InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Moet ik een annuleringsverzekering afsluiten?

Moet ik een annuleringsverzekering afsluiten?

Moet ik een annuleringsverzekering afsluiten? Bij het boeken van een reis wordt gevraagd of je een annuleringsverzekering wilt afsluiten, wanneer is dit echt nodig en wanneer kun je wel zonder annuleringsverzekering?

Wat is een annuleringsverzekering

Een annuleringsverzekering is een verzekering die je afsluit wanneer je op reis gaat. Dit kan onder andere een aantal nachten in een hotel, een weekend, midweek of week in een bungalowpark of een verre reis zijn. Een annuleringsverzekering dient ervoor om, wanneer zich een calamiteit voordoet, de kosten hiervan te dekken. Wanneer je bijvoorbeeld op reis gaat en onverhoopt ziek wordt, zodat je de reis niet kunt maken, dan krijg je het geld van de reis terug. Ook bij overlijden van een familielid of bij het kwijtraken van je baan kan het hebben van een annuleringsverzekering ervoor zorgen dat je de reis kunt annuleren en je de betaalde reissom terug kunt krijgen. Een annuleringsverzekering heeft bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden kunnen verschillen per aanbieder. Kijk dus voordat je een annuleringsverzekering afsluit goed naar wat de verzekering precies dekt en wanneer je recht hebt op terugbetaling van de reissom. Vaak dekt de verzekering ook de kosten, wanneer je je vakantie eerder moet afbreken wegens calamiteiten.

Hoe moet je een annuleringsverzekering afsluiten?

De meeste reizen worden tegenwoordig via internet geboekt. Bij het boeken van de reis kun je de keuze maken of je wel of geen annuleringsverzekering afsluit. Je kunt dan, wanneer je dat wilt, meteen online een annuleringsverzekering afsluiten. Probleem hierbij echter is, dat je dan automatisch verzekerd wordt bij de verzekering die de website waar je je reis boekt aanbiedt. Je bent dan niet op de hoogte van de voorwaarden van deze verzekering en je kunt geen prijs/kwaliteitsonderzoek meer doen onder een aantal aanbieders. Soms is het beter om apart een annuleringsverzekering af te sluiten. Dit kan via internet bij alle mogelijke aanbieders. Ook kun je online prijzen van verzekeringen vergelijken en de voorwaarden bekijken, zodat je de voor jou best passende annuleringsverzekering kunt afsluiten. Zorg wel dat je de verzekering meteen afsluit, je kunt dit bij de meeste aanbieders tot maximaal één week na de boeking van je reis doen.

een annuleringsverzekering afsluiten is niet verplicht, je hebt dus zelf de keuze of je dit wel of niet doet. Bij het boeken van je reis denk je misschien: "laat maar zitten, de reis is al zo duur en dan komen er nog extra kosten bij". Maar bedenk dat je, wanneer zich een calamiteit voordoet en je niet op reis kunt, je al je geld kwijt bent en voorlopig niet op vakantie kunt omdat je zolang voor deze vakantie gespaard had. Om deze reden is het advies om bij een duurdere reis altijd een annuleringsverzekering af te sluiten.
Bij kortere en goedkopere reizen, zul je zelf de overweging moeten maken of je een annuleringsverzekering afsluit. Je moet dan ook kijken naar het risico wat je loopt: zijn er mensen ernstig ziek in je familie, ben je er niet zeker van of je je baan behoudt, ben je zelf volledig gezond? Wanneer je een vliegreis hebt geboekt, dan is de kans dat je bij mindere gezondheid niet weg kan groter. Bij een flinke oorontsteking zullen de meeste artsen je al aanraden om niet te vliegen. Zo zijn er meerdere gezondheidsproblemen, zoals bijvoorbeeld het gehad hebben van trombose, die een belemmering kunnen zijn om lang te reizen of te vliegen.
Voor een goedkopere reis of hotelovernachting die je kort van tevoren boekt, kun je er gemakkelijker voor kiezen de annuleringsverzekering achterwege te laten. De kans dat je iets overkomt, waardoor je niet kunt reizen is dan veel kleiner. Daarentegen zal het bedrag wat de annuleringsverzekering kost ook veel kleiner zijn. De beslissing of je een annuleringsverzekering afsluit ligt volledig bij jezelf. Ben je erg gehecht aan zekerheid, dan kun je beter wel een annuleringsverzekering afsluiten.
Wanneer je meerdere keren per jaar op reis gaat, dan loont het om na te gaan of het afsluiten van een doorlopende annuleringsverzekering goedkoper is. Een doorlopende annuleringsverzekering dekt alle reizen die je per jaar maakt.

Wat kost een annuleringsverzekering?

Een annuleringsverzekering kost rond de 5% van de totale reissom. Hier komen nog afsluitprovisie en assurantiebelasting bij. Je kunt er van uitgaan dat je voor een reis van ca. 1.000,-- ongeveer 60,-- aan een annuleringsverzekering kwijt bent. Vanzelfsprekend zijn er verschillen in bedragen per verzekeraar. Je kunt bij de meeste verzekeraars online de kosten voor je annuleringsverzekering berekenen.
Gerelateerde artikelen
Verzekering: de reisverzekeringVerzekering: de reisverzekeringAls u op reis gaat kunt u het beste een reisverzekering afsluiten. Er zijn een aantal verschillende reisverzekering. De…
Doorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijkenDoorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijkenBij iedere vakantie, die je boekt krijg je het aanbod om te kiezen voor een doorlopende reis- en/of annuleringsverzekeri…
Verzekeren: annuleringsverzekering afsluiten in 2019Verzekeren: annuleringsverzekering afsluiten in 2019Zonder een annuleringsverzekering in 2019 een vakantie boeken, is in veel gevallen onverstandig. Het hoeft niet direct,…
Is het afsluiten van een annuleringsverzekering verstandig?Is het afsluiten van een annuleringsverzekering verstandig?Bij het boeken van een vakantie wordt er vaak een annuleringsverzekering afgesloten. Een dergelijke verzekering geeft re…
Gronden voor annulering vakantie bij annuleringsverzekeringGronden voor annulering vakantie bij annuleringsverzekeringWil je je vakantie annuleren en gebruik maken van je annuleringsverzekering dan heb je een goede grond voor annulering n…

Reageer op het artikel "Moet ik een annuleringsverzekering afsluiten?"

Reacties

Jeremy, 06-03-2015 22:22 #3
Hallo, ik wil een vakantie boeken naar Kenia. Ik wil me reisverzekering en annuleringsverzekering ergens anders doen dan bij het online reisbureau. De vraag is nu: moet ik mij laten verzekeren voordat ik mijn vakantie boek of kan dat ook in die maand er na?

Marianne van de Wiel, 13-04-2014 17:25 #2
B.v. Als ik met een vriendin op vakantie ga en we sluiten allebei een aparte reisverzekering af. Mijn vriendin kan door een ziekte niet gaan, kan ik dan ook annuleren en kosten terugkrijgen of geldt dat alleen voor mijn vriendin. Reactie infoteur, 14-04-2014
Hiervoor zou ik adviseren contact op te nemen met je verzekeraar. Overigens is annulering vaak niet meegedekt binnen een reisverzekering! Ga goed na of je niet ook nog een annuleringsverzekering moet afsluiten naast je reisverzekering.

Koen Reimert, 07-09-2011 14:01 #1
Ik ga met met schoonouders en hun 4 dochters op vakantie. Mijn schoonouders betalen de complete reis. Ik zelf heb wel een reisverzekering maar hierin geen annuleringsverzekering. Ben ik nu wel of niet automatisch in de annuleringsverzekering van mijn schoonouders en hun dochters meeverzekerd voor deze annuleringsverzekering?
Mijn schoonouders ontvangen nl. het geld terug mocht ik onverwacht niet mee kunnen! Reactie infoteur, 07-09-2011
Bel de verzekeraar waar de verzekering van je schoonouders is afgesloten. Zij kunnen je vertellen of je bent meeverzekert binnen hun verzekering.

Infoteur: Ceetee
Laatste update: 01-02-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 3
Schrijf mee!