de aansprakelijkheidsverzekering zijn werk en betaalt uit, maar in dit geval ging hij met opzet op de brommer zitten. Het is wel de vraag of uw zoon aansprakelijk is voor de schade als de klasgenoot hiervoor toestemming gaf.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Groeneroos, 19-02-2018 14:08 #210
Mijn dochter van ruim 3,5 jaar is gevallen met Peuter en Kleutergym van een bankje af. Hierdoor heeft ze een schedelbasisfractuur opgelopen met lekken van liquor (hersenvocht) uit haar rechteroor. Paar dagen ziekenhuisopname, waarna ze er thuis een bacterie bij kreeg wat naar haar hersentjes sloeg. Daarvoor weer spoedopname met lang antibiotica ed en veel infuusjes geprikt, meerdere malen onder narcose en nu vorige week een negatieve gehoortest gehad aan de kant waar zij op is gevallen. Kunnen we de gymjuf aansprakelijk stellen? Reactie infoteur, 20-02-2018
Beste Groeneroos,
Wat verschrikkelijk. Als de gymjuf wat is te verwijten, kunt u haar succesvol aansprakelijk stellen. De juf moet immers zo veel mogelijk onaanvaardbare risico's hebben uitgesloten. Dit zijn vaak lastige zaken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 12-02-2018 15:00 #209
Mijn zoontje is vandaag aangereden op school met een fiets door 2 kindjes. nu ligt zijn gezicht open en is zijn bril flink beschadigd. Bij wie moet ik de schade verhalen bij de ouders of bij de school? Reactie infoteur, 13-02-2018
Beste Anoniem,
Dit hangt van de omstandigheden af, u kunt beide aansprakelijk stellen. De ouders zijn zeker aansprakelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janet, 20-01-2018 21:05 #208
Mijn zoon van 21 jaar, studeert nog, zegt dat wij onderhoudsplicht hebben tot hij 27 jaar is. Klopt dit? Reactie infoteur, 22-01-2018
Beste Janet,
Ouders hebben een onderhoudsplicht tot 21 jaar. Als een kind behoeftig is, kan deze periode worden verlengd, maar als er recht bestaat op studiefinanciering hoeft die situatie zich helemaal niet voor te doen. Uw zoon kan ook geld bijverdienen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marcel, 04-01-2018 03:21 #207
Mijn zoon van 16 met scooterrijbewijs reed met mijn toestemming op mijn scooter blauw kenteken een voetganger aan die de straat over stak. Deze wil nu letselschadevergoeding transport naar ziekenhuis, lichte hersenschudding etc. Alhoewel mijn zoon het idee had dat mijnheer zonder kijken ineens de weg opliep en hij niet meer kon remmen en er nu schade is aan scooter lezen we op internet dat de voetganger Als zwakkere verkeersdeelnemer ook al is hij zelf fout minimaal recht op 50procent schadevergoeding heeft Er zijn allerlei letselschadespecialisten die het slachtoffer willen helpen, maar wie helpt mijn zoon? Ik lees nu in de polis van de wa scooterverzekeraar ANWB tot mijn verbazing en schrik dat zij schade veroorzaakt door minderjarigen wel afhandelen maar de kosten verhalen op de verzekeraar en in de aansprakelijkheidsverzekering dat ongelukken met motorvoertuigen niet vergoed worden. Mijn zoon is als 16-jarige zelf verantwoordelijk voor zijn daden maar kan niet naar een advocaat omdat hij nog geen 18 is. Zelf heb ik geen rechtsbijstandsverzekering. Reactie infoteur, 04-01-2018
Beste Marcel,
In geval van overmacht is er voor de voetganger geen schadevergoeding. Als een volwassen man plotseling oversteekt en uw zoon reed niet te hard en kon het niet zien aankomen, dan is er wellicht sprake van overmacht. Natuurlijk zijn er veel personen die geld ruiken in zo'n geval, laat u dus niets aanpraten. Rent een klein kind in de buurt van een school plotseling de straat over, dan wordt dat niet als overmacht gezien, omdat een ieder kan weten dat dat kan gebeuren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Santa, 07-12-2017 19:58 #206
Hello. Ik heb een kind, hij is 2,5 jaar oud. Een andere kind heeft de bril van mijn kind kapotgemaakt (op de kinderopvang). Ik wil graag weten, wie is verantwoordelijk in dit geval?ouders van ander kind of kinderopvang? Reactie infoteur, 09-12-2017
Hello Santa,
In de wet staat dat de ouders aansprakelijk zijn voor de schade die is aangebracht door een kind jonger dan 14 jaar, tenzij de ouders niet kan worden verweten dat zij de schade niet hebben voorkomen. Dus zijn eerst verantwoordelijk zij die toezicht hielden en als achtervang de ouders zelf (niemand is immers verplicht om voor die kinderopvang te kiezen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Amanda, 02-12-2017 14:59 #205
Hallo mijn dochter van 12 ging logeren bij haar vriendin maar die stond onder de douch en werd gebeld op haar mobiel en mijn dochter riep dat zij werd gebeld waarop haar vriendin riep snel haar telefoon te geven en mijn dochter deed dat en dacht dat haar vriendin haar telefoon vast had en vervolgens op de grond viel is het dan als nog mijn dochter haar schuld en kan haar moeder het dan als nog verhalen op ons? Ik heb haar al wel geld betaald voor haar dochters telefoon en alsnog zat ze te zeuren dat het niet genoeg was. Kan ik dat geld ook terug verhalen bij mijn aansprakelijkheidsverzekering want ik heb ook maar een uitkering maar wel al uit eigen zak betaald? Reactie infoteur, 04-12-2017
Hallo Amanda,
Als uw dochter per ongeluk de telefoon heeft laten vallen, valt dat onder de aansprakelijkheidsverzekering. Maar de verzekering kan ook moeilijk doen, immers uw dochter deed wat haar gevraagd werd. Misschien lette de vriendin gewoon niet goed op. Een smartphone onder de douche is ook al niet verstandig immers.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jo, 02-11-2017 20:06 #204
Hallo, Mijn vader heeft met een keukentrapje de tv bij mij thuis kapot gestoten. Moet ik de schade verhalen via mijn inboedelverzekering of bij zijn aansprakelijkheidsverzekering? Reactie infoteur, 04-11-2017
Hallo Jo,
Dat hangt er van af of uw inboedelverzekering dit dekt, niet elke inboedelverzekering doet dat namelijk. Bovendien kan de ene verzekering een hoger eigen risico hebben dan de andere.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karin, 08-10-2017 09:44 #203
Hoi, mijn dochter van 8 was buiten aan het spelen, is toen op de scooter (van haar oom) gaan klimmen waardoor de scooter is omgevallen. Er is behoorlijk schade aan toegebracht. Is dit gedekt vanuit de verzekering? Reactie infoteur, 10-10-2017
Hoi Karin,
Dit is verzekerd vanuit de aansprakelijkheidsverzekering, als uw dochter zonder uw goedkeuring rond de scooter speelde.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Isolde, 20-09-2017 11:27 #202
Hallo,
Mijn zoon van 14 was aan het varen met een groepje vrienden en vriendinnen in twee rubberbootjes.
Een andere jongen van 15 kwam er ook bij varen in zijn rubberboot. (mag dus nog niet varen) Volgens het verhaal van mijn zoon begon deze jongen te klieren: botste met zijn boot herhaaldelijk tegen de andere bootjes aan. Ging daar mee door ondanks protest van de andere kinderen. Dit liep dan ook niet goed af. Mijn zoon zat op de rand van de boot en is door een daaropvolgende klap achterover in het water gevallen. Gelukkig ging het daarna goed met hem, maar zijn telefoon is wel stuk.
Ik heb contact met de ouders van de betreffende jongen opgenomen. Maar deze jongen heeft een totaal ander verhaal verteld aan zijn ouders. Dat hij niet heeft gebotst, maar dat hij de boot waarop mijn zoon zat niet meer kon ontwijken omdat die boot van mijn zoon zelf hard kwam aanvaren. Ouders staan achter hun kind. Willen ook niet meewerken aan verzekering voor telefoon, want zoon heeft niks gedaan. Dus is het een welles-nietes verhaal. Maar de 5 kinderen waarmee mijn zoon ah varen was bevestigen echter stuk voor stuk het verhaal van opzettelijk botsen! Zij zijn dan toch getuigen? Wat kan ik nu doen? Reactie infoteur, 22-09-2017
Hallo Isolde,
U kunt de ouders aansprakelijk stellen voor de schade en in uw brief aangeven dat voldoende getuigen de gebeurtenis hebben waargenomen en de waarneming van uw zoon ondersteunen. U kunt samen optrekken met de ouders van de groep kinderen (korte getuigenis op papier). Wellicht kan uw eigen verzekering of tussenpersoon u hierbij helpen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martine, 10-09-2017 22:13 #201
Hi,
mijn dochter heeft enthousiast een verhaal verteld en heeft daarbij met haar armgebaren per ongeluk de telefoon van haar vriendin uit haar hand geslagen. Deze heeft nu een barst, ben ik daarvoor verzekerd? Reactie infoteur, 11-09-2017
Hi Martine,
Daarvoor bent u verzekerd via de aansprakelijkheidsverzekering. Als het binnen gebeurde, wellicht ook via de inboedelverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lindsay, 29-08-2017 12:48 #200
Hallo
Ik ben gastouder en nu heeft een kindje voor de tweede keer veel geplast op mijn stoffen bank. Eerste keer gelukt het eruit te krijgen maar nu blijft de lucht vreselijk. Kunnen ouders dit regelen via aansprakelijkheid? De bank is niet meer bruikbaar met deze sterke lucht… Reactie infoteur, 30-08-2017
Beste Lindsay,
De ouders kunnen het in ieder geval proberen. Bij een gastouderschap kan de verzekeraar wel moeilijk doen omdat het wellicht gezien wordt als een risico van het vak. Als het bij een ander bezoekje gebeurt, zal het veel minder een probleem zijn om e.e.a. vergoed te krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maartje, 25-08-2017 14:01 #199
Financieel gezien lukte het ons niet om dit jaar op vakantie te gaan. Een vriendin stelde voor om in haar huis te gaan als zij met haar vriend op vakantie is. Er is flink wat schade toegebracht door mijn kinderen van onder de 14 jaar.
- er zitten krassen op de ramen van 3 schuifpuien.
- vaseline zit op meerdere muren gesmeerd.
- ketchup vlekken zitten in de vloer en op muren.
- vetvlekken op muren
- twee vloeren zijn beschadigd door krassen.
- 5 dubbelwandige glazen en een kopje zijn kapot.
- trap heeft meerdere putten in de treden.
Helaas een heleboel. De vetvlekken en ketchup zijn niet meer van de muren en vloer af te krijgen. Niets is met opzet gedaan.
Dekt de verzekering dit? Hoe moet ik dit aanpakken? Reactie infoteur, 27-08-2017
Beste Maartje,
In beginsel valt de schade onder de aansprakelijkheidsverzekering. Maar het is wel een lange lijst, waardoor de verzekering zich kan afvragen hoe dit mogelijk is. Was er geen toezicht en is dit allemaal op dezelfde dag gebeurd? Het kan helpen om wat zaken samen te nemen, bijvoorbeeld krassen op puien en vloeren, vlekken op muren en vloeren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Denby, 23-08-2017 18:51 #198
Mijn 7 jarige zoon heeft per ongeluk een scooter omver laten vallen er is nu hier nu best veel schade aan omdat het eerst tegen een paal kwam dan tegen de grond. Kan ik dit oplossen met mijn aansprakelijkheid verzekering? Reactie infoteur, 24-08-2017
Beste Denby,
Als dit per ongeluk gebeurde en het niet uw scooter is, betaalt de aansprakelijkheidsverzekering meestal uit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

George, 01-08-2017 23:53 #197
Ik heb in maart/april een deur kapot gemaakt. We zaten in het gym lokaal, en wachten tot de les begint. Alleen iemand ging zich misdragen en ging de les niet door. Ik en iemand anders werden nogal boos of kwaad. Dus we gingen naar de kleedkamer maar we gooiden de deur zo hard dicht dat ie kapot ging. Ik gooide als laatste. En toen zeiden ze van ja je hebt verzekering dus het komt wel goed. Vandaag kreeg ik dus een rekening van gemiddeld 1000 euro. Voor een deur. Ik zelf ben nog te jong. Maar ik wil wel weten of de verzekering dit echt dekt. Want mijn vader is nog boos erover. (Wat ik kan begrijpen) en het heeft natuurlijk geen nut om sorry te gaan zeggen. Dus ik ging op internet zoeken voor hulp of info. Want denk als de verzekering dit niet dekt. Dat ik nog meer problemen krijg als nu. Reactie infoteur, 03-08-2017
Beste George,
Als je niet de enige was, hebben meerderen schuld en zijn er meerderen aansprakelijk. Als je aangeeft dat je de deur per ongeluk te hard hebt dicht gegooid, dan is het waarschijnlijk door de verzekering gedekt. In andere gevallen (opzet bijvoorbeeld) hangt het van de verzekeringsmaatschappij af en van de uitgebreidheid van de verzekeringspolis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loes, 18-07-2017 13:12 #196
Op school is mijn zoontje van 7 jaar tijdens speeltijd de hoek omgelopen cq gehold en gebotst tegen een klasgenootje (ook 7 jaar) die ook aan het spelen en of rennen was. Door de schrik en botsing, sloeg het klasgenootje mijn zoontje ook nog eens tegen zijn hoofd (die ook beschadigd is) omdat hij kwaad werd en hierdoor vloog de bril van mijn zoontje zijn hoofdje en als of dat nog niet genoeg is stampte het klasgenootje het hele brilletje ook nog maar eens kapot. De schade is erkent maar nu wil de verzekering van de ouders van dit klasgenootje dat wij onze schade van de bril maar verhalen op onze eigen inboedelverzekering.Dat klopt toch niet, wij stellen toch de ouders aansprakelijk en die moeten het maar oplossen met hun eigen verzekering? De ouders hebben gelukkig al wel betaald, maar nu heb ik dus opeens een boze tussenpersoon aan de lijn van die ouders die beweert dat dit niet volgens de regels is en dat ik er meer van ga horen. Maar hun zoontje maakt toch de schade en niet ik of mijn zoontje of onze verzekering.! En wat als ik niet eens een inboedelverzekering zou hebben (want volgens mij ben je dat niet verplicht) Graag uw visie. Reactie infoteur, 22-07-2017
Beste Loes,
De ouders zijn aansprakelijk en hebben daarom terecht betaald. Dat ze dat gedaan hebben gaat die tussenpersoon verder niets meer aan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patricia, 08-07-2017 23:11 #195
Na een gezellig dagje uit reden er mensen met mij mee waarvan er 1 heel misselijk werd, moest spugen en daardoor een urine ongeluk op de autostoel had. Dit moet uiteraard gereinigd worden. Kan zij dit bij de verzekering indienen? Reactie infoteur, 11-07-2017
Beste Patricia,
Dat hangt ervan af. Als het volledig onvoorzien was (niet te veel alcohol gedronken bijvoorbeeld), zal de aansprakelijkheidsverzekering waarschijnlijk wel uitbetalen omdat het een onvoorzienbaar ongelukje was.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gijs, 07-07-2017 06:29 #194
Ik zat op de scooter te wachten op school, naast mij stond een auto. mijn zoon kwam rennend op mij af sprong om mijn nek, ik viel naar achteren tegen de auto aan, zit een klein deukje… waar kan ik dat verhalen? Reactie infoteur, 09-07-2017
Beste Gijs,
Bij uw WA scooterverzekering. De schade is immers door de scooter veroorzaakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bianca, 27-06-2017 13:47 #193
Mijn dochter heeft samen met een vriendin met stoepkrijt op auto's lijntjes gezet. Nu staat er op 1 auto ook boter kaas en eieren getekend. De dames hebben dit niet gedaan maar deze schade wordt wel aan onze dames aangewezen. Deze schade zit hoger dan de dames van 5 jaar bij kunnen, moeten wij deze schade betalen? Reactie infoteur, 28-06-2017
Beste Bianca,
Als de dames niets verkeerd hebben gedaan, zijn jullie ook niet aansprakelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Reinier, 26-06-2017 19:45 #192
Mijn zoon van 11 jaar heeft per ongeluk tijdens het spelen een ruit beschadigd waardoor een scheur over de hele lengte is ontstaan. Het is een ruit in zijn slaapkamer (buitenzijde huis).
In het huis woont hij met zijn moeder en zusje. Het is een huurhuis. Zij zijn verzekerd. Moet de verzekering gaan betalen? Reactie infoteur, 27-06-2017
Beste Reinier,
Dit lijkt me iets voor de glasverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Irma, 16-06-2017 08:15 #191
Mijn zoon heeft tijdens sport en spel op het schoolplein tijdens voetballen… per ongeluk het shirt gescheurd bij de nek van een vriendje. De V-hals is iets ingescheurd. Tijdens het (fanatieke) bal afpakken hield hij zijn shirt vast. Wordt dit vergoed door de verzekering?
Mvg,
Irma Reactie infoteur, 17-06-2017
Beste Irma,
Hoe oud is uw zoon? Gewoon proberen, bij het voetballen hoort de kans op schade maar daar hebben jonge kinderen vaak geen weet van.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nicole, 12-06-2017 11:39 #190
Mijn zoon van 14 heeft per ongeluk met zijn fiets tegen mijn auto aangereden, ten gevolge hiervan is de spiegel afgebroken en zit er een flinke kras op mijn auto… autoverzekering vergoedt dit niet.Kan ik dit op mijn Wa verhalen? Reactie infoteur, 13-06-2017
Beste Nicole,
U kunt het proberen, maar waarschijnlijk wordt ook dit afgewezen omdat het om uw eigen kind gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Stan, 01-06-2017 17:05 #189
Mijn zoon van 16 heeft stiekem op de brommer van een vriend gereden en op dat moment is hij tegen twee auto's aan gekomen met best veel schade. Deze brommer was niet verzekerd en mijn zoon heeft geen rijbewijs. Degene waar de brommer van was krijgt een boete voor niet verzekerd voertuig en brommer is in beslag genomen door politie. Mijn zoon heeft geen werk, en hij wist donders goed wat hij op dat moment deed door op die brommer te gaan rijden. Mijn vraag: wij als ouders krijgen nu de rekeningen van schade van de twee auto's. Kan ik dit verhalen op aansprakelijkheidsverzekering? Reactie infoteur, 03-06-2017
Beste Stan,
De ouders zijn in dit geval niet aansprakelijk, uw zoon wist wat hij deed, dit was zonder uw medeweten en u had dit niet kunnen voorkomen. Aanvaard dus geen aansprakelijkheid. Ook de vriend wist ongetwijfeld dat uw zoon brommer ging rijden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sonja, 21-05-2017 22:49 #188
De tas van mijn zoontje van 12 jaar is door een klasgenootje kapotgetrokken. Dit gebeurde in de pauze en er was op dat moment geen toezicht. Mijn zoontje had eerst aan de tas van zijn klasgenootje getrokken, maar deze was niet kapot gegaan. Daarna heeft het klasgenootje aan zijn tas getrokken, terwijl mijn zoontje de tas vast had. De tas is hierdoor helemaal kapot gescheurd.
Kan ik het klasgenootje aansprakelijk stellen of is dit gewoon eigen schuld of kan ik de school aansprakelijk stellen? Reactie infoteur, 23-05-2017
Beste Sonja,
U kunt de school en de ouders aansprakelijk stellen. Lastig zijn dit soort kwesties wel: de school zal zeggen dat het niet alles in de gaten kan houden en de ouders dat de school dit maar goed moet regelen. Bovendien ging hier aan vooraf dat uw eigen zoontje ook aan een tas trok.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria, 14-05-2017 23:03 #187
Onze dochter van 4 is samen met een vriendinnetje van 6 op de auto van haar ouders geklommen nadat zij zei dat het mocht. Nu zitten er krassen op de motorkap die volgens ons onmogelijk door onze dochter veroorzaakt kunnen zijn, zij had niets van metaal aan( geen risten of spijkerbroeken oid) nu vragen de ouders aan ons of wij een avp hebben. Deze hebben wij maar zijn wij wel aansprakelijk? Reactie infoteur, 17-05-2017
Beste Ria,
Als u met "zij zei" het vriendinnetje bedoelt, dan is er hooguit sprake van een gedeelde schade. Uw dochter was niet de enige klimmer. De ouders van het vriendinnetje kunnen dit wellicht volledig op hun avp verhalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjan Slagter, 10-05-2017 22:16 #186
Onze zoon heeft tijdens het voetballen met vriendjes per ongeluk een raam ingetrapt. We hebben dit bij onze aansprakelijkheidsverzekering opgegeven. Nu zeggen zij:
Volgens de wet is niet alleen onze zoon aansprakelijk. Alle kinderen die meededen met het voetballen zijn in gelijke mate aansprakelijk en dus niet alleen degene die toevallig net de laatste trap gaf.

Ze keren dus nu alleen een gedeelte uit en de rest moet dan door de vriendjes hun ouders betaald worden/ opgegeven worden aan hun verzekering. Klopt dit wel? Volgens ons is dit een manier van de verzekeringsmaatschappij om minder uit te hoeven keren en zo de winst op kunnen strijken. Reactie infoteur, 11-05-2017
Beste Marjan Slagter,
Dat hangt er vanaf. Als uw zoon jonger is dan 14 jaar, bent u als ouder aansprakelijk. Als de leden van de groep ouder zijn dan 14 jaar en er op die plek niet gevoetbald mocht worden (onrechtmatige daad), dan kan de hele groep aansprakelijk worden gesteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Stephanie, 04-05-2017 17:41 #185
Een vriend van mijn zoon heeft zijn telefoon uit de hand geslagen nu is het scherm stuk.
Die moeder zegt dat ik het eerst via mijn eigen inboedelverzekering moet doen. En dan krijg ik een afwijzing en dan kunnen zij het via hun verzekering doen. Klopt dit? Reactie infoteur, 05-05-2017
Beste Stephanie,
Dat hangt er vanaf. Als dit bij uw thuis is gebeurd en u een zeer uitgebreide inboedelverzekering hebt, kan de verzekering onheil van buitenaf vergoeden. Dan kunt u denken aan het laten vallen of gaan zitten op een smartphone. In alle gevallen mag er niet van opzet sprake zijn. Maar ook een inboedelverzekering verzekert niet alles en soms is er een eigen risico. De aansprakelijkheidsverzekering ligt dan ook meer voor de hand: de ouders van de vriend zijn aansprakelijk en niet u.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben, 22-04-2017 18:34 #184
Goedemiddag,
mijn zoon woont de ene week bij zijn moeder en de andere week bij (vader) mij. We hebben een co ouderschap. Mijn zoon heeft bij zijn moeder vuurwerk in zijn broekzak laten zitten wat meegegaan is in de wasmachine, wat geleid heeft tot schade(vlekken)in de overige kleding in de wasmachine. Betaalt mijn verzekering deze schade uit?
Bij voorbaat dank voor een reactie Reactie infoteur, 25-04-2017
Beste Ben,
Uw aansprakelijkheidsverzekering zal de schade inderdaad waarschijnlijk vergoeden. Daarvoor moet een schatting van de schade worden gemaakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

New_beetle, 04-04-2017 08:52 #183
Hallo,

Ik heb thuis mijn verjaardag met vrienden en familie gevierd en er waren ook kinderen bij. We hebben in de tuin gezeten en kinderen waren overal aan het spelen. Die avond toen iedereen weg was gingen we even op de bank zitten en tv aan doen maar toen zag ik dat mijn tv allemaal strepen (dode pixels) vertoonde en puntjes. Iemand heeft dus aan de tv gezeten en ik heb geen idee waarmee i.d.g. iets puntigs. Ik heb in februari de tv gekocht. De waarde €1699,-. Ik kon wel janken. Wat moet ik doen? Bij wie kan ik schade halen want we hebben niets gezien of gehoord, tv stond uit en zo zie je niets aan de tv alleen als die aan staat.
Ik hoop dat u mij goed advies kunt geven.

Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 05-04-2017
Hallo New_beetle,
Als uw tv uit februari is, valt die ongetwijfeld nog onder de garantie. Dit soort dingen gebeuren en hoeven niet de schuld van de kinderen te zijn. Als het wel de schuld van de kinderen is, valt dit onder de aansprakelijkheidsverzekering van een ouder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mendy, 10-03-2017 13:23 #182
Hallo

Ik was gisteren middag bij mijn zus op visite, bij het naar huis gaan hebben we nog even voor de deur staan praten. De kinderen rennen en spelen leuk op de stoep, het zoontje (5) van mijn zus gooit zijn speelgoedauto (van ijzer) tegen mijn zijruit van de auto aan en de ruit barstte uiteen. Kan mijn zus dit opgeven aan haar (wa)verzekering?
Mvg. Reactie infoteur, 12-03-2017
Hallo Mendy,
Uw zus kan dit opgeven aan de WA-verzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arnold, 02-03-2017 18:37 #181
Hallo,
Mijn dochter van 16 zat niet op te letten op de fiets. Er kwam een scooter aan rijden die wel oplette, en voorkwam een botsing. Maar doordat ze hard moest remmen kwam ze met scooter ten val. Nu wil ze de schade aan haar scooter op mijn dochter verhalen. Is ze/ben ik hiervoor verzekerd?

Groet, Arnold Reactie infoteur, 04-03-2017
Hallo Arnold,
De schade aan de scooter kan onder uw aansprakelijkheidsverzekering vallen:

http://financieel.infonu.nl/verzekering/7836-verzekeren-aansprakelijkheidsverzekering-particulieren.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 01-03-2017 10:12 #180
Onze dochter van 14 maanden heeft onze spiegel thuis omgetrokken waardoor deze is kapot gevallen. Kan ik dit opgeven bij de verzekering? Reactie infoteur, 01-03-2017
Beste Gerrit,
Wellicht kunt u de schade claimen bij uw inboedelverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 16-02-2017 13:46 #179
Onze zoon en dochter kregen ruzie met elkaar. Een van de twee heeft toen iets gegooid wat tegen het beeld van de tv aan is gekomen. Kan ik dit verhalen op onze aansprakelijkheid verzekering die we hebben afgesloten voor onze kinderen? Reactie infoteur, 16-02-2017
Beste Chris,
Neen (het zijn uw eigen kinderen), maar misschien kunt u wel schade verhalen op de inboedelverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Smiley, 13-02-2017 21:48 #178
Goede avond
De zoon (17 jaar) van mijn vriendin woont de ene week hier, de andere week bij zijn vader. Nu is hij in de week dat hij bij zijn vader was op de bank gaan liggen met een scherp voorwerp in zijn broekzak met als gevolg een scheur in de bank. Vader is toeziend voogd en kind staat bij moeder ingeschreven. Vader wil schade op ons verhalen omdat hij vindt dat wij aansprakelijk zijn. Kan dit? Reactie infoteur, 15-02-2017
Beste Smiley,
Het kind was bij vader onder diens toezicht, dus ligt het niet voor de hand om de schade op u te verhalen. Wellicht vergoedt de inboedelverzekering van vader nog een en ander.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jd, 07-02-2017 09:29 #177
Mijn dochter van 11 is gisteren met haar vriendin van 10 naar school vertrokken (te voet). De vriendin had Wheelies aan (dat zijn schoenen met wieltjes eronder). Zij vroeg of mijn dochter haar wilde voorttrekken aan haar hand. De vriendin had in haar andere hand een iPod vast. Nu is er blijkbaar een klein steentje voor haar schoen/wieltje gekomen, waardoor de vriendin is gevallen met het gevolg dat de iPod kapot is. De moeder van de vriendin belde mij op hoe nu op te lossen. Wie is nu aansprakelijk? Alvast bedankt voor de reactie. Reactie infoteur, 07-02-2017
Beste Jd,
Het meisje van 10 wilde zelf voortgetrokken worden en door een toevallig steentje is ze gevallen. Dat kan uw dochter van 11 noch u worden aangerekend. Pech voor haar ouders. Een iPod in de hand met wheelies onder haar voeten is natuurlijk zowieso een ongelukkige combinatie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne van Slooten, 01-02-2017 17:27 #176
Tijdens stormweer is mij zoons fiets gevallen tegen de auto van de buurman, valt dit onder de aansprakelijk verzekering? Reactie infoteur, 02-02-2017
Beste Anne van Slooten,
Als uw zoon zijn fiets normaal had neergezet, lijkt het me lastig om uw zoon aansprakelijk te stellen als er sprake was van een zware storm. De verzekeringsmaatschappij kan een dergelijk verzoek afwijzen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ac, 29-01-2017 11:18 #175
Mijn twee kinderen van 9 en 10 fietste van school naar huis. Mijn oudste is toen tegen een auto gebotst die zoals zij vertelde plotseling stopte bij een zebrapad. Nu wil de gedupeerde de schade verhalen bij mij. Hij zei tegen mij dat er een auto voorhem reed plotseling stopte en dat hij dus daarom onverwachts remde. Maar ik was er niet bij en wie weet stond hij wel zelf plotseling op de rem terwijl het niet nodig was. Ik moet uitgaan van het verhaal wat mijn kinderen vertellen maar maar die zijn 9 en 10. De schade lakschade is 600 euro en ik ben niet verzekerd. Wat nu? Reactie infoteur, 30-01-2017
Beste Ac,
De automobilist mag u aansprakelijk stellen, maar u kunt ook betwisten dat dit (volledig) de schuld van uw kinderen is. Misschien remde de automobilist ook wel zomaar. Dan kan de aansprakelijkheid op 50% uitkomen of wel minder. Belangrijk is ook of er getuigen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 31-12-2016 23:21 #174
Hoi mijn zoon van 17 jaar heeft met mijn luchtbuks in onze tuin geschoten en zo de loods van de buren beschadigd. Kan ik dit verhalen op mijn aansprakelijkheidsverzekering?
Mvg Peter Reactie infoteur, 03-01-2017
Hoi Peter,
U kunt het proberen, maar niet elke polis zal dit vergoeden. Uw zoon is immers al 17 jaar en dat er geen opzet in het spel is, is lastig aan te tonen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ik, 29-12-2016 21:11 #173
Het 4 jarige zoontje van een kennis heeft toen ze bij ons op bezoek waren met een schaar die hij van het aanrecht heeft weten te pakken in mijn trendcoat geknipt.
Zijn moeder vind dat ik het prima kan lijmen ofzo… en wil eigenlijk niet de verzekering inschakelen!
Ik vind het daarintegen geen gezicht om een nette trendcoat te 'lijmen' en ben van mening geven dat ze aangezien ze gewoon verzekerd zijn daar beroep op moeten doen zodat ik weer een nette jas terug kan kopen.
Hoe is dit geregeld en hoe werkt dit? Reactie infoteur, 31-12-2016
Beste Ik,
Als u de moeder aansprakelijk stelt, zal zij haar verzekering inschakelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 18-12-2016 19:30 #172
Beste,
Graag advies over de volgende situatie.

Ter inleiding,
Op de school van mijn zoon kunnen de leerlingen een Chromebook in bruikleen krijgen om te gebruiken bij de les. Echter betreft het hier een privé-laptop die gebruikt wordt door een van de leerlingen omdat hij dyslexie heeft.

Er doet zich de volgende situatie voor:
Er wordt een presentatie voorbereid in de klas door groepje leerlingen, mijn zoon hoort niet bij dat groepje. Mijn zoon staat wel dicht bij de computer die gebruikt wordt voor de presentatie met beamer. De presentatie is afgelopen en mijn zoon wil op de escape knop drukken omdat hij dacht dat de presentatie afgelopen was. Een van de leerlingen uit het groepje van de presentatie slaat de hand van mijn zoon weg om dat schijnbaar te beletten.
En vervolgens slaat dezelfde jongen daardoor een laptop op de grond. In dit geval de privé-laptop van een medeleerling.

Mijn zoon vertelde dat de laptop na inspectie op dat moment geen schade had, beeldscherm was intact, toetsenbord werkte laptop is daarna ook meerdere malen in de les gebruikt over langere periode (enkele weken).

Nu krijgen wij een mail waarin geopperd wordt dat mijn zoon (die op het escape-knopje trachten te drukken) en de leerling die zijn hand probeerde weg te slaan aansprakelijk worden gesteld voor de schijnbare schade. Wij worden beiden door de vader aansprakelijk gesteld, onze zoon wordt deels verantwoordelijk gesteld voor de schade, is dit juist? Reactie infoteur, 21-12-2016
Beste Sandra,
Dat lijkt me niet juist omdat uw zoon geen schade heeft veroorzaakt. Zonder de klap van de ander was er niets fout gegaan, alleen de presentatie was gestopt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 26-11-2016 13:12 #171
Hallo,

mijn volwassen dochter vroeg aan de kennis met wie ze haar flat verliet om de sleutel uit het slot te nemen en de deur aan de buitenkant af te sluiten terwijl zij alvast naar de auto liep. Hij vergat dat en trok de deur dicht terwijl de sleutel nog aan de binnenkant zat. Zodoende kon ze later met haar andere sleutel de buitendeur niet meer openen. Zij heeft toen een sleuteldienst gebeld die midden in de nacht de deur open kreeg en een nieuw slot er in zette en haar een flinke rekening liet betalen. Kan zij dit geld terugkrijgen via de WAverzekering van die kennis? Reactie infoteur, 29-11-2016
Hallo Henk,
De kennis kan dit indienen bij diens WA-verzekering (niet elke verzekering is echter even uitgebreid).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pieter, 23-11-2016 23:26 #170
Hoi, mijn vader is buiten aan het slijpen geweest en nu zijn er blijkbaar met het stof ijzerdeeltjes op mijn auto gekomen(auto is van mij en staat op mijn naam) dit heeft niemand opgemerkt en na een tijdje kwamen we er achter. Helaas te laat want over heel de auto verspreid zitten nu beginnende roestplekjes. Mijn vader had een schot tussen de plaats waar hij aan het slijpen is geweest en mijn auto gezet pus er zat een ruimte van een meter of 10 tussen. Is hij hier voor verzekerd? Reactie infoteur, 24-11-2016
Hoi Pieter,
Als u bij uw vader woont, is uw vader hiervoor niet verzekerd, anders wel (aansprakelijkheidsverzekering).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 20-11-2016 22:13 #169
Hallo,

Ik was onderweg naar de winkel en ik zat achterop haar fiets, vervolgens remt mijn andere vriendin voor ons ineens uit het niets waardoor wij ook moesten remmen, hierbij vielen we op de grond en had ik mijn telefoon in mijn hand, die inmiddels Total loss is verklaard. Buiten dat had ik ook nog lichamelijke schade zoals een stukje van mijn tand, verzwikte enkel, gekneusde vinger en diverse schaafwonden. Wie is er aansprakelijk? En wat voor verzekering komt hier aan te pas?

Alvast bedankt!

Mvg Reactie infoteur, 22-11-2016
Hallo Anoniem,
Als dit niet met opzet is gebeurd, dan is het de aansprakelijkheidsverzekering van de vriendin die remde. Anders haar ouders.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 15-11-2016 15:41 #168
Hallo,

Mijn zoontje (5) is twee weken geleden bij mijn ouders aan het spelen geweest. Mijn moeder heeft een gehoorapparaat wat toen op de salontafel lag. Mijn zoontje zat eraan en mijn moeder heeft hierop het apparaat ergens anders neergelegd. Sindsdien is het apparaat verdwenen en na twee weken zoeken ook niet gevonden. Mijn vermoeden is dat mijn zoontje ermee aan de haal is gegaan en misschien mee naar buiten heeft genomen en toen is verloren. Dekt mijn aansprakelijkheidsverzekeing dit? Reactie infoteur, 18-11-2016
Hallo Anoniem,
Dit wordt gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering. Een zwak punt is wel dat het gehoorapparaat gewoon op tafel lag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 13-11-2016 13:33 #167
Hallo ik ben 16 en ik heb gister perongeluk het raam gebroken van een vriend. Hij wil het raam zelf gaan repareren en de rekening naar mijn/(mijn ouders) rekening sturen. Is dit de beste oplossing? Reactie infoteur, 14-11-2016
Hallo Anoniem,
Eenmaal 16 jaar ben je zelf verantwoordelijk voor de schade, maar je ouders mogen (en niet moeten) de rekening natuurlijk wel voor je betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjolein, 12-11-2016 14:34 #166
Mijn zoon (16) heeft per ongeluk een speaker van een meisje uitzien handen laten vallen.
Het meisje heeft de speaker weggegooid voordat er gekeken is of hij te repareren was.
Ik heb melding gedaan bij mijn verzekering, zij willen de aankoopnota om het te regelen.
Vader geeft aan dat het besteld was dus op te vragen. Loopt nu al een tijdje, nog steeds geen nota gezien. Wel bedreigingen van beide ouders aan mij en mijn zoon. Mensen zullen denken een speaker, maar zij geven aan dat hij 150 euro was. Moet ik dit uit eigen zak betalen, terwijl ik goed verzekerd ben? Reactie infoteur, 14-11-2016
Beste Marjolein,
Neen hoor, eerst moet duidelijk zijn wat de schade is, anders kan er niets worden uitgekeerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Prive, 05-11-2016 09:21 #165
Hallo, ik heb een vraag mijn dochter van 1 heeft de tv van mijn zus kapot gemaakt door met een pakje drinken te gaan spuiten (was niet haar eigen pakje), wij waren er niet bij. Nu wil mijn verzekering 150 euro uitkeren omdat dat de dagwaarde is, de tv komt uit 2010. Nu heeft ze haar eigen verzekering gevraagd die betaalt meer uit dus vervalt mijn verzekering. Dan kan ze bijna 500 terug krijgen. Nu is het geval dat er behoorlijk wat spanning is gekomen omdat mijn zwager vindt dat zij 800 euro horen te krijgen omdat dat de prijs was in 2010 en ik vind dat niet omdat het ten eerste de schuld was van beiden, niet alleen van mij. En kan je meer geld vragen bij de persoon die schade heeft gemaakt buiten de verzekering om of doen ze dit omdat ik fam ben? Reactie infoteur, 07-11-2016
Hallo Prive,
Het is bij schade heel gebruikelijk dat de dagwaarde wordt uitgekeerd als men niet verzekerd is voor de actuele waarde. Het toestel is nu eenmaal niet meer waard en dus is de schade ook niet groter.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Moeder Chip, 04-11-2016 12:10 #164
Goedemiddag,
Mijn zoon van 11 heeft van de week op het schoolplein bij een ruzie wat spaken uit het fietswiel van een klasgenootje getrokken. Mag natuurlijk absoluut niet en wij willen dat vergoeden, maar kunnen wij daarvoor terecht bij de wa verzekering? Reactie infoteur, 06-11-2016
Beste Moeder Chip,
Omdat de schade met opzet is veroorzaakt, zal de verzekering zeer waarschijnlijk niet uitkeren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Astrid, 24-10-2016 13:12 #163
Hallo, waar ligt de aansprakelijkheid bij het volgende? Ik vervoer drie schoolkinderen tijdens een schooluitje. Een jongen gooit bij aankomst het achterportier onbesuisd hard open. Het portier knalt keihard tegen de auto naast ons en veroorzaakt zowel aan die auto als aan mijn auto lakschade. Als ik de schade van de ander op mijn autoverzekering verhaal, zakt mijn no-claim in en betaal ik dus in feite de rekening.De schade aan mijn auto wordt niet door mijn verzekering gedekt. Kunnen deze schades op de school, of op deze jongen verhaald worden? Reactie infoteur, 27-10-2016
Hallo Astrid,
Als er geen toezicht was, zijn de ouders van het kind aansprakelijk voor de schade.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ongelukkig, 12-10-2016 21:43 #162
Mijn zoon heeft tijdens de gymles op school iemand per ongeluk omver gelopen waardoor die zijn enkelband gescheurd heeft. De vader van die jongen wil mij nu aansprakelijk stellen en wil een schadevergoeding omdat zijn kind nu niet kan meedoen met de training van een of andere voetbalclub. School heeft bevestigd van mijn zoon niks expres heeft gedaan en hier zeker geen schuld treft. Kunnen ze dit hard maken en een schadevergoeding eisen en ben ik hiervoor aansprakelijk? Reactie infoteur, 13-10-2016
Beste Ongelukkig,
Ongelukjes bij de gym gebeuren nu eenmaal, daar zal de vader zich toch bij neer moeten leggen. Overigens gebeurde dit onder toezicht van de school en is het nog maar de vraag of de vader niet beter bij de school kan gaan klagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mirjam, 09-10-2016 21:32 #161
Wat kun je doen als iemand de schade niet bij zijn verzekering wil opgeven (zijn kind is wel aansprakelijk voor de ontstane schade)? Bellen en afspreken help niet want de tegenpartij neemt de telefoon niet op en komt een gemaakte afspraak niet na. Reactie infoteur, 10-10-2016
Beste Mirjam,
Die persoon blijft aansprakelijk. U kunt een aangetekende brief sturen en daarna een incassobureau of deurwaarder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elly, 09-10-2016 17:50 #160
Mijn zoon van 10 heeft vuurwerk in een ondergrondse huisvuilbak gegooid. Bak heeft vlam geval. Ben ik hier voor verzekerd? Reactie infoteur, 10-10-2016
Beste Elly,
Ja via uw aansprakelijkheidsverzekering. Het is wel opzet maar een kind van 10 is nog te jong om hem dit volledig kwalijk te nemen. Overigens is niet elke verzekeringsmaatschappij hier even soepel in.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Medey, 08-10-2016 12:57 #159
Mijn kinderen hebben het behang van mijn muur gescheurd, wordt dat vergoed? mvg Medey Reactie infoteur, 10-10-2016
Beste Medey,
Waarschijnlijk niet omdat het uw eigen kinderen zijn die bij u thuis schade aanrichten, maar als u een all risk inboedelverzekering hebt, betaalt die vaak wel uit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

As, 06-10-2016 15:53 #158
Ik kom weer met mijn auto van de winkel en mijn dochter en haar buurmeisje zijn aan het spelen met de spacescooter. Nu heeft mijn dochter haar spaceschooter op de oprit bij ons staan en ons buurmeisje heeft hem liggen op de grond waardoor ik de oprit op rij en de spacescooter niet zie liggen dus vast onder de auto. De auto is niet stuk maar de spacescooter wel. Nu wordt het niet door de inboedel verzekering gedekt maar ook niet onder de aansprakelijkheid verzekering. Nu moest ik het even doorgeven bij de auto verzekering maar dan verlies ik veel no claim.

Nu kon ik het ook zo betalen. Maar het buurmeisje legt het bij mij op de oprit op de grond neer. Is het ook normaal dat ik dan de helft betaal? Omdat het niet volledig mijn schuld is? Reactie infoteur, 06-10-2016
Beste As,
De schade is veroorzaakt met een motorvoertuig en daarom dekt de aansprakelijkheidsverzekering de schade niet. Het buurmeisje was op uw terrein aan het spelen en daarbij wordt verondersteld dat iemand toezicht houdt en dus aansprakelijk is voor het gedrag van het buurmeisje, maar wie was dat?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leli, 05-10-2016 13:05 #157
Er kwam bij mij bezoek binnen met mobiel in de hand, onze hond is tegen diegene aan gesprongen waarop de telefoon is gevallen. Er zit nu een grote barst in het scherm. Wie is er aansprakelijk voor? Wij, of diegene die de telefoon heeft laten vallen? Wanneer wij hier voor aansprakelijk zijn, kan dit via een verzekering vergoed worden? Reactie infoteur, 06-10-2016
Beste Leli,
U bent aansprakelijk voor de hond en de hond valt onder uw aansprakelijkheidsverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vera, 03-10-2016 11:09 #156
Mijn zoontje (5) heeft tijdens het buitenspelen met een speelgoed zaagje (plastic) krassen gemaakt op een koplamp van een auto van mensen uit de straat. Deze stond geparkeerd op de parkeerplaats aangrenzend aan het speelplaatsje waar hij speelde. Hij probeerde uit wat hij allemaal kon met het zaagje en eindigde zo bij de auto's. Wordt deze schade gewoon vergoed door onze wa verzekering? Reactie infoteur, 04-10-2016
Beste Vera,
Ja, dit loopt via uw aansprakelijkheidsverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Danielle, 30-09-2016 11:35 #155
Mijn dochter van 14 jaar heeft gisteren stiekem mijn scooter meegenomen en heeft tegen een auto aangereden. Nu heeft die auto dus schade. Dit kan ik natuurlijk niet op mijn verzekering verhalen en zal ik uit eigen zak moeten betalen neem ik aan? Reactie infoteur, 30-09-2016
Beste Danielle,
De schade is niet opzettelijk veroorzaakt, maar uw dochter mag niet op de scooter. Dat laatste kan het problematisch maken, maar probeer het toch bij uw aansprakelijkheidsverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pegske, 25-09-2016 19:10 #154
Mijn zoontje van 7 heeft in het weekend dat hij bij zijn vader was met zijn fiets een geparkeerde auto beschadigd. Mijn ex zegt dat hij daar niet voor verzekerd is en zegt dat ik het aan mijn verzekering moet aangeven. Ik wil dat wel doen maar hoe zit het dan met eigen risico? Hij zegt dat ik de helft en hij de helft maar ik vind dat hij dat moet betalen omdat hij verantwoordelijk is voor de kinderen als ze bij hem zijn. Reactie infoteur, 26-09-2016
Beste Pegske,
Of er een eigen risico is, hangt van uw verzekering af. Als hij het kind onder zijn toezicht had, zou hij aansprakelijk zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jamey, 13-09-2016 20:24 #153
Ik knalde net met mijn oxboard op een auto, er zit geen krasje op gelukkig maar stel er zat wel een krasje op, en dan? Gr, Jamey 13 jaar Reactie infoteur, 14-09-2016
Beste Jamey,
In Nederland is het maar de vraag of je met een oxboard wel de weg op mag en waaronder het valt (gemotoriseerd voertuig?). De WA verzekering is de meest waarschijnlijke verzekering waarop je een beroep kunt doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leila, 13-09-2016 00:07 #152
Hallo,
Mijn dochter en ik stonden buiten in onze open portiek. Ik had haar Iphone in mijn handen. We wilden spontaan op het zelfde moment de deur dichtdoen. Ze raakte mijn arm waardoor de Iphone op de grond viel. De iphone doet op het moment niet echt goed z'n werk. Bij welke verzekering kan ik verhalen? Inboedel waarschijnlijk niet omdat we buiten stonden. Overigens zijn onze kinderen ook meeverzekerd in de WA. Ik hoor het graag. MvG leila Reactie infoteur, 24-12-2017
Hallo Leila,
Met een all risk inboedelverzekering is wel de schade in huis altijd gedekt:

https://financieel.infonu.nl/verzekering/7984-verzekeren-en-inboedelverzekering-inboedelwaardemeter-2018.html

Doordat uw dochter op uw polis staat, is dit geen zaak voor de WA.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janneke, 11-09-2016 12:40 #151
Hallo,
Een paar dagen geleden fietste ik over straat, nam een scherpe bocht waardoor mijn telefoon op de grond viel. Ik zag een auto aankomen en gaf een stopsein, maar hij luisterde er niet/ te laat naar en reed over mijn telefoon. Is dit dan mijn eigen risico omdat mijn telefoon viel of kan ik het verhalen op de WA verzekering van de automobilist die immers niet luisterde naar mijn stopsein en daardoor over mijn telefoon heen reed?
Groeten. Reactie infoteur, 12-09-2016
Hallo Janneke,
U kunt de automobilist aansprakelijk stellen en als hij mee wil werken kan hij dat waarschijnlijk op zijn verzekering verhalen, maar als dat niet zo is, houdt het op: een mobieltje hoort immers niet op de weg te liggen en kan makkelijk over het hoofd worden gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bosscha, 06-09-2016 14:18 #150
Goedendag,

Mijn zoon van 15 jaar heeft de telefoon van zijn vader per ongeluk van de bank geduwd die op de leuning lag. Hij wist dat de telefoon daar lag. Zijn vader en ik zijn gescheiden, hij woont bij mij. Welke verzekering moeten we nu aanspreken, die van zijn vader of die van mij?

Vr. Gr Reactie infoteur, 06-09-2016
Beste Bosscha,
Dit lijkt met te vallen onder uw aansprakelijkheidsverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eric, 28-07-2016 22:35 #149
Hoi

Ik (Eric 16jaar)heb bij de lokale korfbal club een ruitje per ongeluk kapot geschoten met een bal. Nu hadden ze het over een brief die ik naar hun moet sturen wat is dat voor een brief? Moet ik daar in zetten dat ik het werkelijk gedaan heb dat zeiden mijn ouders

Groetjes Reactie infoteur, 29-07-2016
Hoi Eric,
Waarschijnlijk wordt bedoeld dat je in de brief toegeeft dat je de ruit per ongeluk kapot hebt geschoten. Als het per ongeluk is gebeurd, kunnen je ouders aansprakelijk worden gesteld voor de schade en kunnen zij weer een beroep doen op hun WA verzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ter Laak, 26-07-2016 22:17 #148
Mijn zoontje van 5 is tijdens het spelen met een meisje van 14 op haar schoot gesprongen. Zij hadden een telefoon in haar zak en later toen ze naar huis ging merkte ze dat haar telefoon kapot is het scherm. Wie is er nou schuldig? Reactie infoteur, 27-07-2016
Beste ter Laak,
Het meisje (hoewel ook nog erg jong), want tijdens het spelen moet je zeker geen telefoon in je zak doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Barry, 22-07-2016 15:31 #147
Mijn zoon (12) heeft met zijn fiets in de straat waar ik woon schade veroorzaakt aan een auto met zijn trapper. Auto stond te wachten tot mijn zoon langs hem was gereden. Mijn zoon had de auto niet gezien, kwam de bocht om de straat in (hij keek naar de andere kant en week af van zijn ideale lijn :)) en raakt de auto met de trapper. Schade aan de auto en fiets. Dit kan ik natuurlijk via de AVP laten lopen, maar heeft dat net zoals bij autoverzekering consequenties voor je premie? Reactie infoteur, 23-07-2016
Beste Barry,
Bij de AVP heeft de uitkering van schade geen gevolgen voor de premie, er kan wel een eigen risico zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Snrrh, 14-07-2016 00:59 #146
Beste heer, mevrouw,

Vandaag zo juist toen ik mijn huis uit liep, zag ik mijn buurmeisje naar mij toe komen voor babbeltje, ongeveer een meisje van 5/6 jaar en omdat ik haar minder aandacht gaf was op het moment druk aan het appen heeft ze mijn telefoon met haar hand geslagen waar door mijn telefoon viel uit mijn hand en is gevallen op de grond en nu heb ik barst in mijn beeld scherm! Vervolgens ben ik na haar moeder gegaan en het verhaal bij haar vertelt en vroeg of ze verzekering had? En vervolgens heeft ze gezegd van nee ik heb geen verzekering het is een klein meisje ik bemoei er niet mee dus ja zoek het maar uit! Wat kan ik nu het beste doen want ik heb een iphone 6 dus moeten de kosten nu via mijn eigen verzekering of? Snap het even niet meer. Reactie infoteur, 14-07-2016
Beste Snrrh,
U kunt de moeder schriftelijk aansprakelijk stellen voor de geleden schade.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miranda, 12-07-2016 18:33 #145
Beste,
Ik ben café eigenaar en er heeft een kind op zodanige wijze de deur dichtgegooid zodat het glas brak en later vervangen moest worden. In eerste instantie werkte de moeder mee om via haar verzekering alles in te dienen (ik heb hier de apps nog van) en onze factuur te betalen maar nu hoor ik niks meer van haar, ook niet na een aangetekende brief. Ik heb het bij mijn bedrijfsaansprakelijksheids verzekering proberen in te dienen en ook bij mijn bedrijfsinboedelverzekering maar zij nemen het niet in behandeling. Wel via een rechtsbijstand verzekering maar die heb ik dus niet. Is er ook een andere mogelijkheid?

Beste Miranda,
U zou nu een incassobureau kunnen sturen om de schade te innen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chantalg, 05-07-2016 20:20 #144
Goedeavond,
mijn zoontje van 5 heeft onder schooltijd, tijdens het 'speelkwartier' een schoen kwijt gemaakt van een schoolgenootje volgens de juffrouw.
Ben ik hier nu aansprakelijk voor of is de school dat? Reactie infoteur, 06-07-2016
Beste Chantalg,
Als het onder toezicht van de juf gebeurde is de school verantwoordelijk. Bovendien, zo'n schoen moet toch vrij snel te vinden zijn?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bas de Groot, 27-06-2016 15:34 #143
Hallo, mijn zoon van 17 heeft een schoolruit per ongeluk kapot gemaakt met paar andere jongens. Mijn vraag is hoeveel de boete kan kosten. Reactie infoteur, 28-06-2016
Beste Bas de Groot,
Boete van wie? Een schadevergoeding zou wel kunnen (WA-verzekering). Ik ken wel een voorbeeld van een dertigjarige man die hiervoor van de politierechter een boete kreeg van 155 euro nadat bij de politie aangifte was gedaan, maar dat is geen minderjarig persoon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Donata, 25-06-2016 02:05 #142
De ex vrouw van mijn vriend heeft in een kwade dronken bij mijn spiegel van mijn auto gesloopt ze heeft bij de politie toe gekend en heeft beloofd de schade te vergoeden echter is ze niet hiervoor verzekerd en wil ze dit niet uit haar eigen zak betalen omdat ze het geld er niet voor heeft maar wat kan ik hier aan doen? Reactie infoteur, 25-06-2016
Beste Donata,
Volgens de regels stelt u haar aansprakelijk voor de schade en vraagt om de schadevergoeding. Daarmee hebt u uw geld natuurlijk nog niet binnen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rachel, 23-06-2016 21:00 #141
Ik woon tijdelijk bij mijn moeder met mijn dochtertje van 3 jaar. Nu is ze met haar speelgoedauto tegen de toiletdeur opgereden en is deze kapot. Valt dit nu wel onder mijn wa? Reactie infoteur, 24-06-2016
Beste Rachel,
Als uw moeder niet onder uw polis valt, is het het proberen waard. De verzekering kan stellen dat jullie een gezamenlijke huishouding hebben.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roger, 22-06-2016 09:03 #140
Mijn dochter van 11 jaar is met haar horloge in het gordijn blijven hangen tijdens het openen van het rolluik. Valt dit onder de verzekering? Reactie infoteur, 22-06-2016
Beste Roger,
Dat valt zeer waarschijnlijk onder de inboedelverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Biba, 20-06-2016 18:26 #139
Mijn zoon van bijna 17 heeft zojuist zijn scooterrijbewijs gehaald. Dag daarop heeft hij op een scooter van zijn vriend gereden en een schade gemaakt. Hij heeft zelf ook een scooter maar ze hebben geruild om op elkaars scooters te rijden. Nou heb ik mijn verzekering gebeld om schade te melden en daar werd mij verteld dat de wa verzekering die schade niet zal dekken omdat er geen enkele verzekering schade berokkend aan andermans motorvoertuig dekt. Valt motorvoertuig er niet onder dan? Verder heeft mijn zoon zijn scooterverzekering met wa, is die schade daar ook niet te verhalen? Hoe zit dat?
Alvast dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 21-06-2016
Beste Biba,
De wa scooterverzekering verzekert de schade aan derden veroorzaakt door de eigenaar/bestuurder. Voor eigen schade is er een all risk verzekering nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mac, 08-06-2016 19:39 #138
Mijn dochter is op de BSO van een driewieler gevallen en een flinke gat in haar knie en ook is haar legging kapot geraakt. Natuurlijk snap ik dat kinderen kunnen vallen, maar ik vraag me af ze überhaupt op deze driewieler had mogen spelen. Dit is namelijk naar mijn weten bestemd voor de kleinere kinderen van de kinderdagverblijf. Ze is zelf 7,5 jaar en maakt alleen gebruik van de buitenschoolse opvang. Kan ik de BSO daarom aansprakelijk stellen of een klacht hierover indienen? Reactie infoteur, 09-06-2016
Beste Mac,
Als dit gevaarlijk was (iedereen kan vallen maar sommige apparaten lokken vallen uit), dan kunt u de BSO aansprakelijk stellen. Een klacht indien kan altijd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Melanie, 07-06-2016 04:53 #137
Zie onderstaande mail leerkracht. Ouders jongen zeggen dat verzekering maar de helft vergoedt omdat ander meisje hem eerst duwde. Klopt dit?
Of zijn Luuk als Colinda schuldig? En moet ik schade op beide verhalen?

Goedemorgen,

Zoals u weet is afgelopen vrijdag het scherm van de telefoon van Ricky kapot gegaan.
Ik was daar bij. We liepen naar de winkels om een ijsje te kopen.

Luuk liep in de buurt van Ricky, hij kreeg een duwtje van Colinda.
Luuk reageerde door terug te duwen, hierbij duwde hij Ricky harder dan bedoeld.
Hierbij viel de telefoon van Ricky op de grond, met als gevolg een kapot scherm.
Zowel Ricky als Luuk schrokken hier erg van!

Ik hoop dat de schade vergoed kan worden uit een aansprakelijkheidsverzekering.
Het was geen opzet van Luuk om het mobieltje te beschadigen. Reactie infoteur, 07-06-2016
Beste Melanie,
Als de verzekering veronderstelt dat beiden evenveel schuld hebben, is een 50% per kind niet onredelijk te noemen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sander, 01-06-2016 17:22 #136
Mijn zoon (3) jaar heeft met zijn loop fiets schade veroorzaakt bij een geparkeerde auto.
Ik ben netjes naar die mensen toe gegaan en papieren ingevuld. Zij hebben mijn zoon aansprakelijk gesteld door hun eigen verzekering. Auto is ondertussen gemaakt en kosten 1200€ Betaald door hun verzekering. Contact geweest met mijn eigen verzekering en die hebben een brief na mij gestuurd dat ze de maximale vergoeding voor kras kinder schade van 700€ hebben betaald.
Mijn vraag: moet ik die "laaste" 500€ zelf betalen? Reactie infoteur, 02-06-2016
Beste Sander,
Als in uw polis staat dat de maximale vergoeding 700 euro is, zult u de rest helaas zelf moeten bijleggen als de verzekering van die mensen u daarom vraagt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ml, 31-05-2016 22:51 #135
Mijn zoontje van 7 jaar is toen hij een bal ging pakken op het platte dak (toegankelijk vanuit de slaapkamer) onhandig op de lichtkoepel terecht gekomen waardoor deze kapot is. Kan ik hiervoor aanspraak maken op vergoeding via de verzekering? Reactie infoteur, 01-06-2016
Beste Mi,
De aansprakelijkheidsverzekering zal schadevergoeding waarschijnlijk uitsluiten omdat uw zoontje op uw polis staat, maar u kunt het proberen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nana, 31-05-2016 09:30 #134
Mijn moeder heeft de telefoon van mijn man laten vallen toen zij een foto wilde maken van ons. Kunnen we een vergoeding verwachten van haar wa verzekering? Dit i.v.m. dat zij familie is. Reactie infoteur, 31-05-2016
Beste Nana,
Ja dat kan zolang moeder niet op jullie verzekeringspolis staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Inge, 29-05-2016 22:19 #133
Omdat wij de muur hebben geschilderd achter de wasmachine was deze ontkoppeld. Na het schilderen is de wasmachine weer op zijn plek gezet echter vergeten is de afvoerslang weer direct in de afvoer te hangen. Mijn 16 jarige dochter heeft er een was meegedraaid en was niet op de hoogte dat de afvoerslang nog niet was terug gehangen. Gevolg, waterschade aan zoldervloer en pas geverfde muur. Dekt onze woonhuisverzekering schade door eigen kind? De polisvoorwaarden zijn zeer summier dus ik kom er niet uit. Reactie infoteur, 30-05-2016
Beste Inge,
De verzekering zal willen weten waarom er water is weggelopen en als dan blijkt dat de slang niet in de afvoerbuis zat, zal er niet snel vergoed worden. Wel als er bijvoorbeeld een tijdelijke verstopping zat, een prop die is doorgespoeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik, 27-05-2016 19:33 #132
Mijn dochter heeft perongeluk schade aangericht bij een medeleerlinge haar telefoon.
Dit gebeurde buiten schooltijd.
Is dit verzekerd? Reactie infoteur, 28-05-2016
Beste Erik,
Als dit per ongeluk is gebeurd, valt de schade onder de WA-verzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anton, 27-05-2016 19:25 #131
Beste Zeemeeuw,

Ik ben 21 jaar, rechtenstudent en gefascineerd door een vraagstuk.
Ik parkeer mijn auto altijd bij mij thuis op de oprit.
Sinds kort heeft mijn broertje van 6 leren fietsen en is dus nog niet stuurvast.
Stel dat hij tegen mijn auto aan zou fietsen, met een kras tot gevolg.
Zou ik deze schade dan op de WA-verzekering kunnen verhalen?
Aangezien ik, net als mijn broertje, nog bij mijn ouders woon, val ik onder hun (en dus dezelfde) polis.
Zou dit anders zijn, wanneer mijn broertje van 19 deze schade veroorzaakt?

Met vriendelijke groet,
Anton Reactie infoteur, 28-05-2016
Beste Anton,
Jullie vallen allen onder dezelfde aansprakelijkheidsverzekering en dus is de kans dat u de schade vergoed krijgt via de aansprakelijkheidsverzekering klein. Voor uw broertje van 19 idem. Misschien kan een fietsverzekering u helpen, anders uw autoverzekering
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roger, 12-05-2016 22:35 #130
Goedeavond,

Mijn auto stond voor de deur geparkeerd bij mijn zus waar ik op bezoek was. Haar 17 jarige zoon is met zijn fiets tegen de auto geschaafd en heeft de achterklep en bumper beschadigd. Kan zij dit bij haar aansprakelijkheidsverzekering melden voor schadevergoeding en moet ik een schadeformulier invullen?

Mvg
Roger Reactie infoteur, 13-05-2016
Beste Roger,
Dat hangt ervan af. Als hij kwam aanrijden en deelnam aan het verkeer, dan is waarschijnlijk uw autoverzekering aan zet. Als hij de fiets inlaadde of onvoorzien langs de auto schaafde, is het haar aansprakelijkheidsverzekering. De verzekering zal wel willen weten hoe groot de schade is en uw dochter een formulier toesturen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Richard, 07-05-2016 14:48 #129
Hallo, mijn zoon is met zijn scooter ten val gekomen. Aanleiding lag in het feit dat een voertuig vlak voor de haaientanden remde, mijn zoon dacht dat de automobilist door zou rijden. Mijn zoon remt/ wijkt uit en valt met als gevolg schaafwonden en schade aan de scooter. De automobilist vraagt of het gaat en rijdt door. Mijn zoon heeft wel het kenteken genoteerd.
Kan ik de bestuurder aansprakelijk stellen voor de geleden schade? Reactie infoteur, 08-05-2016
Beste Richard,
Bij haaientanden op de weg moeten bestuurders voorrang geven aan het kruisende verkeer en dus is het niet zo raar als de automobilist remt. De val kan waarschijnlijk eerder als een inschattingsfout van uw zoon worden gezien dan van de automobilist.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kamalia, 03-05-2016 19:09 #128
Hallo,

Vanmiddag tijdens een potje voetballen heeft mijn 10-jarige zoon per ongeluk een gloednieuwe Iphone 5 uit een buurjongetje de hand geschopt met de bal. Het beeldscherm zit nu helemaal vol met barsten en gaat niet meer aan. Dat jongetje was aan het voetballen met die telefoon in zijn hand. Volgens zijn familie is mijn zoon hier verantwoordelijk voor. Maar is dat wel zo? Reactie infoteur, 04-05-2016
Hallo Kamalia,
Eigenlijk niet want wie voetbalt met een iphone in zijn hand, is natuurlijk niet verstandig bezig en neemt een onnodig groot risico op schade.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne, 29-04-2016 10:38 #127
Goede morgen,

Mijn zoontje (11) heeft op school tijdens de pauze, onder toezicht van leerkrachten, een deksel te hard op een bak gedaan waardoor de deksel in tweeën is gebroken.
School had de bak geleend van een stichting.
Volgens mijn zoon had het deksel al een 'witte vouw' in het midden.
Wie is hier nu verantwoordelijk voor? Volgens school moeten wij een nieuwe bak betalen. Reactie infoteur, 29-04-2016
Beste Anne,
Omdat dit door het toezicht nauwelijks is te voorkomen, zult u aansprakelijk worden gesteld. Maar het gaat om een deksel, niet een nieuwe bak. En als het deksel al kapot was, kun je je afvragen of u wel alles moet betalen of een soort van dagwaarde.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Deb, 28-04-2016 20:40 #126
Goedendag,

Sinds vorige week heeft mijn dochtertje (10) nieuwe witte adidas superstars, niet de goedkoopste schoenen.
Nu was ze buiten aan het spelen in met de bal, bij binnenkomst zagen we dat de neuzen van haar schoenen helemaal geel van stuifmeel waren. Maar er ging helemaal niets vanaf. Nu heeft ze dus nieuwe schoenen van een week oud die helemaal geel zijn en niet schoon te krijgen zijn.
Helemaal verdrietig natuurlijk want heeft ze ook voor mee gespaard. Dekt een verzekering dit? Reactie infoteur, 29-04-2016
Goedendag Deb,
Stuifmeel kan soms worden verwijderd met plakband (deppen) of groene zeep, maar dat zal met witte neuzen niet eenvoudig zijn. De verzekering dekt dit niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jasper Koensen, 28-04-2016 20:39 #125
Mij zoon van 12 heeft een ruit kapot gemaakt op het ruit zijn krassen gekomen. Wat gaat er nu gebeuren Reactie infoteur, 29-04-2016
Beste Jasper Koensen,
Dat hangt ervan af wiens ruit het is. Als het niet uw ruit is, kunt u terecht bij uw aansprakelijkheidsverzekering, anders bij de opstalverzekering (glasverzekering).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sharon, 25-04-2016 13:21 #124
Mijn zoontje van 5 heeft samen met klasgenootje tijdens speelkwartier. Ze hebben de schommel over en weer naar elkaar geduwd.
Juf was er bij en zag het en heeft ze gezegd te stoppen waarop mijn zoon nog 1 keer de schommel duwde en deze kwam tegen de bril van het jongetje en was kapot. Wie is er nu aansprakelijk? Mijn verzekering vergoedt het niet… Reactie infoteur, 25-04-2016
Beste Sharon,
De verzekering zal zeggen dat het met opzet is gebeurt. De juf heeft gewaarschuwd en haar is dan ook niet veel kwalijk te nemen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leeuwtje, 18-04-2016 16:46 #123
Een klasgenoot van mijn dochter wilde de hele tijd foto's en filmpjes van mijn dochter maken. Mijn dochter wilde dit niet en heeft dit ook tegen hem gezegd. Maar hij bleef doorgaan toen hield zij haar hand tegen de camera van de telefoon, maar omdat de klasgenoot de telefoon klaarblijkelijk niet goed vast had, viel de telefoon. Met gevolg dat de telefoon nu kapot is! Nu zegt deze jongen dat het haar schuld is en dat zij een nieuwe telefoon moet betalen vanuit de verzekering. Ik heb hier echter mijn vraagtekens bij, zij heeft duidelijk aangegeven dat hij moest stoppen met foto's maken, maar hij ging door! En zij sloeg zijn camera niet uit zijn hand maar wilde haar hand voor de lens houden. Paar weken geleden is haar eigen telefoon gevallen, ook door geouwehoer van jongeren onder elkaar en toen draaiden we zelf ook voor de kosten op! Reactie infoteur, 19-04-2016
Beste Leeuwtje,
Precies, het lijkt me dat die jongen gewoon zijn toestel goed had moeten vasthouden en wie narigheid zoekt, krijgt vaak ook narigheid.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Reijnders, 18-04-2016 15:25 #122
Mijn dochter van 14 is gevallen met de fiets. Kapotte broek en telefoon. Het was tijdens een schoolactiviteit. Ze moesten uitwijken voor een andere fietser. Is school hiervoor aansprakelijk? Reactie infoteur, 19-04-2016
Beste Reijnders,
Dat is een lastige want ook het toezicht kan hier weinig aan doen. Eigenlijk is de fietser voor wie ze moest uitwijken aansprakelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saskia, 14-04-2016 09:22 #121
Hallo, gister komt mijn dochter thuis van school. Haar truitje, welke zaterdag nieuw gekocht was is kapot aan 1 mauw, daarnaast is de halslijn volledig uitgerekt. Dit is gebeurd, doordat met buitenspelen een klasgenootje boos is geworden en aan haar kleren is gaan trekken. Vanmorgen bij school geweest, om daar de aansprakelijkheid neer te leggen, het is immers onder schooltijd gebeurd. School stelt dat ik dit moet gaan regelen met de ouder van het betrokken kind. School is hier geen partij in volgens eigen zeggen. Juf heeft het niet zien gebeuren, en kinderen zeggen wel eens van alles, mijn dochter zou ook zelf aan de trui geplukt hebben. Is school idd niet aansprakelijk in dit geval? Moet ik de schade nu gaan verhalen bij de andere ouder? Reactie infoteur, 14-04-2016
Hallo Saskia,
Als dit onder toezicht van de school is gebeurd (maar niet gezien), is de school aansprakelijk. De school kan het weer verhalen op de ouders van het trui trekkende klasgenootje.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maartje, 04-04-2016 14:09 #120
Mijn zoontje van 5 en zijn twee vriendinnetjes zijn gisteren op een auto geklommen, tijdens het buitenspelen. Hierdoor zijn er krassen op de motorkap van de auto gekomen. Een meisje van 8 heeft dit zien gebeuren en de kinderen hebben het toegegeven. Dekt de aansprakelijkheidsverzekering de schade van de 3 kinderen? Of geeft het problemen omdat een kind de getuige hiervan is geweest? Reactie infoteur, 04-04-2016
Beste Maartje,
Als het niet uw auto was, dekt de WA verzekering de schade als de eigenaar van de auto u aansprakelijk stelt. In de praktijk kan een verzekering ook moeilijk doen, als er duidelijk sprake is van opzet, maar ja uw zoon is pas vijf jaar jong.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Angelique, 02-04-2016 14:53 #119
Mijn dochter heeft krassen op onze auto gemaakt. We zijn hiervoor niet all risk verzekerd, maar valt dit onder de WA? Reactie infoteur, 02-04-2016
Beste Angelique,
Helaas dekt uw aansprakelijkheidsverzekering niet de schade aan uw eigen spullen. Het hangmatarrest is hier ook niet van toepassing:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Suzanne, 30-03-2016 14:10 #118
Beste heer, mevrouw,

Mijn zoontje van (net) 5 heeft bij de BSO met een schaar in een zitzak geknipt. De zitzak is niet van de BSO zelf, maar van hockeyclub waarvan ze de ruimte huren.

De schade willen ze op ons als ouders verhalen. Zij geven aan dat hun eigen WA-verzekering deze schade niet dekt, omdat mijn zoontje opzettelijk in de zitzak heeft zitten knippen.

Ik ben van mening dat ons deze schade niet aangerekend kan worden, aangezien wij het toezicht uit handen hebben gegeven aan de BSO. Daarnaast vind ik dat er sprake is van risicoaanvaarding door de BSO: de scharen liggen blijkbaar op een plek dat een kind ze zelf kan pakken; een kind van 5 zelf onder tafel met een schaar laten spelen (bewust of onbewust) is vragen om problemen.

Wat is uw mening? Mijn WA verzekering kent een eigen risico.

Met vriendelijke groet,
Suzanne Voorhoeve Reactie infoteur, 30-03-2016
Beste Suzanne,
Het lijkt me dat je een kind van vijf jaar weinig kunt aanrekenen en dat het met een schaar voor handen vragen is om problemen. Om nou te stellen dat uw zoontje van vijf dit expres heeft gedaan, gaat wel erg ver. Het lijkt me dat BSO dit zelf moet opknappen en niet hun WA verzekering moet voorhouden dat het expres is gebeurd. Hoezo expres, vijf jaar oud.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joy Rozen, 29-03-2016 14:24 #117
Geachte redactie Zeemeeuw,
Ik heb een agressief kind van 16 jaar. Ben al jaren met hem in behandeling. Gisteren heeft hij in zijn woedeaanval mijn schuifpuiglas kapot geslagen. Hij heeft geen controle over zijn woede. De verzekering zegt als je zoon het zelf heeft kapot gemaakt moet je het als ouder zelf betalen. Klopt dit? Heb zelf dit geld niet meer omdat hij al zoveel heeft vernield. Zijn hiervoor potjes. Er is wel een potje bijzonder bijstand maar die is er alleen voor mensen met een laag inkomen. Ik ben een alleenstaande werkende moeder. Reactie infoteur, 30-03-2016
Geachte Joy Rozen,
Als er opzet in het spel is, betaalt de verzekering (meestal) niet uit, als het een ongelukje was wel. Hier zijn geen potjes elders voor, wel voor de aanschaf van een wasmachine en andere noodzakelijke benodigdheden (maar u kunt het altijd proberen bij uw gemeente).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janssen, 24-03-2016 13:28 #116
Hallo,

Mijn dochter heeft tijdens groepsbegeleiding bij een zorgbureau per ongeluk met haar natte nagellak vingers vlekken gemaakt op de jas van een ander kind.
Ben ik hiervoor aansprakelijk? of moet een zorgbureau hiervoor een verzekering hebben?

Groetjes Reactie infoteur, 25-03-2016
Hallo Janssen,
Als dit tijdens een groepsbegeleiding is gebeurd, zou het zorgbureau hierop moeten letten en is die in eerste instantie aansprakelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Manu Bes, 21-03-2016 20:52 #115
Mijn broertje heeft tijdens het voetballen met zijn vrienden de bal per ongeluk in de richting van zijn vriend geschoten, die destijds aan de zijlijn op zijn telefoon aan het spelen was. Hierdoor raakte de bal de jongen met de telefoon en viel de telefoon uit zijn handen, waardoor het beeldscherm was gebroken.

Nu wil ik graag weten wie in deze situatie aansprakelijk is en tot in hoeverre. Moet mijn broertje hier voor de kosten opdraaien of het is aan de benadeelde partij om dit te regelen met zijn verzekering?

De ouders van het kind staan erop dat mijn ouders voor de kosten opdraaien maar ik betwijfel of wij hiervoor aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Ik afwachting van uw reactive.

Met vriendelijke groet,

M Bes Reactie infoteur, 22-03-2016
Beste Manu Bes,
Wie aan de zijlijn van een voetbalwedstrijd staat, kan er op rekenen dat een bal over de zijlijn gaat of in de richting van iemand wordt geschoten. Als dit niet met opzet is gebeurd, is uw broertje (de ouders in zijn plaats) niet aansprakelijk voor de schade.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul van den Merendonk, 14-03-2016 17:15 #114
L.S.

mijn dochter was bij de sloot bezig en had uit voorzorg gaat bril afgezet en achter zich neergelegd.

even later komt haar jongere broertje voorbij ziet de bril niet en schoot hem per ongelijk in de sloot.

valt dit onder de dekking? Reactie infoteur, 15-03-2016
Beste Paul van den Merendonk,
Omdat het uw eigen kinderen zijn, valt dit niet onder de WA-dekking (dat is anders wanneer een buurjongen dit gedaan zou hebben). Het valt ook niet onder de inboedelverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Am, 13-03-2016 19:00 #113
Mijn zoontje heeft bij mijn zus zitten hangen aan de keukenkast wat als vervolg een kapotte keukenkast, de keukendeur ligt er helemaal uit, nou heeft mijn zus de woningbouw gebeld en die geven aan dit niet te maken omdat dit valt onder eigenschade.
kan mijn verzekering dit vergoeden. vriendelijke groet Reactie infoteur, 14-03-2016
Beste Am,
Dit kan onder uw WA verzekering vallen (ik neem aan dat uw zoontje nog jong is).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sana, 12-03-2016 17:23 #112
Vorige week heeft mijn nichtje per ongeluk mijn tv gestoten waardoor hij viel, scherm is stuk en niet meer te repareren.
Ik kreeg een brief van haar WA verzekering dat ik het aankoop nota moet opsturen, tv is 2 jaar oud en cadeau gekregen van mijn ex heb dus geen aankoop nota.
Kan ik hem alsnog vergoed krijgen?

Alvast dank. Reactie infoteur, 13-03-2016
Beste Sana,
Ja, want de tv was geld waard. Heeft uw ex nog een aankoopnota of weet u de prijs van een vergelijkbare tv toen?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frederik, 06-03-2016 11:39 #111
Twee dagen geleden zat ik in de pauze op school bij een paar vrienden. Een goede vriend van me pakte toen als grap mijn telefoon af, toen liet ik hem struikelen en pakte mijn telefoon weer terug. Maar toen ik terug liep naar mijn stoel wilde die vriend mij ook laten struikelen door tegen mijn benen te schoppen maar toen raakte hij per ongeluk mijn hand met telefoon erin. Resultaat is dat mijn telefoon door de hele kantine vloog en helemaal kapot is, niet meer te repareren. Mijn telefoon was al behoorlijk kapot: een kapotte camera en een barst in het scherm, maar was nog te gebruiken. Ik heb ook geen aankoopbewijs omdat ik de telefoon(iPhone 5) ong. een jaar geleden via marktplaats heb gekocht. Vind dit een moeilijke situatie, omdat ik mijn vriend ook niet voor de kosten wil laten opdraaien, maar ikzelf wil dat ook niet. Kan ik dit verhalen op mijn verzekering of die van die vriend. Vriend is 14 jaar oud ik 13(maakt miss iets uit voor aansprakelijkheid) Reactie infoteur, 07-03-2016
Beste Frederik,
Dat wordt moeilijk als de verzekering weet dat de telefoon al kapot was (maar niet zo erg als nu) en dat je vriend je met opzet liet struikelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mike, 23-02-2016 16:02 #110
De zoon van mijn vriendin heeft een tijdje geleden mijn iPhone laten vallen. Nu doet de touchscreen het niet meer en is mogelijk de garantie verlopen omdat het toestel is gevallen. Is dit een geval voor de WA-verzekering?
Bedankt! Reactie infoteur, 24-02-2016
Beste Mike,
Dat hangt er van af. Als de vriendin en u samenwonen niet, anders wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sen, 21-02-2016 21:53 #109
Geachte heer, mevrouw,
Mijn zoontje (8jr.) is samen met zijn vriendje buiten met Nerf pistool (rubberen zachte pijltjes schieten) aan het spelen en in de buurt is er een fietspad. Er komt een scooter voorbij en ze richten ernaar maar schieten niet op dat moment. Terwijl mijn zoontje zijn pistool aan het laden is schiet ineens de kogel uit naar de grond en kaatst toch tegen de scooter rijder aan. De rijder kijkt om wat er aan de hand is en begint te slingeren en kaatst zo tegen de stoep van een versmalling van de fietspad en valt op de grond. Dat zegt mijn zoon en zijn vriendje. Met als gevolg gelukkig beperkte schade bij hem, maar wel flinke schade bij de scooter. Hij is niet de eigenaar van de scooter dat is zijn vriendin zegt hij. Hij beweert nu dat hij schok van het pijltje, begon te slingeren en zo op de grond viel. Mijn zoontje was erg geschrokken en loopt naar hem toe om te vragen of het gaat en hij duwt hem weg en mijn zoon begint te huilen en snapt er niks van. Hij beweert dat mijn zoontje opzettelijk heeft geschoten maar mijn zoontje zegt van niet… Reactie infoteur, 22-02-2016
Geachte Sen,
De eigenaar van de scooter kan u aansprakelijk stellen: u geeft zelf al aan dat er een pijltje is afgegaan. De rijder kan zo ten val zijn gekomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vraagje, 16-02-2016 16:43 #108
De kinderen van de buurman speelden voor ons huis met een frisbee heb ze gewaarschuwd dat ze voor de speeltuin moesten spelen voor (meerdere ruimte) nadat ik dit heb gezegt bleef ik samen met mijn man te kijken ze zagen ons ook en daarna gooiden ze heel hard de frisbee tegen ons auto aan die voor ons huis staat nu zijn de kinderen daarna gelijk naar huis gerent en daarna niks gehoord ze zijn ook paar dagen niet thuis wat kunnen we in dit geval doen achteraf gezien waar de frisbee heeft geraakt een kras?

Groetjed Reactie infoteur, 17-02-2016
Beste Vraagje,
U kunt de buurman voor de schade aansprakelijk stellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Debbie, 03-02-2016 18:26 #107
Mijn zoontje heeft samen met 5 andere kinderen vanaf het schoolplein, zand naar een geparkeerde auto gegooid. Nu heeft de juf wat ik uit het verhaal vandaag begreep, geen foto's van de auto gemaakt of is er een formulier ingevuld. De eigenaar van de auto is na het voorval naar de auto wasstraat gereden, maar niet alles ging eraf (wat op zich vreemd is, want het was zo goed als zeker droog zand) nu gaat hij er naar laten kijken en komt dan terug met eventueel het bedrag wat het hem gekost heeft. En school zegt dat wij als ouders dit moeten gaan betalen. Het is in het buitenspelmoment geweest, juf heeft gezien dat ze met zand bezig waren en gezegd dat ze het terug moesten leggen. Daarna is ze weggelopen en bij weer langs de kinderen te lopen ontdekte ze wat ze gedaan zouden hebben. Maar goed, het feit dat er op dat moment niks ingevuld is of foto's gemaakt. Hoe moeten wij als ouders het dan eventueel op onze wa verzekering gaan verhalen. Plus het zijn 6 kinderen, wie zegt dat ze het echt alle zes op de auto gegooid hebben, want dat heeft de juf niet gezien! Reactie infoteur, 04-02-2016
Beste Debbie,
De school bedoelt waarschijnlijk dat zij niet verantwoordelijk is omdat het een buitenspelmoment was, iets wat alleen waar is als er geen toezicht vanuit school was en er liep toch wel degelijk een juf rond. Als er eerder zand is gegooid en de juf zag dat, is het aannemelijk dat het zand dat er later op lag ook door dezelfde kinderen erop is gegooid (aannemelijk, niet zeker). Vervolgens wordt het toch wel duister: eerst de auto afspoelen en dan zeggen dat er meer schade is. Bovendien, welk kind heeft het gedaan. Ik denk dat de eigenaar van de auto een moeilijke zaak heeft of er moeten camerabeelden zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bromtol, 27-01-2016 22:21 #106
Hallo, Ik heb even een vraag. Mijn zoon woont deel bij mij en deels bij zijn moeder (omgangsregeling). Nu heeft hij onderweg naar zijn moeder een ongelukje gehad met zijn fiets. Hij is met zijn fiets op een auto gereden, waarna de achterruit van de auto defect is. Onder welke verzekering valt deze schade? Valt dit onder mijn Aansprakelijkheidsverzekering, of die van zijn moeder? Nu heeft zijn moeder mijn gegevens opgegeven bij het schade formulier, waardoor het mijn " probleem" wordt. Graag uw advies. Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 28-01-2016
Beste Bromtol,
Het adres waar uw zoon is ingeschreven bepaalt dan welke ouder aansprakelijk is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kaplan, 20-01-2016 23:39 #105
Hallo,
Een vraag, mijn zoon wordt op school uitgescholden op zijn geloof en ook erg dat ik het hier niet kan schrijven. Dag ervoor meerdere malen gepest door andere kinderen, maar bij deze jongen kon hij er niet meer tegen zodat hij een schop geeft tegen het glas van de deur. Hij zegt ook dat het per ongeluk ging door de boosheid. Wat kan ik nu doen? Wie betaalt deze kosten? Vriendelijk bedankt alvast Reactie infoteur, 21-01-2016
Beste Kaplan,
Ik denk dat de school u aansprakelijk zal stellen, maar die pestende kinderen zijn evengoed schuldig. Als de school u aanspreekt, kunt u de school daar nog eens op wijzen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda, 14-01-2016 13:52 #104
Hallo
vraagje ik heb een scooter en nu heeft vorige week mijn ex man met mijn medeweten hier een stuk op gereden en mijn dochter zat achterop. Ergens in een onoverzichtelijke bocht zijn ze onderuit gegaan en nu veel schade aan scooter en kleding en schoenen van mijn dochter (zij is 16 jaar) zijn beschadigd. Enig idee hoe of wat? Reactie infoteur, 15-01-2016
Hallo Linda,
Een WA scooterverzekering is verplicht en die zou de schade aan de kleding en schoenen van uw dochter kunnen dekken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pieter, 13-01-2016 16:43 #103
Hallo.

Ik ben zelf een leerling, en dus geen ouder. Maar ik wil wel graag wat informatie. Ik werd vandaag dus per ongeluk, op school, tegen een raam aangeduwd door een medeleerling. Hierbij is het raam kapot gegaan.
Nu vraag ik me af of hier verzekeringen bij komen, en zoja welke. En wie de schuldige is, en wie het zou moeten betalen, of de school het mag splitsen etc.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 14-01-2016
Hallo Pieter,
Waarschijnlijk is de school verzekerd voor glasschade. Als de school een eigen risico heeft, zou dat voor rekening moeten komen voor degene die u per ongeluk tegen het raam heeft geduwd. De ouders van de duwer kunnen dit weer verhalen op hun aansprakelijkheidsverzekering, als ze hiervoor aansprakelijk worden gesteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sien, 10-01-2016 16:53 #102
Ons dochtertje van 4 ging fietsen op straat, oma liep er naast om toezicht te houden. Ons dochtertje schrok van een tegemoet komende hond en week uit waardoor oma struikelde en op straat viel. Resultaat, 3 kapotte tanden waaronder een kroon, en daarom een gecompliceerde situatie voor de tandarts en een tandartsrekening van circa 2000,- euro. Kan ik deze kosten via onze aansprakelijkheidsverzekering vergoed krijgen? Reactie infoteur, 11-01-2016
Beste Sien,
Dat is wel erg naar. Als de hond gewoon aangelijnd was is de eigenaar van de hond niet veel te verwijten. Uw dochtertje heeft wel een inschattingsfout gemaakt, maar ja op die leeftijd. Ik denk dat u de kosten kunt verhalen op uw WA verzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Simon, 01-01-2016 02:18 #101
Beste,
ik vraag me het volgende af: een kind op straat is met een voetbal aan het spelen, de bal rolt op straat en het kind volgt de bal. Een aankomende auto moet daardoor stevig remmen, waardoor de auto erachter de eerste auto aanrijdt. Wie is er juist aansprakelijk in dit geval? En is de leeftijd van het kind hierbij van belang? Reactie infoteur, 02-01-2016
Beste Simon,
Een jong kind kun je weinig kwalijk nemen, die gaat achter de bal aan. Bovendien is het nog steeds zo dat wie achterop botst, ook moet betalen (autoverzekering).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Suzanne, 17-12-2015 13:30 #100
Onze zoon van 12 jaar heeft op school schade toegebracht aan een kast. De schade ontstond doordat onze zoon iets probeerde te pakken wat bovenop de kast lag en gebruikte de planken hiervoor als traptreden. De school vraagt ons de kosten van reparatie of kosten voor een nieuwe kast te betalen. Zijn wij aansprakelijk en zo ja, kunnen wij de kosten verhalen op een aansprakelijkheidsverzekering? Reactie infoteur, 17-12-2015
Beste Suzanne,
Als dit onder toezicht gebeurde van de school, is de school ook aansprakelijk. Als de juf er even niet was, kunt u het waarschijnlijk verhalen op uw aansprakelijkheidsverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 12-12-2015 13:35 #99
Beste zeemeuw,
Het is zo dat wij een aansprakelijkheids verzekering hebben en wij op een dag mijn dochter van 14 en mijn zoontje van 7 alleen thuis hebben gelaten, mijn dochter had haar telefoon op de kast gelegd waar mijn zoontje nauwlijks bij kon, nou is het zo dat mijn dochter even naar haar kamer was gegaan en daarna iets kappot hoorden gaan. Het is dus mijn zoontje geweest die stiekem haar telefoon wou pakken maar hem liet vallen, nou is mijn vraag of ik zelf verantwoordelijk ben voor het scherm van mijn dochter of ik een bedrag vergoed kan krijgen? Reactie infoteur, 13-12-2015
Beste Jan,
De kans is groot dat de verzekeringsmaatschappij zal stellen dat u bewust een zeker risico hebt genomen. Als dit onverwacht zou gebeuren in uw aanwezigheid, zal wel worden uitbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Trees, 08-12-2015 21:34 #98
Beste Zeemeeuw,
Mijn dochter (8) heeft met een vriendje bij hem thuis gedart. Hij (ook 8) heeft een dartbord op zijn kamer, maar ze hebben de pijltjes gericht op zijn kast. In hoeverre kan mijn dochter mede aansprakelijk worden gesteld?
Groet Trees Reactie infoteur, 09-12-2015
Beste Trees,
Niet of nauwelijks. Ze hebben samen een spelletje gespeeld en samen pijlen naar de kast gegooid.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alexandra, 30-11-2015 23:40 #97
Beste Zeemeeuw,
Op school is door 3 “vriendjes” van mijn zoon (12 jaar, brugklas) een "tassenspel" gespeeld, dwz een tas van een klasgenoot verstoppen en aan elkaar doorgeven zodat diegene (mijn zoon) niet bij zijn tas kan. De telefoon van mijn zoon zat op dat moment in de tas. Na het doorgeven rende het 3e vriendje met de tas weg, en schoof deze met een vaart over de grond tegen de kluisjes aan waarna het spel was afgelopen. Resultaat, beeldscherm telefoon kapot. De jongens zijn bij een schoolhoofd geweest en die stelt dat de ouders het maar moeten uitzoeken. 2 jongens geven toe (deels) schuldig te zijn, 1 jongen zegt niets te hebben gedaan. Alle 3 de jongens hebben meegedaan aan het spel, maar alleen de laatste jongen is hardhandig met de tas omgegaan waardoor hoogstwaarschijnlijk het scherm is gebroken.
Wie is er nu schuldig aan de schade en wie stel ik aansprakelijk? Kan dat via een email en noem ik daarin ook het bedrag nodig voor reparatie? Of als ik meerdere ouders aansprakelijk stel, hoe deel ik dan het bedrag? Moeten de ouders direct aan mij betalen en zelf verhalen op hun WA? En wat als een ouder zegt dat zijn kind niks heeft gedaan en dus niet betaalt?
Ook is er onenigheid over de hoogte van de kosten. Dat kan volgens het schoolhoofd (volgens mij beïnvloed door een van de ouders) wellicht goedkoper dan wij aangeven (tel is 1 jaar oud en wij willen een origineel scherm, ook vanwege de garantie). Als ik iemand aansprakelijk stel moet er dan een factuur (offerte) mee gestuurd worden? Ook stelt dat schoolhoofd dat mijn zoon zelf zou kunnen meebetalen omdat hij zelf ook wel eens aan het spel heeft meegedaan. Dat is waar, 2x, maar hij heeft alleen een tas verstopt en niet tegen kluisjes aan geknald.
Een hoop vragen, maar ik zoiets nog nooit eerder meegemaakt. Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Vriendelijke groeten,
Alexandra Reactie infoteur, 02-12-2015
Beste Alexandra,
1. De reactie van het schoolhoofd is opvallend. Je zou kunnen stellen dat hij persoonlijk verantwoordelijk is voor de schade omdat hij weet dat dit soort spelletjes worden gedaan en dit onder zijn toezicht en verantwoordelijkheid ook toestaat.
2. Vervolgens is het kind dat de schade heeft veroorzaakt aansprakelijk (zijn ouders).
3. Laat de telefoon goed repareren zoals u dat wilt en stuur de rekening naar het schoolhoofd. Die moet maar zien hoe hij dit bedrag elders verhaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marja, 27-11-2015 08:18 #96
Mijn zoon 23 jaar heeft de ruit van de auto van 1 van zijn vrienden ijsvrij gemaakt met een blikje. Gevolg: krassen in de ruit. Valt dit onder een verzekering?
Groet, Marja Reactie infoteur, 27-11-2015
Beste Marja,
Als het diepe krassen zijn, vergoedt de autoverzekering dit in vele gevallen. Ik zou maar niet zeggen dat het ijsvrij is gemaakt met een blikje.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 26-11-2015 12:04 #95
Hi, ik heb 2 weken geleden een cadillac seville sts gekocht van het bouwjaar 2002 en de teller stond op 193000 net voor ik hem kocht was hij al apk gekeurd. Nou een week was het raak en was verbrand door stoere mensen. Ik heb voor de auto €6200 betaald. En ja ik krijg een telefoontje van een expert die is gestuurd door independer die mijn auto zijn dagwaarde schat op maximaal 1500€ terwijl ik dat had uitgezocht en de dagwaarde op 6775€ uitkwam. Dat was even schrikken natuurlijk, dan vraag ik waarom dat zo is. Dan zegt hij netjes van jouw auto is de kilometerstand in 2011 teruggedraaid en meer kan ik daarom ook niet doen voor je. Mensen, kan iemand mij helpen dat ik toch nog mijn geld terugkrijg? Gr. Willem Reactie infoteur, 27-11-2015
Hi Willem,
Is de kilometerstand teruggedraaid, waaruit blijkt dat? Zoja dan hebt u te veel betaald en zou u bij de verkoper moeten aankloppen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Brigittr, 22-11-2015 10:39 #94
Onze zoon van 16 heeft per ongeluk de telefoon van een vriendje laten vallen. Kan het kapotte scherm op onze gezins WA verhaalt worden? Reactie infoteur, 22-11-2015
Beste Brigittr,
Ja dat kan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Amanda, 19-11-2015 11:05 #93
Op school heeft een klasgenoot van mijn zoon van 8 gezegd dat mijn zoon zijn jas heeft gescheurd tijdens de pauze. Ze waren met een hele groep kinderen een spel aan het spelen
Maar nu wil de moeder de schade verhalen op mij. Mijn zoon zegt dat hij dat echt niet gedaan heeft. Hij zweert er bij! Mijn zoon vertelt altijd eerlijk als hij iets stuk gemaakt heeft of iets stouts doet.

Wat moet ik hiermee? Reactie infoteur, 20-11-2015
Beste Amanda,
Vertel de moeder dat uw zoon dit niet gedaan heeft en u dus niet voor de gescheurde jas aansprakelijk bent. Er is geen objectieve reden waarom de jongen wel de waarheid zou spreken en uw zoon niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gitte, 12-11-2015 18:15 #92
Mijn zoon van 16 heeft moeten remmen voor een auto die hem geen voorrang gaf, scooter kapot, jas beschadigd, zoon heeft rijbewijs, maar scooter was geleend, en niet voor mensen onder de 21 verzekerd.automobilist heeft schuld bekend, hoe los ik dit op? Via aansprakelijkheidsverzekering van mijzelf of via de verzekering van de automobilist? Ingewikkeld verhaal. Reactie infoteur, 14-11-2015
Beste Gitte,
Via de verzekering van de automobilist. Die is schuldig omdat hij geen voorrang gaf. Dit was ook gebeurd als uw zoon wel 21 jaar was geweest.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Has, 03-11-2015 16:39 #91
Mijn zoon van 14 heeft is stiekem met mijn scooter naar school gegaan terwijl ik op mijn werk was. Toen hij terug naar huis ging heeft hij tegen een auto gebotst. De auto kwam van rechts en is hij dus fout. Ik ben wel all risk verzekerd maar alleen de schade aan de tegenpartij werd vergoed omdat ik dus niet de bestuurder was. Sommige mensen vertelden mij dat de verzekeraar mijn scooter schade ook moet vergoeden omdat ik all risk ben verzekerd en bovendien heeft mijn zoon de scooter stiekem gebruikt. Mijn scooter is helemaal kapot en valt niet meer te repareren. Kunt u mij hierin helpen aub.Alvast dank Reactie infoteur, 04-11-2015
Beste Has,
Een probleem kan zijn dat de verzekeraar dit ziet als joyriden en daarom de eigen schade toch niet vergoedt (hangt van de polisvoorwaarden af).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kimya, 27-10-2015 19:52 #90
Glas drinken glipte uit mijn handen waardoor deel terechtkwam op toetsenbord laptop. Deel toetsenbord doet het niet meer. De laptop is van mijn vriend (tevens wonende op hetzelfde adres). Kan ik dit op mijn WA verzekering verhalen? Reactie infoteur, 28-10-2015
Beste Kimya,
Neen, maar misschien wel voor de inboedelverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Andre, 27-10-2015 09:09 #89
Mijn zoon van 9 jaar is op school uit de les gestuurd en op de gang gezet. Daar heeft hij plaatsgenomen op een verrijdbare bureaustoel en heeft zich voortbewogen daarop. Hij reed daarbij onbewust over een jas van een klasgenoot, die niet aan de kapstok hing maar op de grond lag. Blijkbaar zat er een mobiele telefoon in de jaszak want vandaag (anderhalf week later) krijgen wij van de ouder te horen dat de mobiele telefoon hierbij stuk is gegaan. Kunt u me aangeven wie in deze aansprakelijk is? Alvast bedankt. Reactie infoteur, 28-10-2015
Beste Andre,
Uw zoon was op dat moment onder toezicht van de school en dus is de school aansprakelijk. De school kan vervolgens proberen om u aansprakelijk te stellen. Door het kind alleen op de gang te zetten heeft de school een risico genomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eveline, 24-10-2015 03:47 #88
Moeten mijn ex en ik allebei een aansprakelijks verzekering nemen voor onze zoon? Hij staat ingeschreven bij mijn ex, maar als hij bij mij is hoe zit dat dan met de verzekering? Reactie infoteur, 24-10-2015
Beste Eveline,
Uw zoon valt onder de aansprakelijkheidsverzekering van uw ex, maar als hij schade veroorzaakt onder toezicht van een volwassene, zal deze verzekering waarschijnlijk moeilijk gaan doen. Schade bij u thuis kan ook vallen onder uw inboedelverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jay, 23-10-2015 14:25 #87
Ik ben per ongeluk met mijn fiets tegen een geparkeerde auto aangekomen en de spiegel is eraf, zou de schade groot zijn? Ik ben 13 jaar. Reactie infoteur, 24-10-2015
Beste Jay,
Dat hangt er helemaal vanaf. Als het spiegeltje niet kapot is, kunnen houder met spiegel vaak eenvoudig worden teruggezet. Als het kapot is, gaat het om een paar honderd euro, als er geen lakschade is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 20-10-2015 16:27 #86
Goedemiddag,

mijn dochter die niet bij ons staat ingeschreven maar bij der moeder heeft met pen op de bank getekend.
waar valt dit onder of moeten we der moeder benaderen?

mvg kim Reactie infoteur, 21-10-2015
Beste Kim,
Of de aansprakelijkheidsverzekering van de moeder die elders woont of uw eigen inboedelverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Christel, 08-10-2015 15:40 #85
Mijn zoon had de telefoon in de handen en een vriend slaat per ongeluk de telefoon uit handen en valt op de grond. Gevolg telefoon doet het niet meer. Hoe nu verder? Kan dit verhaald worden op de w.a. verzekering van het vriendje? Reactie infoteur, 08-10-2015
Beste Christel,
Ja dat kan. Daarvoor moet u de vriend (resp. de ouders) aansprakelijk stellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda, 29-09-2015 20:06 #84
Terwijl de buren bij ons waren, hebben hun en onze kinderen samen de voorgevel van de buren (die bij ons waren) beschadigd door er zand en klei op te smeren. Er is in de metalen voorzijde schade in de verflaag ontstaan. Alle kinderen zijn 4 en 5 jaar oud en het is onduidelijk wie van hen de schade heeft toegebracht. Wie zou nu beroep moeten doen op zijn aansprakelijkheidsverzekering? Reactie infoteur, 30-09-2015
Beste Jolanda,
De aansprakelijkheidsverzekering betaalt alleen uit als het niet om het eigen bezit gaat. Het is wel de vraag of u inderdaad aansprakelijk bent en daarom kan de verzekering hierover ook moeilijk gaan doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Christine, 23-09-2015 09:07 #83
Er heeft een kind van 6 jaar tegen mijn geparkeerde auto aan gereden. De moeder heeft dat aan ons gemeld. Schadeformulier ingevuld en nu blijkt ze niet verzekerd te zijn en kan of wil de schade niet zelf betalen. Wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 23-09-2015
Beste Christine,
Als u all risk bent verzekerd, valt dit er waarschijnlijk wel onder. De gevolgen voor uw schadevrije jaren, eigen risico kunt u dan op de moeder verhalen. Of u doet dat zelf of u vraagt uw verzekering om dat te doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Leidelmeijer, 15-09-2015 22:25 #82
Een buurjongen van 7 jaar heeft op de motorkap van mijn auto gekrast. Er zijn geen getuigen bij geweest toen hij dat deed, is dat een probleem? Hij heeft gelijk bekend toen ik het aan hem vroeg. Ik heb zijn moeder erbij gehaald en hij heeft toegegeven dat hij met een scherp voorwerp de auto heeft bekrast. De volgende dag kwam zij bij mij om te zeggen dat er geen getuigen bij waren en dat ik het niet aan hem had moeten vragen maar eerst naar haar had moeten gaan! En zij vroeg mij of ik een verzekering heb. Klop dit? Reactie infoteur, 16-09-2015
Beste J. Leidelmeijer,
Dit klopt niet, maar als nu weer alles ontkend wordt, wordt het wel moeilijker. De aansprakelijkheidsverzekering van de moeder zou u hiervoor moeten vergoeden en anders de moeder zelf.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Beste Heer Mevrouw,, 15-09-2015 00:19 #81
Mijn dochter van 11 fietste op het fietspad en wou de stoep op gaan omdat ze moe was, maar ze botste tegen een inhalende scooter. Ze zijn allebei gevallen en de scooter heeft schade. Vergoedt mijn aansprakelijkheidsverzekering deze schade aan de scooter? Het ging per ongeluk. Reactie infoteur, 16-09-2015
Beste Ouder,
Ja uw aansprakelijkheidsverzekering vergoedt de schade.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mitch, 08-09-2015 11:27 #80
Mijn moeder heeft mijn telefoon gebruikt en deze in bad laten vallen. Nu blijkt dat de telefoon niet meer aangaat of ook maar enige vorm van leven toont. Vodafone winkel geeft aan dat het waterschade is en dus niet meer is te maken. De inboedel is maar verzekerd tot reparaties tot 160 euro dus dit komt niet eens ter sprake. Kan ik dit op de WA verzekering herhalen? Reactie infoteur, 09-09-2015
Beste Mitch,
Als u bij uw moeder woont, valt dit helaas niet onder de WA-verzekering, anders wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Luddie, 31-08-2015 19:05 #79
Goedenavond,
Ons zoontje van 6 is gevallen met een autootje in zijn hand. Het autootje is op het beeldscherm van de tv terecht gekomen. Met als gevolg dat het beeldscherm stuk is. Ben ik hiervoor verzekerd?

mvrgr. L Reactie infoteur, 01-09-2015
Beste Luddie,
Waarschijnlijk zal uw inboedelverzekering dit uitbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Whfut, 28-08-2015 22:24 #78
Mijn zoon (8) heeft op zolder vuurwerk gevonden en heeft deze, in huis, afgestoken. Nu hebben wij brandschade aan de gordijnen. Gelukkig hadden wij het snel onder controle en valt de schade mee.
Kan ik dit laten vergoeden via mijn inboedelverzekering? Reactie infoteur, 29-08-2015
Beste Whfut,
Ja dit is voor de inboedelverzekering (brandschade).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A., 26-08-2015 22:00 #77
Hallo,

Mijn bankstel is flink gescheurd door een kind die op bezoek was (geen familie), een kind van 4 jaar met een licht verstandelijke beperking. Waarschijnlijk heeft het kind met een scherpe voorwerp het bankstel opengescheurd, dit heb ik en de moeder van de kind niet zien gebeuren. In hoeverre ben ik hiervoor gedekt met een inboedelverzekering? Reactie infoteur, 27-08-2015
Hallo A,
Als het goed is, dekt uw inboedelverzekering dit. Er kan wel een eigen risico zijn en de dagwaarde kan tegenvallen. Een alternatief is de WA verzekering van het bezoek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nilels, 20-08-2015 19:01 #76
Mijn zoontje van 6 jaar oud heeft (buiten de openingstijden) een glijbaan van een kinderspeelhuisje bij een kinderdagverblijf kapot gemaakt. Het hek van het kinderdagverblijf zat op dat moment niet op slot. De kunststof glijbaan is compleet door midden gebroken. Mijn zoontje zegt dat hij de glijbaan onder optilde en dat daarna de glijbaan brak.
Het kinderdagverblijf stelt ons aansprakelijk voor de schade. Nu vind ik dat als mijn kind iets kapot maakt wij daar verantwoordelijk voor zijn maar in dit geval heb ik mijn vragen bij de kwaliteit van de glijbaan. Daarnaast kan je zien aan de breuk dat er al een deel gescheurd was. Hoe kan een kind van 6 anders zoiets door de midden breken?
Zijn wij verantwoordelijk voor deze kosten? Alvast bedankt voor uw antwoord! Reactie infoteur, 21-08-2015
Beste Nilels,
U bent als ouder wel aansprakelijk voor de schade die uw zoontje veroorzaakt, maar de vraag is wel hoe groot die schade is en of alle schade aan uw zoon kan worden toegerekend. Een verzekering kijkt daarom meestal naar de dagwaarde en die kan, zoals u ook zelf in feite aangeeft, erg laag zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Samantha, 16-08-2015 01:36 #75
Ik heb zojuist een sigaret bij mijn vader op de bank laten vallen, gevolg: gat in de bank. Ik ben boven de 18, mijn vader is wel verzekerd, valt dit onder de verzekering of zal ik moeten sparen voor een nieuwe bank? Reactie infoteur, 16-08-2015
Beste Samantha,
Als je nog bij je ouders woont en onder hun verzekering valt, dekt de aansprakelijkheidsverzekering dit niet, misschien wel de inboedelverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Khadija,, 12-08-2015 20:20 #74
Mijn zoon heeft vandaag een auto bekrast, die auto was niet in een parkeerplaats, die auto was in een plaats waar mag niet parkeren, waar kinderen spelen, wat kan ik doen? Reactie infoteur, 13-08-2015
Beste Khadija,
Als iemand een auto plaatst waar dat niet mag en dit een plaats is waar kinderen spelen, heeft de eigenaar een bewust risico genomen dat er schade kon ontstaan. Ik denk niet dat u aansprakelijk bent en u daarom ook niet een beroep kunt doen op de aansprakelijkheidsverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roel, 10-08-2015 10:18 #73
Mijn dochter van 5 is met haar fiets uit evenwicht geraakt en op 2 plaatsen tegen de zijkant van de caravan gebotst. Gevolg 2 deuken in de caravan en nog krassen van een trapper. Is dit te verhalen op de WA verzekering? Reactie infoteur, 10-08-2015
Beste Roel,
Als het uw eigen bezit is, valt dit niet onder de WA verzekering:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

K. Bouman, 09-08-2015 17:11 #72
Hallo,

Mijn dochtertje van bijna een jaar heeft zojuist de ipad van de bank af gegooid en nu hebben we een ipad die het niet meer doet…
Valt dit onder een verzekering of zullen we zelf de kosten moeten betalen?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 10-08-2015
Beste K. Bouman,
Probeert u het eens bij de inboedelverzekering (WA gaat waarschijnlijk niet lukken).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Filiz, 02-08-2015 17:57 #71
Hallo
Ik heb een vraagje
Wij zijn een dagje gaan vissen met mijn zoontje en een vriend
Nu is het zo dat mijn zoontje van 4 zonder dat wij het in de gaten hadden de auto sleutel in de maas gegooid heeft
Wat nu? Blijkt ook nog de reserve sleutel te zijn Valt dit onder mijn wa verzekering? Reactie infoteur, 03-08-2015
Hallo Filiz,
Als het uw auto is, moet u voor het verlies van uw autosleutels bij uw autoverzekering zijn (all risk, casco). Als het de auto van uw vriend is, bij uw aansprakelijkheidsverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alex, 01-08-2015 01:27 #70
Mijn moeder paste op mijn zoontje van 3 bij haar thuis. Hierbij heeft mijn zoontje haar foto camera gevonden en deze per ongeluk in water laten vallen waardoor de camera het niet meer doet. Ik heb een gezinsaansprakelijkheidsverzekering. Word dit dan vergoed? Reactie infoteur, 01-08-2015
Beste Alex,
Dit zal zeer waarschijnlijk wel worden vergoed, maar het zit hem in de details. Ondanks een goed toezicht moet het allemaal erg onverwacht gebeurd zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mariska, 23-07-2015 15:24 #69
Door mijn zoon van bijna 14 is er een minibrand ontstaan bij dakpannen van ons huurhuis. hoewel hij dus niet slim bezig was op zijn slaapkamer zonder maatregelen een experiment uit te voeren, was het niet opzettelijk brandstichting. Tegen mij had hij gezegd dat hij boven zijn wiskunde ging doen. Hij heeft het willen oplossen door het brandend voorwerp afgedekt in de dakgoot te zetten en om daarna een emmer water er overheen te gooien. dit is dus uit de hand gelopen en het hout onder de dakpannen begon al te smeulen/vlam te vatten. schade is beperkt gebleven maar ja er dient wel eea gerepareerd te worden. mijn WA verzekering wil niet uitkeren omdat het een huurhuis betreft. De woningbouwvereniging heeft een opstalverzekering maar een eigen risico van 1500 euro. Nu willen zij de kosten op mij verhalen (1100 euro) terwijl ze in eerste instantie zeiden dat ik mij daar geen zorgen over hoefde te maken omdat ze verzekerd zijn. Toen dit later teruggedraaid werd werd ik nog wel gerustgesteld door de opzichter" van we hadden laatst een brandschade in een keuken, kosten 6000 euro er werd 4500 euro uitgekeerd maar die 1500 euro hebben we ook niet verhaald op de bewoner". wat is de normale gang en wat zijn mijn rechten (naast mijn plichten) Reactie infoteur, 24-07-2015
Beste Mariska,
De WA verzekering kan gerust uitkeren als er sprake is van een onopzettelijke schade aan een huurhuis. Dat de eigenaar u aansprakelijk kan stellen voor de schade spreekt voor zich. Het eigen risico komt normaliter ten laste van en wordt doorberekend aan de veroorzaker van de schade.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Diana, 23-07-2015 11:45 #68
Mijn zoon ging naar school met vrienden. Ze hebben veel schaden gemaakt. Waar kan ik kijken of ik WA verzekering heb? Dat gaat veel geld kosten, wat kan ik nu doen? Reactie infoteur, 23-07-2015
Beste Diana,
Een WA verzekering moet u apart afsluiten en hiervoor betaalt u elk jaar premie. Niet iedereen heeft een WA verzekering particulieren, omdat dat niet verplicht is. Alleen bij de auto is een WA verzekering verplicht maar die dekt alleen de schade die wordt toegebracht met uw auto.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Thimon, 22-07-2015 11:35 #67
Beste heer mevrouw,

Mijn vriendin van 20 is tegen een stilstaande auto gefietst. Deze stond met de bestuurder erin en een draaiende motor op de weg. De schade is €688,-. Ze studeert en is uitwonend, valt ze nog onder de aansprakelijkheidsverzekering van haar vader/moeder? Reactie infoteur, 23-07-2015
Beste Thimon,
Als zij uitwonend is, valt ze meestal niet meer onder de aansprakelijkheidsverzekering van haar ouders. Maar let op, soms vindt de verzekering het toch goed, zolang ze studeert, op kamers woont, niet getrouwd is en geen andere inkomsten dan studiefinanciering heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nancy, 21-07-2015 21:48 #66
Tijdens de vakantie van mijn broer heb ik te hard geboend op een vlek op zijn bank. Nu is de stof lichter geworden en een kring is lelijk zichtbaar. Valt dit onder de aansprakelijkheidsverzekering? Reactie infoteur, 22-07-2015
Beste Nancy,
De schade door het boenen is niet verzekerd, maar wel de vlek die eerder is ontstaan waarna u bent gaan boenen (als u die vlek ook hebt gemaakt).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nel, 21-07-2015 20:21 #65
Ons dochtertje was een dagje bij een vriendin vandaag op haar paste (niet officieel). Ze heeft terwijl mijn vriendin bezig was met andere kinderen op de auto 'gekleurd' met een steen. Dit kunnen wij toch verhalen op onze WA verzekering? En is daar een eigen risico voor? Reactie infoteur, 22-07-2015
Beste Nel,
Niet elke aansprakelijkheidsverzekering heeft een eigen risico. Of de verzekering uitbetaalt is nog maar de vraag, omdat de kleine onder toezicht hoort te zijn. Anders is het bijvoorbeeld wanneer ze er per ongeluk tegen de auto aanvalt, met haar jas er tegen aan komt zo een kras maakt en dergelijke. Maar u kunt het natuurlijk wel proberen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tineke, 10-07-2015 21:15 #64
Hallo, mijn zoontje, van 8, heeft buiten mijn ipad laten vallen, hij struikelde. Valt dit onder de aansprakelijkheidsverzekering. Alvast bedankt voor de reactie. Reactie infoteur, 11-07-2015
Beste Tieneke,
Als uw zoontje de ipad uit zichzelf meenam zonder dat u dat door had wel, anders niet. Let hierop als u dit voorval doorgeeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daniek, 09-07-2015 23:28 #63
Hallo,

Ons kind van 3 jaar heeft op het kinderdagverblijf na het eten van zijn maaltijd het bakje waar de voeding in zat per ongeluk op een (privé) mobiele telefoon van een medewerker van het KDV laten vallen die op dezelfde tafel lag. De telefoon zou gebruikt zijn als stimulans om ons kind beter te laten eten. Wie is er nu verantwoordelijk en kan ik dit opgeven aan de verzekering? Is dit de medewerker, het kinderdagverblijf of wij als ouders? Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 10-07-2015
Hallo Daniek,
Eigenlijk kunt u het kind niks kwalijk nemen en heeft het kinderdagverblijf bewust een bepaald risico genomen. Het zou anders zijn wanneer toevallig de telefoon op tafel lag en uw kind per ongeluk wat omstootte.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carla Veldhuizen, 08-07-2015 23:31 #62
Hallo…

Ik heb een volgende vraag: onze pleegzoon van 17 jr. heeft zonder toestemming onze autosleutels gepakt en heeft onze auto uit het parkeervak gereden. Helaas is dit niet goed gegaan en heeft hierbij de auto van de buurman geraakt. Zowel zijn als onze auto heeft schade. De schade van de buurman is getaxeerd door de garage op ongeveer €1000,- de schade van onze auto is nog niet getaxeerd. Omdat onze pleegzoon nog geen 18 is zonder rijbewijs is de vraag waar kunnen deze schade verhalen. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat onze pleegzoon verstandelijk beperkt is, en sociaal-emotioneel functioneert tussen de vijf en zeven jaar.
De buurman en wij willen dit graag op een goede manier oplossen.

Met vriendelijke groet,
Carla Veldhuizen. Reactie infoteur, 09-07-2015
Hallo Carla Veldhuizen,
De meeste WA verzekeringen hebben de bepaling dat schade door personen die niet goed kunnen weten wat ze doen, vergoed wordt (kinderen, verstandelijk beperkt). U zou dat eerst na kunnen gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corina, 08-07-2015 20:54 #61
Hallo,
Vandaag mijn caravan schoonmaken met hulp van moeders. Toen ik naar huis liep om een emmer schoon water te halen en werd opgehouden door de telefoon die rinkelde bleek mijn moeder inmiddels het raam van de caravan te hebben geopend. Even luchten zei ze. Maar nu is het raam gescheurd. Helaas werd dit raam gevangen door de wind en klapte zo hard dicht dat het raam nu een scheur heeft. ik durf nu niet te rijden met de caravan (betreft voorruit).
Ik was blij dat mijn moeder mij hielp maar dit foutje is minder leuk. Kan ik dit verhalen. Ik ga volgende week al met vakantie. Reactie infoteur, 09-07-2015
Hallo Corina,
Het lastige is dat niet uw moeder de schade heeft veroorzaakt, maar de wind. Daarom valt de schade zeer waarschijnlijk onder uw autoverzekering (ruitschade).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 29-06-2015 15:45 #60
Ik woon samen met mijn vriend (zonder samenlevingscontract) en nu heb ik chloor op zijn gloednieuwe pak geknoeid waardoor er nu allemaal vlekken op zitten. Kan ik dit op mijn eigen aansprakelijkheidsverzekering verhalen of gaat dat niet op omdat we in 1 huis wonen. Reactie infoteur, 29-06-2015
Beste M,
Dat gaat niet op omdat jullie samenwonen. Bij een bezoeker zou het nog lukken, maar niet bij iemand op hetzelfde adres.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eline, 28-06-2015 03:39 #59
Mijn dochter zit in groep 2 en kwam laatst thuis met een tuinbroek vol lijmvlekken, die niet uit te wassen zijn. Ze vertelde mij dat een klasgenootje de lijm uit boosheid expres over haar heen heeft gegooid en dat de juf dit ook heeft gezien. Kan ik de ouders dan wel de school aansprakelijk stellen voor de schade? Reactie infoteur, 28-06-2015
Beste Eline,
U kunt de ouders aansprakelijk stellen. De juf kon dit waarschijnlijk niet voorkomen, maar is wel getuige van het voorval geweest.
Met vriendelijke groeten
Zeemeeuw

Maansi, 22-06-2015 21:37 #58
Mijn zoon van 9 heeft per ongeluk een vlek gemaakt op een duur merk T-shirt van een klasgenoot. Nu wilt de moeder van die klasgenoot dat dit vergoed wordt. Dit is gebeurd onder schooltijd. Wie is aansprakelijk? Reactie infoteur, 23-06-2015
Beste Maansi,
Onder normale omstandigheden kan een ongelukje de school en het toezicht op school niet worden aangerekend en zijn daardoor de ouders aansprakelijk. Iets anders zou het zijn wanneer de school bijvoorbeeld een spelletje organiseert waar de kinderen aan deelnemen en waarbij de kans groot is dat dergelijke vlekken worden gemaakt. Of wanneer de twee kinderen gezellig aan het kliederen zijn, maar een van hen wat op de kleding krijgt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Schoolgand Kind, 18-06-2015 11:36 #57
Geachte,
Zoon van 11 heeft een paar maanden geleden op school in de klas met een voetbal gespeeld.
Hij schopte niet maar zijn klasgenoot maar hij deed dus wel mee. Klasgenootje schopte dus tegen en LED beeldscherm dat dus volgens school kapot is. Nu krijg ik ineens en rekening of ik even de helft van het beeldscherm wil betalen. Klopt dit?
Gr sylvia Reactie infoteur, 18-06-2015
Geachte Schoolgand Kind,
Neen dat lijkt me niet terecht. Kennelijk wil de school de schade over meerdere personen uitsmeren, maar als alleen de ouder van de dader de WA aanspreekt, is dat voldoende.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nick, 07-06-2015 20:58 #56
Goedenavond

Een vraag mij zoontje (bijna 4) heeft in een ballenbak toestel in een restaurant geplast vermoedelijk na het opjutten van oudere kinderen (die niet eens in zo een speeltoestel horen) want dit heeft hij namelijk nog nooit eerder gedaan terwijl we vaak naar een binnenspeeltuin gaan.
Nu is mij vraag eerst kwam de bediening met de mededeling van het moet schoongemaakt worden je kon vreemd genoeg als volwassenen niet in de ballenbak volgens de bediening, toen moest mij vrouw via een glijbaan eerst omhoog klimmen om daarna na beneden te gaan en tussen de ballen in een hoekje een plasje op te ruimen na dit te doen ontdek mij vrouw dat er 2 ijsjes helemaal leegelopen zijn en ook tussen de ballen liggen.
Nadat wij onze taak hadden gedaan heeft me vrouw het ook gemeld van de ijsjes de bediening heeft dit genoteerd.
Plots 10min later komt de eigenaar flink AANGESCHOTEN binnen en vraagt aan de bediening welke tafel het is met het geval, deze komt nadrukkelijk aanwezig aan me tafel zitten en zeg hoe gaan we dit oplossen?
Hij stelt ze eigen niks niet voor en stonk ernstig na de drank, hij herhaalde dit nogmaals en maakte er al snel van dat kost me €1000 om dat toestel te reinigen?
Ik en mij vrouw zeiden gelijk geef maar op aan de verzekering maar hier hadt hij geen oren naar er werdt gewoon letterlijk tot 3 keer toe gezegd van geef me maar €250.
Hierna ging ik jammer genoeg mee in zijn spelletje en verhefde ook ernstig me stem waarop hij zij laat je gegevens maar achter dan regelen we het wel via de verzekering, ik vind het heel triest dat er zo een hoop bombarie gemaakt wordt om iets wat een klein kindje veroorzaakt we geven het eerlijk toe dat hij dit gedaan heeft terwijl we ook konden zeggen heeft hij niet gedaan.
Weet iemand of we hier uberhaupt wel aansprakelijk voor kunnen gesteld worden?

Gr
Nick Reactie infoteur, 08-06-2015
Beste Nick,
De ene aansprakelijkheidsverzekering is de andere niet. De ene verzekeringsmaatschappij is sneller met betalen dan de ander. Je kunt ook stellen dat de eigenaar regelmatig zijn ballenbak moet onderhouden en als u het plasje zelf hebt opgeruimd er geen schade meer is. Het feit dat er ijs in de ballenbak lag, geeft wel aan dat er meer ongelukjes zijn en dat soort dingen gebeuren nu eenmaal. Blijf dus wel vermelden dat uw vrouw de plas netjes heeft opgeruimd en er naar jullie mening er geen sprake is van echte schade. Een doekje kan genoeg zijn en daarvoor hoeft niet de hele ballenbak te worden gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anita, 28-05-2015 14:40 #55
Mijn zoontje van 8 jaar is op school op zijn tafeltje gaan staan en erdoor gezakt. Moeten wij deze schade aan school vergoeden? Reactie infoteur, 28-05-2015
Beste Anita,
Uw zoontje is op school onder toezicht van de leraren en oppas. Als dit onder hun ogen is gebeurd en het niet zo is dat hij niet luisterde, zijn die aansprakelijk en niet een kind van acht jaar. Bovendien kun je je afvragen of het tafeltje niet al gammel was.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron, 28-05-2015 08:31 #54
Beste heer, mevrouw,

Mijn zoon 14 jaar heeft een scooterongeluk gehad. Hij is minderjarig en heeft dus ook geen rijbewijs. Met toestemming v/d jongen van wie de scooter is, wie is er dan verantwoordelijk? Ik probeer er met de vader van de jongen van wie die scooter is samen uit te komen maar de schade is best wel hoog. Dit omdat ik vind dat mijn zoon ook beter had moeten weten en graag tot een goede oplossing wil komen zodat hij ook ervan leert. Dus wat is wijsheid?
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 28-05-2015
Beste Ron,
Als de jongen van wie de scooter is, wel bevoegd is om de scooter te rijden, is die verantwoordelijk voor het uit handen geven van de scooter en daarmee ook de schade.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bart, 20-05-2015 14:00 #53
Bij een uitwijk manoeuvre ben ik ten val gekomen met mijn scooter: bij het rechtsafslaan moest ik uitwijken voor een kind van 4-5 jaar. Het zicht naar rechts werd belemmerd door een haag. De vader van het kind stond bij zijn auto op een parkeerplaats zijn andere spruit uit de auto te helpen, zo'n 10 - 15 meter verderop. Door de val heeft de scooter heeft schade aan de voor- en rechterzijde. Kunnen de ouders aansprakelijk worden gesteld voor de schade?

Grt,

Bart Reactie infoteur, 20-05-2015
Beste Bart,
Dat hangt ervan af. Als iemand de bocht om komt, wordt verwacht dat deze dat voorzichtig doet als het uitzicht beperkt is. Tegelijkertijd is het gevaarlijk om vlak bij een bocht kinderen uit de auto te helpen. Maar 10 á 15 meter is ook weer niet vlak bij de bocht. Ik denk dat het moeilijk wordt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karin, 13-05-2015 22:09 #52
Mijn dochter van 16 heeft met toestemming van de eigenaar zonder rijbewijs gereden op zijn scooter. De eigenaar zat achterop. Ze zijn onderuit gegaan. Daarbij is flinke schade ontstaan. Wie is nu verantwoordelijk voor de schade? Reactie infoteur, 14-05-2015
Beste Karin,
De eigenaar van de scooter.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Natasja, 12-05-2015 19:11 #51
Mijn zoon heeft per ongeluk met zijn voetbal het dakraam van de camper van mijn achterbuurman stuk gemaakt.valt dit onder mijn verzekering? Reactie infoteur, 13-05-2015
Beste Natasja,
Ja dat valt onder de aansprakelijkheidsverzekering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janet, 11-05-2015 09:39 #50
Goedendag,

Wij zijn vorige week op vakantie geweest samen met mijn ouders in een appartement in Duitsland. Nu heeft mijn kind van 6 een glas water laten vallen tijdens het eten. Het water is terecht gekomen op de stoffen bank. Nu zit er een kring op de bank die er niet meer uit wil. De mensen van het appartement willen graag dat wij de kosten betalen. Ik ben erachter gekomen dat ik niet verzekerd ben. Ik heb vandaag meteen een verzekering afgesloten. Maar ik denk niet dat dat veel nut heeft. Klopt dat?

Groeten, J Reactie infoteur, 11-05-2015
Goedendag Janet,
De verzekering gaat in op het moment dat hij is afgesloten, dus dat helpt niet meer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees, 28-04-2015 13:07 #49
Mijn kind van 2 heeft de keuken bekrast met een mes dat op het aanrecht lag. Heb het nooit gezien dat het mes er lag. De hele deur flink vernield wordt dit vergoed? Reactie infoteur, 28-04-2015
Beste Kees,
Omdat het uw kind is dat bij u thuis schade veroorzaakt, wordt dat helaas niet door de aansprakelijkheidsverzekering vergoed.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patricia, 16-04-2015 09:39 #48
Hallo,

Ik ben gisteren met een groepje meisjes (4-6 jaar) naar de bioscoop geweest, voor verjaarspartijtje. In dit groepje zaten ook mijn dochter en stiefdochter. Meisjes moesten even wachten toen ik parkeerkaartje kocht, en hebben toen uit verveling met takken op mijn motorkap staan krassen. Behoorlijk. Ik krijg van mijn dochter en stiefdochter (beiden 6 jaar) verschillende verhalen over wie wel en niet meededen. Van mijn meiden weet ik in ieder geval wel zeker dat zij wel meegedaan hebben. Stiefdochter heeft grootste schade gemaakt.
Auto is niet nieuw, dus autoverzekering vergoedt niets. Vergoedt (gezins)WA verzekering van mijn partner en mij dit voor mijn stiefdochter (en dus zijn dochter)? Of moet ik bij alle ouders gaan claimen (groepje van in totaal 7 meiden).

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 16-04-2015
Hallo Patricia,
De aansprakelijkheidsverzekering vergoedt alleen eventuele schade die bij een ander dan bij iemand uit uw huishouding is veroorzaakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Serg, 04-04-2015 12:20 #47
Hallo,
Ik heb sinds kort een scooter gekocht (uit de winkel)
en nu ga ik daar iedere dag op naar mijn werk.
Maar de laatste weken is er een grapjas actief op het werk die schade toebrengt aan scooters en fietsen.
Voorbeeld hiervan is dat zodra ik thuis vertrek de scooter in een keer start en op het werk als ik vertrek moet ik 100x kicken omdat de scooter verzopen is (met de gashendel gedraaid)
Sinds 1 week heb ik een nieuwe spiegelset op de scooter laten monteren door een scooterzaak deze zaten dus ook heel goed vast en waren niet beweegbaar (wel om te stellen natuurlijk)
De dag nadat ik de spiegels erop heb laten zetten en gewerkt had je raadt het al zaten de spiegels los en was dit ook echt losgedraaid dus met opzet, geen probleem ik heb ze weer vast gedraaid natuurlijk wel vervelend.
tot gister!
Smorgens kom ik vrolijk op mijn werk voor mijn laatste dagje te werken en dan te genieten van een weekje vakantie ik leg mijn slot om de achterband waardoor ik mijn achterband iedere keer zie van dichtbij er was toen niks mee aan de hand.
totdat ik mijn werk erop had zitten en naar huis wou gaan.
De grapjas had weer toegeslagen alleen dit keer liep dit in de kosten degene had met eens mes over de gehele band een snee gemaakt dit was te zien dat dit met opzet was gedaan ik ben direct naar de scooterzaak gegaan om een nieuwe band erop te laten zetten de monteur gaf aan dat dit niet van een stukje glas/spijker was gedaan.
ik werk via een uitzendbureau bij een bedrijf en hun gaven aan dat ze de sleutel van het afgesloten hok niet willen geven omdat als diegene die dit doet zo ook bij de scooters/fietsen kan komen.
ik ben wa verzekerd en de scooter is ook verzekerd maar wie is hier verantwoordelijk voor en kan ik de schade van 50,- niet veel voor sommige maar voor mij wel op het bedrijf verhalen of op het uitzendbureau?
Er zijn al meerdere meldingen gemaakt maar geen maatregelen getroffen.
ik hoop dat jullie mij eene uitleg kunnen geven met tips en mijn vraag kunnen beantwoorden.
als er nog vragen zijn hoor ik het graag alvast super bedankt.
met vriendelijke groet,
Serg Reactie infoteur, 04-04-2015
Hallo Serg,
Als de scooter niet op het terrein van het bedrijf staat en niet wordt gebruikt om werk uit te voeren voor het bedrijf (pizzakoerier bijvoorbeeld), kunt u dat bedrijf niet aansprakelijk stellen. Ik begrijp overigens niet waarom u uw scooter niet achter slot en grendel mag doen. Wellicht helpt ook een aangifte bij de politie, zodat die wat vaker langsrijdt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Serra, 28-03-2015 06:19 #46
Hallo,

4 jaar geleden stond ik op een huistrapje bij mijn moeder thuis mijn broertje van 14 liep langs mij heen en wou me optillen waardoor ik schrok en van het trapje ben afgevallen op mijn achterhoofd ik ben gelijk weggebracht naar spoedeisende hulp door mijn oom omdat er geen ambulance wou komen terwijl de helft van mijn lichaam verlamt was ik kon mijn arm niet bewegen, niet praten en niet lopen. Ik ben een aantal keer naar mijn huisarts geweest in de loop van de jaren inverband met de rugklachten nekklachten en de tintelingen in mijn rechte arm en vingers. Nu wil ik mijn moeder aansprakelijk stellen na 4 jaar omdat ik zie dat de klachten blijven. Heeft dit nog zin? Zo ja hoe kan ik dit het beste aanpakken? Reactie infoteur, 28-03-2015
Hallo Sera,
Dat hangt er van af. Als u het ongeval destijds bij de verzekeraar hebt gemeld en wellicht daarna nog de voortgang, wel. Anders zou de aansprakelijkheid voor de schade verjaard kunnen zijn:

http://financieel.infonu.nl/geld/18416-de-verjaringstermijnen-voor-uw-vorderingen-en-schulden.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Menno Kloppers, 27-03-2015 16:26 #45
Mijn dochter is per ongeluk met haar jas en gesp tegen mijn auto gelopen en er zitten nu 2 grote krassen op de deur.
De auto is van mijn B.V. De B.V. is van mij.
Ik wil dit gaan verhalen op onze WA verzekering, omdat m.i. mijn dochter schade heeft aangebracht aan een voertuig van derde.
Klopt deze redenering?

Gr
Menno Reactie infoteur, 28-03-2015
Beste Menno,
Als de auto niet voor privégebruik voor de deur stond bent u met de AVP verzekerd. In andere gevallen zou de verzekering toch nog moeilijk kunnen doen, ook al is de BV eigenaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tralala, 23-03-2015 21:19 #44
Ik heb de buurman gesproken omdat mijn huisdier (kat) ernstig ziek is geworden na het inslikken van het topje van zo'n nerfpijl. Dit was afkomstig van hun kinderen die ze over de schutting in onze tuin hebben geschoten.
Ik wil hem aansprakelijk stellen voor de gemaakte kosten aan dierenartsen rekening (tot nu toe €1100 ivm operatie en nacht ic).
Terwijl hij verzekerd is weigert hij een claim in te dienen omdat hij twijfelt of het pijltje dat de kat heeft gebeten afkomstig was van zijn kinderen en gezien wij dat niet kunnen bewijzen gelooft hij het niet.
Naar zijn mening einde discussie.
Graag uw advies hoe nu verder en wat ik moet kunnen bewijzen om wel hem aansprakelijk te kunnen stellen.
Tot nu toe is het alleen mondeling gedaan. Ik heb de voorbeeldbrieven op deze site gekeken. Is het nog mogelijk het op deze manier aan te pakken en hoe groot acht u mij kans van een tegemoetkoming aan de kosten te krijgen?
Vriendelijke groeten. Reactie infoteur, 24-03-2015
Beste Tralala,
Ik vrees dat dit welles niet wordt als de pijl op meerdere manieren in uw tuin kan belanden. Als de tuin bijvoorbeeld is afgesloten, behalve aan de kant van deze buurman, of als de andere buren geen kinderen met pijl en boog hebben, wordt het wat eenvoudiger. Misschien zijn er ook getuigen, camerabeelden of gebeurt het vaker. Noodzakelijk voor een schade is dat u de buurman ook aansprakelijk stelt. De relatie met uw buur lijkt al niet geweldig (onwillige buurman), maar zal er bij een aansprakelijk stellen ook niet beter op worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Remy, 23-03-2015 16:37 #43
Hallo,

Zaterdagmiddag is er schade gemaakt op de motorkap van onze auto. Wij wonen in een appartementencomplex en de slaapkamer komt uit op het parkeerterrein. Wij hebben daar de gehele middag kinderen zien spelen ongeveer 4 a 5 kinderen in de leeftijdscattegorie 5-11 jaar. Ik stond toevallig in de slaapkamer en zag een object tegen de auto staan. Heb mijn vriendin geroepen en wij zijn samen naar beneden gelopen en hebben de auto op een andere plek geparkeerd. Toen hebben wij schade geconstateerd aan de motorkap. (Dit is 100% zeker gebeurd door het object dat tegen de auto aan stond). Vervolgens zijn we naar de kinderen toegelopen en hebben dit kenbaar gemaakt, maar uiteraard kan je dit niet met de kinderen oplossen. Wij zijn vervolgens naar 1 van de ouders gegaan en hebben aangegeven dat er schade is ontstaan door toedoen van hun (en 1 of 2 andere) kinderen. Haar kinderen gaven toe dat het object meerdere malen tegen de auto is gevallen maar zij er niks aan konden doen omdat het de wind was. Kunnen wij de wind aansprakelijk stellen? De moeder waar wij mee spraken gaf ons niet de indruk dat we met haar in gesprek konden gaan en we werden ook 'vriendelijk' verzocht om dan ook maar bij de andere ouders langs te gaan. Politie gebeld en aangifte heeft geen zin omdat de schade niet moedwillig is toegebracht. Wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 23-03-2015
Hallo Remy,
Als u een all risk verzekering hebt, kan de schade waarschijnlijk worden geclaimd maar dat heeft gevolgen voor uw no-claim. Als de (precieze) dader niet bekend is, kunt u wellicht een claim indienen bij het Waarborgfonds Motorverkeer, ook als het niet om een ander motorvoertuig gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Glenn, 11-03-2015 11:17 #42
In een bui van jaloezie heb ik een brandwerende binnendeur geforceerd. Ik wilde nl. ook in deze ruimte en in een woede uitbarsting ben tegen de deur gaan springen. De ophanging is geheel beschadigd en de deur is niet meer te repareren. De Schade bedraagt meer dan € 500,- Ik zelf (17 jaar) kan dit niet betalen. Nu is mijn vraag kan dit via mijn ouders aansprakelijkheidsverzekering? Reactie infoteur, 11-03-2015
Beste Glenn,
De aansprakelijkheidsverzekering zal de schade niet uitkeren als die opzettelijk is toegebracht, wel als het een ongelukje was.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lorenzo, 09-03-2015 21:39 #41
Ik ben gisteren van mijn fiets gevallen en op het wiel van mijn vriend beland, met als gevolg een slag in zijn wiel, nu wil hij dat ik dat volledig ga betalen (150 euro) wie is hier aansprakelijk voor?
(ik ben 15 jaar oud) Reactie infoteur, 10-03-2015
Beste Lorenzo,
Als het helemaal niet de schuld van je vriend is, ben jij (of je ouders via de WA-verzekering) daarvoor aansprakelijk. Het is wel de vraag of 150 euro een redelijk bedrag is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mark, 26-02-2015 18:55 #40
Ik was gister bij een vriend binnen, en wou de tuin in lopen. Een andere vriend die daar niet woont, (21 jaar) trok mij aan mij jas waarbij deze scheurde de jas is net nieuw en €250 waard. Wie is er hier aansprakelijk en krijg ik het complete bedrag terug?(jas is niet meer goed te herstellen). Reactie infoteur, 27-02-2015
Beste Mark,
Als het geen spelletje was, is de andere vriend aansprakelijk. Als de jas net nieuw is, hebt u recht op de nieuwwaarde (kopie bonnetje).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Albert, 24-02-2015 14:47 #39
Ik reed vandaag op mijn snorfietsscooter op een tweerichtingsverkeer fietspad gewoon rechtdoor. Er komt een groepje meiden van 13/14 jaar aan fietsen. Ik rijd van A naar B zij rijden van B naar A. Terwijl ik hen langzamerhand nader neemt 1 van de dames spontaan een bocht waarmee ze op mijn rijbaan terecht komt. Doordat het een seconde voordat ik ze naderde gebeurde kon ik niet meer uitwijken of remmen. Snorscooter is nu kapot en haar voorband is krom. Deze jongedame is 13 jaar. Wie is hier schuldig en is hier sprake van onmacht? Reactie infoteur, 24-02-2015
Beste Albert,
Het meisje is schuldig en u kunt haar ouders daarom voor de schade aansprakelijk stellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hetty, 20-02-2015 09:47 #38
Mijn dochter van 14 heeft een fietsongeluk met een auto gehad waarbij haar telefoon kapot gegaan is. Reparatie 145 euro. De verzekering wil maar 50% vergoeden omdat ze 14 is. Klopt dit? Reactie infoteur, 20-02-2015
Beste Hetty,
Die redenering snap ik niet direct. Acht men uw dochter gedeeltelijk aansprakelijk of was het soms een goedkoper mobieltje?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marion, 18-02-2015 19:34 #37
Twee jongetjes (7 en 9) hebben gedeeltes van mijn oudere schutting bewust gesloopt en dure Wysteria plant gesloopt. Heb ze op heterdaad betrapt, ouders erkenden schuld. Nu wil verzekering van 1 ouderpaar 100 euro minder uitkeren dan reparatie kost. Ouderpaar 2 doet helemaal niet meer mee aan oplossing en beschuldigt ons ervan hen "poot uit te willen draaien". Laat echt alleen gesloopte delen schutting opknappen. Is dit eerlijk? Reactie infoteur, 19-02-2015
Beste Marion,
U hebt recht op herstel van de schade. Wat de verzekering niet betaalt, zullen de ouders van de kinderen zelf moeten betalen. Dat is hun probleem.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Johanna, 24-01-2015 16:41 #36
Vraag: mijn dochter van 16 jr heeft chloor geknoeid op een dure jas van mij toen zij chloor in de jacuzzi wilde doen. Dit heeft zij gedaan op eigen initiatief terwijl ik er niet was. Ben ik hiervoor verzekerd? Mijn inboedelverzekering sluit wel schade uit veroorzaakt door bijtende stoffen, zie ik. Reactie infoteur, 24-01-2015
Beste Johanna,
Dit lijkt me iets voor de WA-verzekering als u een gezinsdekking hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Monique, 25-11-2014 22:18 #35
Hallo zeemeeuw,

Voor een tijdje terug kwam een zoontje van iemand van school spelen. Dit jongetje is 4 jaar. Hij speelde met onze kinderen die ook rond die leeftijd zijn. Wij hebben een schuifdeur tussen de hal en trap zitten en ze vonden het leuk om deze heen en weer te schuiven. Ook hard. Ondanks mijn zeggen dat dit niet mocht, duwde dit jongetje hard de schuifdeur open. Dusdanig hard dat hij door de beveiliging heen ging en van de rail afviel. Hierdoor ontstond er schade aan de schuifdeur en tevens viel de deur (een hele zware) op de klink van een andere deur, die daardoor ook beschadigd raakte. In totaal een schade van rond de 200 euro. Dit is bij de moeder neergelegd om te laten vergoeden bij haar WA. Zij heeft het blijkbaar aangekaart en teruggekregen dat wij dit bij onze eigen verzekering moeten verhalen. Kunt u mij uitleggen hoe het zit. Alvast bedankt. Monique Reactie infoteur, 26-11-2014
Hallo Monique,
Van een kind van vier jaar kunt u van alles verwachten, reden waarom de ouders als eerste aansprakelijk zijn. Als de ouder van het jongetje aan de verzekering heeft aangegeven dat zij het kind aan uw toezicht heeft overgedragen, ontwijkt zij daarmee haar eigen aansprakelijkheid voor de schade. Ik begrijp dat dat vervelend is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arjan, 20-10-2014 11:45 #34
Hallo,

Mijn zoon, 9 jaar, zit op de naschoolse opvang op een boerderij. Heel leuk. nou heeft hij, met een vriendje, tijdens de nachoolse opvang zakken hooi kapot gesneden met een mesje. Hij wist dat hij niet bij die zakken mocht spelen. Gevolg hooi is nat geworden en niet meer bruikbaar. Schade: € 640,-. Wie is hiervoor aansprakelijk? Kinderopvang, kind, boer of ouder?
met vriendelijke groet,
Arjan Reactie infoteur, 20-10-2014
Hallo Arjan,
Het hangt er een beetje van af of ze er vandoor zijn gegaan, maar in de meeste gevallen zal het de toezichthouder zijn die de verantwoordelijkheid voor de kinderen draagt. Een ouder mag ervan uitgaan dat de kinderen er goed in de gaten gehouden zullen worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Visser, 15-10-2014 13:42 #33
Goedemiddag, Mijn zoon van 9 en een vriendje hebben kattenkwaad uitgehaald. Zij hebben in April van dit jaar op school lucifers of tandenstokers in het slot van een deur, op school, gestoken waardoor deze niet meer te openen was. Dat resulteerde in het vervangen van alle sloten, ( cilinders ). Je voelt je op dat moment een beetje overvallen en wil dat het opgelost wordt. Hebben toen aangegeven dat t inderdaad tijdig gemaakt moest worden. Echter hebben zij ons nooit op de hoogte gebracht van enige kosten. Behalve op het moment dat we na 2 maanden de rekening ontvingen. De school stelt onze kinderen aansprakelijk. Duidelijk, maar omdat het nu al enige tijd geleden is, en er eerst verkeerde rekening is verstuurd vanuit degene die het gemaakt heeft, is er een nieuwe nota opgesteld. Maar we zijn nu bijna een half jaar verder. Hebben wij het recht nog om de verzekering aan te spreken? En kunnen we überhaupt aanspraak maken op WA of AVP verzekering? Mvrgr. Reactie infoteur, 15-10-2014
Beste Visser,
Aan de hand van de aanprakelijkstelling door de school en de rekening die is verstuurd, kunt u de schade melden bij uw WA verzekering. Die zal bekijken of u recht hebt op uitbetaling, maar omdat de kinderen nog zo jong zijn ligt dat wel voor de hand. Je kunt je overigens afvragen of alle sloten wel vervangen moesten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rosalie Konijn, 02-10-2014 12:50 #32
Beste,

Een vriend was bij mij thuis op visite en heeft zijn jas in mijn woonkamer opgehangen.
Nu is een van mijn jonge kittens in zijn jas geklommen, en zit een piepklein krasje op de jas.
Die vriend wil nu dat ik de jas 100% ga vergoeden. Maar hij wist dat ik katten had en dat dat kan gebeuren.
Ben ik nu verplicht om de jas opnieuw te vergoeden ( 150,-)? (mijn verzekeraar zei dat de schade te min was om het op de verzekering te gooien).

Mvg,
Rosalie Reactie infoteur, 02-10-2014
Beste Rosalie Konijn,
1. Of het aangeven bij de verzekering u geld oplevert, hangt af van de hoogte van uw eigen risico. Is dat er niet, dan is 150 euro nog altijd de moeite waard.
2. U kunt stellen dat het neerleggen van de jas in uw kamer in plaats van aan de kapstok in de gang een risico is dat de vriend zelf nam en waarvoor u dus niet verantwoordelijk bent als duidelijk is dat er katten in de kamer rond lopen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ricardo, 14-08-2014 19:00 #31
Hallo,
Mijn zoon van 17 heeft zonder toestemming de scooter van zijn vriend gepakt en een is stukje gaan rijden en heeft een ongeluk veroorzaakt en heeft ook geen scooter rijbewijs.
zijn wij als ouders aansprakelijk en kunnen wij de. aansprakelijkheidsverzekering inschakelen. Reactie infoteur, 15-08-2014
Beste Ricardo,
Uw zoon kan aansprakelijk worden gesteld (schade, geen rijbewijs, geen toestemming). Als hij niet kan betalen, kan de schade op u worden verhaald, waarbij u een vordering houdt op uw zoon. Een WA verzekering helpt hier helaas niet bij:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob, 08-08-2014 19:42 #30
Bij mij thuis is vandaag een ongeluk gebeurd toen geen van beiden ouders thuis waren. Zoontje van 10 alleen gelaten, hij heeft met vriendjes binnen gespeeld, twee vriendjes zijn gaan stoeien en eentje is door een raam gevallen en heeft zijn arm ver doorgesneden en ligt nu op de ic. Toen moeder thuis kwam was er een huis vol bloed en politie. Ik werk op de scheepvaart en ben pas over een maand thuis. Wij zijn ook momenteel in scheiding. Wat kunnen de gevolgen zijn van het gebeurde? Reactie infoteur, 10-08-2014
Beste Rob,
1. Het kind heeft een zorgverzekering (als het goed is) en geen verplicht eigen risico.
2. Eventueel aansprakelijk is de persoon die op dat moment toezicht had moeten houden, maar dat niet gedaan heeft. Dat is zeer waarschijnlijk uw aanstaande ex als de ouders er vanuit mochten gaan dat zij toezicht zou houden. Als de andere ouders wisten dat de kinderen alleen zouden zijn, is dat nog maar de vraag, omdat ook zij dan bewust een risico hebben genomen, terwijl het wel hun kinderen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arnold, 16-07-2014 06:21 #29
De boot van mijn zoon is in brand gestoken door twee jongens van 17 jaar.
Moet ik de ouders aansprakelijk stellen voor de schade of de jongens? Reactie infoteur, 16-07-2014
Beste Arnold,
Ik zou de jongens (primair) en de ouders (secundair) aansprakelijk stellen. De jongens hebben het gedaan en zijn gegeven hun leeftijd direct aansprakelijk voor hun daden, maar tegelijkertijd zijn ze nog minderjarig en vallen ze onder het ouderlijk toezicht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gillot, 05-07-2014 02:28 #28
Onze zoon van toen 2,5jr, nu 3, is in januari door n kindje uit zijn groep op t kinderdagverblijf, gebeten in zijn wang!
Dat was n hele toestand. N beste afdruk tot gevolg wat steeds blauwer, paarser, groener en geel werd.
Een week later is onze zoon door dit zelfde kind gekrabd op zijn wang!
Met als gevolg dat er nu nog steeds n beste kras in t gezicht van ons mannetje zit!
En onze zoon slaapt al n half zo beroerd! Hij heeft zelfs last van night terror!

Mijn man is echt zo boos!

Wat kunnen wij hiermee? Reactie infoteur, 05-07-2014
Beste Gillot,
Ik zou dat direct melden aan het kinderdagverblijf (hebt u vast al gedaan) of anders een ander verblijf uitzoeken. Vervelend hoor.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Thomazz, 07-06-2014 23:11 #27
Mijn zoon van 11jaar is logeren bij een vriendje.
deze gaan de volgende dag naar het ijsselmeer met de vader
hij heeft 3 weken daarvoor een iphone gekocht van zijn spaargeld… je raad het al.
de vader houdt toezicht… hij valt in het water met toestel in zn zak. Defect. Eigen schuld of is de vader aansprakelijk?
300euro is een hoop geld voor zon mannetje. Enorm verdrietig. Wij zijn zelf heel voorzichtig en zouden dat soort apparatuur nooit meenemen naar het zwemmen oid… wie weet raad Reactie infoteur, 08-06-2014
Beste Thomazz,
Als uw zoon onder toezicht op een te gevaarlijke plek liep, zou de vader aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de daaruit voortvloeiende schade. Of ook de iphone hieronder valt, hangt af van de vraag of de vader wist van de iphone. Net elk kind van 11 jaar heeft immers een iphone in zijn jaszak.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wolf, 17-04-2014 20:51 #26
Mijn zoon heeft een raam kapot gemaakt van mijn huurwoning, glasfonds is aanwezig. Hij woont in een jeugdhuis en is dus niet meer woonachtig op dit adres. Hij mocht op dat tijdstip niet in ons dorp aanwezig zijn. Wie is nu aansprakelijk voor de schade, mijn zoon van 14jr, het Jeugdhuis of bureau jeugdzorg voogd. Reactie infoteur, 18-04-2014
Beste Wolf,
Wie toezicht dient te houden op uw zoon is in beginsel voor de schade aansprakelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bas, 06-04-2014 13:21 #25
Ik heb schade gemaakt aan een bromfiets helm van iemand anders. Ik heb hem, laten vallen ben ik hier voor verzekerd? Reactie infoteur, 07-04-2014
Beste Bas,
Hiervoor ben je met de aansprakelijkheidsverzekering verzekerd als je de helm per ongeluk omstootte of liet vallen zonder dat je op de bromfiets reed.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sam, 12-03-2014 21:01 #24
Mijn dochter van 3 heeft een auto bekrast met stenen. Er zitten erge krassen op de auto. De eigenaar van de auto heeft mij hierop aan gesproken. Maar ik weet niet wat ik nu verder moet doen. Reactie infoteur, 13-03-2014
Beste Sam,
De eigenaar kan u aansprakelijk stellen en dan kunt u gebruik maken van uw WA verzekering (als u die heeft).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mama, 20-11-2013 20:19 #23
Mijn net 7 jarige zoon kwam vanochtend uit school met 2 grote scheuren in zijn nieuwe jas die hij voor de 8e dag aanhad naar school. Hij blijft volhouden dat een vriendje eraan getrokken heeft. De eerste keren dat hij de jas naar school droeg kwam hij ook al na schooltijd dat datzelfde vriendje hem steeds aan zijn muts liep te trekken en dat hij dat erg vervelend vond. Ik heb de moeder in het bijzijn van het vriendje erop aangesproken en de jas laten zien. Haar zoontje zegt niet aan de jas te hebben getrokken. De moeder liet het wat gelaten over zich komen. Wat is uw advies? Zelf dacht ik eraan eerst maar eens aan de pleinwacht te vragen of die misschien iets gezien heeft en er vervolgens met de moeder op terug te komen. Reactie infoteur, 21-11-2013
Beste Mama,
De pleinwacht vragen is een goed idee.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ger Deleij, 01-10-2013 21:36 #22
Wat kan ik doen als de vader weigert mee te werken? Reactie infoteur, 02-10-2013
Beste Ger Deleij,
Probeer uw zaak zo sluitend mogelijk te maken. Wellicht zijn er ook getuigen en kunt u aangifte doen bij de politie. Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Kan de school een beroep doen op de man? U kunt altijd een rekening sturen en daarna de deurwaarder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ger Deleij, 30-09-2013 23:09 #21
Een klasgenoot van mijn zoon van 12 jaar heeft tegen de arm geschopt van mijn zoon waardoor zijn IPhone op de grond viel en het glas brak. De vader daarop aangesproken, maar die weigert de verzekering in te schakelen of anderszins te vergoeden. Wat kan ik nu doen om schade vergoed te krijgen? Reactie infoteur, 01-10-2013
Beste Ger Deleij,
Dit is een opzettelijke actie om schade aan te brengen, waardoor de aansprakelijkheidsverzekering van de vader waarschijnlijk niet zal uitbetalen, maar dat is niet uw probleem. U kunt de man gewoon schriftelijk aansprakelijk stellen voor de aangebrachte schade en eisen dat die schade per direct wordt vergoed. Zorg dat u kunt aantonen dat de vader aansprakelijk is gesteld (aangetekend, een email).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria van Voorn, 16-09-2013 15:46 #20
Onze zoon kwam met auto met aanhangwagen naar ons huis rijden. Opeens kwam een jongetje (in ieder geval beneden de 12 jaar) tussen parkeerpaaltjes door scheuren. Onze zoon remde en stond stil toen de jongeman nog aan het remmen was. Hij knalde op de auto. Gelukkig had hij niets. Op de auto een paar krassen. Kunnen we de ouders aansprakelijk stellen? Reactie infoteur, 16-09-2013
Beste Ria van Voorn,
U kunt de ouders zeker aansprakelijk stellen (aansprakelijkheidsverzekering). Wat voor uw schade belangrijk is, is dat uw zoon voorzichtig reed en het jonge kind onverwacht en roekeloos eraan kwam scheuren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 25-08-2013 18:14 #19
Beste

Mijn zoontje heeft een speelgoedauto door ons tv scherm gegooit deze is nu stuk en doet niks meer! ben ik hiervoor verzekerd.
Heb een pakket bij ASR allrisk. Reactie infoteur, 26-08-2013
Beste Gerrit,
Dat hangt van uw polis af, immers voor de inboedelverzekering all risk bij ASR geldt dat andere dan van buiten komende schade (storm en dergelijke) aan uw inboedel is verzekerd als dat op uw polis is vermeld. Voorwaarde is ook altijd dat de schade onverwacht en onvoorzien is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marleen Reiche, 17-04-2013 13:24 #18
Een vriendin haar (inwonende) dochter (23) heeft (veel) schulden en geen werk of uitkering, is het nu zo dat bij mijn vriendin haar meubels, tv weg gehaald kunnen worden? Reactie infoteur, 17-04-2013
Beste Marleen Reiche,
Omdat de dochter meerderjarig is, is de moeder niet verantwoordelijk voor de schulden van haar inwonende dochter. Een deurwaarder kan wel proberen geld of goederen bij de moeder weg te halen, omdat de dochter daar woont. Daartegen moet de moeder zich dan verzetten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Akatwijk, 10-04-2013 20:25 #17
Hallo, mijn dochter van 11 heeft vanuit haar slaapkamerraam op 6 hoog een waterballon naar beneden gegooit, ze heeft verder niet gekeken waar ie terecht gekomen is… er stond een auto geparkeerd en die heeft nu een ster in z, n ruit… waarschijnlijk door die ballon.hij stond echter wel geparkeerd op een plek waar een bordje hangt met :parkeren op eigen risico… zijn we nu aansprakelijk of niet!mvg Reactie infoteur, 10-04-2013
Beste Akatwijk,
Er spelen hier twee zaken de aansprakelijkheid voor een kind van 11 jaar en het bordje voor eigen risico. In beginsel bent u aansprakelijk voor uw kind van 11 jaar, maar als de auto stond waar het eigenlijk niet mocht staan, heeft de bestuurder van de auto ook bewust dit risico genomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Akatwijk, 10-04-2013 20:20 #16
Mijn dochter van 11 heeft vanuit haar slaapkamerraam op 6 hoog een waterballon naar beneden gegooit, ze heeft verder niet gekeken waar ie terecht gekomen is… er stond een auto geparkeerd en die heeft nu een ster in z, n ruit… hij stond geparkeerd op een plek waar een bordje hangt met :parkeren op eigen risico… zijn we nu aansprakelijk of niet!mvg

N. Dogan, 03-04-2013 22:19 #15
Goedenavond. men dochter van twee jaar heeft mijn iPhone vier in de wc gegooid. helaas kan ik niets meer horen als ze mij bellen. heb inboedelverzekering bij ABN AMRO. wordt men telefoon wel vergoed of niet? had hem via vriend gekocht, alvast bedankt voor advies. nezos Reactie infoteur, 04-04-2013
Beste N. Dogan,
Dat hangt er vanaf waar de iphone lag. Als die gewoon voor het grijpen lag, kan uw claim worden afgewezen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

T., 28-02-2013 11:14 #14
L.s. mijn zoon van 10 heeft samen met een vriendje uit "stoerheid" krassen gemaakt op een vijftal auto's bij ons in de straat. Ben ik hiervoor verzekerd? En hoe pak ik dit aan met de ouders van het vriendje?

Vriendelijke groet,
T Reactie infoteur, 28-02-2013
Beste T,
1. Omdat uw zoon jonger is dan 14 jaar, wordt ook de schade die opzettelijk door hem wordt veroorzaakt, in beginsel door uw aansprakelijkheidsverzekering vergoed.
2. Ik weet niet of het ouders van het vriendje ook een WA verzekering heeft en of dat dezelfde maatschappij is als de uw. Zo ja, dan is gezamenlijk optrekken het handigst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Teijn, 12-02-2013 08:08 #13
Beste infoteur
Ik dacht begrepen te hebben dat als het een actieve daad is de verzekering ook niet vergoed (voorbeeld jongen en tram). Reactie infoteur, 12-02-2013
Beste R. Teijn,
1. Schade kan ontstaan door een actieve daad of juist door geen actie te ondernemen. Bij een kind tot en met 13 jaar bent u in beide gevallen aansprakelijk. Vanaf 14 jaar wordt dat al anders.
2. Ik kan me goed voorstellen dat een kind van 9 jaar nog niet goed weet wat het doet, waardoor schade kan ontstaan.
3. Bekijkt u ook uw polis eens voor de voorwaarden van vergoeding.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Teijn, 11-02-2013 19:17 #12
Mijn zoontje is 9 jaar. een vriendje heeft brandende lucifers in de gril van een auto gestopt en daarna mijn zoon opgestookt om dit ook te doen Hij heeft toen ook 2 lucifers in de gril gestopt de lucifers waren meegenomen door het vriendje Er is lichte schade aan de gril Wie moet er de schade betalen en ben ik hier voor verzekerd (natuurlijk heb ik een w.a verzekering Reactie infoteur, 11-02-2013
Beste R.Teijn,
Voor een tot en met 13 jaar bent u zondermeer risico-aansprakelijk wanneer een actieve daad van uw kind leidt tot schade. Daarvoor bent u verzekerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Seys Conny, 27-01-2013 16:32 #11
Hallo,
Mijn zoon is 24 en woont alleen. Hij betaalt al 4 maanden zijn huur niet en is met niets in orde. Hij is momenteel werkloos en heeft zelfs geen inkomen. Hij weigert om naar het OCMW te stappen en hulp te vragen. Wij staan machteloos. Mijn vraag is of wij als ouders kunnen opdraaien voor zijn gemaakte schulden? Zijn wij verplicht hem terug in huis te halen als hij uit zijn appartement wordt gezet? Want dat zien wij niet zitten.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 28-01-2013
Beste Seys Conny,
1. De onderhoudsbijdragen van ouders ten aanzien van hun kinderen is in België geregeld in artikel 203 B.W. De onderhoudsverplichting houdt op bij 21 jaar tenzij een kind een (hogere) studie of opleiding volgt. In geval van studie loopt de onderhoudsverplichting door totdat deze is afgerond.
2. Als u zich niet als borg hebt gesteld, houdt de wettelijke aansprakelijkheid voor een kind op zodra deze niet meer minderjarig is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

An, 18-01-2013 00:44 #10
Hallo,
Mijn twee kinderen zaten vandaag op de naschoolse opvang. Ze hadden allebei een slee mee, eentje van kunststof. Twee jongetjes van 6 vonden het nodig deze slee stuk te trappen. De leidster heeft dit gezien. Ze zijn gestraft en de ouders zijn ingelicht. Vervolgens gaf leiding aan dat niet de naschoolse opvang, maar de ouders van die jongens verantwoordelijk zijn. Maar dat ik dat zelf moet regelen met die ouders… Ik vind dat een rare zaak; de naschoolse opvang is toch verantwoordelijk voor het gedrag van die jongens en hoort ze toch in de gaten te houden? Horen die dat niet regelen met ouders? Ze leggen het nu bij mij neer, terwijl die spullen doel bewust zijn stuk getrapt! Reactie infoteur, 18-01-2013
Hallo An,
Twee aspecten spelen hier een rol. Heeft de kinderopvang zorggedragen voor een veilige en verantwoorde kinderopvang? Voorts de aansprakelijkheid van de kinderen. U kunt ook contact opnemen met BOINK (030 231 79 14)
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patrick T., 01-10-2012 11:46 #9
Mijn zoon liep vandaag zijn school binnen door een draaideur rennend, zijn vriendje liep achter hem (mijn zoon zag dat niet) met een laptop die tussen die draaideur gekomen is. Nu wordt aan ons gevraagd of wij de schade aan de laptop kunnen vergoeden. Volgens mij kan mijn zoon hier niks aan doen. Reactie infoteur, 01-10-2012
Beste Patrick T,
Ik acht de kans klein dat uw aansprakelijkheidsverzekering dit zal vergoeden. Bovendien lijkt me uw zoon weinig te verwijten. Het slachtoffer zou wat voorzichtiger moeten zijn met een laptop.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cor, 05-07-2012 06:07 #8
Als je met je auto een verkeersovertreding begaat en je rijdt iemand op de fiets aan, je bent All Risk verzekerd voor je eigen schade en die van de tegenpartij, kan het dan zo zijn dat je verzekering de door de tegenpartij geleden schade (directe schade, medische schade, smartengeld) niet vergoedt, maar dat je daar zelf voor moet opdraaien (wanneer je dus of de opgelegde strafbeschikking betaalt of de rechter je schuldig verklaart aan het ten laste gelegde)?
Ik kan het me niet voorstellen, want anders zou je uit eigen zak een fors bedrag aan de tegenpartij moeten betalen, of misschien zelfs je leven lang moeten boeten voor de veroorzaakte schade, terwijl je verzekeringstechnisch alles hebt afgedekt. Reactie infoteur, 05-07-2012
Beste Cor,
U bent all risk verzekerd en hebt dus ook een WA voor motorvoertuigen die schade die u met uw auto toebrengt aan anderen vergoedt. Dat geldt echter niet voor een eventuele verkeersboete, als u te veel gedronken hebt en zo verder. In andere gevallen wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans Nies, 25-02-2012 18:29 #7
Mijn dochter haalt vandalisme uit waarbij er schade is. Mijn dochter is ten laste van de vader en eveneens geadresseerd bij hem. Moet ik mee opdraaien voor de kosten die voortvloeien uit de schade ontstaan door het vandalisme van mijn dochter. Reactie infoteur, 25-02-2012
Beste Hans Niels,
Tot de leeftijd van 16 jaar zijn de ouders aansprakelijk te stellen voor het gedrag van hun kind. Daarbij zal men zich eerst vervoegen bij de vader in dit geval, maar kan men ook bij u terecht komen als ook u nog beschikt over het ouderlijk gezag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sander, 03-12-2011 12:36 #6
Hallo,
Mijn dochtertje is tegen de luxaflex aangevallen. Daardoor is deze beschadigd. Zowel de mama als papa waren boven en de zij beneden. Kan ik iets doen met de AVP?

Bij voorbaat dank,

Sander Reactie infoteur, 03-12-2011
Beste Sander,
Het hangt een beetje van de leeftijd af of het verantwoord was om uw dochtertje alleen te laten. Van de andere kant kant het ook in uw aanwezigheid gebeuren. Dat laatste zal de verzekeringsmaatschappij eerder accepteren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dirk van Calster, 29-09-2011 11:05 #5
Ik heb mij laten wijsmaken dat de ouders verantwoordelijk blijven en opdraaien voor de schade, ook zelfs bij meerderjarige kinderen, als zij een ongeval veroorzaken in dronken toestand met dodelijke afloop en dat de ouders dus de tegenpartij met dus het dodelijke slachtoffer financieel moeten vergoeden. Volgens mij is dit onjuist maar voor alle zekerheid informeer ik toch maar eens. Reactie infoteur, 29-09-2011
Beste Dirk van Calster,
Dat is inderdaad niet juist. Dan zouden ouders levenslang hebben.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aceton, 05-09-2011 08:50 #4
Gisteren heeft een vriendinnetje (11) van mijn dochter (8) geknoeid met nagellakremover die mijn dochter zonder mijn toestemming van mijn slaapkamer heeft gehaald. Ze heeft druppels geknoeid in mijn gloednieuwe bad (2 wkn geleden geplaatst) en het bad was pas 3 keer gebruikt. Gevolg: doffe plekken. Valt dit onder de aansprakelijkheidsverzekering en onder wiens aansprakelijkheidsverzekering? Reactie infoteur, 05-09-2011
Beste Aceton,
De ouders van het 11 jarige kind zijn aansprakelijk. Toch is dit een lastige casus. Immers uw dochter haalt het naar beneden en het kind van de buren was onder uw toezicht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Foutje, 07-08-2011 02:50 #3
Hallo, mijn zoon (4 jaar) heeft per ongeluk water over onze laptop gegooid. Hij zat naast mijn en was aan het drinken en toen wil zijn beker uit zijn handen. kan ik mijn avp hiervoor aanspreken? Reactie infoteur, 07-08-2011
Hallo Foutje,
Een kind van vier jaar zal niet als schuldbekwaam worden gezien. U kunt het proberen, maar ik denk niet dat u hiervoor een vergoeding krijgt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Caroline Beugelaar, 21-06-2011 12:08 #2
Hallo, Mijn zoon heeft tijdens een sportdag (zeilen in Kortenhoef) schade veroorzaakt, tenminste dat wordt beweerd, aan een tafel in de bijbehorende horecagelegenheid. Hij was aan het eind vd dag zijn zwembroek kwijt en verplaatste een grote tafel waar meerdere kinderen tegen aan hingen en stonden. De eigenaar heeft (2 uur later) de school een rekening gegeven van 297,- voor de reparatie van de tafel (wel erg snel vond ik). De school zegt nu dat ik dit zelf moet oplossen met de eigenaar van de horecagelegenheid? Hoe te handelen? Andere kinderen gingen op de tafel zitten en wellicht was dat de oorzaak van de schade? Wie zal het zeggen, ik was er niet bij. Reactie infoteur, 21-06-2011
Beste Caroline Beugelaar,
1. Als u een aansprakelijkheidsverzekering hebt, zou ik die het laten regelen.
2. Uw zoon was daar in het kader van een sportdag onder toezicht van school. Dat maakt de school minimaal mede aansprakelijk. Die zullen toch wel een aansprakelijkheidsverzekering hebben?
3. Het zal voor de horecagelegenheid niet eenvoudig zijn aan te tonen dat de schade is aangebracht door uw zoon, als er geen cameratoezicht is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Secretaresse (infoteur), 24-12-2010 15:01 #1
Tot hoe lang blijf ik fininacieel verantwoordelijk voor boetes die mijn kind moet betalen? Mijn kind is 19 jaar. Reactie infoteur, 24-12-2010
Beste secretaresse,
Zodra een kind ouder is dan 16 jaar moet het zelf de boete betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Reacties: 240
Schrijf mee!