InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zakkenrollers, berovingen en uw inboedelverzekering

Zakkenrollers, berovingen en uw inboedelverzekering

Je leest er regelmatig over in de krant en misschien is het je zelf wel eens overkomen. Je bent ineens je portemonnee kwijt omdat je bent gerold in de tram. Erger is natuurlijk ook nog mogelijk, een beroving buiten op straat, al dan niet met geweld. Wat mag je in een dergelijk geval verwachten van je inboedelverzekeraar.

De dekking voor zakkenrollen

De polisvoorwaarden geven doorgaans aan dat er buitenshuis een beperkte dekking is welke apart is opgenomen in de polisvoorwaarden. Buitenshuis wordt er doorgaans door verzekeraars alleen een dekking gegeven voor gewelddadige beroving. Daar er door zakkenrollers geen geweld wordt gebruikt wil dit ook zeggen dat deze vorm van diefstal buitenshuis niet voor vergoeding in aanmerking komt.

Diefstal of beroving buitenshuis zonder geweld

Zoals hiervoor aangegeven wordt er doorgaans alleen maar vergoed indien er sprake is van gewelddadige beroving. Dit wil zeggen dat ook deze vorm van diefstal buitenshuis niet onder de dekking van uw verzekering valt. U kunt bij deze vorm bijvoorbeeld denken aan een handtas die in een restaurant aan de stoel wordt gehangen en vervolgens gestolen.

Op het eerste gezicht lijkt het onrechtvaardig dat dergelijke schaden niet worden vergoed door u inboedelverzekeraar, zeker als u met deze vorm van diefstal te maken krijgt. De premie van een verzekering is echter afgestemd op het risico dat de verzekeraar loopt. Indien een dergelijke vorm van diefstal wel gedekt zou zijn zou de premie van de inboedelverzekering aanzienlijk moeten worden verhoogd. Daarbij komt het probleem dat deze vorm van diefstal moeilijk controleerbaar is, niet alleen zullen alle mensen die hun eigendommen zelf verloren zijn vermoeden dat zij gerold zijn en dus claimen, maar ook mensen die minder goede bedoelingen hebben zouden gebruik gaan maken van deze dekking.

Diefstal met geweld

Deze vorm van diefstal van uw inboedelgoederen, bijvoorbeeld uw portemonnee, mobiele telefoon op Ipod valt doorgaans wel onder de dekking van de inboedelverzekering. Dat wil zeggen als de diefstal gepaard ging met een flinke duw, een vechtpartij of bedreiging u recht heeft op een uitkering. U zult het geweld wel moeten aantonen, dit kan door middel van een aangifte bij de politie.

De schade kunt u verder melden bij uw verzekeraar of tussenpersoon. Deze zullen u een schadeformulier zenden dat u volledig ingevuld en ondertekend zult moeten retourneren. Probeer hierbij, naast de kennisgeving van aangifte bij de politie, zoveel mogelijk bewijsstukken zult moeten meesturen als bijvoorbeeld aankoopbewijzen of bankafschriften waarop de pinbetaling van de gestolen goederen is opgenomen. Voor alle gestolen items waarvan u geen aankoopbewijs meer heeft dient u een lijst te maken om welk soort goederen het gaat (merk/type), wanneer u deze aankocht en voor welk bedrag. Indien er ook een paspoort of rijbewijs is gestolen kunt u de bonnen voor de vervanging van deze papieren meezenden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zakkenrollers, berovingen en uw inboedelverzekering"

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 25-10-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!